Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
nou, de eerste kolfsessie is achter de rug, er staat 40 cc borstvoeding in de koelkast op madam te wachten voor als ze zo wakker wordt. Da's één tiet, ze wilde toevallig deze voeding maar aan een kant drinken dus dat kwam dan weer mooi uit. Zometeen kan de boel in een drinkflesje, en kan ze proberen met papa.

Ze ligt idd nog bij ons op de kamer, naar co-sleeping zit er helaas door eht bed niet echt in. Ook is liggend voeden hier niet zo'n succes, ze begraaft haar hoofd in mijn h-cup en krijgt dan geen lucht. omdat ik lig val ik te gemakkelijk in slaap, waardoor zij dan dus te vroeg loslaat omdat ze adem wil halen. Ik merk dat ze veel beter drinkt als ik haar zittend aanleg. Ook wil ik haar graag nog even rechtop hebben na de voeding vanwege boeren/spugen ( dat laatste doet ze dus als ze niet heeft geboerd) en lichte reflux waardoor ze erg gaat zitten slikken. Als ze eenmaal goed slaapt trouwens gaat t prima, al ga ik met de puckababy wel wat vaker kijken zo overdag.

Kan ik dat kleine beetje bv trouwens het beste onder de kraan opwarmen? of in een klein beetje warm water iig? toch niet in de magnetron?
Hoi Wen, Magica en Marincke,

|k ben niet zo duidelijk geweest. Ik heb advies gekregen om zelf geen bv uit een flesje te geven omdat de bron dan inderdaad dichtbij is en baby niet dom is. Papa geeft de fles (ik ben niet in de kamer) maar dat wil ze niet, echt brullen. Om te oefenen met de fles geef ik water.

Ik wist niet dat het beter is niks bij te geven. Ik doe dat vanwege de warmte.

Marincke, de lijst is welkom hoor. Plaats je die hier?

Wederom bedankt voor jullie tips!
Maar het is toch helemaal niet warm? Of woon je niet in Nederland? Ik heb Miep pas na maanden zelf een flesje gegeven voor het eerst. Daarvoor gaf mijn vriend Miep altijd een flesje 's avonds, met afgekolfde melk. Dat ging prima. Vanaf een week of zes, geloof ik. Om te oefenen.
Mama2010, da's het mooie van bv, je hoeft er geen water bij te geven als het warm is, is de melk zo samengesteld dat het dorstlessender is. Water vult het maagje zonder voedingswaarde toe te voegen, waardoor er mogelijk weer minder melk gedronken wordt.

Allis, 't is allemaal even uitproberen he, met houdingen, plaatsen en alles. Opwarmen onder warm water is prima, ik geloof dat de magnetron tegenwoordig ook mag maar dat vind ik zelf lastig qua hitteverdeling. Melk niet schudden maar zwenken.

Je had het trouwens niet in de koelkast hoeven zetten als ze het zo al op gaat drinken, de melk blijft op kamertemperatuur rustig een paar uur goed (scheelt opwarmen ) Ik ben benieuwd hoe het gaat!

Ring, ik heb er wel eens over gedacht, maar ik geloof niet dat het op dit moment iets voor mij is. Misschien later eens. Wel eerder VBN dan La Leche League geloof ik. Eerst maar eens andere plannen verwezenlijken
ist nou veel of weinig? wat drinkt een kindje nou in een voeding ongeveer, als ze rond de 4,5 kilo weegt?
O ja? Haha. Het schoot me ook zomaar ineens te binnen, vandaar dat ik het hier maar even vroeg.
geef ik nou zometeen trouwens eerst mijn gekolfde borst, of eerst weer die andere? gekolfde klinkt logisch, maar ja...
Haha Ring1981, ik woon in NL. Ik vind het warm en heb van huis uit meegekregen (geef gewoon mijn moeder de schuld) om een baby dan wat slokjes gekookt en afgekoeld water te geven. Ik begrijp nu dat dat niet gebruikelijk is?

Het cb had het over één of andere thee. Kamille geloof ik. Dat geef je ook niet icm borstvoeding? Dat wilde ik proberen.

Lekker dat Miep het meteen accepteerde. Hier wil papa het ook graag.
Eh nee dus. Want je borstvoeding veranderd van samenstelling als het warmer is. Je moet zelf wel veel blijven drinken. Juist geen water bij gaan geven, want dat verwart het vraag-aanbod principe helemaal. Doordat je baby's maagje vol komt te zitten met water, heeft hij minder behoefte aan borstvoeding en loopt je productie terug. En dat is niet handig!
Wat Ring zegt. Borstvoeding op verzoek is voldoende Tot 6 maanden hoeft er helemaal niets naast gegeven te worden.

Allis, rekensom is 150 ml X lichaamsgewicht / aantal voedingen per dag. Dus voor 4,5 kilo is dat 675 ml / aantal voedingen. Maar dat is een hele, hele grove richtlijn, je kunt er zomaar 50 ml. naast zitten.

40 cc is netjes trouwens voor de eerste keer kolven! Je geeft straks eerst de niet gekolfde borst, die is langer niet geleegd.
Waar heb je trouwens die thee voor nodig Mama2010?

Staar je trouwens niet blind op het CB. Helaas hoor je maar al te vaak dat ze niet zoveel kaas hebben gegeten van borstvoeding. En dat is jammer, want het is nou net een uitgelezen taak voor hen om moeders te stimuleren daarin. Een goede begeleiding is zo belangrijk!
Ring1981, ik heb niet echt een reden om de thee te geven. Cb zei dat ik het kon doen. Ik nam aan ter afwisseling. Had even door moeten vragen. De bv loopt juist goed dus dat wil ik niet verstoren met water. Ik stop er meteen mee...

Dat de samenstelling van bv verandert weet ik wel. Maar dacht dat dat te maken had met de leeftijd van de baby.

Wederom bedankt voor jullie advies.
quote:Mama2010 schreef op 11 augustus 2010 @ 21:31:

Dat de samenstelling van bv verandert weet ik wel. Maar dacht dat dat te maken had met de leeftijd van de baby.

Ook dat De samenstelling past zich continu aan aan de behoeften van je baby, dus ook op warme dagen. Handig he?

Hee, daar is dit topic voor, om ervaring en (leken)kennis te bundelen en door te geven, aangezien veel zorgverleners rondom de bevalling en kraamtijd minder kaas van borstvoeding gegeten hebben dan ze zouden moeten.
Ik heb ook een vraagje: Ik ben een fulltime kolver, omdat baby het drinken aan de borst niet snapt. Nu dronk ze steeds rond de 700 ml in 7 voedingen. Vorige week ging ze ineens over op 6 voedingen, totaal 600ml ongeveer en gister dronk ze maar 550 ml. Ze gaat dus steeds minder drinken. De ene keer drinkt ze 120 ml, maar regelmatig ook drinkt ze maar 70 a 80 ml en krijg ik er echt niet meer in. Zou ze hier wel genoeg aan hebben? Ze is nog steeds tussen de slaapjes door alert en gezellig en ze heeft ook voldoende plasluiers. Het is meer dat ik het naar vind dat ze minder gaat drinken. Is dit te weinig wat ze nu drinkt? Hebben jullie nog tips of ideeën wat er kan zijn?
quote:allis schreef op 11 augustus 2010 @ 10:58:

he nou zit ik net dat artikel van Wen te lezen en voel ik me weer helemaal schuldig dat ik mijn meisje heb ingepakt...

maar ze slaat zich echt wakker na tien minuten slapen, wordt daarvan dreinerig en oververmoeid, en drinkt dan ook slecht. Ik moet maar gewoon vaak even kijken of ze zuigebewegingen zit te maken.

Wil jij je aub NIET schuldig voelen dat je je kindje inbakert aub?

Het ene kind is de andere niet.

Dus niet ieder kind heeft dit nodig.

Maar sommige wel!

Als inbakeren werkt, werkt het hoor.

Je moet het inbakeren niet benaderen als een volwassene (zielig want je beperkt zijn vrijheid) maar als babytje (in de baarmoeder voelde je kind zich veilig en vertrouwd en warm zonder bewegingsvrijheid, dat gevoel geef je hem nog even met inbakeren, zodat het kind kan groeien in het mensje-zijn) en sommige babytjes maaien zichzelf wakker met de armpjes, en dan slapen ze te kort.

Dat voorkom je ook met inbakeren.

Het is zieliger als je kindje alleen maar hazeslaapjes doet.

Daar wordt hij/zij juist doodmoe van en voelt zich niet lekker.

Hier baker ik ook in, en ik ben van een alleen maar huilend, dreinend kind naar een vrolijk, lachend kindje gegaan.

En alle artikelen daargelaten, er zijn altijd over alle manieren om met je kind om te gaan (rust en regelmaat, inbakeren, draagdoek) negatieve dingen te vinden. Dus volg gewoon waar je kind het goed op doet. Dat merk je vanzelf!

Het advies is om 's nachts je kind ingebakerd te laten drinken.

Ook dat gaat prima hoor.

Het enige lastige vind ik dat je niet even snel kan controleren of je kind een ontlastingluier heeft.

Want een plasluier is niet erg maar een volle poepluier een hele nacht kan uitslag in de hand werken.

En dat wil ik niet.
Ik geloof dat ik me niet druk hoef te maken. Mevrouw drinkt net een fles van 140 ml achter elkaar leeg! Alsof ze duidelijk wil maken dat ze gewoon even niet zo'n trek had eerder.
hoi meiden

wat doen jullie bij een productiedip door ongesteldheid? Flesje uit de voorraad bijgeven? Meneertje had duidelijk niet genoeg op gisteravond.

Groetjes arc
net weer gekolft, er staat nu zo'n 60 ml op mevrouw te wachten. Ze slaapt nu, en dat kan ik van vannacht niet zeggen, wakker en brullen vanaf een uur of drie. Ik kruip nog maar even op de bank denk ik...

ik weet eigenlijk neit waar het mis gaat, ze komt om half drie, ik leg haar aan, ze drinkt tiet een, ik verschoon haar poepluier (mijn kind heeft altijd poepluiers :-S ) en geef borst 2. Dan heb ik haar even rechtop, en moet ze wat lucht kwijt. Dit lukt niet altijd, ze valt op mijn borst in slaap. Dan leg ik haar weer in bed. Vervolgens gaat ze extreem liggen pruttelen en smakken en slikken (ik denk dat er dan wat voeding terug komt) en wordt ze weer wakker. Zodra dat gebeurt is t hek van de dam, ze gaat huilen, krijgt de hik, die alleen overgaat door wat te drinken, moet weer boeren, weer huilen... ik ben zo anderhalf uur verder, en dan slaapt ze nog niet. Vervolgens is de voeding alweer bijna 2 uur geleden, en heeft ze dus weer honger...
@arc Vorige week hier ook productiedip door menstruatie (1e keer weer sinds bevalling) Dochter was erg hongerig en dacht ook even aan bijgeven uit de vriezer. Maar dan breng je dus je productie niet omhoog. Ik heb dus gewoon veel aangelegd. Echt veel vaker dan normaal, ze had steeds snel weer honger en kwam helaas ook weer 2 keer snachts. Maar op deze manier was mijn productie snel weer op peil en ze slaapt nu ook gewoon weer door.
@flonneke: thanks. Mijnes is nu bijna 7mnd en de jouwe? Dit is voor mij ook de 1e x menstruatie sinds de bevalling.

Huub heeft trouwens nog nooit doorgeslapen. Komt altijd 1 of 2x per nacht. Maar gister en vandaag bleef ie maar sabbelen en toen ik vanochtend zo weinig kolfte viel t kwartje
3,5 mnd nog maar, dus erg snel weer ongesteld

Ik denk dat dit komt omdat ze (normaal gesproken) nog maar 5 à 6 voedingen krijgt en geen nachtvoedingen. Ik voed volledig op haar verzoek en tijdens productiedipje wilde ze er wel weer 8/9 (denk ik, heb maar niet geteld )

Dit begon de dag voor menstruatie en duurde ongeveer een dag/nacht of 4.

Sterkte, ongesteld zijn in combinatie met hongerig kind is dubbel stom (vond ik).

Als je paar pagina's terug kijkt, schrijft Wen over haar ervaring met menstruatie en borstvoeding, n.a.v. mijn vraag van vorige week.
Hey Allis,

Oew, wat moet jij rot voelen door het slaapgebrek, ik heb ook van die nachten gehad, zoals jij het omschrijft.

Hoe oud is je kindje?
Allis, klinkt als reflux. Staat haar bedje al met het hoofdeinde wat hoger? Bij ons was de enige oplossing (helaas) een flesje ingedikte melk geven 's nachts want anders sliepen we ook de halve nacht niet door het pruttelen, spugen, huilen, slikken etc.
Allis ziet er anders heel fris uit voor iemand zonder slaap, heb ik net geconstateerd en haar kleintje is een schatje!

Oh ja Arc, bij die productiedippen vond ik de verleiding om bij te geven altijd heel groot. Ik heb het wel eens gedaan, een huilend kind is tenslotte ook niet alles, maar ik heb ook vaak gedacht dat het toch een gekke tijd voor regeldagen was en dus gewoon aangelegd. En dan bleek het dus weer een menstruatie te zijn.
Bij productiedippen door menstruatie is de enige tip vaak aanleggen. Vaak merk je dat zodra de menstruatie goed doorgebroken is, het zo weer recht trekt. Maar sommige moeders moeten er maandelijks wel veel moeite voor doen. Waar dat in zit is niet echt bekend.Als je nou één keer voor een ancht een beetje extra uit de vriezer geeft en de rest van de dag(en) vaak aanlegt, zou ik dat gewoon doen hoor.Slaap is vaak ook wel heel belangrijk hoor!

Voor wie contactpersoon bij de VBN wil worden. De regels zijn niet zo heel streng hoor. Minimaal 6 maanden bv gegeven en je ervaring mag niet langer dan 10 jaar geleden zijn. Dat is bij jullie allen toch niet het geval. LLL vraagt minimaal 1 jaar voeden. Of zij een combi met de fles ook accepteren weet ik niet. Daar heb ik me nooit in verdiept. LLL pakt het wat breder op, VBN probeert zich meer op puur de borstvoeding en wat daar direct mee samenhangt te richten.

Ik ben zelf regiocoördinator voor de regio Drenthe. Mocht je nou meer willen weten (want we zoeken in het noorden van het land nog wel wat contactpersonen), bel me maar op mijn VBN-nummer: 06-27846466 of mail naar vbnnieuwbuinen@hotmail.com. Als je in een andere regio woont kun je mij ook wel bellen voor algemene info en als je het echt wat lijkt, heb ik wel de telefoonnummer waar je je kunt aanmelden en van de regiocoördinator bij jou in de regio.

Ook voor vragen over de borstvoeding die je hier niet neer zou willen zetten, mag je bovenstaande gegevens gebruiken hoor! Soms werkt telefonisch praten makkelijker, omdat ik gerichter kan vragen.

Ik zal proberen hier wat vaker mijn lichtje te laten schijnen!

Groetjes Marincke,

contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven