De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Jule, als je het aanleggen niet meer gaat proberen, bel dan even met je huisarts. Er is een zalf die mij sneller heeft geholpen dan GV maar die mag je kindje niet binnen krijgen. Is dus niet te combineren met aanleggen (Miconal of zo iets). Ik heb toen mn uk niet aangelegd en was met 3 dagen klachtenvrij. Veegde voor het kolven mn tepels even af met een tissue op advies HA en dan kon het wel.

(saillant detail: kreeg later dezelfde zalf tegen een voetschimmel )
.
.
@Boannan: wat heftig, heel veel sterkte voor je kleine man!

Je klachten klinken zoals bij mij stuwing voelt. Op zich een goed teken is, als je dat nu al hebt. Dat betekent dat je lichaam iig aan het begrijpen is dat het de bedoeling is dat er melk aangemaakt moet worden. Kijk even of je de spanning/warmte/bobbels eruit kan kolven. Als dat zo is, is het ws stuwing.

Maar, wat Jule zegt, vraag het iig even na bij het ziekenhuis of LK.
Boannan: In het ziekenhuis is vast een lactatiekundige dus vraag het even na. Het lijkt mij normale stuwing na de bevalling. Dat kan erg pijnlijk zijn. Het advies is kolven kolven kolven. Het helpt om meteen na het kolven te koelen met koude compressen (van die dingen uit de vriezer, wel een theedoek er omdoen oid!). En nooit voor het kolven koelen!

De harde plekken kan (moet) je wegmasseren. Eerst kolven tot de melk niet spuit maar drupt en dan voorzichting met 1 hand meemasseren terwijl je kolft. Hiervoor heb je beide handen nodig dus je kan maar 1 borst tegelijk doen. Masseer niet te hard en knijp niet in je borsten! Er zijn wel tekeningen te vinden van hoe het moet. Google dan op borstcompressie.

De kolf kan je trouwens zo hard zetten dat het nét niet zeer doet.

Heel veel sterkte met alles!!
Helemaal eens dat GV een geklieder is. Was er al heel snel he-le-maal klaar mee en heb HA gebeld voor wat anders. Hij kwam toen met dit en dat hielp erg snel.quote:_j_u_l_e_ schreef op 16 februari 2012 @ 22:01:

PS: en hoe zit het met kolven dan?

MoeGa lekker naar je bedje, morgen weer een dag
.
dubbelepuntikduik er ook in,totmorgendubbelepunt
Wat ik zo eng vind aan minder kolven/stoppen met kolven, is dat als het is opgedroogd, het ook echt definitief over is en niet meer teruggehaald kan worden (zonder weer opnieuw zwanger te worden etc.) Dus ik blijf nog maar even doorgaan op deze voet. Ergens wordt het ook wel een beetje een verslaving eerlijk gezegd.

Boannan, gefeliciteerd met je kleintje!

Ik kan me nog zo goed herinneren hoe trots ik door de gang van het ziekenhuis liep met mijn eerste volle flesje van 50 ml... Het heeft even wat tijd nodig, maar een baby heeft in het begin ook nog niet zo'n grote hoeveelheden (in 1 keer) nodig, dus meestal komt het helemaal goed.

Die harde plekken klinken mij inderdaad als stuwing in de oren. Oh, wat heb ik daar toen een pijn van gehad. Zat samen met een verpleegster m'n borsten te masseren tijdens het kolven. Kijk inderdaad of iemand je even advies kan geven/met je mee wil kijken. Rustig met je duim proberen de 'boter' uit je borsten te masseren in de richting van de tepel hielp bij mij erg goed. Ik had op een gegeven moment zelfs spierpijn en krachtverlies in m'n handen (duimen met name) door het vele masseren en 'uitdrukken'.
quote:Biebeltje schreef op 16 februari 2012 @ 22:42:

Wat ik zo eng vind aan minder kolven/stoppen met kolven, is dat als het is opgedroogd, het ook echt definitief over is en niet meer teruggehaald kan worden (zonder weer opnieuw zwanger te worden etc.) Dus ik blijf nog maar even doorgaan op deze voet. Ergens wordt het ook wel een beetje een verslaving eerlijk gezegd.Boannan, gefeliciteerd met je kleintje!

Ik kan me nog zo goed herinneren hoe trots ik door de gang van het ziekenhuis liep met mijn eerste volle flesje van 50 ml... Het heeft even wat tijd nodig, maar een baby heeft in het begin ook nog niet zo'n grote hoeveelheden (in 1 keer) nodig, dus meestal komt het helemaal goed.

Die harde plekken klinken mij inderdaad als stuwing in de oren. Oh, wat heb ik daar toen een pijn van gehad. Zat samen met een verpleegster m'n borsten te masseren tijdens het kolven. Kijk inderdaad of iemand je even advies kan geven/met je mee wil kijken. Rustig met je duim proberen de 'boter' uit je borsten te masseren in de richting van de tepel hielp bij mij erg goed. Ik had op een gegeven moment zelfs spierpijn en krachtverlies in m'n handen (duimen met name) door het vele masseren en 'uitdrukken'.
Als het miconazolcreme is, dat is gewoon vrij verkrijgbaar en mag je (volgens mijn huisarts en lactatiekundige) best in combinatie met live voeden gebruiken. Het is de werkzame stof in Daktarin (dus in ook de daktarin gel die je voor je baby voorgeschreven kunt krijgen). Ik moest het alleen wel dun opsmeren en dan direct na elke voeding. Hier deed het trouwens vrij weinig, gentiaan violet werkte veel beter. Maar volgens mijn lk reageert iedereen anders op de verschillende medicijnen. Ik heb echt alles geprobeerd en hier is gentiaan violet het meest succesvol.

Ik vond GV trouwens wel wat geklieder, maar minder gedoe dan na elke voeding mondje + tepel schoonmaken en met daktarin creme (tepel) en gel (mondje) te behandelen. Maar het ergste is nog wel de enorme was/afwastoestand. Bah! (de 1e 12 weken spruw gehad, en daarna nog een paar keer).

Boannan, wat heftig! Is de prognose na de operatie goed?

Klinkt inderdaad als stuwing, probeer het weg te kolven en let op dat je geen ontsteking krijgt. Gekneusde koolbladeren kunnen ook helpen. Ik heb ook wel eens de tip gelezen om nat maandverband in te vriezen om te koelen.
Misschien een troost (of een verschrikking) voor stoppende mensen maar het is vaak mogelijk te relacteren. Als je er echt spijt van hebt zijn er dus opties (uiteraard met veel gekolf en domperidon enzo).
Nog even een update: gisteravond heel heet gedouched maar ik kreeg de plek er niet uit, ook niet met massage. Vanacht wel wat last van gehad, het was een beetje pijnlijk af en toe. Vanmorgen lukte het gelukkig wel met langzaam meemasseren. Ik heb er lang over gedaan om het er uit te krijgen maar de rest van de dag geen last meer gehad.
Hey Kaetje,

das fijn, is toch altijd oppassen met harde plekken. Hoe is het nu?
.
Icebreaker, goed! Nergens last meer van. Ik had het ook nog nooit eerder gehad. Ik ben blij dat ik het er uit kon masseren. Een borstontsteking lijkt me echt horror!

Jule, ik kan me voorstellen dat je er geen zin meer in hebt hoor! Had ik bij Ko ook écht niet meer. Zat steeds vaker met tegenzin aan de Bertha. Toen was het ook echt klaar op een gegeven moment. Je bent meer dan alleen mama en melkmachine en dat geeft helemaal niks.
Kolven ís ook stom, Jule. Ik snap het best en idd je bent meer dan alleen mama en kolver.
.
.
Ach Jule, ik heb het met je te doen. Alweer pijn en problemen.

Eerlijk gezegd hoop ik voor je dat je de moed opbrengt te stoppen en voor jezelf te kiezen. En voor je zoon. Hij zou er een uitgerustere moeder voor terugkrijgen en dat is veel waard.
Ach jule, he wat naar toch. Als iemand het van je over kan nemen, ga slapen morgen! Duik er na het ontbijt gewoon weer een paar uur in, aan het eind van de middag ook. Voel je je vast beter.
Jule, ik zou echt al 100 keer gestopt zijn. Ik weet dat elke druppel telt maar tegen welke prijs? Alle tijd die jij in dat ene flesje borstvoeding per dag steekt kan je ook steken in jezelf, in knuffelen met je kindje, in slapen, in wandelen, in badderen/douchen met je kindje etc. etc. Dat is net zo waardevol of misschien wel waardevoller dan dat ene flesje melk.

Als jouw lichaam bepaalt dat het tijd is om te stoppen bepaal je het toch ook zelf? Jij bent toch ook jouw lichaam?

Ik zeg het nog maar eens: soms is er meer moed voor nodig om te stoppen met iets dan om door te gaan met wat je altijd al deed...

Ik ben het helemaal eens met es.

Jule, volgens mij kost het je veeeel meer dan dat het jou en je zoon geeft.

Lekker slapen.
En heel erg eens met kaetje.
heej Luna, een andere avatar. Dat is even wennen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven