De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
.
quote:_j_u_l_e_ schreef op 15 februari 2012 @ 23:17:

Ik denk het ook wel want door die pijnklachten heb ik al drie keer zo weinig kunnen kolven dat er nog maar 20cc per dag over bleef. Daarna met intensief kolven wel weer op kunnen krikken maar dat wil ik niet weer.

Dacht dat ik er wel aan toe zou zijn maar toen mijn opbrengst van vanavond zo enorm tegen viel zat ik weer in tranen. Misschien herrinnerde het me aan de keren dat ik zo graag meer melk wilde maken. Afbouwen zal een emotioneel iets worden denk ik. Ik moet er nodig in nu. Morgen weer een belangrijk moment, vaccinaties. Als hij er ziek van wordt weet ik niet of ik het over mijn hart kan verkrijgen om te stoppen. Dus helpen jullie duimen?

Welterusten.

Idem hier.

Maar weet je Jule, dat eeuwige getwijfel maakt het alleen maar moeilijker. Wij hebben onze keus gemaakt. Ik in ieder geval. Het is nu een kwestie van doorzetten en doorpakken.

Vandaag maar 400 cc opbrengst en mijn borsten voelen leeg. Moeilijk moment. Check. Dat mag het zijn, maar het is wat het is. Uitendelijk lijkt het me heeeerlijk om niet meer elke keer te moeten kolven. Wat een bevrijding.

O en Lunetje is elke keer ziek geworden van de inentingen, dus dat is echt onzin.
.
.
Ik ga nu nog eventjes voorzichtig kolven. Ik heb al 4 keer gekolfd vandaag en rechts is de opbrengst niet zo goed. Die kant is altijd wel minder maar ik heb nu ook wat pijn en net een hardere plek die ik er niet goed uit krijg. Ik kolf rechts wel vaker door als er eigenlijk niets uit komt omdat links dan nog volop bezig is maar misschien gisteren of vandaag een beetje te hard gedaan. Ik wil graag nu nog kolven en vanavond nog een keertje want de productie is wat afgenomen. Morgen is het vast wel weer meer.
Kaetje, heb je wel eens geprobeerd om de harde plek eerst voor te verwarmen met een hotpack of warme natte handdoek? Klinkt als een verstopping namelijk. Of anders onder de douche proberen de warme plek eruit te masseren?
Ik heb een klein zakje met kersenpitten dat je in de magnetron kan opwarmen. Voor 1 euro gekocht bij de Wibra. Een handenwarmertje noemen ze het daar. Die heb ik er net voor, tijdens en na het kolven op gedaan en ik heb niet te hard gekolfd. De borst voelt wat beurs aan, net een blauwe plek zeg maar. Ik twijfel nu of ik om 22:00 weer zal kolven of juist niet en dan 's nachts kolven. Ik weet nu al dat ik daar vanach spijt van ga krijgen, haha!
Kaetje, vervelend he, zo'n verstopte plek. Kan echt heel pijnlijk zijn. Zo'n opluchting als het dan opeens losschiet. Hopelijk gaat het snel beter! (ik zou om 2200 nog even kolven, het ligt echt niet lekker zo'n plek).
Paar vragen als beginner. Ik ben nu 5 dagen bezig met kolven, afgelopen zaterdag bevallen van mijn eerste kindje. De kleine ligt op neonatologie en kan nog niet zelf drinken. Ik mag hem wel 1x per dag vasthouden en kolf ook meestal wel 1x per dag naast hem. Verder ben ik sinds dinsdag thuis. Ik produceer nu ca. 20cc per kolfbeurt (kolf ca. 6/7x per dag en dan 10 min electr beide borsten tegelijk). Hoe lang duurt het voor de productie per kolfbeurt toeneemt? Borsten voelen wel heel zwaar. Wanneer kan ik een hogere stand handelen op de symphony? Zit nu op 8 blokjes-halve kracht. Hoe weet ik of ik leeg ben? Als ik nu doorkolf druppel ik door.

Thanks!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
.
Jule, weet je zeker dat het geen spruw is? Zoals je het beschrijft, die klachten had ik precies toen ik spruw had....
Boannan, als eerste van harte gefeliciteerd met de geboote van je kindje. Wat heftig, je kindje op de Neonatologie. Na hoe veel weken zwangerschap ben je bevallen? Ik ben zelf in december met 36 weken bevallen van ons tweede zoontje. Gaat het goed met je kindje?

Dat je nu na 5 dagen al zo'n 20 cc per keer kolft is super hoor! Waarschijnlijk duurt het niet lang meer tot je productie hoger wordt. Kolven is niet makkelijk zeker als je het druk hebt en last van stress etc. In de openingspost staan veel tips om het kolven goed te laten verlopen. Het moet ook gewoon wennen en waarschijnlijk was je lichaam nog niet toe aan bevallen. Niet zo gek dus dat de borstvoeding echt even op gang moet komen.
Ik ga zo om 22:00 of 22:30 nog maar wel even kolven. Ik hoop dat het snel weg is. Ik heb het gevoel dat het door de menstruatie komt.
Boannan, gefeliciteerd met je kindje! Hopelijk gaat alles goed met hem/haar.

Misschien kun je iets met de tips in dit filmpje? link Allerlei kolftips om de productie te verhogen als je kindje nog niet kan drinken.

Meemasseren kan helpen om je borsten echt goed leeg te krijgen. Volgens mij mag je de symphony zo hard zetten als prettig voelt, maar het mag geen pijn doen. Warmte bij het kolven is ook fijn.

Clusterkolven kan ook goed helpen de productie te verhogen. In de OP staat een link met uitleg over hoe je dat allemaal kunt doen.

20cc per kolfbeurt is ook helemaal niet slecht. Als je regelmatig blijft kolven (liefst zo vaak mogelijk) wordt het vanzelf meer. Ik zat de eerste dagen met 5cc per keer, maar na een week of 3-4 op een liter per dag.

Denk je ook aan jezelf? Jij moet natuurlijk ook herstellen. Laat je zo veel mogelijk helpen, eet en drink goed. Kolven en een kind in het ziekenhuis lijkt me heel zwaar.
@baonnan: had een heel verhaal voor je getypt maar toen ik wilde posten... weg! Maar wat Kaetje zegt klopt, duurde bij mij een week en toen ging de productie echt toenemen (als is 20CC per keer op dag 5 ook al heel goed).

Bij mij blijft het ook druppelen, ben ook nooit echt 'leeg'zeg maar. Ik hou op als ik zie dat wat er in het flesje komt echt met druppels met langere tussenpozen komt.

Gefeliciteerd met je zoontje! Hoop dat hij snel naar huis mag, samen met jou zodat je hem lekker veel en vaak kan vasthouden en knuffelen. Super dat je iig bent begonnen met kolven!
Vervelend is het inderdaad, Kaetje zo;n harde plek. Probeer ff lekker heet te douchen voordat je gaat kolven straks, wil ook nog wel eens helpen. Sterkte!
.
.
He gadver Jule, weer spruw. En ik snap helemaal dat je het kolven niet negatief af wilt sluiten. Ik dacht alleen ergens gelezen te hebben dat ook jij wilde stoppen. Sorry dat ik voor je praatte. Het ligt ook allemaal zo gevoelig.

Ik heb hier nog gentiaan violet liggen, nooit gebruikt. Hebben?

O en kikkertje, de DPD komt eraan hoor!

Nog maar 1 keer gekolfd vandaag en nog steeds lege borsten.

Het is zo'n emotioneel proces en ik had gehoopt dat het langzamer zou gaan maar als dit zo doorgaat ben ik binnen een paar dagen gestopt...

Baonann, van harte met die kleine. 20 cc is heeel netjes. Wat je ook kunt doen als er alleen nog maar druppels komen is een nieuwe TSR proberen op te wekken. Even weer op de snelle stand dus.

Hoop dat jullie gauw naar huis mogen.
.
Raar is dat toch he Luna, stoppen met kolven. Ik heb al een paar keer besloten te stoppen. Maar als door afbouw van de DPM of minder kolven de productie dan daadwerkelijk hard terug liep vond ik dat zó moeilijk. Beetje paniekerig gevoel en dan kon ik er uiteindelijk toch weer niet tegen en ging ik er weer met hernieuwde vastbeslotenheid tegen aan om de productie weer op te hogen. Weird...

(Nu ik het zo opschrijf, realiseer ik me dat dit voor een buitenstaander/niet kolver enigzins debiel moet overkomen, mss is het dat ook wel. Maar ik kan nog even niet anders).

Denk dat jullie het gevoel wel begrijpen.
dubbelepuntarmomjeschouderdubbelepunt.

Dank! Ook een geruststelling om te weten dat 20cc best goed is. Onze kleine man was maar 3 weekjes te vroeg maar heeft een ernstige aangeboren hartafwijking waardoor hij op neonatologie verblijft tot de grote hersteloperatie. Dat is hopelijk met een week of 4. Daarna zal herstel ook nog een week of 4 zijn dus ik zit voorlopig aan het kolven vast en hoop dat hij ooit zelf uit de borst kan drinken. Kan het kloppen dat m'n borsten in deze fase gespannen, warm met harde plekken aanvoelen?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven