De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Dames, ik kan jullie niet bijhouden !

Kolven op het werk, is bij mij gelukkig heel goed geregeld. Er is een aparte ruimte voor ingericht, net zoals er ook een gebedsruimte is. Vandaag met mijn werk afgesproken dat ik nog niet kan beginnen. Gelukkig was er alle begrip dat ik de verantwoording nog niet aan kan en ik zelf eerst beter in mijn vel moet komen te zitten.

Kolven gaat super met mijn mamivac, gister zelfs 300 cc gekolfd. Vandaag ga ik dat misschien wel weer halen.

Ik moet het kort houden, maar wil nog even kwijt dat de kinderarts niets heeft kunnen vinden bij mijn zoontje en dat hij na de 9 dagen stop al vier keer heeft gepoept deze week. Hopelijk snappen zijn darmpjes het nog.

En nog even als allerlaatste, ik kreeg een GROOT compliment op het cb gister voor mijn inspanningen voor de bv. Ze wilden ook alles weten over mijn kolf. Ben stiekem dan ook best trots, ook al ben ik een makkelijke kolver. Jullie doen mij dat steeds weer beseffen als ik lees hoeveel tijd jullie kwijt zijn om je borsten leeg te kolven
Kaetje,maar als je zoveel moeite doet m bv op gang te krijgen is het toch doodzonde om er na tien of twaalf weken mee te stoppen? Ik vond het kolven soms ook even rustmoment tussen alle hectiek.

Quacker, tijdelijke verstopping dus bij zoon! Hopelijk nu niet meer. Leuk van cb. Hier was de arts het gewoon 'vergeten'. Kreeg heel verhaal over regel dagen, die ik maar onderbrak door te zeggen dat ik toch alles kolf? Ohja zei ze. Ik verwachtte ook een dik compliment. Potver 3 kinderen, drie dagen werken en full time álle voedingen kolven...(dan geef ik mezelf dat compliment maar haha ;) ;) ) maar cb zou juist moeten stimuleren/complimenteren...de verpleegkundige is wel attent en aardig met complimenten, gelukkig!
Kaetje, met een koeltasje met koelelementen bij je kolf blijft de melk goed én kun je het niet op het werk in de koelkast laten staan
Ik ben nu 1 week aan het werk, maar dat waren halve dagen omdat zoonlief moeite heeft met wennen op het kdv. Dus ik had het kolven uitgesteld tot ik weer thuis was.

Er schijnt bij ons wel een kolfruimte te zijn (school), maar ik moet nog uitzoeken waar. Zal druk worden want er zijn momenteel meerdere jonge moeders...
Rosa . Alle dames die zo veel moeite willen en kunnen doen verdienen een grote bos rozen. Sowieso verddienen alle moeders dit . Moederschap is een pittige baan. Naast de rest.
@Truitje, kan me heel goed voorstellen dat je hebt zitten twijfelen. Maar een gelukkige mama -met rust in haar hoofd- is uiteindelijk het allerbelangrijkste!

Kolven op het werk: vind het eerlijk gezegd wel een gedoe! Ben er nu mee opgehouden. Kolf nog 2x per dag: 's ochtends en aan het begin van de avond en moet zeggen dat ik het wel als een bevrijding ervaar niet meer elke keer met die enorme tas (want tjee wat is die kolf van mij groot en lomp) op pad te gaan.

Vind de combinatie met het werken, ukkie en kolven nog best wel pittig hoor. We zouden gisteravond samen naar de film(lekker weer eens iets met zn 2en doen) maar kwam thuis vh werk en zat er zó doorheen... Gelukkig deed mn lief er niet moeilijk over en hebben we "onze date" maar naar een ander moment geschoven. Kon ik lekker op tijd naar bed Gelukkig maar want ukkie was zo'n 36 keer wakker vannacht.....
Reglisse: nee je kunt dit niet apart instellen. Ik doe echt mijn best eraan te wennen maar begin deze kolf steeds minder te vinden. Gelukkig heb ik hem alleen maar te leen. Iemand hier ervaring met de Ameda electr. kolf? Deze klinkt op papier wel fijn en is ook niet gek geprijsd...... maar hoor wel liever persoonlijke ervaringen.

Na een paar dagen fulltime gekolft te hebben moet ik zeggen dat ik nog meer respect heb voor de fulltime kolvers hier! Ik vind het enorm vermoeiend, veel zwaarder dan live voeden. Je bent er bijna continu mee bezig.....Vannacht schijn ik in mijn slaap 2 keer tegen mijn man te hebben gezegd "even wachten hoor, ik ben nu aan het kolven"!
Incredible, ik heb een Ameda, (en met de symphony, maar die is echt niet geschikt om mee naar je werk te slepen). Ik vind het een prettige kolf, maar ik geloof dat Quacker er niet zo enthousiast over was. Smaken verschillen. Je kunt kracht en snelheid los van elkaar instellen. Ik had aan kracht meer dan genoeg, zelden hoger dan 1/3 gebruikt. Snelheid had van mij nog iets sneller gemogen, voor het opwekken van de tsr. Ik vind hem ook vrij stil, en hij is makkelijk te vervoeren. Achteraf had ik misschien toch liever de Medela freestyle gekocht, dat is net een wat luxer model dan de Ameda en nog wat kleiner etc. Maar wel stukken duurder.

Misschien kun je er eerst eentje huren om te proberen? Kan o.a. bij Vos medisch (die hebben een huur/koopconstructie).
Reglisse, ik heb hem ongebruikt weer retour mogen sturen en heb de mamivac er voor in de plaats gehuurd. Op advies van de dame van mmnetwerk. Omdat ik mijn productie moest opkrikken op dat moment. Dus of het een fijne kolf is, geen idee. Maar ik lees dat net als bij de mamivac je eea zelf in moet stellen. Ik vind dat een voordeel ten opzichte van de Medela kolven. Maar het is een heel persoonlijke keuze.
Ik vond zelf instellen juist een nadeel eigenlijk. Ik probeerde vaak ondertussen door te werken, en ik kan beter kolven als ik er helemaal niet bij na hoef te denken. De mogelijkheid tot voorprogrammeren bij de freestyle leek me dus wel wat.

Fijn dat je hem zo terug kon sturen. Ik was ook blij met de service van het mmnetwerk.

Gaat het kolven nu goed trouwens (heb niet alles gelezen)?
Gaat super. Aan het begin van dit topic zo 200 cc, nu rond de 300 cc. Op naar de 400 . Zonder al te veel moeite trouwens. Had eerst de swing, enkelzijdig. Dus kolf nu al snel twee keer zo veel, omdat ik net zo lang kolf als enkelzijdig.

Ik denk ook niet na hij het kolven, zit vaak wat te internetten. Ga meer op het gevoel af . Het is zo persoonlijk, wat wel of niet prettig is,
wat een toename zeg, maar liefst 50% meer.
Quacker: gefeliciteerd met de toegenomen productie! Kan jij me iets meer vertellen over de Mamivac?

Ik kolf bijna niks meer op het moment, volgens mij word ik er steeds meer gestresst van en dan komt er natuurlijk weinig uit.....Gelukkig kan mijn meisje wel aan de borst drinken, maar als er geen melkvoorraad is kan ze dus niet naar de oppas. Lastig!!!!
http://www.moedermelknetw ... lf/borg-mamivac-borstkolf

Wat wil je weten, Incredible? Hij is even krachtig als de Symphony, die is alleen wat meer voorgeprogrammeerd.

Fijn he, Reglisse!
De kracht vind ik inderdaad erg belangrijk, want de Avent die ik te leen had vond ik dus niet krachtig genoeg. Zijn zuigkracht en snelheid apart in te stellen? En het gewicht, kan je hem bijv makkelijk meenemen naar je werk.....

Heb jij ook andere kolven gebruikt? En hoe vind je de Mamivac ten opzichte van die andere kolven?
Zuigkracht en snelheid zijn apart in te stellen, wat ik dus prettig vind. Hij is niet te zwaar, wordt geleverd met een draagtas. Maar hij is ook niet heel licht hoor. Ik werk nog niet, dus kan daar nog niets over zeggen.

Ik heb de Swing gebruikt en die is fijn. Maar te licht voor mij. Ik heb al niet zoveel en ik moet nog steeds proberen mijn productie op te krikken. En de Symphony dan. Deze is net zo krachtig, maar vele malen goedkoper in huur, lichter en dus makkelijer mee te nemen en je kunt meer zelf regelen.
Bedankt voor de info Quaker. Klinkt wel goed die mamivac, heb ook even op de link gekeken. Ik ben namelijk bang dat de Ameda net zo krachtig is als bijv de Avent en in dat geval heb ik er nog weinig aan.

Symphony klinkt ook goed maar ik heb nog nergens heel aantrekkelijke voorwaarden kunnen vinden om hem te huren. Iemand nog tios daarvoor?

Nog een vraag over dubbelzijdig kolven! Het lijkt mij erg handig om te doen maar ook bijna onmogelijk omdat ik altijd 1 hand nodig heb om mijn borst te ondersteunen. Als je dan dubbelzijdig kolft heb je dus geen enkele hand meer vrij en het lijkt me dan ook niet zo stabiel. Doen jullie het en vinden jullie het makkelijk?
.
Damn had ik net besloten om de Mamivac te gaan huren, zijn ze allemaal in de verhuur bij moedermelk netwerk. Ik kan ze nergens anders vinden, dus dit gaat hem dan toch niet worden vrees ik....

Ik zie de Symphony wel hier en daar te huur, maar alleen tegen gigaprijzen. Althans, ik vind 17,50 per week wel erg duur.

Misschien dan toch maar weer terug naar de Ameda Lactaline, maar ik blijf me zorgen maken dat deze misschien niet krachtig genoeg is. Al is het niet zo dat mijn productie op gang mnoet worden gebracht, maar ik denk wel dat ik een sterke zuigkracht nodig heb.

Pfff lastig hoor. Hoe gaat het bij jullie met het kolven?
Ik had trouwens zowel de Ameda als de Symphony op ongeveer 1/3 van maximale kracht staan. Dus ik denk niet dat hij zo ontzettend veel zwakker is.

Ik vond de symphony trouwens niet geschikt om mee te gaan slepen. Dat is echt een grote koffer. Mijn ameda kan gewoon erbij in mijn tas.
Incredible, als je in regio 024 woont mag je mijn Ameda anders wel even proberen of een weekje lenen. Hij ligt toch ergens in een kast op dit moment. (ik bewaar hem voor het geval mijn dochter ooit opeens stopt).
Hey Reglisse, heel erg lief van je, bedankt! Maar ik vrees dat ik in een enorme uithoek van Nederland woon.......

Maar als jij zegt dat ze ong even krachtig zijn dan moet ik misschien toch eerst maar de Ameda huren!

Ik heb trouwens nu ook die kabouterfeest thee, hij is lekker en ik weet niet of het de thee is (vast niet alleen) maar mijn productie lijkt weer als vanouds......
Ha allemaal,

Allereerst heel veel respect voor de vrouwen die fulltime kolven!

Ik zie dat jullie op het onderwerp kolven en werk gekomen zijn dus hopelijk kunnen jullie mijn vraagjes beantwoorden.

Ik ben sinds 2 weken weer aan het werk en geef mijn dochtertje nu al 4,5 maand borstvoeding. Thuis kolven ging altijd goed en heb ook een redelijke voorraad in de vriezer. Maar...op het werk gaat het echt totaal niet! Ligt denk ik ook aan de ruimte. Het is een klein hok wat erg koud is, in een gang die erg druk is (staan continu mensen voor de deur te praten) er is wel een koelkast maar iedereen propt daar zijn spullen in zodat er heel vaak aan de deur wordt gemorreld. En vorige week had iemand het zelfs in zijn hoofd gehaald om mijn flesjes in de deur te zetten en zijn boodschappen in de koelkast te stouwen... Ik weet wel wat mijn rechten zijn, maar het is toch lastig om op je strepen te staan, er is ook niet veel begrip van andere collega's.

Ik ben nu dus erg onzeker of nu mijn productie gedaald is of dat het echt alleen aan de ruimte ligt. Ineens wil mijn dochter namelijk ook meerdere nachtvoedingen en laat max. 3, soms 4 uur tussen een voeding terwijl ze eerst makkelijk 8 uur op een voeding sliep 's nachts (van 19.30 tot 4u 's nachts). Ik heb daardoor ook nooit meer dat mijn borsten vol voelen en ik lek ook geen melk meer.

Sinds vorige week heb ik oxytocinespray en daarmee gaat het wel beter, krijg er nu met heel veel moeite 150cc uit (incl borstcompressie en meerdere keren loskoppelen en weer aankoppelen), en dat drinkt mijn dochter ook. Maar als ik die spray niet heb krijg ik er niet eens 60 cc uit. Dat is toch niet normaal als ik soms die enorme hoeveelheden hoor die worden gekolfd?

Ik denk soms ook dat ik iets fout doe met kolven, want ik heb het ook nooit geleerd van iemand. Mijn tepels zijn nl soms ook paars en gevoelig na het kolven, wat me ook niet echt goed lijkt. Dus hoe kan ik mijn kolf (een medela pump in style) goed instellen? Eerst lage zuigkracht en hoge snelheid tot je de TSR hebt en daarna omgekeerd toch? Of ik de goede maat borstschelpen heb vind ik ook lastig te bepalen want maat s lijkt iets te klein (passen echt alleen mijn tepels door) en maat m weer te groot (dan wordt ook een deel van mijn tepelhof meegezogen).

Kortom: ik hoop dat jullie ervaren kolvers mij misschien verder kunnen helpen!

Bedankt alvast!
Nathalie, ik kan niet al je vragen beantwoorden maar ik weet 1 ding zeker: stress speelt ook een rol! Als je de hele tijd bang bent dat er iemand binnen komt ben je gespannen en dat is niet goed. Kan je geen hanger aan de deurklink maken? Eentje waar "niet storen!" op staat?

Tegen de kou zou ik een kacheltje meenemen (straalkacheltje bijvoorbeeld) of een heel dik vest aantrekken. Dat zal ook schelen. En misschien voor het kolven warm water of thee drinken? Dan warm je eerst een beetje op.

Tegen de onrust zou ik een radiootje meenemen of nog liever een MP3 speler met een koptelefoon. Dan kan je je even afsluiten. Eventueel kan je daar zelfs geluidjes van je baby op zetten ( of gehuil ), misschien goed voor de opbrengst? Je zou trouwens ook een foto mee kunnen nemen, schijnt voor sommige vrouwen ook veel verschil te maken.

Verder zou ik de flesjes melk in een koeltasje zetten in de koelkast. Dan kunnen anderen ze niet meer in de deur zetten. (Aan de andere kant kan je een collega eigenlijk ook niet kwalijk nemen dat ze die flesjes in de deur zet. Wie weet er nou dat je moedermelk niet in de deur van de koelkast moet zetten? Ik denk dat er zelfs kolvende moeders zijn die dat niet weten.)

De kolf die je gebruikt ken ik niet dus daar kan ik je geen tips over geven.
Hier ben ik ook weer eens.. Nathalie, ook weinig tips voor jou. Zit met hetzelfde probleem, mijn voorraad slinkt al behoorlijk (was al niet zo groot) Maar ik red het niet om genoeg te kolven. Ga van het weekend maar weer extra hard proberen.

Pijnlijke tepels lijkt me inderdaad niet goed na het kolven. Maar hoe je het doet, klinkt dan weer niet vreemd. Maat M klinkt beter, uit je tepelhof kan ook deels melk komen. (Ik heb wel eens gelezen dat het daarom ook borstvoeding wordt genoemd, en geen tepelvoeding )

Nog bedankt allemaal voor de adviezen. Ik weet wat mijn rechten zijn, maar het is een organisatie met alleen maar mannen. Bovendien werk ik er nog maar net, dat maakt het voor mij niet makkelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven