De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Grrrrr, net mijn opbrengst van vanochtend omgegooid. Domme, domme ik.
Oooh, dat vind ik ook altijd zo zonde! Zelfs al heb ik veel melk. En als je er zo veel moeite voor moet doen is het helemaal erg
Jule Steek al die extra tijd maar heelijk in jezelf en in het genieten van Jut. Jullie verdienen het.

Kaetje, wat fijn! Hopelijk kan de kolf straks lekker in de kast blijven.

Quacker, wat ontzettend balen... Heb ik ook een keer gehad (of wel meerdere keren eigenlijk. Zit dan vaak niet echt op te letten).

M. z'n borststaking was gelukkig van korte duur. Dus in de ochtend weer een klein hummeltje tegen me aangeplakt in bed.

Zo, en dan nu de kolf erbij gaan pakken voordat ik M. zo weer van het kdv op moet gaan halen.
Bedankt voor de adviezen! Ik ga maar even de websites bij langs om wat informatie in te winnen. Ik twijfel toch wel erg tussen huren en kopen, dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang ik zou willen gaan kolven, als dit langer dan 3 maanden is kan kopen denk ik al snel uit...... Wat doen jullie zelf?

Overigens heb ik niet het idee dat ze meer uit een flesje drinkt dan uit de borst hoor. Maar ik denk dat zij zelf gewoon veel meer melk uit mijn borsten haalt dan de kolf doet. Het flesje gaat over het algemeen schoon op en er hoeft dus niks weggegooid te worden. Bovendien is ze erg ongeduldig dus als er steeds kleine hoeveelheden ontdooit moeten worden voordat ze verder kan drinken krijst ze denk ik heel Nederland bij elkaar.......
Biebeltje, wat heerlijk, gelukkig niets blijvends

Het is dubbel balen, omdat ik mijn zoontje vandaag alleen bv wilde geven. Hij poept zo slecht en ik dacht dat dat hem misschien kon helpen. Alles hebben we al geprobeerd, volgende week afspraak bij de kinderarts. Hij drinkt zijn flessen ook nauwelijks leeg, met als dieptepunt gisteravond, maar 40 cc van de 140. Hij komt ook te weinig aan, maar 500 gram de afgelopen maand, een verpleegkundige van ht cb kwam hem gister wegen. Ze maakt zich geen zorgen, aangezien het een vrolijk ventje is, alert en gezond, maar dit zit hem (en ons) nogal dwars. Had gehoopt hem met een dagje alleen bv te helpen. Nu maar vijf fleses ipv zes. Is niet anders. Zijn ontlasting is gewoon zacht, als het eruit komt, dus wat het probleem nu is??
Doet het hem pijn als hij moet poepen Quacker? Als dat niet zo is kan het dan zijn dat hij gewoon heel weinig poept? Zeker als hij veel borstvoeding krijgt is er bijna niets te poepen omdat dat bijna helemaal verteerd.

Ko had wel pijn bij het poepen. Het hielp bij hem om met de klok mee zijn buikje te masseren. Het hielp ook om fietsbewegingen te maken als hij aan het drukken was of om hem als het ware een beetje dubbelgevouwen tegen je aan te houden. Dat had de CB-arts mij laten zien. Met zijn hoofdje tussen mijn borsten en zijn ruggetje tegen mijn buik en dan de beentjes helemaal optrekken met gebogen knietjes en gekruisde enkeltjes. Zoals een baby ook vaak in de baarmoeder ligt zeg maar. Dat hielp wel heel goed.
Hij krijgt normaal maar één flesje bv per dag. Dus dat is het niet. Hij poept nu eens in de vijf dagen en zit er dan helemaal onder. Jouw tips zijn bekend, vanochtend ook weer veel gemasseerd. Nog geen resultaat, en afgelopen zondag was de laatste keer. Of hij echt pijn heeft bij het poepen zelf weet ik niet, hij is/lijkt wel erg opgelucht. Dat hij nu zo slecht drinkt baart me zorgen. Net een flesje bv van 120 gegeven, maar het is niet op. Hij laat ook daar nog van staan.
Die laatste houding helpt ook heel goed bij krampjes, kan lucht er makkelijk uit.

Incredible, ik heb een paar maanden ft gekolfd, en daarna tot 9 maanden op mijn werk. Eerst met een huurkolf, toen zelf een Ameda gekocht. Ik vond het eerst een miskoop, maar na even wennen kolfde ik er juist nog beter mee. Ik kolf nu bijna nooit meer (Dropje drinkt amper nog).

Bij Vos kun je een soort huur/koop doen voor de Ameda kolf. Als je huurt krijg je gewoon een nieuwe en je betaalt het hele bedrag. Bevalt het niet dan stuur je hem terug en betaal je alleen de kosten van het setje + de huur (en krijg je de rest van je geld dus terug). Dat vond ik een fijne constructie, kun je eerst even uitproberen. link

Als je nog zeker drie maanden wilt gebruiken zou ik zeker kopen. Dan kun je de kolf altijd nog doorverkopen of bij een eventueel volgend kind gebruiken. En je hebt niet dat het ding extra geld kost als je langer door wilt gaan. Die druk zou ik niet willen betrekken bij de conclusie om te stoppen.

Kaetje, wat fijn, een hele voeding aan de borst!
Heb je ook een draagdoek of draagzak? Dat kan soms ook helpen. Door de ontspanning komt de ontlasting dan los zeg maar. Moet je wel minimaal een half uurtje lopen denk ik...

Plast hij wel goed? Misschien even bijhouden hoe veel plasluiers je hebt?
Quacker, wat naar dat hij zo slecht drinkt en moeilijk poept. Als je je zorgen maakt kun je altijd even de huisarts bellen voor advies, zo voor het weekend. Dan hoef je niet op de kinderarts te wachten.
Plassen gaat prima, Draagdoek ga ik straks proberen. Vindt hij wel fijn. Dochter vond het niets.

Reglisse, de huisarts heeft ons juist doorgestuurd. Hij is verder supervrolijk, dus ik richt me daar maar op. Mocht er wat veranderen zit ik zo bij de HAP als het moet. CB verpleegkundige gaf aan dat ik me geen zorgen hoefde te maken, ook omdat hij maar iets te weinig was aangekomen. Maar dat heel slechte drinken is echt van de laatste dagen. Ik hoop dat de Draagdoek straks goed gaat doen.

Bedankt dames !
Waarom zet mijn tablet de 'd' van Draagdoek in een hoofdletter? Geheel off topic, maar vind het erg grappig. Een Draagdoek verdient ook een hoofdletter
Reglisse: bedankt voor de tip, klinkt zeker interessant. Ik wil nog minimaal 3 maanden volledig BV geven (en uiteindelijk misschien nog langer of dan lamngzaam afbouwen) en aangezien mijn dochter niet elke dag fysiek meer bij mij zal zijn zal er dus zeker 3 maanden gekolft moeten worden. Waarom dacht je in het begin dat het een miskoop was, wat voor soort problemen liep je tegenaan?

Quacker: mijn dochtertje poept maar in keer in de 10 dagen gemiddeld. Ze is erg gezond en lijkt niet echt ergens last van te hebben (wat krampjes soms maar vrij minimaal) dus ik vind het geen probleem. Maar zij krijgt volledig BV. Ik weet niet precies wat jouw zoontje krijgt?
Hij krijgt normaal zes flessen waarvan 1 borstvoeding. Volgens het CB is elke dag of om de dag poepen dan normaal. Mijn dochter (het is een tweeling) poept wel dagelijks.
Jule, hoe gaat het nu met je?

Quacker, hoe is het gister met je zoontje gegaan? Heeft hij nog een paar flesjes goed gedronken? En heeft hij gepoept? Zo zielig als zo'n kleintje er zo veel moeite voor moet doen...

Het drinken gaat hier nu heel heel goed!! Ik hoop eigenlijk dat we de sonde niet meer nodig zijn. Zo ineens gister dronk hij een paar hele voedingen en vandaag hebben we nog niets in de sonde gedaan, 2 voedingen. voor mezelf en Kaedootje
Quacker, hoe gaat het met je zoon? En je dochter, nog steeds beter dan de laatste tijd? 500 gram aankomen klinkt niet als weinig, wist ik niet. Dacht dat 125-200 gr per week gemiddeld was, maar dat zal ik wel vrzonnen hebben

Kaetje, wat fijn dat het zo goed gaat! Heerlijk voor je. Tot wanneer moet hij nu een sonde?

Vandaag krijgt zoon steeds kv gemengd met bv. Op die manier kan ik mn voorraadje even opbouwen en dan hoeft ie de komende tijd geen kv meer. Hij begint nu meer te drinken, richting 200 per keer merk ik. Dan houdt ie het op 5 flessen en dát lukt nog om te kolven. Zes flessen van minimaal 180 lukt me amper om te kolven. Meer kolven is simpel geen optie
Rosa, tot hij alle voeding zelf kan drinken. Wanneer dat precies is is de vraag. Dinsdag moet ik weer naar het ziekenhuis en ik denk zelf dat als hij zo door gaat dat de sonde er dan uit mag.
voor Kaetje & co

Rosa, hij was in een maand 500 gram aangekomen. Dat is wat weinig. Niet vreselijk, maar net niet wat zou moeten. Gister heeft ie nog een paar flesjes goed gedronken gelukkig. As we speak loop ik rondjes met hem in de draagdoek. Helaas nog zonder resultaat, hij is wel erg huilerig. Logisch, het was zondagavond voor het laatst. Mocht het dit weekend niet meer lukken bel ik maandag het ziekenhuis.

On topic () Mijn mamivac is binnen. Voelt even krachtig als de Symphony, ik moet alleen alles zelf instellen. Soit. Gister 270 gekolfd, nog wel met de Symphony. Een persoonlijk record . Vandaag allebei nog eens aangelegd. Dochter snapt het niet meer, zoon heeft lekker even gedronken. Daarna nog een flesje BV schoon op. Heerlijk.

Oh ja, met dochter gaat het geweldig. Zit zoveel beter in haar vel. Ik nog niet helemaal, maar dat komt vast snel.

Jule, alles ok?
Rosa, is zes keer 200 niet teveel? Of niet in deze constructie? Ik weet dat bv onbeperkt mag en kv niet meer dan een liter.
Incredible, waar ik in het begin tegenaan liep is dat het gewoon "anders" was dan de kolf die ik gewend was. Die deed automatisch een bepaald programma, en dat moest ik bij deze zelf instellen. En dat was dan net weer anders, en daardoor liep het niet goed. Gewoon even wennen dus. Na 1-2 weken irritatie kolfde ik weer als vanouds.

Ik heb dezelfde verhalen gehoord over overstappen van handkolf naar elektrisch. Dus vandaar dat ik het eerst met een huurkolf zou proberen.
Logisch quaker, dat het voor jou niet direct goed is! Take your time. Maar feit dat het met de twins beter/goed zelfs gaat, helpt vast voor jouw welzijn heel goed.

6 keer 200 is wat overdreven maar omdat hij meestal alleen bv krijgt zou t geen probleem zijn! Maar met alleen bv komt ie om de drie uur (behalve 's nachts!) en dus zomaar zes keer. Mijn experiment van vandaag, helft kv/helft bv, zorgde voor vijf voedingen, om de vier uur! Zou dat door de kv komen? Maar goed er staat weer voldoende in de koelkast om weer een tijd alleen bv te geven! Maandag precies drie maanden trouwens! En gelijk m'n eerste werkdag..boehoe.

Kaetje, fijn zeg zonder sonde! Krijgt hij dan extra bv via de sonde? Moet je die steeds inbrengen, de sonde, of zit dat nu standaard jn z'n neus? En waarom is dat eigenlijk? (ben niet nieuwsgeirig hoor haha)
Klinkt wel goed je nieuwe kolf, Q! Hoe vaak kolf je nu per dag? Lukt het trouwens bij je oudste kind, het live voeden?

Misschien heel dubbelop, m'n geheugen is bar slecht, maar zoon drinkt dus wel uit de borst?
Mijn nieuwe kolf is beter dan de Symphony eigenlijk. Krachtiger. Maar ik ben in het gelukkige bezit van tepels die heel wat kunnen hebben. Ben benieuwd naar de productie hiermee.

Ik kolf zo zes keer per dag, maar mijn borsten zijn snel leeg. Na een minuut of zes kan ik doen wast ik wil, maar geen druppel meer.

Rosa, zoontje drinkt maar af en toe live, meer als troost. Nu is hij best van streek, dus kan ik is voor hem doen. Bij mijn oudste we bv ik een gevecht. Ze heet nooit volledige bv gehad, maar ik was heel wt minder fanatiek dan nu. Bij haar moest ik met vijf maanden stoppen doordat ik medicijnen moest gebruiken die niet samengingen met bv.
Het zou kunnen dat je zoontje minder vaak komt dan met alleen bv, omdat dat lichter verteerbaar is. Wat fijn dat het in de nacht goed doet,m zeker als je maandag weer gaat werken. Succes daarmee
Superkolver! Gelukkig maar,anders is het met drie (4 zelfs, jij!) niet te doen hè? Ik kolf tien minuten en soms iets langer om de boel op te krikken. Het meest irritante vind ik het schoonmaken van al het spul steeds...

Had je mij vier maanden geleden verteld dat ik ft zou kolven, had ik je voor gek verklaard. Zou ik nooooit doen. Want bv gaf ik voroal omdat ik een luie moeder ben ;) dus als het grootste voordeel weg zou vallen , niet aankoppelen wanneer nodig, zou ik zeker niet gaan kolven. Niets zo veranderlijk als de mens, want ik doe t dus wel. Kon t niet over m'n hart verkrijgen. al ben ik wel soepeler. Meiden hebben pas na maand of 9 kv gekregen, vond ik echt niks. Nu realiseer ik me dat het zo erg niet is. Of eigenlijk ńiet erg. Liefde,aandacht,geborgenheid en goede voeding zijn belangrijkst voor een baby.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven