Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 19 september 2010 om 17:52
ik heb een baby van bijna een week oud en een vraag. Ik heb nu stuwing. De baby drinkt onwijs goed, dus eigenlijk geen probleem. Maar hoe lang voeden jullie door? Hij stilt nl. ook zijn zuigbehoefte graag op mijn toch wel erg gevoelig geworden tepels...ik geef een borst per keer en na een half uur heeft de baby (denk ik) genoeg (aan de zuig en slik frequenties te zien). Hij stopt dan vaak ook, valt half in slaap? en wordt daarna weer wakker en wil wel weer verder zuigen. Hij kan maar zo een uur door drinken (zonder te gaan overgeven) en heeft dan al lang genoeg eten gehad.
Heeft de baby genoeg als hij in slaap valt (half)?
Heeft de baby genoeg als hij niet meer wil zuigen?
Heeft de baby genoeg als hij in slaap valt (half)?
Heeft de baby genoeg als hij niet meer wil zuigen?
zondag 19 september 2010 om 20:10
Floorianne Gefeliciteerd met je kindje !
sommige kindjes drinken vlot en zeer effectief, andere kindjes hebben wat langer nodig.
dat mijn dochter zo jong was moest ik haar vaak wakker plagen aan de borst door haar over haar ruggetje te wrijven , handjes friemelen of een beetje kriebelen in het nekje.
of je baby genoeg drinkt is te "meten" aan voldoende plasluiers.
als je zere tepels van het gesabbel krijgt kun je je kindje ook op je pink laten sabbelen.
(controleer ook even het mondje van je kindje op witte vlekjes die niet weg te poetsen zijn met een doekje, spruw krijg je nl ook zere tepels van !)
als je stuwing pijnlijk en vervelend is , kun je onder een warme douche de druk weg masseren. en gekneusde( even op meppen met deegroller of koekenpan) wittekoolbladeren kunnen verlichting bieden
sommige kindjes drinken vlot en zeer effectief, andere kindjes hebben wat langer nodig.
dat mijn dochter zo jong was moest ik haar vaak wakker plagen aan de borst door haar over haar ruggetje te wrijven , handjes friemelen of een beetje kriebelen in het nekje.
of je baby genoeg drinkt is te "meten" aan voldoende plasluiers.
als je zere tepels van het gesabbel krijgt kun je je kindje ook op je pink laten sabbelen.
(controleer ook even het mondje van je kindje op witte vlekjes die niet weg te poetsen zijn met een doekje, spruw krijg je nl ook zere tepels van !)
als je stuwing pijnlijk en vervelend is , kun je onder een warme douche de druk weg masseren. en gekneusde( even op meppen met deegroller of koekenpan) wittekoolbladeren kunnen verlichting bieden
maandag 20 september 2010 om 07:39
Gister bij de verjaardag van mn schoonmoeder vielen drie tante's bijna van hun bank van ongeloof dat ik antwoordde op de vraag "wat eet ze nou op een dag?"
nou ehm brood, groente fruit en zes tot acht keer borstvoeding
WAAAAAAT bórstvoeding?!?!?
ze keken me aan alsof ik mn kind vergiftigde.
hét moment van mn schoonzus om er nog eens bovenop te springen. ( schoonzus vind mijn "langvoed" praktijken belachelijk, absurd en laat geen kans onbenut om dat eens goed te ventileren )
dus zus zegt JAHAAAA ik zeg ook al maaanden dat het wel genoeg geweest is , maar ja wij worden er al zo vaak mee geconfronteerd dat je er een beetje in meegroeit maar raar dat is het wel ! eigenlijk is ze allang te groot voor borstvoeding.
en wat zegt yamman...
"ach zo af en toe hap ik ook nog even aan"
tantes met zn drie op een rij :
én bedànkt yamman nu ben ik helemaal een rariteitenkabinet volgens jou familie
Yamman drinkt natuurlijk niet bij mij. maar hij doet wel eens alsof om yammini te plagen, die vervolgens uit haar plaat gaat pappa gaat wegtrekken aan zijn oor en heel hard gillen; MIJN! MIJN! MIJN!
dat vind pappa heel grappig
nou ehm brood, groente fruit en zes tot acht keer borstvoeding
WAAAAAAT bórstvoeding?!?!?
ze keken me aan alsof ik mn kind vergiftigde.
hét moment van mn schoonzus om er nog eens bovenop te springen. ( schoonzus vind mijn "langvoed" praktijken belachelijk, absurd en laat geen kans onbenut om dat eens goed te ventileren )
dus zus zegt JAHAAAA ik zeg ook al maaanden dat het wel genoeg geweest is , maar ja wij worden er al zo vaak mee geconfronteerd dat je er een beetje in meegroeit maar raar dat is het wel ! eigenlijk is ze allang te groot voor borstvoeding.
en wat zegt yamman...
"ach zo af en toe hap ik ook nog even aan"
tantes met zn drie op een rij :
én bedànkt yamman nu ben ik helemaal een rariteitenkabinet volgens jou familie
Yamman drinkt natuurlijk niet bij mij. maar hij doet wel eens alsof om yammini te plagen, die vervolgens uit haar plaat gaat pappa gaat wegtrekken aan zijn oor en heel hard gillen; MIJN! MIJN! MIJN!
dat vind pappa heel grappig
maandag 20 september 2010 om 07:55
Hahahahahahaha yamuna! Jeetje zeg, lekkere schoonzus ook laat maar waaien hoor, die mensen zijn gek (en je man ook een beetje )
floorianne, gefeliciteerd! Ik moest Sophietje vaak ook wakker plagen (bijv kietelen onder haar voetje, verschonen, kleertjes uit, over haar wangetje aaien). Soms had ze dan idd genoeg (en werd ze pissig ) soms dronk ze dan zo nog 10 min. Beetje proberen dus. Zuigbehoefte kun je idd stillen met pink (en evt later speentje).
Succes!
floorianne, gefeliciteerd! Ik moest Sophietje vaak ook wakker plagen (bijv kietelen onder haar voetje, verschonen, kleertjes uit, over haar wangetje aaien). Soms had ze dan idd genoeg (en werd ze pissig ) soms dronk ze dan zo nog 10 min. Beetje proberen dus. Zuigbehoefte kun je idd stillen met pink (en evt later speentje).
Succes!
maandag 20 september 2010 om 08:36
Ik heb een vraag, geen idee of ik hier goedzit maar op Google vind ik alleen fv tips.
's Nachts heeft mijn zoontje van 7 weken erge last van winderigheid. En dan zo erg dat hij er wakker van wordt. Ik leg hem dan op mijn buik en dan klop ik op zijn kontje en dan komen er nog wat en dan wordt hij rustiger. Maar windt hij wel nog 2 uur door. Het ergst is het tegen de ochtend.
Mijn vraag;
Komt het door mijn avondeten? Kool en ui enzo eet ik al niet/matig.
Is er iets aan te doen? Iets 's avonds zodat het 's nachts beter gaat?
Overdag zit hij vaak in de doek en heeft hij bijna geen last ervan.
(Yamuna wat een grap! Het is wel duidelijk dat ze er erg dol op is dan.
En waarom moeten mensen zich toch zo bemoeien met hoe je dingen aanpakt, dat bepaal je toch zelf?)
's Nachts heeft mijn zoontje van 7 weken erge last van winderigheid. En dan zo erg dat hij er wakker van wordt. Ik leg hem dan op mijn buik en dan klop ik op zijn kontje en dan komen er nog wat en dan wordt hij rustiger. Maar windt hij wel nog 2 uur door. Het ergst is het tegen de ochtend.
Mijn vraag;
Komt het door mijn avondeten? Kool en ui enzo eet ik al niet/matig.
Is er iets aan te doen? Iets 's avonds zodat het 's nachts beter gaat?
Overdag zit hij vaak in de doek en heeft hij bijna geen last ervan.
(Yamuna wat een grap! Het is wel duidelijk dat ze er erg dol op is dan.
En waarom moeten mensen zich toch zo bemoeien met hoe je dingen aanpakt, dat bepaal je toch zelf?)
maandag 20 september 2010 om 08:43
Floorianne mijn baby is presies zo!
Ik kijk goed naar hem en hier gaat ie 'prutsen' (zijn hoofdje een beetje draaien, geluidjes maken) en dan haal ik hem eraf. Anders houdt hij ook een uur vol, maar drinkt dan nauwelijks meer. (en is funest voor mijn tepels) Zo doe ik 2 borsten zo'n 20 minuten per borst.
Waarschijnlijk als je goed je baby observeert tijdens het drinken ga je het punt van 'einde borst' herkennen.
Ik kijk goed naar hem en hier gaat ie 'prutsen' (zijn hoofdje een beetje draaien, geluidjes maken) en dan haal ik hem eraf. Anders houdt hij ook een uur vol, maar drinkt dan nauwelijks meer. (en is funest voor mijn tepels) Zo doe ik 2 borsten zo'n 20 minuten per borst.
Waarschijnlijk als je goed je baby observeert tijdens het drinken ga je het punt van 'einde borst' herkennen.
maandag 20 september 2010 om 09:59
Floorianne, niet gek vinden, mijn Uk dronk in het begin ook zo een uur weg... dat ik dacht zo van "hallo, hoe groot is jouw maagje precies?" Maar het is heel normaal, niet al te veel bij nadenken, gewoon laten gaan. Als de kleine goed groeit is het prima, er zijn geen vaste regels voor hoe lang een kleintje wel/niet moet drinken.
Nog gefeliciteerd nog!
Yam, tjees wat een gezeik zeg, las al vaker opmerkingen over zgn langvoeders. Iedereen moet zelf bepalen hoe lang zij voedt, kom op zeg!
Wel grappig, zag lag een stukje van de film "grown ups" dat een jochie van 4 nog de borst kreeg van zijn moeder. Blijkbaar is dat humor, ofzo?
Persoonlijk zou het dan zeker niet meer mijn "cup of tea" zijn, maar iedereen moet het zelf weten!
Even een vraagje: ik heb net de regeldagen van drie maanden achter de rug denk ik, of althans, dat hóóp ik
, hebben jullie die van 3 maanden ook als heftigst ervaren? Die van zes weken gingen hier tamelijk pijnloos voorbij, maar drie maanden... pfoe!
En dan nog een weetvraagje (misschien ben ik dom hoor) maar dat de melkproductie zich opnieuw regelt weet ik uiteraard, maar verandert eigenlijk ook de samenstelling van je melk, dan?
Hier had ik ook een flesweigeraar die de laatste tijd wel weer een flesje pakte, maar voor de regeldagen weer ging weigeren... Toeval, of kan het hiermee te maken hebben? Tijdens de regeldagen maar niet meer geprobeerd, ten eerste kreeg ik alleen maar druppels eruit gekolfd, ten tweede vind ik het doodzonde als ik dat dan vervolgens weg kan gooien....
Kan iemand me weer wat bijleren
?
Nog gefeliciteerd nog!
Yam, tjees wat een gezeik zeg, las al vaker opmerkingen over zgn langvoeders. Iedereen moet zelf bepalen hoe lang zij voedt, kom op zeg!
Wel grappig, zag lag een stukje van de film "grown ups" dat een jochie van 4 nog de borst kreeg van zijn moeder. Blijkbaar is dat humor, ofzo?
Persoonlijk zou het dan zeker niet meer mijn "cup of tea" zijn, maar iedereen moet het zelf weten!
Even een vraagje: ik heb net de regeldagen van drie maanden achter de rug denk ik, of althans, dat hóóp ik
En dan nog een weetvraagje (misschien ben ik dom hoor) maar dat de melkproductie zich opnieuw regelt weet ik uiteraard, maar verandert eigenlijk ook de samenstelling van je melk, dan?
Hier had ik ook een flesweigeraar die de laatste tijd wel weer een flesje pakte, maar voor de regeldagen weer ging weigeren... Toeval, of kan het hiermee te maken hebben? Tijdens de regeldagen maar niet meer geprobeerd, ten eerste kreeg ik alleen maar druppels eruit gekolfd, ten tweede vind ik het doodzonde als ik dat dan vervolgens weg kan gooien....
maandag 20 september 2010 om 10:15
maandag 20 september 2010 om 11:09
och rocky ik lig er niet wakker van , mijn memmen ons kind kind en ik beslissen waarneer er gevoed of gestopt word.
wat een ander daar van vind kan me redelijk aan mn aars oxideren
Het is de generatiekloof zullen we maar zeggen. zij voedde hun kinderen op in de tijd dat flesvoeding echt het beste was volgens het CB en sinaasappelsap met een geprakte liga echt wel nodig was met twee maanden. en ook zij meenden het beste te doen voor hun kinderen net als ik nu meen het beste te doen voor mn kind.
wat een ander daar van vind kan me redelijk aan mn aars oxideren
Het is de generatiekloof zullen we maar zeggen. zij voedde hun kinderen op in de tijd dat flesvoeding echt het beste was volgens het CB en sinaasappelsap met een geprakte liga echt wel nodig was met twee maanden. en ook zij meenden het beste te doen voor hun kinderen net als ik nu meen het beste te doen voor mn kind.
maandag 20 september 2010 om 11:29
Yamuna, wat heerlijk dat je man gwoon lekker meegaat in je verhaal en net met hen meepraat! Heb hier heerlijk kunnen lachen om zijn opmerking!
Skippy is - na 2 dagen KDV - al snotverkouden Voordeel is wel dat hij vannacht doorsliep maar ook vanmorgen hoefde hij niet veel.
Nu zat hij nét op 3 uur tussen de voedingen maar meot ik hem toch maar weer wat vaker borst aanbieden?
Overigens werkt de neus doorspoelen met borstvoeding erg goed! Drupje melk erin (met een lepeltje gaat dat makkelijk) en alles komt mooi los
Skippy is - na 2 dagen KDV - al snotverkouden Voordeel is wel dat hij vannacht doorsliep maar ook vanmorgen hoefde hij niet veel.
Nu zat hij nét op 3 uur tussen de voedingen maar meot ik hem toch maar weer wat vaker borst aanbieden?
Overigens werkt de neus doorspoelen met borstvoeding erg goed! Drupje melk erin (met een lepeltje gaat dat makkelijk) en alles komt mooi los
maandag 20 september 2010 om 16:21
Werkt bv om verstopte neus te ontstoppen ja?? Wat een heerlijk multifunctioneel wondermiddel is het toch.
Zou je er ook mee kunnen vernevelen..? BritBaby piept en zaagt zo door z'n verkoudheid. HA zegt dat we er niks aan hoeven doen, goed in de gaen houden, maar ik vind het zo zielig....
Vannacht lag hij te spoken en te huilen (slaapt al sinds hij 3 weken is door, dus spoken is foute boel). Heb m er uiteindelijk uit gehaald en bij ons in bed lekker tiet gegeven om rustig te worden. Zo lief (ondanks midden in de nacht en wekker om 5.15), ik hoorde hem langzaam steeds rustiger worden en sabbelend in slaap vallen.
Ik dacht: wat nou als je geen bv geeft?? Zit je te pielen met een fles en plasticmelk en toestanden....
Alweer een reden om lekker vol te houden
!
Zou je er ook mee kunnen vernevelen..? BritBaby piept en zaagt zo door z'n verkoudheid. HA zegt dat we er niks aan hoeven doen, goed in de gaen houden, maar ik vind het zo zielig....
Vannacht lag hij te spoken en te huilen (slaapt al sinds hij 3 weken is door, dus spoken is foute boel). Heb m er uiteindelijk uit gehaald en bij ons in bed lekker tiet gegeven om rustig te worden. Zo lief (ondanks midden in de nacht en wekker om 5.15), ik hoorde hem langzaam steeds rustiger worden en sabbelend in slaap vallen.
Ik dacht: wat nou als je geen bv geeft?? Zit je te pielen met een fles en plasticmelk en toestanden....
Alweer een reden om lekker vol te houden
maandag 20 september 2010 om 19:06
Phoebee, ik vond die van zes weken ook wel redelijk pittig maar meer voor mijn tepels, die waren op een gegeven moment rauw gezogen
. Maar Uk deed er toen veel korter over leek wel. Nu ben ik dagen bezig geweest en volgens mij heb ik nog een restantje...
Britania, ik snap wel wat je bedoelt. Ik heb een kindje die heerlijk in zijn eigen bedje slaapt, maar overdag ('s nachts hoeft dit niet, dan tukt meneer vanzelf door) laat ik hem stiekum nog wel eens rustig worden met een borstje. Dat lukt dus nevernooitniet met plastic!!
Wat is het rustig hier, waar is iedereen? Heeft er nog iemand per ongeluk antwoord op mijn vragen ?
Britania, ik snap wel wat je bedoelt. Ik heb een kindje die heerlijk in zijn eigen bedje slaapt, maar overdag ('s nachts hoeft dit niet, dan tukt meneer vanzelf door) laat ik hem stiekum nog wel eens rustig worden met een borstje. Dat lukt dus nevernooitniet met plastic!!
Wat is het rustig hier, waar is iedereen? Heeft er nog iemand per ongeluk antwoord op mijn vragen ?
maandag 20 september 2010 om 19:25
quote:rocky2008 schreef op 20 september 2010 @ 09:59:
?
De samenstelling van je melk past zich aan aan de leeftijd van je kindje. (dat is geen domme vraag overgens ) als je tandemvoed (baby en peuter aan de borst) dan is de melk aangepast op de jongste.
Het opnieuw flesweigeren kan heel goed te maken hebben met de regeldagen.
De samenstelling van je melk past zich aan aan de leeftijd van je kindje. (dat is geen domme vraag overgens ) als je tandemvoed (baby en peuter aan de borst) dan is de melk aangepast op de jongste.
Het opnieuw flesweigeren kan heel goed te maken hebben met de regeldagen.
maandag 20 september 2010 om 20:24
yammini kan het "lekker" gebaar maken (zwaaien met de hand voor het oor) en naar behoren gebruiken
vanmiddag zat ik op de bank trok mn shirt om hoog en riep haar naam, ze keek op en kwam met twee handjes vooruit en haar mond open op me afrennen
eenmaal aan de borst maakte ze enthousiast het "lekkergebaar"
vanmiddag zat ik op de bank trok mn shirt om hoog en riep haar naam, ze keek op en kwam met twee handjes vooruit en haar mond open op me afrennen
eenmaal aan de borst maakte ze enthousiast het "lekkergebaar"
dinsdag 21 september 2010 om 06:46
Niet om lullig te doen hoor, maar ik werd ook even getriggerd door troosten en in slaap laten vallen met de borst. Dat kan ook met plastic hoor Ik had 400x liever getroost met de borst, maar inmiddels ben ik erachter dat je ook met flesjes heel goed kan troosten. Ik heb er al eens eerder over gepost een tijd terug. Dat je met een bv benadering van fv een heleboel opvangt. Bij mij is fv niet per se alleen voeden. Dat is ook een rustmoment, een kroelmoment. Dat is ook intiem en ontspannen. Mijn dochter krijgt ook een flesje als ze niet kan slapen of prikjes heeft gehad of onverklaarbaar moet huilen. Ik geef nog steeds voedingen het liefst zelf.
Nogmaals, voel je niet aangevallen, maar het raakt me soms zo'n opmerking. Het voelt namelijk alsof ik tekortschiet met mijn plasticmelk. En dat is mijn eigen 'trauma' en teleurstelling, dat besef ik me, maar wilde toch even laten weten dat het ook anders kan.
Nogmaals, voel je niet aangevallen, maar het raakt me soms zo'n opmerking. Het voelt namelijk alsof ik tekortschiet met mijn plasticmelk. En dat is mijn eigen 'trauma' en teleurstelling, dat besef ik me, maar wilde toch even laten weten dat het ook anders kan.
dinsdag 21 september 2010 om 08:35
Dochter 2 (9 weken) is zo onrustig aan de borst! Tenminste, overdag, 's nachts drinkt ze heel rustig en valt dan lekker weer in slaap. Overdag valt ze alleen maar in slaap als ik haar in haar wieg leg of in de doek doe, haast nooit aan de borst.
Ze overstrekt ook veel, aan de borst maar ook in haar wiegje als ze wakker wordt. Ze laat steeds los tijdens het drinken (hallo, fonteintjes!) en hapt dan weer aan. ook als mijn toeschietreflex allang voorbij is. Ik dacht eerst dat die misschien te heftig voor haar was, maar dat lijkt het toch niet te zijn.
Ze drinkt ook "klakkend" (Maar 's nachts niet.) Ze lijkt verder geen last meer te hebben van krampjes, ze is wel winderig af en toe.
iemand enig idee wat het kan zijn? Toch spruw? daar ben ik al eens voor naar de dokter geweest toen ze een week of 5 was, en dat had ze toen niet. Ik heb ook geen last van mijn tepels oid.
Ik ga morgen met haar naar de dokter voor haar eerste inenting, dus als iemand al een idee heeft kan ik dat meteen navragen!
Ze overstrekt ook veel, aan de borst maar ook in haar wiegje als ze wakker wordt. Ze laat steeds los tijdens het drinken (hallo, fonteintjes!) en hapt dan weer aan. ook als mijn toeschietreflex allang voorbij is. Ik dacht eerst dat die misschien te heftig voor haar was, maar dat lijkt het toch niet te zijn.
Ze drinkt ook "klakkend" (Maar 's nachts niet.) Ze lijkt verder geen last meer te hebben van krampjes, ze is wel winderig af en toe.
iemand enig idee wat het kan zijn? Toch spruw? daar ben ik al eens voor naar de dokter geweest toen ze een week of 5 was, en dat had ze toen niet. Ik heb ook geen last van mijn tepels oid.
Ik ga morgen met haar naar de dokter voor haar eerste inenting, dus als iemand al een idee heeft kan ik dat meteen navragen!