De drukte van een derde kind

29-03-2010 11:05 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe druk is het van 2 naar 3 kinderen?

Ik hoor zulke tegenstrijdige verhalen dat ik dacht, laat ik het hier eens polsen.

Ergens hebben wij de wens voor een derde (in de toekomst) maar ik zie ongelovelijk veel praktische beren op de weg.

Hoe doe je het met slaapjes en schoolgaande kinderen? Hoe doe je het met clubjes/sporten van de oudste(n) en een baby?

Hoe doe je het praktisch? (op de fiets, in de auto-past niet! bij ons, dus andere auto) huis(geen kamer voor derde, dus verhuizen?)

Financien, hoe duur is een derde?!?! Iemand zei laatst: een derde is het goedkoopst; want die zorgt dat de babyspullen ed nog een keer meegaan. Je hebt het allemaal al, en hoeft het niet aan te schaffen. Maar zo'n derde gaat natuurlijk op op de creche, clubjes, studeren....

Ik zou willen dat ik mijn gevoel kon stoppen, en vond dat het nu wel genoeg was met twee en we het geweldig hebben. Maar altijd maar dat gevoel, een derde.... Gelukkig komt het niet alleen van mijn kant, ook mijn man begint er regelmatig over. En we weten wél zeker dat het na 3 ook echt (meer dan ) genoeg is.

Waar ik wel eens bang voor ben', is dat we spijt krijgen. Maken we het onzelf met een derde niet te moeilijk? Te druk, nog meer tijd te verdelen onder de kinderen, nog een kind te 'betalen, kortom: gaan we niet over een grens.

Nu hebben we een jongen en een meisje. Hoe zit het met de 'verhoudingen' als er straks een derde bij zou komen. Is de balans dan zoek? (2 tegen 1?) Nu is het makkelijk op uitstapjes: papa 1 kind, ik 1 kind.

Wie overtuigt mij dat drie kids geweldig zijn? (haha, nee hoor, minder postieve geluiden mogen ook hoor)
Dat is heti dd ook.

Vaak genoeg wordt gezegd je hebt het zo druk je mag als je wilt de kinderen ook weleens bij mij brengen.

Ook op het schoolplein. Wij hebben schijnbaar een rare school hahaha. Ouders helpen elkaar. Vangen elkaars kinderen op zo nodig. Laatst stond ik te gapen werd er door eenmoeder gezegd: Ik neemze wel mee tussen de middag dan heb je alleen de kleine. Werkende en niet werkende ouders,iedereen heeft weleens opvang nodig. We laten elkaar in z,n waarde en helpen elkaar.Maar vooral jongste breng ik in die lastige fase niet snel weg. Enhij is ookliever thuis.

Ps spatiebalk doet het niet zo goed. Helaas cola overheen gegaan. Elke 2 jaar een nieuwe.

Maar ik ben heel blijmet mijn 3 boeven.

Ikhad er tot de jongste 1 was een super wens voor een 4e. Nu ben ik blij dat ik er 3 heb en als de jongste iets ouder is.

Ooklijkt hetme, wat eerst ondenkbaar was, heerlijk asl jongste naar school gaat.
Mijn man had al een kind. Toen wij gingen samenwonen raakte ik meteen zwanger. Binnen 9 maanden had ik dus een kind van 4,5 en een baby. Ik heb er dus eigenlijk nooit echt 1 gehad. Nu dus 2 kinderen. 1 van 6,5 en 1 van bijna 2. En nu net zwanger van nummer 3.

Ik heb me eigenlijk nooit afgevraagd of ik het nou zo druk vond. En dat moet het toch wel geweest zijn. Van lekker rustig alleen wonen naar, 9 maanden later, 2 kinderen.

Ik laat het gewoon allemaal maar op me afkomen. En inderdaad, heb ik de oudste ook wel eens te laat op school afgeleverd omdat ik liep te stuntelen met het aandoen van het jasje van de baby. Of was ik klaar om te gaan, deur open, REGEN... En hoe krijg je in godsnaam zo´n regenghoe om de wagen... Niet, als je die van de buggy hebt...hihi.

Het zal vaak best meevallen, en soms zul je van die dagen hebben dat het even zwaar is. So be it. Dat heb je met 2 toch ook wel eens?

Voordeel hier is wel dat de oudste veel zelf kan. Nadeel inderdaad, zwemles, voetbal, school en vriendjes. Ik denk dat ik gewoon veel meer sávonds ga doen. Overdag is het kindertijd en er moet gekookt worden. Huishouden en boodschappen gewoon sávonds.

En voordeel; de oudste kan straks zelf overal heen. Dat gaat schelen. Voordeel van in een klein dorpje wonen:-).

Verder is de oudst hier een moeilijk kind (heeft een stoornis).

Ik denk dat een derde goed is voor de verhoudingen. En het lijtk me zo gezellig en dynamisch. Nog meer een gezin. Leuk!
quote:mamsvan123 schreef op 01 maart 2011 @ 17:14:

Druk? Ik vond van 2 naar 3 helemaal niet druk. Die doe je er ''gewoon even bij'' Wij vinden het zelfs zo leuk dat we in september voor nummertje vier gaan! Mijn kids zijn nu 6, 4 en ruim 1,5Leuk zeg!
Wij zaten ook heel erg in twijfel, wel of geen derde (tenminste, vooral mijn man zat in twijfel). Inmiddels weten we het wel, we willen er zowiezo nog eentje bij! Onze oudste is nu 4,5 en onze jongste 2,5 en als de tijd waarin wij nu zitten niet zo hectisch was waren we er nu voor gegaan. Maar ivm ziekte van mijzelf en vanwege het feit dat we een hectisch jaar achter de rug hebben op privegebied wachten we nog even.

We hebben allebei het gevoel dat we zowiezo een half jaartje nog zullen wachten, maar misschien wordt het wel een jaar. Het is natuurlijk ook wel lekker als de (nu) jongste op school zit als er weer een baby bij komt. Druk wordt het denk ik toch wel met 3, maar je hebt dan wel meer tijd voor de baby en bovendien lijkt het ons ook leuk als de oudste 2 de komst van de baby bewust meemaken/meebeleven. Kortom, hier komt wat ons betreft zowiezo een derde, en achteraf ben ik ook wel blij dat we gewacht hebben.

En als je qua leeftijd nog even kan wachten (zo te lezen wel) zou ik het nog een tijdje aankijken, want in geval van kinderen zou ik zeggen, bij twijfel niet doen. Je moet het natuurlijk wel zeker weten want een kind erbij heeft op het hele gezin impact. Succes met je besluit!
Het goed met elkaar om kunnen gaan is meer afhankelijk van de karakters als van de leeftijd.

Dit zie ik ook aan de grote gezinnen waar onze ouders uit komen.

Tuurlijk helpt het wel als je qua leeftijd dichterbij elkaar zit maar daar in tegen is er ook meer strijd.

Bij ons trekken daardoor jongste en oudste wat meer naar elkaar toe. Middelste en jongste hebben weer meer strijd, schuld van de jongste.
Ik ben de oudste van 8. Drie kinderen druk? .
quote:Sorcha_ schreef op 02 maart 2011 @ 00:08:

Ik ben de oudste van 8. Drie kinderen druk? .

Ja, voor je ouders destijds. Niet voor jou.

Ik weet niet hoe oud je bent maar in de tijd van mijn ouders was het toch anders. Hadden ze het ook retedruk met hun vele kinderen. Maar waren vrouwen wel full-time thuis. Alle vrouwen. En een groter sociaal netwerk. Er was minder materialisme. Broertjes en zusjes iedereen hielp er veel mee in het huishouden. Clubjes waren er vrijwel niet of helemaal niet.

Niet te vergelijken.

Maar als heden ten dagen iemand voor 8 kinderen wil gaan en ze kunnen het in alle opzichten aan moeten ze het doen.
quote:3mama schreef op 03 maart 2011 @ 00:09:

[...]

Ja, voor je ouders destijds. Niet voor jou.

Ik weet niet hoe oud je bent maar in de tijd van mijn ouders was het toch anders. Hadden ze het ook retedruk met hun vele kinderen. Maar waren vrouwen wel full-time thuis. Alle vrouwen. En een groter sociaal netwerk. Er was minder materialisme. Broertjes en zusjes iedereen hielp er veel mee in het huishouden. Clubjes waren er vrijwel niet of helemaal niet.

Niet te vergelijken.

Maar als heden ten dagen iemand voor 8 kinderen wil gaan en ze kunnen het in alle opzichten aan moeten ze het doen.Voor mijn ouders was het druk, maar die hebben erzelf voor gekozen! Ik heb toch heel vaak moeten oppassen en broertjes en zusjes van vriendjes en clubjes gehaald. Daar heb IK dus NIET voor gekozen. Het werd wel van me verwacht ('Hoezo kan je niet oppassen, normaal doe je toch niets op vrijdagavond?'). Ik deed wat van me werd verwacht, maar tegelijkertijd wentelden mijn ouders een deel van hun probleem af op mij. Ik vind het niet erg, maar soms vind ik het jammer dat mijn ouders niet veel tijd voor me hebben/hadden.
Om die reden houd ik het dus ook bij een of twee kinderen later, hoe gezellig ik het ook vind om zoveel broertjes en zusjes te hebben.
Weet niet hoe oudje bent? Maar vroeger, tijd van mijn ouders, was dat heel normaal.

Maar de druk kwam toch echt op je ouders aan. Ook al moest je mee helpen.
De drukte van een derde kind......een kind erbij is altijd drukker is mijn ervaring, maar het maakt ook dat je keuzes maakt wat belangrijk is, Een dag heeft immers maar 24 uur en in die dag kun je heel veel doen is mijn ervaring, maar dat verandert wel als er meer kinderen zijn.

Ik had het met 1 kind ook druk en toen de 2e kwam was de oudste net naar school. Ik vond het ook lastig om te bedenken hoe dat moest met slaapjes van de baby, op tijd naar school, zwemles en dergelijke. Maar in de praktijk liep dat prima. Toen de 2e negen maanden was, hadden we zoiets van nou een derde kind zou leuk zijn en omdat er 4 jaar tussen de oudste twee zitten wilden we er niet al te lang mee wachten.......... toen bleek ik spontaan zwanger te zijn van een tweeling.............................

en kregen we niet 3 maar 4 kinderen.

Natuurlijk is het dan aanpassen, grotere auto, groter huis ("we gaan van de zomer verhuizen), maar dat zijn allemaal praktische problemen...........

Verder hebben we ons ook wel zorgen gemaakt hoe het financieel allemaal moest, maar we redden het nu ook prima...........je leert gewoon keuzes maken......

Dus op de vraag of een derde kind nu echt zoveel drukker is.........zeg ik ja, maar mijn ervaring is dat als je echt de wens voor een 3e kind hebt je de drukte en alle andere dingen die erbij komen kijken voor lief neemt, dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik kan nu echt genieten van mijn 4 fantastische kids en het loopt over het algemeen super!!!!

Succes met je keuze!
quote:Sorcha_ schreef op 03 maart 2011 @ 01:21:

[...]

Voor mijn ouders was het druk, maar die hebben erzelf voor gekozen! Ik heb toch heel vaak moeten oppassen en broertjes en zusjes van vriendjes en clubjes gehaald. Daar heb IK dus NIET voor gekozen. Het werd wel van me verwacht ('Hoezo kan je niet oppassen, normaal doe je toch niets op vrijdagavond?'). Ik deed wat van me werd verwacht, maar tegelijkertijd wentelden mijn ouders een deel van hun probleem af op mij. Ik vind het niet erg, maar soms vind ik het jammer dat mijn ouders niet veel tijd voor me hebben/hadden.

Mijn moeder komt uit 'n gezin van 9 kinderen. Haar oudste zus was het haasje wat helpen met gezin/kinderen betreft en die is op haar 18e het huis uit gegaan en bewust kindvrij gebleven. Ze had in haar kindertijd/jeugd al meer dan genoeg moeten zorgen vond ze.

Vind dat als ouders het zelf niet kunnen handelen (zelf of met ingehuurde hulp), ze maar op tijd moeten stoppen met voortplanten. In de tijd van mijn moeder was er nog geen anticonceptie, maar dat kan men nu niet meer als excuus aanvoeren.
oooh, wat herkenbaar al die twijfels! Oudste is inmiddels 4 jaar en de jongste wordt bijna 1. Jongen en een meisje. Ik heb momenten dat ik zoooo graag een derde wil maar net zoveel momenten waarbij de praktische bezwaren voorop staan. Redden we het dan financieel, we hebben wel een extra kamer maar die is wel klein, houden we nog tijd over voor onszelf/elkaar enz enz...

Ik heb besloten om tot de zomer even te stoppen met twijfelen en dan maar eens verder te zien. Maar als ik dit allemaal lees.....
quote:elninjoo schreef op 03 maart 2011 @ 11:53:

[...]

Mijn moeder komt uit 'n gezin van 9 kinderen. Haar oudste zus was het haasje wat helpen met gezin/kinderen betreft en die is op haar 18e het huis uit gegaan en bewust kindvrij gebleven. Ze had in haar kindertijd/jeugd al meer dan genoeg moeten zorgen vond ze.

Vind dat als ouders het zelf niet kunnen handelen (zelf of met ingehuurde hulp), ze maar op tijd moeten stoppen met voortplanten. In de tijd van mijn moeder was er nog geen anticonceptie, maar dat kan men nu niet meer als excuus aanvoeren.Ik ben het echt helemaal met je eens.
Ik wilde altijd 4 kinderen, voordat ik kinderen had. Maar onderdeel zijn van een gezin zijn met veel kinderen (ik +nog 3) is heeeeeel wat anders dan zelf moeder zijn van veel kinderen. Petje af voor mijn moeder. Ik doe het haar niet 123 na.

Ben helemaal eens met de stelling, als je echt wilt, doen die bezwaren er niet toe. Maar tja...dat is nu juist ook mijn dilemma: hoe kom je tot een keuze?

Ik wil wel graag een derde kindje, maar wil ik het echt graag genoeg dat het er 'allemaal niet meer toe doet'? IK weet het niet. En ik moet bekennen dat ik denk dat ik er nooit zo duidelijk uit ga komen. Dat we met twijfels en al er ooit voor gaan en het wel goed zal komen. (zoals het altijd goedkomt) Nu alleen nog bedenken wanneer dan.

oxyboxy: ' Maar als ik dit zo allemaal lees' ....dan?
quote:elninjoo schreef op 03 maart 2011 @ 11:53:

[...]

Vind dat als ouders het zelf niet kunnen handelen (zelf of met ingehuurde hulp), ze maar op tijd moeten stoppen met voortplanten. In de tijd van mijn moeder was er nog geen anticonceptie, maar dat kan men nu niet meer als excuus aanvoeren.

Mee eens. Alleen was er al wel anti-conceptie.

Mijn dochter wil heel graag een paard. Is gek op paarden. Staat ermee op en gaat ermee naar bed.

Rijdt nu 2 a 3x in de week.

Met een 4e erbij gaat dat voorlopig niet lukt of geheel niet.

Ik wil dit haar niet onthouden. Ook een reden voor mij om het hierbij te laten.

Wij hebben 3 kinderen gewild en zij zijn onze verantwoording.
Ben blij dat ik op dit topic ben gekomen. Zit namelijk ook heel erg te twijfelen over nr3. Heb nu al 2 jongetjes van bijna 3 en 8 maanden. Het is druk maar supergezellig met die twee. Vooral leuk om te zien hoe ze met elkaar spelen en knuffelen en hoe de jongste overal achter de oudste kruipt. Toen de oudste er was wisten wij zeker dat nr 2 binnenkort zou komen maar nu is het anders... Ik wil wel dolgraag een derde maar ben bang dat wij het niet gaan trekken... Soms zeg ik tegen mijzelf: jij bent gek, wij verdienen samen maar 3500 - niet zoveel, vooral voor Amsterdamse begriippen, zijn allebij nog jong, geen auto, geen koophuis, geen opas en omas in de buurt... Financieen is mijn grootste MAAR. Ik ben het enige kind van rijke ouders, heb wat materie betreft nooit enige beperkingen gekend. Mijn ouders helpen nu ook nog veel. Zij wonen in het buitenland en zien het als vervanging van oppassen ezv. Maar ik kan niet eeuwig op hun rekenen. Mijn vriend vindt ook dat wij vooral vanuit onze eigen vermogens moeten denken. Hij is makkelijk te overtuigen maar als het aan hem lag, zou 2 ook genoeg zijn. Hij heeft nog een dochter van bijna 10 uit zijn vorige huwelijk dus hij heeft er al 3. Maar het andere deel van mij zegt GEWOON DOEN en dan zien we het weer... ook gewoon omdat ik zo moe ben van al dat twijfelen. Wij hebben allebij altijd alle beslissingen op zo'n manier genomen en wij leven nog en zijn ook nog best gelukkig ...ook al af en toe doomoe...
Het is een oud topic maar misschien zijn er meer ervaringsdeskundigen die een aantal jaren verder zijn en eerlijk kunnen zeggen hoe het nu is.

Ik zit zelf in twijfel, eerst wilde man niet. Nu wel maar nu begin ik dus te twijfelen. Mede doordat een vriendin mij toevertrouwde dat zij haar derde natuurlijk niet wil missen maar waarschijnlijk anders had gekozen.....achteraf en zij adviseerde mij dan ook om er niet aan te beginnen.

En zij is wel de enige in mijn omgeving die ook ambitieus is. Met alle respect voor mijn andere vriendinnen, die ook drie hebben. Zij zetten hun gezin op de eerste plaats.Mijn werk is heel belangrijk voor me en ik volg een studie ernaast. Nu weet ik wel dat dat even op een lager pitje gaat....maar goed misschien moet ik een nieuw topic openen.
HIer is mijn 3e inmiddels bijna 4.

Na ruim 10 jaar gaat de laatste bijna naar school.

Ik zou het als ik het over zou doen weer doen.

Alleen sneller op elkaar en wellicht dan nog een 4e.

Het draait hier wel om de kinderen. Ik zal straks meer tijd voor mezelf hebben als de jongste naar school gaat.

Hoe meer kinderen hoe meer tijd je er aan kwijt bent.

Ik vind dat kinderen wel aandacht van hun ouders verdienen.

Soms moet je een keuze maken.

Ik werk er naast maar mijn gezin is nummer één.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven