De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
woensdag 11 januari 2012 om 22:10
Wat jammer voor je truitje, maar heel moedig dat je dit besluit. Sommigen van ons durven dit niet .
Jule, bij deze kolf gaat ie niet vanzelf over op de volgende fase. Twee knoppen, één voor de vacuumkracht en één voor het aantal pompbewegingen. Hij geeft wel een piep na twee minuten stimuleren, maar je moet hem daarna zelf op minder pomp/zuigbewegingen zetten. Bij mij staat de vacuüm al snel op maximaal, maar dat lijkt me voor jou geen optie. Ik ben er echt heel blij mee.
Speen is nog niet verkrijgbaar, maar het drinken bij zoon gaat beter. Ik wacht het nog maar even af. De DA drogist verkoopt ze online, wellicht ook in de winkel.
Jule, bij deze kolf gaat ie niet vanzelf over op de volgende fase. Twee knoppen, één voor de vacuumkracht en één voor het aantal pompbewegingen. Hij geeft wel een piep na twee minuten stimuleren, maar je moet hem daarna zelf op minder pomp/zuigbewegingen zetten. Bij mij staat de vacuüm al snel op maximaal, maar dat lijkt me voor jou geen optie. Ik ben er echt heel blij mee.
Speen is nog niet verkrijgbaar, maar het drinken bij zoon gaat beter. Ik wacht het nog maar even af. De DA drogist verkoopt ze online, wellicht ook in de winkel.
woensdag 11 januari 2012 om 22:50
Truitje, wat jammer dat het allemaal niet loopt zoals gehoopt. Het schijnt dat er bij 6 weken nog een korte periode is waarin een baby alsnog uit de borst kan leren drinken.
Ik heb ook heel lang lopen worstelen om zoonlief aan de borst te krijgen. Uiteindelijk is dat gelukkig tot op zekere hoogte gelukt. Niet zoals ik had gehoopt, maar ik heb er vrede mee.
En het belangrijkste is dat je je goed voelt bij wat je doet.
Ik heb ook heel lang lopen worstelen om zoonlief aan de borst te krijgen. Uiteindelijk is dat gelukkig tot op zekere hoogte gelukt. Niet zoals ik had gehoopt, maar ik heb er vrede mee.
En het belangrijkste is dat je je goed voelt bij wat je doet.
donderdag 12 januari 2012 om 13:28
Ik heb sinds gisteren de electronische kolf van Avent een paar dagen te leen van mijn verloskundige. Vanochtend geprobeerd en hoewel het eerst inderdaad even wennen was heb ik toch uit iedere borst zo'n 180 ml gehaald (mijn dochtertje was uit logeren dus had vannacht niet live gevoed). Op zich een prima opbrengst, alleen...... het duurde zo lang! Ben ruim 45 minuten per borst bezig geweest. Heb echt geen idee waar dat aan ligt. Ik vind wel mijn handkolf veel krachtiger. Maar het was wel fijn om geen lamme pols te krijgen.
donderdag 12 januari 2012 om 15:17
Hoi Incredible,
hier alleen ervaring met een electrische kolf. Bij mij duurt dat zeker geen 45 minuten per borst... Men das lang! Ben hooguit 20-25 minuten bezig met een dubbele kolf. Moet je er mss nog aan wennen?
@ Truitje, jammer dat het niet lukt! En inderdaad een moedige beslissing, hebben sommigen (waronder ik) het moeilijk mee . Heb ook eens begrepen dat er rond 6 weken nog een "ik-snap-hoe-ik-aan-de-borst-moet-drinken- moment" is, is dat nog iets om te proberen?
hier alleen ervaring met een electrische kolf. Bij mij duurt dat zeker geen 45 minuten per borst... Men das lang! Ben hooguit 20-25 minuten bezig met een dubbele kolf. Moet je er mss nog aan wennen?
@ Truitje, jammer dat het niet lukt! En inderdaad een moedige beslissing, hebben sommigen (waronder ik) het moeilijk mee . Heb ook eens begrepen dat er rond 6 weken nog een "ik-snap-hoe-ik-aan-de-borst-moet-drinken- moment" is, is dat nog iets om te proberen?
donderdag 12 januari 2012 om 15:22
Incredible, das idd lang. Volgens mij raden ze aan om niet langer dan 20 min te kolven. En dan igg pauze te nemen. toen ik ook live voedde, kolfde ik ook sneller met de handkolf van Avent dan met de electrische. Alleen die lamme hand haha.
Ik ben weer aan het werk! Kolven gaat prima. Alleen wordt de belasting zwaarder. Klaar met werken, kinderen halen, eten, naar bed en dan nog twee keer kolven. Probeer dat naar 1 keer terug te brengen. Opbrengsten zijn soms giga 300-350!
Ik ben weer aan het werk! Kolven gaat prima. Alleen wordt de belasting zwaarder. Klaar met werken, kinderen halen, eten, naar bed en dan nog twee keer kolven. Probeer dat naar 1 keer terug te brengen. Opbrengsten zijn soms giga 300-350!
donderdag 12 januari 2012 om 15:24
Icebreaker welkom home!! Fijn dat het fijn was. Je vakantie.
Kolven is verslavend he!!
Incredible woooow 180cc per borst!! Dat het zo langzaam gaat ligt w.s aan de krachtigheid van de kolf idd.
Waar ik bij de Symfony in een poep en een scheet klaar was (hoogste standje), doe ik er met mijn medela swing veel langer over.
Julie, die hard! Mensch, je bent gek.
Kaetje en? Is de sonde eruit? Wat gaaaaf dat hij goed uit de borst drinkt nu! Hoe fijn. Op naar een mooie borstvoedings periode! Hoe lang wil je blijven voeden?
Zelf kolf ik alweer 22 weken.. Inzet was 3 maand en nu ga ik het half jaar zelfs halen!
Ik = trots.
donderdag 12 januari 2012 om 17:07
Ik vind idd de zuigkracht van de Avent niet zo sterk. Weten jullie welke kolven krachtiger zijn? Ik heb niet echt gevoelige tepels en mijn meisje zuigt zelf nogal hard dus ik ben wel wat gewend denk ik.....
Gefeliciteerd iedereen die nog steeds aan het kolven danwel live voeden is! Het blijft toch een prachtig iets, jouw baby die lekker goeit op jouw melk!
Gefeliciteerd iedereen die nog steeds aan het kolven danwel live voeden is! Het blijft toch een prachtig iets, jouw baby die lekker goeit op jouw melk!
donderdag 12 januari 2012 om 23:03
Incredible, ik had de ameda nooit harder dan 1/3 van maximaal staan. Maar mijn dochter zuigt ook niet zo hard (dat was nu juist het probleem) en ik kreeg snel pijn.
Ik kolfde wel 30-40 minuten dubbelzijdig, de melk stroomde bij mij altijd vrij langzaam en eerder waren mijn borsten nog niet leeg. Na 5-10 min had ik pas 50cc, na een half uur 200-300. Het ging wel sneller als ik tussendoor met neusspray nog voor een extra tsr zorgde.
Ik ben voor het eerst een nacht weg zonder kolf. Ben benieuwd hoe ik morgenochtend wakker word (mijn dochter drinkt nog maar heel weinig).
Ik kolfde wel 30-40 minuten dubbelzijdig, de melk stroomde bij mij altijd vrij langzaam en eerder waren mijn borsten nog niet leeg. Na 5-10 min had ik pas 50cc, na een half uur 200-300. Het ging wel sneller als ik tussendoor met neusspray nog voor een extra tsr zorgde.
Ik ben voor het eerst een nacht weg zonder kolf. Ben benieuwd hoe ik morgenochtend wakker word (mijn dochter drinkt nog maar heel weinig).
vrijdag 13 januari 2012 om 13:05
Reglisse, de Avent heeft een soort handkolf waarbij je eerst zelf een prettig tempo pomt en deze dan vervolgens vast kan zetten dmv een knop (die overigens erg lastig in te drukken is aangezien je je handen al vol hebt) maar ik merk dat hij dan toch vaak terug schiet naar een iets trager tempo. Hoe dan ook, zelfs op de maximale pompsnelheid vind ik de zuigkracht maar minimaal. Ik krijg ook nauwelijks een tsr als ik begin, maar die kan ik heel makkelijk zelf met de hand opwekken en dat doe ik nu dus maar.
Vanochtend iets korter bezig geweest, zo'n 30 minuten per borst en deels mijn handkolf maar gepakt want dat ging sneller. Toch wel weer 150 cc per borst. Wat betreft de tijdsduur.... ik begrijp het advies van max 20 minuten kolven niet goed, want je moet toch juist zorgen dat je borsten leeg zijn?
Nee, ik denk dat de Avent niet de juiste electr. kolf voor mij is hoor.
Vanochtend iets korter bezig geweest, zo'n 30 minuten per borst en deels mijn handkolf maar gepakt want dat ging sneller. Toch wel weer 150 cc per borst. Wat betreft de tijdsduur.... ik begrijp het advies van max 20 minuten kolven niet goed, want je moet toch juist zorgen dat je borsten leeg zijn?
Nee, ik denk dat de Avent niet de juiste electr. kolf voor mij is hoor.
vrijdag 13 januari 2012 om 15:28
Dag meiden,
Ik heb ff jullie steun nodig. Vind er niets aan dat kolven op mijn werk. Ik het er weinig tijd of ruimte voor. Zit nu voor het eerst aan de kolf vandaag, omdat eerder niet kon. Gisteren was het ook deze tijd de eerste keer... En mijn opbrengsten zijn ook nog niet voldoende voor twee hele voedingen.
Iemand nog tips om er wat relaxter mee om te gaan...
Ik heb ff jullie steun nodig. Vind er niets aan dat kolven op mijn werk. Ik het er weinig tijd of ruimte voor. Zit nu voor het eerst aan de kolf vandaag, omdat eerder niet kon. Gisteren was het ook deze tijd de eerste keer... En mijn opbrengsten zijn ook nog niet voldoende voor twee hele voedingen.
Iemand nog tips om er wat relaxter mee om te gaan...
vrijdag 13 januari 2012 om 18:13
Jule: thanks voor de uitleg. Ik was dus al wel redelijk gewend aan het kolven met de handkolf maar denk je dat het overschakelen op de electrische even wennen is voor mijn lichaam dan?
Kolven op het werk: hoef ik gelukkig ook nog niet. Kan me voorstellen dat het echt wel moeilijk is dan te ontspannen. Daarbij voelt het denk ik ook meer als "moeten". Want als je niet genoeg opbrengst hebt, wat dan? Die druk is denk ik niet fijn.....
Lola, zit je in ieder geval in een prettige ruimte of dat ook niet?
Thee: klinkt goed inderdaad! Ben ook erg benieuwd!
Kolven op het werk: hoef ik gelukkig ook nog niet. Kan me voorstellen dat het echt wel moeilijk is dan te ontspannen. Daarbij voelt het denk ik ook meer als "moeten". Want als je niet genoeg opbrengst hebt, wat dan? Die druk is denk ik niet fijn.....
Lola, zit je in ieder geval in een prettige ruimte of dat ook niet?
Thee: klinkt goed inderdaad! Ben ook erg benieuwd!
vrijdag 13 januari 2012 om 18:28
Hoi hoi. Bedankt voor de reacties. Ik weet wel waar ik recht op heb, maar dat is nogal lastig. Ik kolf nu in de pauze als 't kan. En dan zit ik in een groot klas lokaal met allemaal ramen. Als ik niet snel genoeg ben, komen de leerlingen (allemaal jongens van rond de 20) alweer.. Vandaag dus na de lessen gekolfd, toen kwam de schoonmaker alweer, haha. Als ik 't zo opschrijf moet ik ook eigenlijk wel lachen om de situatie. Ik wil 't gewoon heel graag! Maar ja, makkelijk is 't dus niet. Blijf gewoon proberen, eerste week werken en kolven is altijd lastig.
vrijdag 13 januari 2012 om 20:06
Lola, is er nergens een kantoor waar je kan kolven? Ik zou nog liever in een berghok of een grote kast gaan zitten bij ons op school dan in een klaslokaal. Of in het kabinet bij het NASK lokaal als dat er is? Zit je steeds in hetzelfde lokaal? Kan er van dat matte folie op de ramen geplakt worden en kan de deur op slot? Of desnoods baricaderen met een stoel onder de deurklink en een briefje op de deur plakken?
Ik weet dat het lastig is om kolven op school. Maak je wel gebruik van de extra tijd die je hier voor moet krijgen? Ook dat zal wel lastig zijn of niet? Tenminste, bij ons op school zie ik ook wel beren op de weg als ik zou willen gaan kolven.
Ik weet dat het lastig is om kolven op school. Maak je wel gebruik van de extra tijd die je hier voor moet krijgen? Ook dat zal wel lastig zijn of niet? Tenminste, bij ons op school zie ik ook wel beren op de weg als ik zou willen gaan kolven.
vrijdag 13 januari 2012 om 20:46
dank jullie wel voor de meelevende reacties. ik sta natuurlijk niet volledig achter mijn beslissing, ik had liever gehad dat het anders was gelopen. maar ik kan niet volledig van mijn kindje en kraamtijd genieten met dat getob met kolven/clusteren/flesvoeden en dat is me dan toch meer waard. maar goed, dat wil niet zeggen dat ik me er niet schuldig over voel hoor. dat is hetgeen waar ik tegen aan heb gehikt, dat schuldgevoel. nooit geweten dat je daar zo'n last van kan hebben zeg, totdat je een kindje krijgt! maar goed, ik werd er eigenlijk diep ongelukkig van en die onrust had weerslag op mijn mooie jochie en dat vind ik verre van ok.
juist daarom diep respect voor de lange kolvers onder jullie!
@icebreaker: ik heb erg getwijfeld, maar de beslissing om te stoppen brengt zoveel rust met zich mee, dat ik nu mijn beslissing toch maar doorzet.
xx
juist daarom diep respect voor de lange kolvers onder jullie!
@icebreaker: ik heb erg getwijfeld, maar de beslissing om te stoppen brengt zoveel rust met zich mee, dat ik nu mijn beslissing toch maar doorzet.
xx
vrijdag 13 januari 2012 om 20:58
Truitje, fijn dat je achter je beslissing, staat, dan is het voor jou de juiste geweest.
Incredible, ik denk ook wel dat er verschil zit tussen elektrische kolven. Misschien kun je een ander merk proberen dat krachtiger is? En kun je snelheid en kracht niet onafhankelijk van elkaar regelen? Dat zou ik vervelend vinden.
Lola, een lokaal is geen kolfruimte, en voldoet echt niet aan de (wettelijke!) eisen. Het zou knap zijn als je in korte tijd in zo'n ruimte nog voldoende melk zou weten te kolven, mij zou het nooit lukken. Ik zou nog liever in een bezemkast gaan zitten.
Incredible, ik denk ook wel dat er verschil zit tussen elektrische kolven. Misschien kun je een ander merk proberen dat krachtiger is? En kun je snelheid en kracht niet onafhankelijk van elkaar regelen? Dat zou ik vervelend vinden.
Lola, een lokaal is geen kolfruimte, en voldoet echt niet aan de (wettelijke!) eisen. Het zou knap zijn als je in korte tijd in zo'n ruimte nog voldoende melk zou weten te kolven, mij zou het nooit lukken. Ik zou nog liever in een bezemkast gaan zitten.
vrijdag 13 januari 2012 om 21:45
Kolven op werk. Toevallig kreeg ik vandaag bericht dat er op de locatie wel een ruimte is... 'er moet wel schoongemaakt worden'... Uhm alsof ik dat zelf ga doen? Ik werk bij grote organisatie, op meerdere locaties. Op de grootste was dr dus geen. Moest zelf maar zoeken: dikke doei! Nu las ik vanmiddag het aanbod...ik vrees dat het niks is, als het nodig schoongemaakt moet worden. Ga maandag kijken.
Op hoofd werkplek heb ik eigen kamer. Heb t raam afgeplakt (naast de deur) en kan deur op slot draaien en zet de radio wat harder. Ging goed!
Lunaster: wow, knap! Dat is mijn doel ook! Red je het volledig of combineer je met kv? Tot nu toe lukt het bij mij bijna altijd met bv.
Kaetje, ja dat hoor je vaker over kolven op scholen. Je kunt de klas niet zomaar alleen laten. Maar tussen de middag? Wil je gaan stoppen als je gaat werken?
Op hoofd werkplek heb ik eigen kamer. Heb t raam afgeplakt (naast de deur) en kan deur op slot draaien en zet de radio wat harder. Ging goed!
Lunaster: wow, knap! Dat is mijn doel ook! Red je het volledig of combineer je met kv? Tot nu toe lukt het bij mij bijna altijd met bv.
Kaetje, ja dat hoor je vaker over kolven op scholen. Je kunt de klas niet zomaar alleen laten. Maar tussen de middag? Wil je gaan stoppen als je gaat werken?
vrijdag 13 januari 2012 om 21:47
vrijdag 13 januari 2012 om 21:54
Rosa, ik werk in het voortgezet onderwijs en dat is toch anders dan in het basisonderwijs. Ik heb een rooster met lesuren en tussenuren. Als mijn directeur zou willen zou hij mijn rooster zo kunnen maken dat ik op vaste tijden kan kolven. Ik weet niet of ik dat wil. Misschien tot de zomervakantie? Ik heb sowieso straks niet heel veel lessen want ik heb onder ander 2 examenklassen en dat betekent vanaf eind april 8 lesuren minder op het rooster. Kolven in de pauze zou mij niet lukken. We hebben maar en half uur. Vaak krijg ik mijn thee niet eens op. Soms moet ik ook nog even een leerling spreken en dan wordt het helemaal moeilijk. Bovendien zou ik dan helemaal geen contact meer hebben met collega's. Ik heb zelf altijd gezegd dat ik niet wil kolven op het werk maar wie weet, als het straks zover is zie we dan wel. En stoppen met werken zou ik echt nooit doen! Ik werk 4 dagen (mijn man ook) en ik vind mij werk echt geweldig leuk. Zelfs als ik 10 miljoen zou winnen in de staatsloterij zou ik willen blijven werken.
vrijdag 13 januari 2012 om 21:56
Bij mij op school zou ik gebruik kunnen maken van een kantoor waar toevalig een wastafel zit. En een koelkast is er wel. Die hoeft niet in de ruimte te staan waar je kolft toch? Tenminste, ik zou daar geen probeem van maken persoonlijk. Je moet er wel normaal kunnen zitten en de temperatuur moet ook aangenaam zijn vind ik. En geen kraan.... Ik zou een pakje billendoekjes meenemen en me wel redden. Maar ik zou mijn werkgever er wel op wijzen voordat ik toegeef en zelf met oplossingen kom!