De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Luna, wow zeg! Wat knap toch van je! Ik ben nu zo'n 9 weken bezig en denk nog niet aan stoppen maar jij bent een inspiratie voor mij om te proberen nog zeker een paar maanden door te gaan. Echt geweldig dat je het zo lang vol gehouden hebt.
.
Luna, jij bedankt! Voor je aanmoedigingen, tips en inspriratie. Ik hoop heel erg dat ik het ook zo lang vol kan houden. Ik lees je graag, hoop dat je hier nog zal posten of dat ik je elders nog tegen mag komen.
Wat een super wijven zijn jullie toch.

Ik kom zeker nog langs. En hou jullie op de hoogte van mijn afbouwen. Maar wil niet teveel getriggerd worden, straks verander ik weer van gedachte. En het is écht klaar nu.

Ik compenseer wel bij een volgende baby.
(heel offtopic, maar Jule hoe plak jij plaatjes?)
Luna . Nu heerlijk gaan genieten van alle nieuwe smaken die Lunetje gaat ontdekken.

M. eet me hier de oren van het hoofd. Fruithapje, pap, groenteprutje (totdat hij zelf in z'n eigen stoel kan zitten, dan wil ik serieus gaan Rapleyen), vers fruit...

Heerlijk hoe hij op een (ontvelde) druif zit te knagen met dat tandeloze bekkie.
Biebeltje, heerlijk hè
Luna: gefeliciteerd hoor, je hebt een mooie prestatie geleverd!

IK heb afgelopen weekend eindelijk toch de Ameda getest. Mijn meisje sliep bij haar oma en ik heb hem alleen in de ochtend geprobeerd, toen zaten mijn borsten heel vol en ik heb dan altijd een goeie opbrengst. En het ging zowaar goed. Heb hem nu eerst op een hoge frequentie gezet met lage zuigkracht en toen de melk ging lopen de zuigkracht op maximaal gezet. Had ruim 300 cc in totaal en het duurde maar 10 minuten per borst. Ik ga hem nu denk ik gebruiken voor de ochtenden en voor even snel tussendoor en voor onderweg houd ik het bij de handkolf.
.
(Als ik dat via google afbeeldingen doe krijg ik alleen de link hier in beeld)

Heeft er iemand interesse in mijn domperidon? Heb nog over.
Luna, van het plaatje wat je wil plakken ga je naar eigenschappen (rechter muis klik) en dan kopieer je de url die daarin staat. Verder zoals jule zegt: op 4e icoontje van rechts (schilderijtje) klikken en daar je url plakken.
Deze topicvervuilerT weet hoe het moet.
*
Geen probleem voor deze posts, hier helpen we elkaar . Luna, hoeveel domperidon heb je nog?
Stuk of 30 Quack. Hebben?
.
Luna, je gaat met je muis op het plaatje staan wat je wil plakken. Dan klik je 1 keer met de rechtermuisknop (meestal je middelvinger) dan opent zich een venstertje met allemaal opties (waaronder knippen, plakken etc).

Onderaan staat eigenschappen/properties. Klik die aan met de rechtermuisknop.

Dan opent weer een nieuw venstertje. In het midden ongeveer staat een link. Die moet je kopieren.
Luna, ik wil ze graag overnemen . Mail me op *en weg* dan wisselen we gegevens uit.
Biebeltje:

Quack, ik mail je straks even. Nu kolven (tweede keer) auwww stuwing.
Is prima Luna! Rustig aan afbouwen he. *mompelt iets over borstontstekingen enzo*
Incredible, ik had ook al het idee dat ik meer kolfde met de Ameda! Ik moest eerst wennen en heb toe een dag ingelast waarop ik elke 3 uur kolfde overdag. Daarna schoot de productie omhoog. Maar vrijdag en zaterdag minder gekolfd en nu is de opbrengst weer wat minder. Gelukkig nog meer dan genoeg maar ik ga toch proberen morgen een keer extra te kolven.

We hadden het hier laast toch over menstruatie? Ik ben weer ongesteld geworden voor het eerst na de bevalling. Precies 2 maanden na de bevalling. Dat zal misschien ook een reden zijn voor een iets mindere productie.
Hier nog steeds in meeleesstand, maar toch ff ingelogd voor Luna. Top gedaan, je kan echt enorm trots zijn op jezelf!!

Van mij ook een mooi boeketje!
Nou ja, beetje weinig bloemen, maar niet minder gemeend hoor!

Voor de rest allemaal
Dankje lola. Stop ze erbij, gelukkig heb ik een grote vaas.

Kikkertje, you've got mail.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven