Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Lara, je hebt mail hoor!

Moedermelk mag idd in ontstoken oogjes en verstopte neusjes. Liever niet in ontstoken oortjes! Het werkt antibacterieel en ook jeukstillend. Het schijnt ook te helpen om een druppeltje melk op bijvoorbeeld een muggenbult te smeren. Maar dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.

Pipetje kon ik zo gratis bij de apotheek ophalen.

Groetjes, Marincke

cp VBN
wat leuk, iemand van VBN hier. Zeker een aanwinst!

Lara, kan het zijn dat je in zee of in een zwembad hebt gezwommen? Daardoor smaak je ook anders.

Mag ik even van de gelegenheid gebruik maken om een vraag te posten:

Over een paar weken is zoon 1 jaar en wil ik gewoon door blijven voeden. Dan stop ik ook met kolven en hoop ik dat hij gewone koemelk wil drinken op het KDV. Maar krijgt hij dan niet teveel zuivel naast de BV op mijn werkdagen?

Als ik thuis ben drinkt hij ongeveer 4-5x per etmaal.

Op werkdagen drinkt hij 's morgens voor ik hem breng, 's avonds als hij gaat slapen en 's nachts nog een keer of twee. Nu krijgt hij twee flesjes bv mee van elk 120 cc ongeveer (hij krijgt daar ook nog sap en danoontje)

Hoe deden/doen jullie dat?
@Myranda, vanaf een jaar hebben kindjes ongeveer 500cc melkproducten nodig per dag. Als jij op je werkdagen al op zo'n 4 voedingen zit, kom je daar al snel aan! Zeker als ze ook nog een danoontje geven.

Als hij het lust kunnen ze hem dus best een klein bekertje koemelk aanbieden, om te zien of hij het lust. Wil hij het niet, dan zou ik er geen probleem van maken. Dan kan hij altijd nog wat anders te drinken aangeboden krijgen: water, sap, thee, wat ze ook doen en waar jij akkoord mee gaat.

Maar op zich is het nog niet eens echt nodig om koemelk aan te bieden.

Ik schrijf al jaren hier op het forum hoor. Alleen in één bepaald topic. Nu had ik tijd over en ben de rest van het forum eens gaan doorspitten. Zo kwam ik dit topic tegen en als ik van dienst kan zijn, is dat maar een kleine moeite, toch?

Groetjes, Marincke

cp VBN
Myranda mijn dochter lust geen gewone melk maar karnemelk of yoghurt aangelengt met water dat gaat er gretig in
Thanks!

Binnenkort eens experimenteren

(Dacht altijd dat het 300 cc na een jaar was, vandaar de gedachte dat ik 3x per week een overdosis melk geef )
Leuke verhalen en foto's

Van mij ook even een hoeveelheidsvraagje. Ik heb hier wel vaker gelezen dat je productie stabiliseert rond 1 liter. Klopt het dan dat als het aantal voedingen gelijk blijft (ik geloof zo rond de acht, kijk eigenlijk nooit meer echt op de klok wat dat betreft) dat de hoeveelheid per voeding dan ook niet meer wordt dan 125 ml?

Zoon (dan bijna 6 mnd) gaat volgende week voor het eerst naar kdv en ben aan het kijken hoeveel melk ik mee moet geven. Hij heeft al eerder melk uit een flesje gekregen, maar ben nooit langer dan 6 uur bij hem weg gebleven...
Dochter heeft weer uit de borst gedronken!!!

We lagen op het strand, dochter lag op mijn buik te spelen, trok mijn bikini naar beneden en ging zelf drinken!

(beetje suf dat ik wel wat gek werd bekeken door een paar mensen. Ik vond het ook jammer dat de mensen die normaal naast ons liggen er niet waren, die vrouw geeft nl al 14 maanden bv)

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken, het heeft me wel geholpen door te zetten. Vooral Mincke: bedankt!

Ik denk dat als ik dit forum niet had gehad, ik al heel veel eerder had opgegeven en nu geef ik -op de kop- al 7 maanden bv. Wie had dat gedacht? (oke, niet volledig, maar het is niet anders)
Lara! Wat super! Vaker naar het strand gaan dus
Dat is al een reden om extra lang op vakantie te blijven

(wat ben je altijd laat op Wen!)
Go Lara! Go Lara-dochter!
Lara wat heerlijk om te lezen. voornamelijk omdat je kindje zelf het initiatief nam
Dag dames,

ik heb een vraagje voor de BV-experts. Ik kreeg net een mailtje van Davitamon om vit. K en D bij te geven als je borstvoeding geeft. Nou ben ik bijna 37 weken zwanger en vroeg me af of je dat meteen vanaf het begin moet geven? Dan moet ik namelijk nog even langs de drogist...

Bedankt alvast voor jullie reactie!
@Lara, super nieuws! Hopelijk zet het door en heeft ze de smaak weer te pakken!

@Cardamom, er kan best een groot verschil zijn tussen wat een kindje aan de borst zou drinken en wat het uit een fles drinkt. Sommige drinken heeeeel weinig uit de fles en compenseren dat thuis dan weer. Anderen drinken juist veel meer uit de fles dan dat ze normaal tijdens een voeding uit de borst halen.

Als richtlijn gaan we vaak uit van 150 ml per kilo lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen per dag. Dus als je mannetje zeg maar 6 kilo is wordt het sommetje: 150*6/8=112.5 cc per fles. Dit zou je iets naar boven kunnen afronden (zeg 120cc) en kijken of dit volstaat. Lust hij meer, dan doe je wat meer in een fles.

Uitgaan van ongeveer een liter per dag is wat lastiger. Want dit is nooit zeker te zeggen. Het schommelt meestal tussen de 800 en 1300 cc per dag.

Misschien handig als moeders maatstreepjes op de borsten krijgen. Kun je zien hoeveel je kindje altijd drinkt en hoeveel je dus mee moet geven naar het kdv! Hahaha, grapje!

Groetjes, Marincke

cp VBN
@Sterremaud, vitamine K kun je beter wel geven. In het ziekenhuis of van de verloskundige krijgt het kindje ook al een eerste dosis. Te weinig vit. K kan leiden tot inwendige bloedingen. Gebeurd gelukkig zelden, maar door dat wij in de Westerse wereld erg hygiënisch werken krijgen kindjes minder snel de bacteriën in de darmen die deze vitamine aanmaken. Daarom is het belangrijk de eerste drie maanden vit. K bij te geven. Na drie maanden zitten er zoveel vit. K makende bacteriën inde darmen dat het dan niet meer nodig is.

Over vit. D. zijn de meningen nogal verdeeld. Probleem schuilt hem namelijk in het feit dat in de Westerse wereld kindjes steeds meer binnen zitten. Of geheel bedekt met kleding naar buiten gaan. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht door de huid aangemaakt. Als jij veel buiten komt (lees: minimaal 30 minuten per dag), met de handjes en hoofdje van de baby onbedekt, dan wordt er in principe voldoende vit. D aangemaakt. Daarnaast zit er in bv ook nog een deel vit. D. Samen met de aangemaakte vit. D zou dit voldoende moeten zijn.

Maar door onze Westerse manier van leven lukt het vaak niet om voldoende buiten te komen. Om die reden wordt er tegenwoordig geadviseerd om vit. D. bij te geven. Moeders die kv geven hoeven dat niet te doen, want daar is het al aan het poeder toegevoegd. Kindjes met een getinte of donkere huidskleur hebben in verhouding wel een grotere behoefte aan vit. D en zullen vaker extra vit. D toegediend moeten krijgen.

Je kunt veel meer over dit onderwerp lezen in het boek Borstvoeding van Stefan Kleintjes of op: http://www.borstvoeding.com/voedselintr ... vitaminen/

Deze beide vitamines kun je bij de apotheek en/of drogist kopen zonder recept. Als je het wel wilt geven zou ik ze al in huis halen, scheelt je partner zoeken in de winkel

Groetjes, Marincke

cp VBN
Mijn CB doet net alsof ik iets vreselijks doe omdat ik yammini geen vit D geef.

vorige keer zo een preek gehad dat ik nu gewoon jok/ lieg/ verzin dat ze het wel krijgt.

mijn meisje is echt een buitenbanjer, en is dagelijks minimaal 3 uur buiten aan het spelen
quote:Yamuna schreef op 16 augustus 2010 @ 09:48:

Mijn CB doet net alsof ik iets vreselijks doe omdat ik yammini geen vit D geef. vorige keer zo een preek gehad dat ik nu gewoon jok/ lieg/ verzin dat ze het wel krijgt.

mijn meisje is echt een buitenbanjer, en is dagelijks minimaal 3 uur buiten aan het spelendat is het ergste wat een moeder kan doen...
Dankjewel Marincke voor het snelle & heldere antwoord. Ik zal zelf maar even langs de drogist gaan. Dan bespaar ik manlief het zoeken met een bezweet hoofd naar de juiste vitamientjes.
even een kolf vraag:

K is nu 7 maanden en krijgt volledig afgekolfde melk 4x 200 cc. Nu zijn we sinds een kleine 2 weken begonnen met eten en drinkt ze 20-40 cc per keer minder. Nu vraag ik me af zou ik ook toekomen met 3x kolven?Nu heb ik namelijk 240 cc per 2 dagen over en mijn vriezer ligt zo vol dat hij bjina uit elkaar knapt.

Ik ben niet zo van het uitproberen en bang dat m'n productie achteruit gaat aangezien ik er een tijd geleden heel veel aan heb moeten doen om genoeg te hebben ben ik dus bang dat als ik 3 keer ga kolven ik straks weer niet genoeg heb
Jacjac er is geen lijf het zelfde , dus ik denk dat je dat dan gewoon moet uitproberen (7 maanden volledig kolven )
Lara vaker naar het strand en OGG vaker op dat bankje zitten!

Yamu ik heb ook vandaag braaf geknikt bij de vraag 'én vit D'? Wel leuk dat de arts blij was dat ik nog steeds bv geef Ze reageerde naar zoon: 'wat heerlijk voor jou he? ' Dat vond ik wel leuk. Toen vroeg ze of ik lekker smeerkaas op brood deed en toen vond ik het weer wat minder.
Wauw wat een voorraad heb je dan Jacjac! Ik zou geloof ik uitrekenen hoe lang je vooruit kunt met je voorraad voor als je productie achteruit zou gaan, hoeveel buffer je hebt voor als die drie keer inderdaad niet voldoende is om je productie op peil te houden.

Wij geven wel vitamine D. Niet uit een flesje, maar door naar buiten te gaan Mijn CB zegt: je weet dat het officiële advies zus en zo is? Ik knik ja, en leg uit waarom wij geen druppeltjes geven, en dat vinden ze prima.

Vitamine K hebben we wel een tijdje gegeven, niet zo lang trouwens. Ik weet niet zo goed of we dat een volgende keer weer zouden doen. Ik vind het een lastige afweging, het toedienen van iets anders dan moedermelk vind ik eigenlijk niet ok en hoe groot is de kans dat m'n spruit die betreffende ziekte heeft waardoor bloedingen kunnen ontstaan, tegenover de kans dat die ziekte wél aanwezig is. Ik snap wel heel goed dat het advies hierbij is om het gewoon te geven.

Sowieso zou ik er zelf wel alert op zijn dat er geen vitamine K wordt toegediend voor de eerste keer bij de moeder drinken. Dat ging goed bij ons gelukkig, maar ik hoor ook wel dat de shot wordt toegediend nog voor het aan de borst drinken.
@jacjac, ik denk dat dit een kwestie is van proberen. Of je kunt die vier keer dat je kolft iets minder kolven. Ligt er denk ik aan of het voor jou haalbaar is om vier keer te blijven kolven.

Wel goed hoor, al 7 maanden full-time kolven!
Ik geef nu 6 maanden borstvoeding. Over het algemeen loopt het prima. Ik merk echter dat de toeschietreflex steeds later op gang komt, vooral op dagen dat ik erg gespannen ben. Dit komt door allerlei omstandigheden (stukje PND, relatieproblemen). Echter wat nog nooit gebeurd is gebeurde vannacht: de tsr bleef gewoon uit! Ondanks dat ik probeerde te ontspannen, wat meestal wel werkt. Terwijl mijn borsten gewoon vol waren! Heb toen met een huilend kind in m'n armen een flesje gemaakt en gegeven.

Later in de ochtend kwam de toeschietreflex vrij snel.

Nu zat ik te denken om zo'n neusspray aan te schaffen voor het geval dat het niet lukt. Ik ben benieuwd wat de ervaringen hiervan zijn. In hoeveel tijd na het gebruik van de neusspray komt de tsr ongeveer? Kan ik het dus alleen gebruiken indien nodig?

Waar ik bang voor ben, is dat mijn lichaam 'lui' gaat worden, en het zelf niet meer aanmaakt als ik de neusspray te vaak gebruik. Kan dit?
Dat lijkt me niet Sirin. De spray bevat een synthetische vorm van oxytocine (het is Syntocinon, op recept verkrijgbaar). Oxytocine maak je zelf sowieso wel aan, dat is nl. een heel belangrijk hormoon (ontspanning, sex, groei, spijsvertering, you name it en oxytocine speelt er een rol bij).

Als je alleen niet ontspannen genoeg bent, komt die stoot oxytocine die nodig is voor een TSR, niet zo makkelijk, omdat die wordt tegengewerkt door stresshormonen.

Met die spray zorg je ervoor dat je die stresshormonen omzeilt, in dit geval.

De TSR komt binnen een minuut of 2, en je gebruikt hem inderdaad alleen als het nodig is.
Bedankt voor je antwoord Wen. Ik ga meteen een afspraak met de dokter maken voor een recept.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven