De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Ja he.
Ben jij dat?

(of vraag ik nu iets heel doms?)
Hoe gaat het met jou trouwens? Heb je vandaag nog gekolfd? En komt er nog wat? Bij mij liep het bij Ko zo snel terug! Van een erg grote productie in een week tijd naar niks. Daar verbaasde ik me toen nog over, dat het eigenlijk probleemloos ging. Op een dag ging ik 's avonds naar bed en realiseerde me dat ik helemaal niet gekolfd had. Glad vergeten.
Geen domme vraag, maar ben ik niet.

Ik heb het idee dat ik nu ook zomaar zou kunnen stoppen, maar dat kan ik nog niet. Het afbouwen valt me zwaar. Steeds minder flesjes melk in de koelkast en ben zelfs bijna weer met DPD begonnen omdat ik dacht dat ik het nog niet kon.

Zit nu op 300cc opbrengst per dag maar het gaat hard achteruit. Week geleden zat ik nog op 6 a 700 cc..
Nou wil ik je niet gek maken hoor maar ik dacht laatst nog dat ik het deze keer misschien wel een stuk langer ga volhouden dan de vorige keer omdat Ko bij 6 maanden al heel snel behoorlijk goed ging eten. Hij had dus ook al heel snel minder (fles)voeding nodig. Hij ging met een maand of 8 ook dixap drinken en yoghurt eten en had toen nog minder melk nodig. Ik weet niet of het realistisch is maar ik hoop het zo lang vol te houden dat ik dan met minder kolven toch geen kunstvoeding hoef te geven. Op dit moment denk ik dat ik alleen door wil gaan met kolven als ik ook nog echt volledig borstvoeding kan geven en geen flesvoeding er bij. Maar ja, grenzen zijn er om verlegd te worden

En dan beide kanten op. Want ik weet ook dat genoeg genoeg is en dat ik stop als ik er geen zin meer in heb of als ik denk dat het ten koste gaat van mijzelf en dus van mijn gezin.
Klinkt als een mooi streven Kaetje! Maar ik geef sowieso al kv omdat ik het anders niet redt en de bijvoeding is hier niet echt interessant.
Ik moet ook nog maar zien hoe het gaat als ik straks weer werk hoor! Ik werk vier dagen per week en werk een uur rijden bij huis vandaan. Dan gaat mijn man nog 2 avonden in de week naar school en ben ik 1 dag alleen thuis met de jongens. Misschien heb ik dan helemaal geen tijd meer om te kolven.
Poeh dat klinkt wel pittig. Maar op zich red jij het met maar een paar keer per dag kolven toch?

Wanneer mag je weer aan de bak? Zie je er tegen op?
Ik kolf nu 4, soms 5 keer per dag en dan drinkt Ko er ook nog behoorlijk van mee. En er zit nog zo'n 30 liter in de vriezer. Ik hoef pas in april weer te werken en heb 2 keer 4 uur examenklas. Die hebben vanaf mei geen les meer natuurlijk dus dat scheelt wel veel. Vorig jaar leek het me vreselijk om op school te moeten kolven maar nu denk ik dat ik het wel zou kunnen.
30 liter

Kolere.

Ooo das fijn. Dus op zich heb je dan ook alweer snel zomervakantie.
Ja. Niet normaal hoor! Er kan ook niet meer bij. Daarom drinkt Ko ook mee. Door de gootsteen gieten vind ik moeilijk... En hij is tenslotte pas 15 maanden dus als hij gewoon borstvoeding had gehad had hij misschien ook nog wel gedronken.
Ja echt super vind ik het.
Ik vind het toch wel raar om te zien dat hij staande in de box uit een rietjesbeker zo 250 ml nog warme melk weg drinkt die ik net heb zitten kolven. Maar wel mooi dat hij het nog lust!
.
Jule. Wat fijn dat je zo lekker geslapen hebt. Wat kan je daar van bij komen hé? Hopelijk is je spruw snel weg.

Ik ga even met Kaedootje in bad. En inderdaad heerlijk hoor, dat ze beide van mijn melk kunnen drinken!!
Hoi allemaal,

Ik breek hier even in want ik heb een vraag.

Dochter is een linkerborst weigeraar sinds een maand ongeveer (behalve snachts dan pikt ze hem wel)

Tepel is wat anders van vorm door flinke tepelkloven bij de eerste.

Dus sindsdien kolf ik overdag 2 keer. Wat wel vervelend is dat bij mij de produktie bij kolven altijd zie terug lopen. Dus sindsdien slik ik 2 keer per dag een dpd op de boel o peil te houden.

Nu doet opeens mijn apotheek zo moeilijk als ik dpd wil halen. Alsof ik niet helemaal wijs ben dat ik het constant slik. Bovendien een heel verhaal over de bloed hersens barrière die nog niet geniet helemaal gesloten is. Dus hoe komen jullie aan je dpd en doen ze er niet moeilijk over als je weer een doos komt halen?
Even gauw voor Helly:

Gewoon bestellen bij efarma.nl
Ah, mooi, ik ga even kijken.

Thanks!
.
Oooooh Jule, das heul veul kolven voor weinig! Begrijp ik dat je de productie weer wilt proberen op te hogen? Of toch langzaam aan richting afbouw?

Lastig is het toch. Ben nu zelf het traject van afbouw ingestapt en ik schrik er weer van hoe hard mijn productie dan terug loopt. Ik schreef al eens eerder dat ik dat heel lastig vind te accepteren (en dan in het verleden als een dolle weer ging kolven om de productie weer op te hogen) maar nu probeer ik het te laten gebeuren. Met gemengde gevoelens, dat wel.

Kijken hoe lang ik het stoppen deze keer volhou .
.
quote:Icebreaker schreef op 20 februari 2012 @ 20:38:

Oooooh Jule, das heul veul kolven voor weinig! Begrijp ik dat je de productie weer wilt proberen op te hogen? Of toch langzaam aan richting afbouw?

Lastig is het toch. Ben nu zelf het traject van afbouw ingestapt en ik schrik er weer van hoe hard mijn productie dan terug loopt. Ik schreef al eens eerder dat ik dat heel lastig vind te accepteren (en dan in het verleden als een dolle weer ging kolven om de productie weer op te hogen) maar nu probeer ik het te laten gebeuren. Met gemengde gevoelens, dat wel.

Kijken hoe lang ik het stoppen deze keer volhou .

Hier 't zelfde. Moeilijk he.

Kolfde een week geleden nog 280cc na een nacht en vanochtend was het 110...
Jule, je bent gek maar ik vind je een bikkel. En ik snap de emotionele kant eraan.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven