Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Bedankt Marincke! Dan ga ik toch maar voor 150 ml. per voeding voor de eerste week, zoon is rond de 8 kilo nu, en een extra flesje in de vriezer op KDV. Dan maar even uit proberen. Ik wil natuurlijk niet te weinig meegeven, maar vind weggooien ook zo zonde!

Over vitaminen, ik geef zoon nu nog af en toe vit. D, zonder suiker. Vitamine K heb ik wel redelijk gestructureerd gedaan. Een jongetje in onze omgeving heeft die bloedstollingsziekte, dat speelde zeker mee. Zoon ging er wel vaak van spugen. Maar hij is sowieso een spugert (dat leeft nu nogal hier ).
Hi,

Ik heb 2 vragen. 6 dagen geleden ben ik bevallen van een zoontje. Ondanks dat het een geplande keizersnee was, kwam de borstvoeding heel snel op gang en nu heb ik genoeg voor de hele straat. Mijn borsten zijn gespannen en mijn kleine man kan in 1 voeding niet eens 1 borst leeg drinken. Ik ben bang dat kolven zorgt voor nog meer overproductie, maar ben ook bang voor borstontstekingen en wil van dit nare gevoel af. Wat zal ik doen? 1 keer per dag leeg kolven? Als het echt niet meer gaat voor een voeding eerst even kolven en dan leeg laten drinken?

Verder heb ik een pijnlijk open plekje op mijn tepel. Voeden doet erg zeer. Hoe lang zou het duren voordat dit geneest?

Alvast dank je wel voor het meedenken!
quote:jannes33 schreef op 16 augustus 2010 @ 17:23:

Hi,

Ik heb 2 vragen. 6 dagen geleden ben ik bevallen van een zoontje. Ondanks dat het een geplande keizersnee was, kwam de borstvoeding heel snel op gang en nu heb ik genoeg voor de hele straat. Mijn borsten zijn gespannen en mijn kleine man kan in 1 voeding niet eens 1 borst leeg drinken. Ik ben bang dat kolven zorgt voor nog meer overproductie, maar ben ook bang voor borstontstekingen en wil van dit nare gevoel af. Wat zal ik doen? 1 keer per dag leeg kolven? Als het echt niet meer gaat voor een voeding eerst even kolven en dan leeg laten drinken?

Verder heb ik een pijnlijk open plekje op mijn tepel. Voeden doet erg zeer. Hoe lang zou het duren voordat dit geneest?

Alvast dank je wel voor het meedenken!

Pijnlijk open plekje dat is een tepelkloof.

dunnetjes insmeren met purelan of bepanthene en zoveel mogelijk topless lopen / slapen (tip vouw een badlaken op en leg die in je bed ter hoogte van je boezem met eventueel een celstofmatje uit je kraampakket)

Oorzaak van tepelkloven kan zijn :

- verkeerde aanlegtechniek niet goed aanhappen van de baby -> laat even een lactatiedeskundige meekijken.

- spruw kan tepelkloven veroorzaken. Spruw kun je vaak zien als er een soort parelmoer achtige glans over je tepelhof komt. Ook is spruw in het mondje van je kindje te zien witte vlekjes op de binnenkant van de lippen tandboog en een witte waas over het tongetje.

( tip, melkrestjes kun je wegvegen met een doekje, spruw vlekjes laten zich niet wegvegen)

In geval van spruw gentiaan violet bestellen of naar huisarts voor nystatine voor het mondje van de baby.

Miconazol halen bij HA voor je tepels.

In geval van spruw goed letten op hygiene, ivm gevaar voor herbesmetting dus goed speentje stereliseren, tig keer per dag een schone spuugdoek etc etc. beetje azijn in je spoelwater van de wasmachine ( voedingbh's spuugdoekjes etc. spruw houd niet zo van het zuur)

D stuwing, onder de warme douche je borsten "leegmasseren"

gekneusde (platmeppen met pan of met een deegroller) witte koolbladeren in je bh.

oh en ik zou het bijna vergeten proficiat met de geboorte van jullie zoon
Hallo Dames,

Na een jaar bv geven gaf mijn dochter er drie weken geleden zelf de brui aan en dat vond ik erg prettig. Zo`n natuurlijke manier van stoppen had ik van tevoren niet zelf kunnen verzinnen.

Nu lijkt het erop dat ik toch een borstontsteking aan het ontwikkelen ben (Mardmeisje dronk nog 2 keer per dag, `s ochtends en `s avonds dus het was niet zo dat ze nog 6 keer dronk oid, afbouwen was dus wat lastig), ik heb een zere plek aan de rand van mijn borst en hij voelt ook warm aan. Was gisteren ook koortsig maar had even geen link gelegd met eventuele borstontsteking.

Nu mijn vraag aan jullie... Nog tips om een beginnende borstontsteking te stoppen? Ik ga zo vroeg naar bed, ik neem paracetamol en heb geprobeerd mijn dochter nog iets te laten drinken. Ze nam gelukkig een paar `slokken` en dat gaf wel wat verlichting, maar daarna wilde ze niet meer.

Op het net lees ik vooral over extra aanleggen, maar dochterlief wil niet meer en mijn kolf is uitgeleend (staat al een paar maanden ongebruikt in de kast en is sinds dit weekend weg, echt ongelofelijk!).

Ik hoop op tips!
Mardjen, ik zou toch kolfen als je dochter niet wil drinken, je borst moet leeg, hoe dan ook....
Thanks yamuna!

Schattige draagdoekfoto trouwens!
Ik ben er ook bang voor, ik ben mijn lief al aan het voorbereiden op een ritje. Ik heb tenslotte die ontsteking

Ik vind het ook zo vervelend dat die plek zo ver naar achter zit, ben bang dat ik het met kolven niet wegkrijg... Maar dus nog niet geprobeerd.
En dan voor/tijdens het kolven warme compressen erop en mee masseren en erna koude compressen erop.
He bah Mard wat vervelend dat je dit na een jaar nu toch krijgt.

Ik heb geen tips maar wilde wel even reageren.

Hier nu bijna 7 maanden bv. Wat nu dus betekent 2x kolven op het werk. Ik begin te merken dat ik daar steeds minder zin in heb maar op de een of andere manier zie ik ook een beetje op tegen het afbouwen. En ik vind het ergens ook gewoon zonde ofzo. Het gaat zo goed en het is zo goed voor Pienmini. Plus dat ik geen bal snap van de kv. Op dat pak staat alleen een aanduiding voor kindjes die 3-4 voedingen per dag krijgen en Pienmini lust er nog wel 6. (Kom maar niet van de nachtvoeding af helaas.) Dus geen idee hoeveel schepjes je dan in zo'n fles moet doen. Wil het arme kind er ook niet mee overvoeren.

We doen wel eens kv in de papfles (ook dit was in de hoop dat ie dan door ging slapen maar tevergeefs, voor mij gelijk bewijs dat kv dus echt niet DE oplossing voor doorslapen is wat mij vaak verteld werd).

Nou ja ik hoop eigenlijk dat iemand hier, uit ervaring, komt vertellen dat mijn kleine tegenzin voor het kolven tijdelijk is. En dat er iemand is die weet wat ik met die kv aan moet.
quote:Peanutje schreef op 16 augustus 2010 @ 20:19:

He bah Mard wat vervelend dat je dit na een jaar nu toch krijgt.

Ik heb geen tips maar wilde wel even reageren.

Hier nu bijna 7 maanden bv. Wat nu dus betekent 2x kolven op het werk. Ik begin te merken dat ik daar steeds minder zin in heb maar op de een of andere manier zie ik ook een beetje op tegen het afbouwen. En ik vind het ergens ook gewoon zonde ofzo. Het gaat zo goed en het is zo goed voor Pienmini. Plus dat ik geen bal snap van de kv. Op dat pak staat alleen een aanduiding voor kindjes die 3-4 voedingen per dag krijgen en Pienmini lust er nog wel 6. (Kom maar niet van de nachtvoeding af helaas.) Dus geen idee hoeveel schepjes je dan in zo'n fles moet doen. Wil het arme kind er ook niet mee overvoeren.

We doen wel eens kv in de papfles (ook dit was in de hoop dat ie dan door ging slapen maar tevergeefs, voor mij gelijk bewijs dat kv dus echt niet DE oplossing voor doorslapen is wat mij vaak verteld werd).

Nou ja ik hoop eigenlijk dat iemand hier, uit ervaring, komt vertellen dat mijn kleine tegenzin voor het kolven tijdelijk is. En dat er iemand is die weet wat ik met die kv aan moet.

Hoi Peanutje, ik heb voor Mini zo'n 11 maanden gekolfd op het werk en toen was ik er ook wel echt heel erg klaar mee. Vanaf 9 maanden ben ik terug gegaan naar 1 x kolven ipv 2. Toen was ik er eigenlijk ook al klaar mee, maar ik wilde nog lang niet stoppen met voeden.

Nu ben ik sinds een paar weken weer aan het werk na de bevalling van mijn tweede en ben ik dus weer aan het kolven. En ik vind het ongelofelijk stom. Maar ik vond het voor Mini uiteindelijk heel erg de moeite waard. Ik heb haar in totaal 16 maanden gevoed en toen is ze zelf gestopt tijdens de zwangerschap. Die laatste maanden was het zo fijn, zo makkelijk allemaal. Niet meer kolven op het werk, maar wel gewoon lekker live voeden.

Dus... wat wil ik hiermee zeggen? Dat kolven gewoon kut is. Maar dat je het niet je hele leven hoeft te doen en dat het terugkijkend helemaal zo lang niet duurde. Toen ik er midden in zat wel hoor. Maar het sleept mij er nu wel doorheen. Ik lees het forum, drink een kopje thee, zorg dat ik iets lekkers te eten heb en dan kom ik het wel door.
Pien geen ervaring, wel een dikke . Ik zie het kolven als een lekkere extra pauze op het werk, misschien dat een andere benadering een beetje helpt om deze dip te overwinnen?

Niet dat ik nou echt met heel veel plezier 3-4x per dag kolf op het werk, maar toch.

Qua KV kan ik je niet helpen, heb nog nooit van mijn leven een fles gemaakt.

Mard, een paar blz. terug staan allemaal tips. Ik zat tegen een ontsteking aan vorige week en kreeg een boel tips. O.a. gekneusde koolbladeren en met een kam met olie onder de douche je borst masseren richting tepel. Je kunt proberen met de hand te kolven, maar ws. kun je beter je kolf even ophalen (of een handkolf lenen ergens?)

Ontzettend vervelend dat je fijne afsluiting van je BV-era nu toch nog overschaduwd wordt door een ontsteking.
quote:Bengal schreef op 16 augustus 2010 @ 20:29:

Pien geen ervaring, wel een dikke . Ik zie het kolven als een lekkere extra pauze op het werk, misschien dat een andere benadering een beetje helpt om deze dip te overwinnen?

Niet dat ik nou echt met heel veel plezier 3-4x per dag kolf op het werk, maar toch.

Beng dat van die pauze vind ik inderdaad ook wel fijn. Even een rustpuntje op de dag. Op de een of andere manier staat vooral het gedoe er omheen me tegen, ik moet naar een andere afdeling en dan dat omspoelen en weer in elkaar flansen van dat ding.

Ik weet het, ik klaag nu een beetje onzin maar moet het effe kwijt.

En wat een lieve berichtjes gelijk.
Haal jij je kolf helemaal uit elkaar? Ik kolf met de Avent handkolf (jaja, nog steeds en dat 3-4 keer per dag, 4 dagen per week) en trek alleen de siliconenschelp eruit en spoel 'm dan uit. Het siliconenringdingetje trek ik een beetje omhoog maar laat het handvat zitten. Gewoon via de schelp en de onderkant wat water erdoorheen laten lopen. En dan wikkel ik 'm in een theedoek en prop 'm weer in de koelkast. 's Avonds was ik de kolf dan af of stop 'm in de vaatwasser.

En soms moet je gewoon even zuchten en klagen. Doe ik ook hoor

Ik baal altijd vreselijk als de kolf klapt, dan schiet het ventieltje omhoog de kolf in en wordt het vacuum verbroken. Dat geeft een enorme knal en veel troep. Dan moet je dat fliebertje er weer in zien te frotten terwijl de kolf vol staat met melk en dan zit alles onder. Bleurgh. Dat gebeurt mij dus nogal eens, zit je lekker te kolven, loopt de druk te ver op en dan floep, knal, splash....
quote:Bengal schreef op 16 augustus 2010 @ 20:29:

Qua KV kan ik je niet helpen, heb nog nooit van mijn leven een fles gemaakt.

Mard, een paar blz. terug staan allemaal tips. Ik zat tegen een ontsteking aan vorige week en kreeg een boel tips. O.a. gekneusde koolbladeren en met een kam met olie onder de douche je borst masseren richting tepel. Je kunt proberen met de hand te kolven, maar ws. kun je beter je kolf even ophalen (of een handkolf lenen ergens?)

Ontzettend vervelend dat je fijne afsluiting van je BV-era nu toch nog overschaduwd wordt door een ontsteking.

zo zie ik het ook en neem dan ook zeer uitgebreid de tijd... wij hebben een tv staan en kijk dan altijd chigago hope.. heerlijk in de baas zijn tijd

Eigenlijk moet ik ook 2 keer kolven op het werk maar ik ga een uur eerder naar huis onder het mom of ik nu op het werk kolf en dan naar huis ga of naar huis ga en dan kolf voor de baas maakt het niks uit maar voor mij wel

is dit een optie voor je??
Lief dat je meedenkt Jac maar dat is helaas geen optie. Mijn kolftijd is dan te vroeg in de middag. Ach het komt ook wel goed.

Beng ik haal dat hele ding uit elkaar. Vind het zo snel viezig gaan ruiken anders. En ja dat ploffende ventieltje is super irritant. Gebeurde hier ook geregeld totdat het echt steeds gebeurde, toen heb ik er een nieuw ventieltje in gezet. Nu gaat het stukken beter.

Maar doe jij je hele kolf in de koelkast?!
hallooo, kan iemand mij wat moed in spreken, onze meid gaat morgen wennen op het kdv en moet een flesje krijgen. Daar drinkt ze inmiddels uit dus dat is heel fijn.

Ik heb net 7-5-3-1 gekolfd, 2.5 uur na de vorige voeding (als ze nu wakker wordt het ik een probleem) en ik kolf maar 60 ml! Hoe kan dat nou, uit twee borsten. Ik heb een keer na 3 uur gekolfd en toen kwam er wel 125 ml uit, maar nu maar dit..... is dit een fase? Gaat dit goed komen? Pleassssee zeg van wel, dit is erg frustrerend, moet vannacht nog een keer gaan kolven voor de rest
helaas pean dat het niet kan

dan blijft er niet anders over dan gewoon veel hier komen om ff alles eruit te gooien.
Becky hoe lang kolf je al? Ben je recentelijk begonnen met 'oefenen'? Bij mij ging het in het begin ook zo wisselend en ik heb me daar ook zo druk over gemaakt. Maar vanzelf ging het beter (niet leuker, zie hierboven ) en nog steeds gaat het prima eigenlijk. Als ik me erg druk loop te maken om iets wil het nog wel eens tegenvallen of krijg ik heel lastig een tsr.

Maar het komt heus vast goed. Heb je anders niet wat in de vriezer dat je kunt ontdooien en dan dit kleine beetje voor een andere keer invriezen?

Succes met wennen morgen!
quote:jacjac schreef op 16 augustus 2010 @ 21:09:

helaas pean dat het niet kan

dan blijft er niet anders over dan gewoon veel hier komen om ff alles eruit te gooien.Weet wat je zegt.
Becky, misschien is het juist de druk omdat het moet? Probeer het over een uurtje anders nog een keer. Niet op de kolf of je opbrengst letten, maar gewoon proberen te ontspannen; bijvoorbeeld bij de tv.
Ja Beck dat hielp bij mij ook als ik lekker tv ging kijken of forummen (als dat lukt met de kolf aan je borst).
ff lekker gaan douche,warm aankleden, lekker voor de tv gaan zitten en je vooral niet druk maken over je oogst en niet ernaar kijken dan komt het heus wel goed...

succes morgen met wennen
Becky, 's avonds kolf je over het algemeen altijd minder dan 's ochtends. En stress is niet goed, ik kolfde altijd het beste als ik wist dat ik voldoende op voorraad had (was echt iets psychisch) en verder idd lekker ontspannen forummen.
thanx!

Pean, ik kolf zo af en toe, nu moet ik wel voor morgen, en dan daarna veel vaker want vier dagen werken. Het komt ook wel weer goed maar ik was een beetje ongerust. We hebben wat heftige weken achter de rug met af en toe moeten bijvoeden met kv dus ik denk dat het vooral stress is.

Ga zo om 23.00 uur dochter nog eten geven, daarna maakt vriend me nog wakker rond 00.30 uur om wat bij te kolven. Geef nog wat mee uit de vriezer maar dat is al niet zo'n grote voorraad.

Even een andere vraag, schoonzusje heeft altijd 1 borst gegeven en bij de volgende voeding de andere. Als dit zo is aangeleerd vanaf het begin (want het heeft volgens mij gewoon te maken met de manier van voeding geven vanaf de eerste dag) dan is daar volgens mij moeilijk van af te wijken. Ik geef altijd twee borsten maar 1 zou ideaal zijn, ook ivm kolven. Maar overstappen naar 1 borst per keer is zeker onmogelijk. Zit namelijk te brainwaven of ik op een andere manier meer kan kolven.

Enniewee, het zal vast allemaal goed komen. Bedankt voor de opbeurende woorden. Zal volgende keer eens met kolf voor het forum komen zitten, alleen typen met 1 hand is best lastig. Nog tips om zonder kolfbh toch je handen vrij te houden?
Met een hand kon ik best goed forummen hoor.

Hield ik met de andere hand/onderarm beid kolven op hun plek.

(Op de rest van je vragen voor wat betreft live voeden en 1 of 2 borsten heb ik natuurlijk geen antwoord).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven