Coopertest op school

18-10-2019 10:33 543 berichten
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-10-2019 14:41
Schoolzwemmen is vrijwel overal wegbezuinigd en is nu de verantwoordelijkheid van de ouders.
Waarom geldt dat niet voor alle vormen van fysieke ontwikkeling?

Daarbij: ik lees regelmatig dat die paar uurtjes schoolgym per week veel te weinig zijn voor een gezonde fysieke ontwikkeling, dus dat het heel belangrijk is dat kinderen daarnaast ook nog voldoende beweging krijgen.
Verantwoordelijkheid van de ouders dus.

Volgens mij zitten er best veel kinderen op een sport of iets bewegerigs.

Schoolgym is dus óf overbodig omdat kinderen daarbuiten ook al sporten, óf omdat het voor de kinderen die buiten school niet sporten toch te weinig is.
Tsja, de kerndoelen over de hele onder- en bovenbouw zijn er niet alleen (bijna niet eigenlijk) op gericht dat kinderen voldoende bewegen.

Mijn vak leren kinderen ook voor een groot deel buiten school. Zonder mij kunnen ze zich heus prima redden, en toch vind ik dat ik van toegevoegde waarde ben. Om redenen die zij wellicht nog niet inzien.
Solomio schreef:
19-10-2019 14:22
Waarom wil je meer dan 20 km kunnen lopen?
Het advies is: 2,5 uur matig intensief bewegen per week.
Dus elke doordeweekse dag een stevige lunchwandeling.

Als je met gemak 20 km wilt kunnen lopen zul je wrsch meer moeten bewegen, maar daar ging het niet over dacht ik.

Als ik de Elfstedentocht wil schaatsen kom ik er ook niet met 30 minuten wandelen per dag, maar voor een verantwoord beweegpatroon kom ik er wel met die 30 minuten per dag.
Dat advies is het minimale geadviseerde, dat klopt ja. Het ging toch om conditie verbeteren? Daar reageerde ik op namelijk. Tenzij je conditie echt heel slecht is (nogmaals, of met fysieke beperkingen te maken hebt) is die 2½ uur inderdaad effectief om je conditie te verbeteren gok ik. En wandel je echt 'matig intensief'? Ik heb daar namelijk zelf nog nooit van gehoord, maargoed, wellicht is dat een ding waar ik nog nooit aan gedacht heb. Snelwandelen ken ik echter wel.

Het is voor mij namelijk echt van een andere wereld dat je conditie zou kunnen verbeteren met 'wandelen'. Bewegen is in mijn belevingswereld namelijk een compleet andere wereld dan sporten, waarbij je persoonlijke grenzen probeert aan te raken (tevens zonder dat je het extreme induikt uiteraard, moet veilig blijven).
Thlubbe schreef:
19-10-2019 14:49
Dat advies is het minimale geadviseerde, dat klopt ja. Het ging toch om conditie verbeteren? Daar reageerde ik op namelijk. Tenzij je conditie echt heel slecht is (nogmaals, of met fysieke beperkingen te maken hebt) is die 2½ uur inderdaad effectief om je conditie te verbeteren gok ik. En wandel je echt 'matig intensief'? Ik heb daar namelijk zelf nog nooit van gehoord, maargoed, wellicht is dat een ding waar ik nog nooit aan gedacht heb. Snelwandelen ken ik echter wel.

Het is voor mij namelijk echt van een andere wereld dat je conditie zou kunnen verbeteren met 'wandelen'. Bewegen is in mijn belevingswereld namelijk een compleet andere wereld dan sporten, waarbij je persoonlijke grenzen probeert aan te raken (tevens zonder dat je het extreme induikt uiteraard, moet veilig blijven).
Zoals al eerder gezegd in dit topic: sporten lijkt tegenwoordig wel een religie.
Ik heb echt geen enkele behoefte om fysiek mijn grenzen te proberen te raken, snap daar ook de lol en het nut niet van.
Dan vind ik dus 30 minuten wandelen per dag meer dan genoeg.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
19-10-2019 14:52
Zoals al eerder gezegd in dit topic: sporten lijkt tegenwoordig wel een religie.
Ik heb echt geen enkele behoefte om fysiek mijn grenzen te proberen te raken, snap daar ook de lol en het nut niet van.
Maar er is toch tegenwoordig niemand meer die je dwingt? Dus waarom maak je je er dan druk over?
Solomio schreef:
19-10-2019 14:52
Dat je de lol niet inziet, dat snap ik, dat kan. Maar het nut er niet van inzien? Werkelijk? De gezonde effecten van sporten (op lange termijn) voor het individu? Zoals het hart? Bloedvaten? Het meer energie voor handen hebben na regelmatig sporten? Een positief effect op de spijsvertering? Sommige onderzoeken wijzen zelfs uit (voorlopig slechts een hypothese die maar door enkele onderzoeken worden vermoed) dat het autonoom zenuwstelsel positieve effecten haalt uit het hebben van een betere conditie.

Dit is geen religie, dat is wetenschap. Het hoeft niet, maar zeggen dat een betere conditie geen nut heeft, is kolder natuurlijk. En je hoeft het ook niet leuk te vinden, het hoeft niet. Je hoeft niet Olympisch te sporten.
Thlubbe schreef:
19-10-2019 15:08
Dat je de lol niet inziet, dat snap ik, dat kan. Maar het nut er niet van inzien? Werkelijk? De gezonde effecten van sporten (op lange termijn) voor het individu? Zoals het hart? Bloedvaten? Het meer energie voor handen hebben na regelmatig sporten? Een positief effect op de spijsvertering? Sommige onderzoeken wijzen zelfs uit (voorlopig slechts een hypothese die maar door enkele onderzoeken worden vermoed) dat het autonoom zenuwstelsel positieve effecten haalt uit het hebben van een betere conditie.

Dit is geen religie, dat is wetenschap. Het hoeft niet, maar zeggen dat een betere conditie geen nut heeft, is kolder natuurlijk. En je hoeft het ook niet leuk te vinden, het hoeft niet. Je hoeft niet Olympisch te sporten.
😀

https://www.nu.nl/weekend/6005078/waaro ... tqbsKuwFh8
Betty_Slocombe schreef:
19-10-2019 13:23
Ja, bij hele zinnen krijg je gewoon punten ook al vergeet je een lidwoord. Bij grammatica is het een ander verhaal, vrees ik. En bij de volgende toets kleuren we de woorden uit de woordenlijst in verschillende kleuren (blauw voor mannelijk, rood voor vrouwelijk etc.), want dat helpt sommige leerlingen enorm.
het vervelende is, dat ik vooral op mijn gevoel af ga en dat klopt redelijk goed bij Nederlands en Engels, maar bij Duits.... Ik kreeg pas betere cijfers toen we luistertoetsen en teksten gingen verklaren
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
3thee schreef:
19-10-2019 15:06
Maar er is toch tegenwoordig niemand meer die je dwingt? Dus waarom maak je je er dan druk over?
Het ging in dit topic over het nut van hardlopen/coopertest.
Maar om je conditie op peil te houden is hardlopen nergens voor nodig.
Dus feitelijk ben ik enorm ontopic en al die mensen die hun grenzen willen verleggen niet.
Thlubbe schreef:
19-10-2019 15:08

Precies, al die fijne bijkomstigheden bereik je dus door 5x per week een half uur flink wandelen.
Dát is wetenschap.
Grenzen verleggen, beter worden, dát is de religie.
Dat geldt dus juist voor degenen die vinden dat je meer moet bewegen dan de aanbevolen richtlijn.
Prima, succes met wandelen dan maar.
nausicaa schreef:
19-10-2019 11:21
Ik hockeyde op de middelbare school 4x per week op heel aardig niveau, en fietste elke dag minimaal 24 kilometer. Ik denk echt dat er niks mis was met mijn conditie, maar ik ben denk ik niet gebouwd op duurlopen of zo. Zelfs toen was ik er echt slecht in, terwijl ik super veel sportte en bewoog.

Hardlopen is niet de enige manier om in conditie te zijn. Je gaat iemand die prachtig zingt toch ook niet dwingen om piano te spelen waar ze helemaal niet goed in zijn, omdat muziek zo goed voor je is.

Herkenbaar, hoewel ik dan niet hockeyde maar een andere sport deed.

Niet iedereen is gebouwd op duurlopen, ikzelf ook absoluut niet. Korte sprintjes, dat kon ik wel, ik kon als een van de weinigen 3 partijtjes basketbal achter elkaar volhouden. Ik fietste iedereen eruit, ook met zware weerstand. Ik had een topconditie, maar kon niet duurlopen. En elk jaar kwam weer die k*t coopertest of shuttle run test. En elk jaar probeerde ik hem te ontlopen, plotseling ongesteld of een oude blessure die weer opdook...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Solomio schreef:
19-10-2019 16:14
Het ging in dit topic over het nut van hardlopen/coopertest.
Maar om je conditie op peil te houden is hardlopen nergens voor nodig.
Dus feitelijk ben ik enorm ontopic en al die mensen die hun grenzen willen verleggen niet.
Er zijn allerlei soorten condities. Wandelen is niet hardlopen is niet zwemmen is niet handboogschieten enz.
Wat ze op school doen boeit me nu niet meer. Mijn kinderen hebben het maar gewoon te doen. Aan lessen levensbeschouwing zullen ze net zoveel of net zo weinig hebben in hun leven als softbal of apekooien.
3thee schreef:
19-10-2019 16:31
Er zijn allerlei soorten condities. Wandelen is niet hardlopen is niet zwemmen is niet handboogschieten enz.
Wat ze op school doen boeit me nu niet meer. Mijn kinderen hebben het maar gewoon te doen. Aan lessen levensbeschouwing zullen ze net zoveel of net zo weinig hebben in hun leven als softbal of apekooien.
Ja? Jij vindt dat dat allebei evenveel de maatschappij beïnvloedt, het handelen van mensen en hoe mensen denken? Het zegt allebei evenveel/weinig over hoe onze maatschappij is ingericht? Ons rechtssysteem? etc?
Daar denk ik dan anders over.
Suðri schreef:
19-10-2019 17:52
Ja? Jij vindt dat dat allebei evenveel de maatschappij beïnvloedt, het handelen van mensen en hoe mensen denken? Het zegt allebei evenveel/weinig over hoe onze maatschappij is ingericht? Ons rechtssysteem? etc?
Daar denk ik dan anders over.
Levensbeschouwing. Godsdienst heette dat vroeger op mijn school. 1 jaar gehad.
Maatschappijleer trouwens ook maar 1 jaar.
Nee, net zoveel aan gehad als gym.
Bestaat dat nog? Ik had vroeger een verschrikkelijke hekel aan gym. Bij de coopertest liep ik 1/2 rondje om de atletiekbaan en dan ging ik er vandoor. Het heeft heel lang geduurd voordat ik begreep dat je hardlopen heel rustig moet opbouwen om het leuk te maken. (Dat deden we op school nooit, we begonnen op een niveau wat ik qua uithoudingsvermogen en kracht niet bij kon houden)
Met een goede opbouw heb ik inmiddels meerdere marathons gelopen in tempo hoger dan wat er nodig is voor een 6 op de coopertest.
Je kan overigens niet blijven zitten als je een 2 voor gym hebt en de rest allemaal (ruim) voldoende.
3thee schreef:
19-10-2019 17:59
Inmiddels beslaat dat gewoon meerdere jaren hoor.
Suðri schreef:
19-10-2019 18:03
Inmiddels beslaat dat gewoon meerdere jaren hoor.
Mijn arme kind :-)

Maar nee, hij moet er maar zijn best voor doen, net als voor andere verplichte vakken.
3thee schreef:
19-10-2019 16:31
Ze hebben het maar te doen..Tja met zo’n gedachtegang de school doorlopen zet ook geen zode aan de dijk.
Ze hebben het maar te doen.
2019 schreef:
19-10-2019 18:33
Ze hebben het maar te doen..Tja met zo’n gedachtegang de school doorlopen zet ook geen zode aan de dijk.
Ze hebben het maar te doen.
Precies.
En dan wel verwachten dat je kind opgroeit tot een zelfstandige volwassene, die kritisch naar de wereld kan kijken en zijn eigen behoeftes kent.
3thee schreef:
19-10-2019 17:59
Vind ik altijd zo raar: die vakken hebben te maken met inzicht krijgen in (de wortels van) onze maatschappij, begrip krijgen voor de achtergronden van hoe we denken en handelen.....

Maar blijkbaar vind jij gym net zo onbelangrijk.
Zijn we het daar iig over eens.
solomio wijzigde dit bericht op 19-10-2019 18:48
10.89% gewijzigd
malibu82 schreef:
19-10-2019 16:29
Herkenbaar, hoewel ik dan niet hockeyde maar een andere sport deed.

Niet iedereen is gebouwd op duurlopen, ikzelf ook absoluut niet. Korte sprintjes, dat kon ik wel, ik kon als een van de weinigen 3 partijtjes basketbal achter elkaar volhouden. Ik fietste iedereen eruit, ook met zware weerstand. Ik had een topconditie, maar kon niet duurlopen. En elk jaar kwam weer die k*t coopertest of shuttle run test. En elk jaar probeerde ik hem te ontlopen, plotseling ongesteld of een oude blessure die weer opdook...

@ Malibu, nou, dat dus.

@algemeen: Mijn conditie was echt meer dan prima, paardrijden en tennissen, zowel op les- als toernooi-en competitieniveau. Op de middelbare school elke dag 15 km enkele reis fietsen, bij gratie in de winter een busabonnement. Hele weekenden stonden in het teken van sporten, een aantal doordeweekse dagen ook, toen ik tussen de 12 en 22 jaar was. Hoezo bouw je dan geen conditie op. Hardlopen is een duursport, wil niet zeggen dat iedereen dat kan, ik niet iig. Vandaar mijn vraag ook al eerder, waarom wordt zo'n Coopertest vanuit school zo belangrijk gezien/gevonden. Er zijn legio andere vormen van sport of beweging te bedenken en die hier ook al genoemd zijn, maar die Coopertest telt behoorlijk zwaar mee. Waarom?
iceteapeach wijzigde dit bericht op 19-10-2019 18:48
4.06% gewijzigd
Krijg motto niet verwijderd :-)
Ik was een kei in de pieptest. Snelheid was mijn ding. Wanneer de anderen al lang aan de kant zaten zat ik me nog steeds uit te sloven.
coopertest is goede indicatie conditie, het is geen duurtest het gaat maar om 12 minuten en iedereen kan lopen.
Maar goed, ik had geen conditie, fietste elke dag van en naar school, slechts 2 km in totaal.
Mijn conditie werd echt niet beter van die gymlessen, tussen het helen van mijn gebroken armen en benen door. :roll:
Omdat ik weer eens onhandig neergekomen was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven