De Kolfclub
zondag 13 november 2011 om 04:44
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.
Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!
Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.
Algemeen:
1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.
2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd
3. Drink voldoende (water, melk, thee)
4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.
5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.
6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.
7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).
8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.
9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen
10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.
Tips om de melkproductie op te hogen:
1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte
2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).
3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent
4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)
5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los
6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche
7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.
8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.
9. Zucht een paar keer diep
10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee
11. Ga lekker en comfortabel zitten
12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk
13. Pas borstcompressie toe
14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)
15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.
16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.
17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.
18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).
19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.
20. Probeer eens een ander kolfapparaat
21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.
22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.
Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.
Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):
1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen
2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.
3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)
4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).
5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.
6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever
7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.
Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:
1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex
2. Anijs
3. Borstvoedingsthee
4. Cashewnoten
5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules
5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren
6. Karnemelk/(warme) melk
7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.
Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben
PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.
Veel liefs en succes met kolven van Jule
zaterdag 25 februari 2012 om 15:28
Ik smeer ook met de voetschimmelspul en uk krijgft nystatine.
Weet ook nuet hoe lang nog, we zien wel, 1 day at the time (zegt manlief).
Vanochtend samen wezen zwemmen (voor het eerst). LEUK!!! Echt een aanrader om te doen met je kindje. Ukkie vond het reuze-interessant en vond zelfs koppie onder helemaal niet erg/eng. Na een klein half uurtje zag ik haar lipjes wat blauw worden, dus eruit. Nog even in de whirlpool, lekker warm. Ze vond het heerlijk. En, ook fijn, ze was supermoe, slaapt zomaar 2 uur achter elkaar. Doet ze normaal overdag nooit!
Weet ook nuet hoe lang nog, we zien wel, 1 day at the time (zegt manlief).
Vanochtend samen wezen zwemmen (voor het eerst). LEUK!!! Echt een aanrader om te doen met je kindje. Ukkie vond het reuze-interessant en vond zelfs koppie onder helemaal niet erg/eng. Na een klein half uurtje zag ik haar lipjes wat blauw worden, dus eruit. Nog even in de whirlpool, lekker warm. Ze vond het heerlijk. En, ook fijn, ze was supermoe, slaapt zomaar 2 uur achter elkaar. Doet ze normaal overdag nooit!
zaterdag 25 februari 2012 om 23:05
Ik breek even in hier.
Alleen om te zeggen dat ik het ontzettend knap van jullie vind dat jullie al zo lang fulltime kolven!
Ik geef ook bv, nu bijna 11 maanden. Dus ik kolf ook dagelijks op het werk en vaak nog voor het slapen. En vooral de kolfsessie voor het slapen heb ik vaak geen zin in. Wil je lekker slapen, moet je eerst nog kolven, pfffff. Kan je nagaan als je al maanden al je voedingen moet kolven, dus bij deze mijn respect voor jullie!
Dus meiden ga zo door en als je achter je keuze staat om te stoppen is dat natuurlijk ook prima
!
Alleen om te zeggen dat ik het ontzettend knap van jullie vind dat jullie al zo lang fulltime kolven!
Ik geef ook bv, nu bijna 11 maanden. Dus ik kolf ook dagelijks op het werk en vaak nog voor het slapen. En vooral de kolfsessie voor het slapen heb ik vaak geen zin in. Wil je lekker slapen, moet je eerst nog kolven, pfffff. Kan je nagaan als je al maanden al je voedingen moet kolven, dus bij deze mijn respect voor jullie!
Dus meiden ga zo door en als je achter je keuze staat om te stoppen is dat natuurlijk ook prima
maandag 27 februari 2012 om 21:18
Wat een goed nieuws Jule, geeft vast rust in het koppie! Voelt vast alsof er wat ruimte ontstaat!
Hier gaat het ook weer wat beter met de spruw, helaas lijkt het erop dat uk na een week geen live drinken er nu helemaal de brui aan geeft qua borst. Ze lijkt echt niet meer aan de borst te willen. Stja, snap het ook wel van haar.
Dank Kaetje, hoe gaat het bij jou, still going strong?
Hier gaat het ook weer wat beter met de spruw, helaas lijkt het erop dat uk na een week geen live drinken er nu helemaal de brui aan geeft qua borst. Ze lijkt echt niet meer aan de borst te willen. Stja, snap het ook wel van haar.
Dank Kaetje, hoe gaat het bij jou, still going strong?
maandag 27 februari 2012 om 21:24
Ha meiden.
Ice, volgens mij heb jij het best moeilijk. Hier wordt iig volop met je meegeleefd!
Jule, wat fijn. He, ik vind het echt fijn om te lezen. Ik gun je zo dat gevoel van bevrijding. Want ja dat is het, ik begin langzaam te genieten van het stoppen met kolven.
Zit nog op 1 kolfsessie per dag. Gister was het 170. Vanochtend 110. Zal wel heel snel afnemen.
Heb mooie foto's gemaakt van Lunetje gelukzalig drinkend aan de fles. Het is goed zo.
Ice, volgens mij heb jij het best moeilijk. Hier wordt iig volop met je meegeleefd!
Jule, wat fijn. He, ik vind het echt fijn om te lezen. Ik gun je zo dat gevoel van bevrijding. Want ja dat is het, ik begin langzaam te genieten van het stoppen met kolven.
Zit nog op 1 kolfsessie per dag. Gister was het 170. Vanochtend 110. Zal wel heel snel afnemen.
Heb mooie foto's gemaakt van Lunetje gelukzalig drinkend aan de fles. Het is goed zo.
woensdag 29 februari 2012 om 10:07
He mede-kolvers, hoe is het hier? Dank voor de reacties en s . Jullie zijn lief!
Spruw is zo goed als over, gelukkig. Ukkie is er wel een fanatieke borstweigeraar van geworden, dat vind ik wel jammer. Probeer het dagelijks effies maar eindigt iedere keer in protesten en van me afduwen. Jammer maar het is niet anders. De BV is iig weer beter en kolven doet geen pijn meer, dus daar ik al heel blij mee!
Ben begonnen met de afbouw van de DPN, heb geen zin meer aan medicijnen. De DPN ontregelt mijn cyclus en die wil ik zo ondertussen wel weer eens een beetje op regelmaat hebben.
Ben benieuwd hoe de productie het dan doet op 2x kolven per dag, zonder medische ondersteuning . (fluistert zachtjes: gaat ook ice richting stoppen????)
Spruw is zo goed als over, gelukkig. Ukkie is er wel een fanatieke borstweigeraar van geworden, dat vind ik wel jammer. Probeer het dagelijks effies maar eindigt iedere keer in protesten en van me afduwen. Jammer maar het is niet anders. De BV is iig weer beter en kolven doet geen pijn meer, dus daar ik al heel blij mee!
Ben begonnen met de afbouw van de DPN, heb geen zin meer aan medicijnen. De DPN ontregelt mijn cyclus en die wil ik zo ondertussen wel weer eens een beetje op regelmaat hebben.
Ben benieuwd hoe de productie het dan doet op 2x kolven per dag, zonder medische ondersteuning . (fluistert zachtjes: gaat ook ice richting stoppen????)
woensdag 29 februari 2012 om 23:29
Dames, ik ben helemaal gestopt.
Gisterochtend voor het laatst gekolfd en heb geen stuwing dus ga niet meer kolven.
Mijn laatste opbrengst was 60cc, dat staat nu nog in de koelkast voor Lunetje voor morgen.
Daarna is het klaar..
Ik ben er nu even heel verdrietig om, maar ik weet dat het morgen weer over is en ik verder kan met het genieten van mijn prachtige dochter zonder de tijd/irritatie die ik kwijt was aan het kolven.
Ik heb de 7 maanden net niet gehaald.
voor jullie.
Gisterochtend voor het laatst gekolfd en heb geen stuwing dus ga niet meer kolven.
Mijn laatste opbrengst was 60cc, dat staat nu nog in de koelkast voor Lunetje voor morgen.
Daarna is het klaar..
Ik ben er nu even heel verdrietig om, maar ik weet dat het morgen weer over is en ik verder kan met het genieten van mijn prachtige dochter zonder de tijd/irritatie die ik kwijt was aan het kolven.
Ik heb de 7 maanden net niet gehaald.
voor jullie.
woensdag 29 februari 2012 om 23:45
Luna je bent een topper!
Even wat cijfertjes om aan te geven hoe top je bent:
(Overzicht is wat rommelig, maar krijg het niet goed)
Geboorte 1 mnd 2 mnd 3 mnd 4 mnd 5 mnd 6 mnd
Borstvoeding % 79 54 45 35 34 24 25
Gemengd % 9 10 11 13 16 16
Kunstvoeding % 21 37 44 54 53 60 58
(cijfers uit 2005)
Dussss, vergelijk jezelf maar eens en tel daarbij op hoeveel extra moeite het is als fulltime kolver.
Je geeft ons een roosje, maar meid jij verdient een enorme bos!!
Ik snap dat je er nu even heel verdrietig over bent en dat mag ook.Geef morgen het laatste flesje BV op een stil moment voor julie 2tjes en wees TROTS. Je hebt het goed gedaan....
Even wat cijfertjes om aan te geven hoe top je bent:
(Overzicht is wat rommelig, maar krijg het niet goed)
Geboorte 1 mnd 2 mnd 3 mnd 4 mnd 5 mnd 6 mnd
Borstvoeding % 79 54 45 35 34 24 25
Gemengd % 9 10 11 13 16 16
Kunstvoeding % 21 37 44 54 53 60 58
(cijfers uit 2005)
Dussss, vergelijk jezelf maar eens en tel daarbij op hoeveel extra moeite het is als fulltime kolver.
Je geeft ons een roosje, maar meid jij verdient een enorme bos!!
Ik snap dat je er nu even heel verdrietig over bent en dat mag ook.Geef morgen het laatste flesje BV op een stil moment voor julie 2tjes en wees TROTS. Je hebt het goed gedaan....
woensdag 29 februari 2012 om 23:59