De drukte van een derde kind

29-03-2010 11:05 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe druk is het van 2 naar 3 kinderen?

Ik hoor zulke tegenstrijdige verhalen dat ik dacht, laat ik het hier eens polsen.

Ergens hebben wij de wens voor een derde (in de toekomst) maar ik zie ongelovelijk veel praktische beren op de weg.

Hoe doe je het met slaapjes en schoolgaande kinderen? Hoe doe je het met clubjes/sporten van de oudste(n) en een baby?

Hoe doe je het praktisch? (op de fiets, in de auto-past niet! bij ons, dus andere auto) huis(geen kamer voor derde, dus verhuizen?)

Financien, hoe duur is een derde?!?! Iemand zei laatst: een derde is het goedkoopst; want die zorgt dat de babyspullen ed nog een keer meegaan. Je hebt het allemaal al, en hoeft het niet aan te schaffen. Maar zo'n derde gaat natuurlijk op op de creche, clubjes, studeren....

Ik zou willen dat ik mijn gevoel kon stoppen, en vond dat het nu wel genoeg was met twee en we het geweldig hebben. Maar altijd maar dat gevoel, een derde.... Gelukkig komt het niet alleen van mijn kant, ook mijn man begint er regelmatig over. En we weten wél zeker dat het na 3 ook echt (meer dan ) genoeg is.

Waar ik wel eens bang voor ben', is dat we spijt krijgen. Maken we het onzelf met een derde niet te moeilijk? Te druk, nog meer tijd te verdelen onder de kinderen, nog een kind te 'betalen, kortom: gaan we niet over een grens.

Nu hebben we een jongen en een meisje. Hoe zit het met de 'verhoudingen' als er straks een derde bij zou komen. Is de balans dan zoek? (2 tegen 1?) Nu is het makkelijk op uitstapjes: papa 1 kind, ik 1 kind.

Wie overtuigt mij dat drie kids geweldig zijn? (haha, nee hoor, minder postieve geluiden mogen ook hoor)
Wij hebben nu een zoon van net 3 en een dochter van 11 maanden. We wisten al jaren dat we graag meer dan 2 kinderen wilden maar na de 2de wilden we toch even een pauze in lassen omdat zij erg veel aandacht vraagt. Kan haar geen moment uit het oog verliezen of ze zit al weer op de trap. Maar nu ben ik dus zwanger van de 3de, niet gepland, wel gewild. Ben ook ontzettend bezig met de praktische zaken, hoe gaan we dat straks allemaal doen. We moeten bv verhuizen, niet echt makkelijk in deze tijd. Maar abortus is geen optie. Heb al een keer een miskraam gehad, tussen 1 en 2, en weet dus wat voor wonder het is als het allemaal goed gaat.

Maar het zal vast druk worden.....
@ Nescafe,

Ik herken zoveel dingen in jouw verhaal, ik heb een dochter van 5 jaar en een zoontje van ruim 1,5 en ik ben zo aan het twijfelen voor een derde kindje.

Ik heb altijd gezegd dat ik wel 3 of 4 kinderen wilde en na de geboorte van de 2e was de wens voor een derde kindje bij mij meteen heel sterk aanwezig! Nu maak ik me heel erg druk hoe het financieel zal gaan. Ik vind de overgang van 1 naar 2 kinderen financieel ook heel groot dus laat staan bij een derde kind.

Ik ben er dagelijks zoveel mee bezig want als er een derde komt wil ik nog wel dit jaar aantellen. Ik ben echt zo bang als ik het er bij 2 laat dat ik later hier echt spijt van krijg.Mijn man wil overigens heel graag een derde! Hij hecht ook niet zoveel aan ieder jaar op vakantie,pretparken en dure schoenen voor de kids en ik ben daar wel heel gevoelig voor.pfffffffffffff ik weet het echt niet.....

@ de rest

Kan iemand mij ervaringen vertellen over de kosten van 3 kinderen? Is het financieel veel duurder dan 2 kinderen??
Aangezien je er al van allebei de smaken 1 hebt gaat dat toch reuze meevallen? Zeker als er bijna 3 jaar tussen 2 en 3 zit (en je dus niet hoeft te gaan klieren met dubbele wagens enzo.
Hier sinds 5 wk ervarinsgdeskundige en tot nu toe valt het ons alles mee. we zijn al ervaren, de baby gaat gewoon in het ritme mee. Heb trouwens nog 2 kinderen van 3,5 en 2 jaar. Scheelt wel dat de baby erg makkelijk en rustig is.

Wij wilden altijd graag 3 kinderen (en een 4de sluiten we nog niet uit) en hebben eigenlijk nooit getwijfeld. De wens was heel sterk en we zagen weinig beren op de weg. De 3de zwangerschap vond ik wel veel spannender, we hebben al 2 gezonde kinderen en ik was echt bang dat dat dus nu niet het geval was.

Maar gelukkig nu ook weer een kerngezonde baby!

Wij hebben wel een groot vangnet, opa en oma's wonen in de buurt en willen altijd oppassen. Dat scheelt ook denk ik.
Roze wolk, ben benieuw hoe het met jullie is, nu bijna een jaar later. Hoe ervaar je een gezin met 3 kinderen?

Hier nog steeds twijfel. Dus ervaringen nog steeds welkom. Hoe moeten we ooit deze keuze maken? Verstand zegt: waar beginnen we aan. Gevoel zegt: ja er 'hoort' er nog eentje bij.

Dagen dat ik me kan serieus kan afvragen: wat voegt een derde kind toe? Ik zie heel veel positieve dingen, maar weet na 2 kinderen nu meer dan ooit wat voor investering het is, een kind krijgen. Daarnaast nog nooit iemand gesproken die spijt heeft van een kind. (ondanks dat sommige zeggen dat ze bestaan) en kan ik het me ook moeilijk voorstellen.

Kinderen hier zijn nu: jongen bijna 3.5, meisje net 2.
up
Geheel offtopic, maar hoi njb !! Hoe is het?

Kom je nog eens buurten bij januari 2009?

Hier alles goed, Chica heeft inmiddels een zusje, Chiquita van 7 weken
O, en ontopic, ik zei altijd dat ik 3 kinderen wilde, maar nu voelt het eigenlijk compleet!
Haai, ik kom langs! Ik denk bij tijd en wijlen ook dat het compleet is, maar de volgende dag voelt het weer als incompleet, tja...
HIer 3 kinderen. Super leuk maar super druk.

Het eerste jaar doe je over het algemeen een 3e er gewoon bij. Maar tegen een jaar gaat het lopen e.d.

Dochter zit 2x in de week op paardrijden. Zoontje 2x in de week op leszwemmen en voetbal. Jongste moet overal mee naartoe.

We hebben nu een dag op kdv afgenomen om zo hem te ontlasten dat hij lekker met de kindjes kan spelen en gewoon kan slapen. De oudste kunnen dan naar hun sporten.

Met z'n 2-en weg is bijna onmogelijk. Breng maar 3 kinderen onder. Met de oudste 2 kan je leuke dingen doen. Maar de jongste moet slapen en een hele dag op stap is te veel.

Voorheen vlogen we altijd als we op vakantie gingen. Nu zijn we ¤1.500 extra kwijt. En kunnen 5 personen vaak niet op één kamer.

We hebben een nieuwe, 2ehands, auto gekocht. Eentje waar 3 autostoelen op de achterbank kunnen. Kamers hebben we genoeg in huis, gelukkig zelfs een over.

Ik wilde graag een 4e. Maar dit is echt genoeg.

Het leuke is dat je alles nog een keer mag meemaken.

De oudste zijn ook helemaal gek van de jongste.

Als ik die 3 autostoelen op de achterbank zie met die mooie toetjes ben ik oprecht gelukkig.

Al mis ik echt wel eens tijd voor mezelf. En tijd voor mijn vriend en ik.

Maar als de kleine 4 wordt krijg ik weer meer tijd. En sluit je weer een periode voorgoed af. Dubbel.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn posting.
Dank je, ik had je berichtje al eens ergens gelezen.

Het klinkt precies zoals ik me voel. Geweldig, maar ook beperkend. Ik weet gewoon niet wat wijsheid is.

3 kinderen onderbrengen, lukt dat niet als je ze opsplitst? Ik denk idd dat het een stuk lastiger is, maar 1 weekendje in't jaar zou toch moeten lukken. (1 bij de ene opa en oma, 1 bij de andere en 1 bij een vriendje?) En een oppas thuis kan ook wel voor 3 zorgen ipv 2, zeker als ze slapen.

Die vliegkosten, ja, dat telt aan, dat klopt. Nu zijn we in de gelukkige positie van een vakantiehuis in het buitenland, dus dan zouden we alleen de vliegkosten hebben. Dus dan is het wel te doen.

Nee, ik ben, nu ik mn post zo lees, niet zo bang voor de praktische bezwaren. Ik zie meer op tegen de drukte, de druk die het op mij als moeder legt (3 mondjes die mama, mama, mama roepen) het huishouden(wat ik nu al een crime vind-dus er moet standaard 1 x in de week een huishoudster komen, zeker bij een derde) en ik denk dat ik ook wel opzie tegen het gekibbel en geharrewar tussen drie kinderen (wat tevens meteen de meerwaarde is, dat samenspel tussen 3)

Iemand Roze Wolk nog gezien? Ben benieuwd hoe het met haar/hun gaat.
Ze kunnen alleen naar mijn moeder. Opsplitsen wordt lastig. En als ik de kleine naar andere breng zijn zij ook weer beperkt.

Oudste vinden dat ook niet leuk. Missen uk.

Ze zijn, en wij natuurlijk ook, stapel op hem.

Alleen is hij nu net 2. En dat is een heftige leeftijd.

Gisteren met de middelste naar zwemles. 3e wilde niet lopen en niet gedragen worden. Huilen op de grond. Toch meegezeuld al huilend. Ik moest hem neerzetten want ik moest zoontje uitkleden voor zwemles. Wilde de deur uit. Weer achter 3e aan want straks gaat hij naar buiten.

Na het zwemmen gauw zoontje aan kleden. Kinderen in de auto zetten. Dochter ophalen bij vriendin. Naar karate brengen. Wij eten. Vriend dochter opgehaald. Daarna dochter gegeten. Ik naar bed want een paar uur later mijn nachtdienst in.

Ookdie dag nog 7 wassen gedraaid.

Nu uit mijn nachtdienst gekomen, kinderen naar school gebracht en 3e naar kdv. Wekker gaat om 15.00 dan snel kinderen uit school halen. Daarna tandarts eten koken en naar bed. Vriend doet de kinderen naar bed en gaat vanavond naar 10 min gesprek. Ik ga daarna weer nachtdienst in. En morgen weer zo'n schema.

Maar het is nu heel druk. Hoe ouder de jongste nu gaat worden hoe rustiger.

Echt rustig zal het niet worden maar dat weet je van te voren.

Boodschappen zitten we met 3 kinderen tussen de ¤120 en ¤ 150 per week is ook incl luiers e.d.

Ruzie maken met name de oudste. De jongste kan, nu nog, alles maken. Hij is ook stapel gek op zijn grote broer en zus.
Maar als je die 3 mooie toetjes ziet dan is het echt genieten. Vooral met z'n allen lachen. Heerlijk!
ja hier ben ik! Leuk dat je ernaar vraagt!

tja ik vind het nog steeds leuk en het gaat allemaal goed, jongste is nu 11 mnd, kruipt rond, dat is even een rotfase want ik ben de hele tijd panisch om me heen aan het kijken of er niks kleins op de grond ligt, dat is het nadeel met al grotere (nouja groter 3 en 4) kinderen.

Zwemles, clubjes hebben ze nog niet dus dat scheelt natuurlijk. Ik heb een elektrische bakfiets daar kunnen ze alledrie in en dan nog soms een vriendje van oudtse mee naar school.

De drukte, tja het is wel druk maar ik vind nog steeds niet drukker als met 2. Het enige 'lastige' vind ik dat als ik nu bv naar de kinderboerderij wil ik weer een hele tas met hapjes, flesjes, luiers etc mee moet nemen maarja dat is maar tijdelijk.

Als man en ik een weekend weggaan dan splitsen we de kinderen inderdaad heb jij een goed vangnet? Opa's en oma's enzo? Is voor de kinderen ook leuk krijgen ze ook weer eens een op een aandacht.

En in het weekend doen man en ik ook meestal wat met 1 kind, even extra aandacht geven boodschapje doen, zwemmen oid

Middelste gaat 2 ochtenden naar de psz, oudste naar school inclusief continuerooster dus ik heb ook veel tijd alleen met de baby (nouja bijna dreumes alweer)

njb wil jou man ook graag een derde kindje? En hoe oud ben je? Misschien kun je wachten tot ze allebei op school zijn en dan nog een 'nakomertje' leek me ook zo leuk nog een keer een baby en daar alle tijd voor hebben alleen man word 40 dit jaar dus vond dat minder vandaar dat wij niet gewacht hebben.

nou hele lap tekst hopelijk heb je er wat aan!
ja leuk he maxem of met zijn allen in bad echt zo leuk en genieten! zwemles lijkt me sowieso een drama haha met 2 of met 3 kinderen.

Onze oudtse is heel klein voor zijn leeftijd net zo groot als middelste dus we hebben besloten dat als middelste 5 is en hij dan 6,5 we ze dan op priveles doen gewoon in het weekend kan man mooi mee en dan zijn ze net wat groter en gaat het waarschijnlijk sneller. Had ik niet voor gekozen als oudtse er wel aan toe was hoor maar is nu wel een 'voordeel'
Die kruipfase is idd een lastige fase, me al die keine speelgoedjes opde grond. De peuterpuberteit ztten wij nu in met nr 2, en dat lijkt me met nr 3 ook geen pretje.

We hebben net een bakfiets gekocht, wel gewoon trappen, maar das goed voor de lijn. (hoewel elec. me wel heerlijk lijkt-maar duur)

HIer helaas geen groot opvangnet, dat maakt het mede een moeilijke beslissing. Mijn moeder is overleden, en vader werkt nog. Aan de andere kant wel opa en oma die willen helpen. Maar door de week zijn we afhankelijk van creche.

Werk jij ook? Die spituur momenten doe ik nu vaak in mn eentje(of man in zn eentje) en dat wordt met drie natuurlijk niet makkelijker.

Mijn man wil wel een derde kindje(hoewel ie soms na een beroerde nacht/dag wel weer twijfelt), maar wil liever een nakomertje, omdat ie denkt dat dat makkelijker zal zijn. Hij (en ook ik) ervaart het nu best druk. Ik zie met een nakomertje wel weer meer problemen met clubjes ed. Zelf word ik 33 , dus voel die druk nog niet. Man is 38. Heb wel altijd gezegd dat ik voor mn 36e mn kinderen gehad zou willen hebben.

Ergens denk ik, we moeten er gewoon voor gaan, druk wordt het toch wel, lets get it over with(Die eerste drie jaar)

Thanks voor het reageren!
Hier 4 kinderen.

Ik vond na de totale levensverandering van geen kind naar een kind, de overgang van 2 naar 3 het zwaarst. Nuja, van 3 naar 4 ook, maar dat kwam omdat nummer 4 het eerste jaar vooral ziek was en we maanden in het ziekenhuis hebben gebivakkeerd. Ik kan dus niet zeggen hoe dat was als hij wel gezond was geweest.

Van 2 naar 3 vond ik zwaar omdat oudste toen bijna 5 was en dus al naar school ging. Ik moest dus om half 9 frisgewassen et 3 kinderen, ook frisgewassen en gevoed op school staan en de toen jongste had in de eerste maanden sores met drinken en is ook ziek geweest. Er zijn wel eens dagen geweest dat ik om half 10 pas op school stond, zoon was nog maar 4 en ik belde keurig van tevoren. Dan maar zo.

Na 3 maanden echter zaten we in het ritme en was het prima te doen. Broer en zus vonden klein zusje vanaf het begin helemaal te gek, er was geen sprake van jaloezie en zusje was echt een supermakkelijke, zoete, lieve baby.

Middelste was 2 jaar en 8 maanden toen jongste geboren werd en werd in de kraamweek zindelijk
Wat ik nu trouwens echt retedruk en bij tijden heel irritant vind is de combi van onze jongste twee peuters (de 3e en de 4e). Zij schelen 14 maanden en hebben bijna altijd ruzie om het speelgoed. Samen spelen lukt echt nog niet. Oudste van dit stel is 3,5 en jongste 2 en een paar maanden. En ze zijn beiden erg koppig en vasthoudend. Zus is wel dol op klein broertje, maar even niet als ze gaan spelen.

Ik heb vanochtend een treinbaan gebouwd voor ze, samen met grote zus. Maar vervolgens molt kleine broer de boel en als grote zus daar gefrustreerd over is, slaat hij haar met treintjes tegen het hoofd.

Moest wel lachen om grote zus die net heel verstandig zei "ik ga boven spelen mama, want andes hebben we alleen maa luzie." En nu speelt ze boven met de LittlestPetShop van nog grotere zus die nu op school zit. Wat niet weet wat niet deert. Alleen even in de gaten houden dat ze niet in de badkamer met water gaat zitten kliederen, ook een favoriet spelletje.

Wat altijd wel een hele onderneming is is boodschappen doen met het hele stel. Doe ik dus ook niet, maar ontkom er niet helemaal aan want op vrijdag doe ik de weekboodschappen omdat we op zaterdag een druk programma hebben met zwemles en balletles, en dan heb ik er toch 3 bij me (dochter is op vrijdag vrij van school).

Gelukkig mag oudste zoon zaterdag afzwemmen, dan hebben we alleen nog maar ballet op zaterdag.
quote:Maleficent schreef op 29 maart 2010 @ 11:08:

Ik denk dat je er niet teveel leeftijdsverschil tussen moet hebben. Ik ben zelf kind 3, en mijn 2 zussen scheelden nog geen 2 jaar en ik scheel weer 5 jaar met de middelste.

Mijn hele jeugd heb ik het gevoel gehad dat ik er niet bij hoorde, bij mijn zussen, die deden alles samen en ze vonden mij te jong.

nu we ouder zijn niet meer hoor, maar toen ik klein was wel.Hier ook leeftijdsverschil. Alleen was de middelste een meisje en de rest jongens. Pas op volwassen leeftijd is dit bij getrokken en heb ik een goede band gekregen met de jongens.
Mijn ervaring is dat na een derde het niets meer uitmaakt.

Ik heb 3 kinderen, 2 jongens en een meisje. Steeds 1,5 jaar leeftijdsverschil. De oudste hoefde toen de jongste geboren was nog niet naar school, dus ik had een baby, een peuter en bijna een kleuter.

Toen de oudste naar school moest, kon de jongste al zitten en de oudste al fietsen. Dus 2 bij mij op de fiets en 1 er naast. dat ging prima. Met slaapjes liet ik de jongste 2 even alleen liggen als ik de oudste naar school bracht.

Nu zijn ze 7, 9 en 10 en ze hebben heel veel aan elkaar. Ze spelen veel samen.

Het enige nadeel vind ik eigenlijk vakantiehuisjes. Je komt gauw op een 6 persoonshuisje uit, dus duurder.
Hier ook 3 kinderen (6, 4 en 1) nouja bijna 7, 5 en 2.

Best druk zo.

Normale dag hier:

7:115 wekker, mijzelf aankleden, oudste dochter wakker maken, aankleden en richting badkamer, zoon wakker maken aankleden en ook richting badkamer, dit allemaal zachtjes doen want jongste dochter mag doorslapen.

Naar beneden broodje eten, rond dit tijdstip eerst ruzies o.i.d.

Na brood haren kamen, schoenen aan, gymtassen, hup naar school.

OOO wat een luxe wij wonen tegenover school, dus jongste mag lekker blijven slapen. Kids naar klassen.

Naar huis jongste wakker maken aankleden etc............hup aan het houden/was/strijk boodschappen of peuterzwemmen.

12:00 spul ophalen van school, broodje eten en om 13: 00 weer naar school.

13:00 jongste naar bed.

2 hele uren voor mezelf, nouja ik werk thuis dus aan het werk.

15:00 uur naar school weer ophalen.

daarna door naar sportclubjes vriendjes/vriendinnetjes etc

18:00 uur aan tafel, klesten eten en daarna nog even spelen.

18:45 uur richting bad, daarna meteen naar bed.

19:30 uur mamma is moe.................

Dit verschil wel per dag, op dins endonderdag werk ik en ben ik eerder weg dan kids naar school gaan, de ene dag is man thuis en de andere zijn opa en oma bij ons (godzijdank)

Man werk ploegendienst en is wel heel veel thuis.

Maar ook vaak aan het werk in het weekend.

Achja 3 is veel. ik heb er geen spijt van maar denk weleens

'2 was ook leuk'

Dat denk ik dan vaak ik vakanties als anderemet hun ouder(s) naar de bios of zwembad gaan, ja met 3 doe je dat niet zo gauw.

En ook kosten, toch een nieuwe 2dehands auto waar 3 stoeltjes in kunnen. gelukkig ruimte in huis zodat ze allemaal hun eigen kamer hebben.

Ze spelen best leuk met elkaar vooral de middelste en de jongste zijn dol op elkaar. minder is wel de ruzies, of het afpakken e.d.

Wij hebben wel een heel groot opvangnet, 3 setjes opa's en oma's, zus en broer, vrienden, geweldige buren die soms het spul opvangen (wij ook bij hun).

En wij gaan af en toe weekend weg. of man met vrienden of ik met zus/moeder of vrienden maar ook af en toe met z'n twee.

Mijn ouders willen dan graag de kids opvangen en dat ervaar ik toch wel als iets zeer luxe, ik ben ze daar ook zeer dankbaar voor.
Wij hebben er ook 3, en ik vind het vreselijk gezellig.

Ze zijn nu bijna 6, 4 1/2 en 2 1/2.

De oudste 2 gaan naar school en ik vind het heerlijk dat ik dan mijn kleine meissie thuis heb te studderen. Natuurlijk hebben ze wel ruzie, maar ze zijn ook vreselijk gek op elkaar.

Wat voegt een derde kind toe? Bij ons is het zo dat de oudste 2 onvoorwaardelijk gek zijn op hun zusje. Dat is zo leuk om te zien! Wat ik eerder al las, de jongste is de "lijm" binnen ons gezin. Ze weet iedereen aan het lachen te maken (het is nogal een boef.....).

Oppas, ik vind het eerder zelf bezwaarlijk om ze alle drie onder te brengen dan dat mijn omgeving dat vind. Ik heb genoeg adresjes waar ik ze heen kan brengen.
Leuk om te lezen...

Hier 2 kinderen, oudste is bijna 3,5 en jongste is bijna 2.

'Vroeger' had ik altijd de wens om drie kinderen te hebben. En nog steeds heb ik die wens. Alhoewel ik het nu met die twee boefjes af en toe al erg druk vind, en voor mijn gevoel weinig aan mezelf toe kom. Dus dat is wel een puntje wat me aan het twijfelen brengt eerlijk gezegd....

Lastig hoor. Maar goed, ik ben 28, dus alle tijd. Ik wil iniedergeval wachten tot jongste 3 is geworden. En ik heb ook nog een vent die een klein beetje over de streep getrokken moet worden Kortom, we zijn er nog niet helemaal over uit dus...
Druk? Ik vond van 2 naar 3 helemaal niet druk. Die doe je er ''gewoon even bij'' Wij vinden het zelfs zo leuk dat we in september voor nummertje vier gaan! Mijn kids zijn nu 6, 4 en ruim 1,5
Leuk om te lezen....een jaar geleden ook dit topic gelezen, zat toen ook te twijfelen, wel of geen derde...Nu toch bijna 20 weken zwanger van mijn derde, en geen twijfels meer, een heel rustige gevoel van binnen. Maar mijn kinderen zijn al wat ouder, 7 en 4, en ik word straks 36. Dus langer wachten wilde ik niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven