De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
zaterdag 7 januari 2012 om 23:10
Dat schoonmaken waar jullie het steeds over hebben, ik ervaar dat niet als lastig. Maar ik zal het vast niet goed doen . Ik kolf twee keer met dezelfde spullen. Dit staat dan buiten de koelkast (max 5 uur). Daarna spoel ik alles af onder heet water en leg het in de koelkat. Zo gebruik ik het steeds en 1 x per dag kook ik alles uit.
Rosa, puberdochter woont niet ft bij ons hoor en als ze er is heb ik geen echte zorg over haar. Ze smeert haar eigen boterhammen . Ik hoef hooguit te zeggen dát ze ze moet gaan smeren als haar vader niet in de buurt is .
En ik had dit ook niet gedacht van mezelf hoor. Als mensen mij voor gek verklaren zeg ik altijd dat het me nog altijd meer oplevert dan kost. Ik word heel blij van het leeg zien raken van een flesje bv. Míjn melk.
Rosa, puberdochter woont niet ft bij ons hoor en als ze er is heb ik geen echte zorg over haar. Ze smeert haar eigen boterhammen . Ik hoef hooguit te zeggen dát ze ze moet gaan smeren als haar vader niet in de buurt is .
En ik had dit ook niet gedacht van mezelf hoor. Als mensen mij voor gek verklaren zeg ik altijd dat het me nog altijd meer oplevert dan kost. Ik word heel blij van het leeg zien raken van een flesje bv. Míjn melk.
zaterdag 7 januari 2012 om 23:29
zondag 8 januari 2012 om 09:30
Ik vind het schoonhouden van de kolfspullen ook wel meevallen. Ik heb deze keer het geluk dat ik nog 7 glazen 200 ml. flessen heb van het ziekenhuis die ik zo op de schilden kan draaien. Die worden heel makkelijk schoon, makkelijker dan plastic. De schilden spoel ik na elk gebruik af onder de hete kraan en daarna gaan ze in een bak in de koelkast met een theedoek over de bak. 1 keer per dag of 1 keer per 2 dagen smeer ik ze in met dreft om het vet er af te halen. En elke dag even in de magnetron sterilisator, net als de flesjes, speentje en het tepelhoedje.
zondag 8 januari 2012 om 10:20
Goed om te lezen Jule, je klinkt opgewekt. Je bent en blijft goed bezig Goed dat je voorwaarden hebt gesteld, dan kun je meer van je vrije tijd genieten denk ik.
Bedankt voor de tip van de speen. Dochter drinkt idd uit een 3+ speen van Avent en zoon nog de mediumspeen van Vaculess, maar hij heeft geen jbpm. Ben druk op zoek naar de speen die jij bedoelt, waar heb jij die gekocht? Ik had hem besteld via internet, maar bleek niet op voorraad (nadat ik belde waar mijn bestelling bleef grrrr).
Hier nog steeds in mijn nopjes met de mamivac. Tot op heden dezelfde opbrengst als met de Symphony.
Vanmiddag naar het theater met de oudste, even quality time samen . Ik kijk er naar uit.
Bedankt voor de tip van de speen. Dochter drinkt idd uit een 3+ speen van Avent en zoon nog de mediumspeen van Vaculess, maar hij heeft geen jbpm. Ben druk op zoek naar de speen die jij bedoelt, waar heb jij die gekocht? Ik had hem besteld via internet, maar bleek niet op voorraad (nadat ik belde waar mijn bestelling bleef grrrr).
Hier nog steeds in mijn nopjes met de mamivac. Tot op heden dezelfde opbrengst als met de Symphony.
Vanmiddag naar het theater met de oudste, even quality time samen . Ik kijk er naar uit.
zondag 8 januari 2012 om 12:23
Jule: haha je bent kolf verslaafd
Maar zonder geintjes, ik kan het me heel goed voorstellen dat je niet "kunt" stoppen. Fijn dat het wel beter gaat nu, je klinkt inderdaad veel vrolijker dus das een goed teken!
Bedankt voor je aanbod. Ik denk dat ik er graag gebruik van zou maken. Wat een activiteit trouwens, als iemand me een jaar geleden had verteld dat ik bij iemand borstkolven zou gaan testen dan had ik diegene keihard uitgelachen...... Welke kolven zijn dat precies die jij nu hebt? Kan ik vast even voorwerk doen. En ik ga je mailen!
Maar zonder geintjes, ik kan het me heel goed voorstellen dat je niet "kunt" stoppen. Fijn dat het wel beter gaat nu, je klinkt inderdaad veel vrolijker dus das een goed teken!
Bedankt voor je aanbod. Ik denk dat ik er graag gebruik van zou maken. Wat een activiteit trouwens, als iemand me een jaar geleden had verteld dat ik bij iemand borstkolven zou gaan testen dan had ik diegene keihard uitgelachen...... Welke kolven zijn dat precies die jij nu hebt? Kan ik vast even voorwerk doen. En ik ga je mailen!
dinsdag 10 januari 2012 om 07:40
Zoon heeft gister gepoept . Als dat niet was gelukt had hij vandaag een klysma gekregen in het ziekenhuis. Was daarom dubbelblij! Nu vrijdag naar de kinderarts, wellicht kunnen we de oorzaak achterhalen.
Jule: ik heb geen live verslag gedaan, ik wil het je niet moeilijk maken. Ik ben erg blij met de kolf, hij is zoals de Symphony, alleen moet je zlf meer instellen, maarr dat vind ik prima. Hoe het nu precies zit met de borg, geen idee. Hij is 75 euro voor drie maanden, daarna een tientje. Ik heb 107 eurp betaald en alle kosten worden daarmee verrekend.
Welke webwinkel heb je de speen gehaald? Ik zie 5 euro verzendkosten niet zo zitten namelijk. Bij de winkel waar ik hem had was dat maar 1,45.
Gister was mijn productie iets minder, maar erg drukke dag gehad en overdag heel slecht gegeten. Niet zo gek dus. Vandaag gen uitstapjes gepland en ga proberen meer te kolven.
Fijne dag allemaal (Rosa, hoe was het?)
Jule: ik heb geen live verslag gedaan, ik wil het je niet moeilijk maken. Ik ben erg blij met de kolf, hij is zoals de Symphony, alleen moet je zlf meer instellen, maarr dat vind ik prima. Hoe het nu precies zit met de borg, geen idee. Hij is 75 euro voor drie maanden, daarna een tientje. Ik heb 107 eurp betaald en alle kosten worden daarmee verrekend.
Welke webwinkel heb je de speen gehaald? Ik zie 5 euro verzendkosten niet zo zitten namelijk. Bij de winkel waar ik hem had was dat maar 1,45.
Gister was mijn productie iets minder, maar erg drukke dag gehad en overdag heel slecht gegeten. Niet zo gek dus. Vandaag gen uitstapjes gepland en ga proberen meer te kolven.
Fijne dag allemaal (Rosa, hoe was het?)
dinsdag 10 januari 2012 om 08:25
dinsdag 10 januari 2012 om 09:14
Wat een goeie berichten hier allemaal! Poepluiers, weer blij zijn met kolven en misschien een sonde eruit!!
Super dus!
Hier ben ik gisteren weer begonnen met werken en dus ook met meer te kolven. Eerste dag was geen succes. Moet ook zeggen dat de omstandigheden om ontspannen te kolven hier niet te vinden zijn. Wel jammer, maar blijf voorlopig nog wel mijn best doen! Ik lees net over borstvoedingsthee, dat lijkt me wel wat. Maar kan ik dat ook gewoon in een winkel kopen?
Nou, ik ga weer ff aan de slag..(net mijn tweede dag weer begonnen en alweer forummen onder werktijd, ohoh... )
Super dus!
Hier ben ik gisteren weer begonnen met werken en dus ook met meer te kolven. Eerste dag was geen succes. Moet ook zeggen dat de omstandigheden om ontspannen te kolven hier niet te vinden zijn. Wel jammer, maar blijf voorlopig nog wel mijn best doen! Ik lees net over borstvoedingsthee, dat lijkt me wel wat. Maar kan ik dat ook gewoon in een winkel kopen?
Nou, ik ga weer ff aan de slag..(net mijn tweede dag weer begonnen en alweer forummen onder werktijd, ohoh... )
dinsdag 10 januari 2012 om 22:02
Hallo dames,
wat een goede berichten hier, daar wordt ik nou blij van! Krijg er weer helemaal motivatie van!
Heb zelf na mijn vakantie eindelijk de zaken weer een beetje op de rit. We hadden allemaal een jetlag en uk was flink onrustig de eerste nachten thuis. Maar het was heerlijk en zeker de moeite (en onrust) waard!.
Gelukkig is de spruw weer een heel stuk beter en heb ik geen pijn meer bij het kolven. Ook ik ben zo langzamerhand aan het afbouwen. Ik kolf nu 2 a 3 keer per dag en merk dat de productie begint af te nemen. Heb nog een voorraadje in de vriezer en daarnaast ben ik begonnen met bijvoeding, Erg leuk om het verbaasde snoetje te zien bij haar eerste hapje worteltjes . Wat is dát nou mama?
Ik hoop 2x daags nog een tijdje te kunnen volhouden maar ben bijna door de domperdon heen, Zit te dubben of ik nog een nieuwe voorraad zal kopen of toch maar niet....
Hmmm vind het echt daadwerkelijk stoppen op de één of andere manier een moeilijke beslissing. Aan de andere kant hou ik het al veel langer vol dan ik me van te voren had bedacht en ben ik m.n. de ochtend kolfsessies zooooo zat!
Heb het er gelukkig voor vandaag weer opzitten, dus kruip mn bed in. Allemaal een dikke X en welterusten.
wat een goede berichten hier, daar wordt ik nou blij van! Krijg er weer helemaal motivatie van!
Heb zelf na mijn vakantie eindelijk de zaken weer een beetje op de rit. We hadden allemaal een jetlag en uk was flink onrustig de eerste nachten thuis. Maar het was heerlijk en zeker de moeite (en onrust) waard!.
Gelukkig is de spruw weer een heel stuk beter en heb ik geen pijn meer bij het kolven. Ook ik ben zo langzamerhand aan het afbouwen. Ik kolf nu 2 a 3 keer per dag en merk dat de productie begint af te nemen. Heb nog een voorraadje in de vriezer en daarnaast ben ik begonnen met bijvoeding, Erg leuk om het verbaasde snoetje te zien bij haar eerste hapje worteltjes . Wat is dát nou mama?
Ik hoop 2x daags nog een tijdje te kunnen volhouden maar ben bijna door de domperdon heen, Zit te dubben of ik nog een nieuwe voorraad zal kopen of toch maar niet....
Hmmm vind het echt daadwerkelijk stoppen op de één of andere manier een moeilijke beslissing. Aan de andere kant hou ik het al veel langer vol dan ik me van te voren had bedacht en ben ik m.n. de ochtend kolfsessies zooooo zat!
Heb het er gelukkig voor vandaag weer opzitten, dus kruip mn bed in. Allemaal een dikke X en welterusten.
dinsdag 10 januari 2012 om 22:15
woensdag 11 januari 2012 om 21:44
wat knap dat jullie al zo lang kolven! ik ben drie weken geleden bevallen van een mooi jochie wat helaas niet goed aan de borst wil drinken, waardoor ik nu drie weken full-time kolf. ik heb zo net besloten om te stoppen met kolven, ik bouw het af en heb nog wat in de vriezer om in ieder geval de vier weken vol te maken. ik krijg er erg veel stress van om continue te kolven en sinds een week loopt de productie ook fors terug. ik heb het cluster kolven geprobeerd (om de 2 uur kolven, en drie uur lang om de 20 min kolven), maar dat werkt allemaal niet helaas. dus ik stop. ik vind het knap dat jullie het allemaal zo lang vol kunnen houden hoor! ik had gehoopt 'gewoon' borstvoeding te kunnen geven, cursussen gevolgd/boeken gelezen/lactatiekundige is langsgeweest, maar helaas. ik heb erg veel gehad aan jullie tips van het forum, bedankt daarvoor! xx