De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Ha die Jule, hier alles goed. Hoe is het bij jullie? Nog een beetje aan de kolf gehangen afgelopen weekend ?

Mooi overzichtje he? Vond het wel verrassend om te lezen dat BV eigenlijk relatief snel wordt afgebouwd. Lijkt mij dat als je er moeite instopt om het te laten slagen, je er dan toch ook wel een tijdje profijt van wil hebben. Maar goed, misschien spreekt hier ook een beetje de teleurstelling van mijn eigen BV-verhaal mee. Ik had het wel heeeeeuuuul lang willen doen!

Kolf nog steeds 2x per dag, op steeds minder DPN. Het gaat nog prima maar merk wel dat de productie iedere dag ietsje terug loopt. Ik maak nu de voorraad vriezervoeding langzaam op en als de vriezer leeg is, gaan we aan de opvolgmelk. Eens kijken hoe dat gaat.

Rustig is het op onze topic, was nooit zo'n meeschrijver maar heb door dit topic ervaren dat ik dat toch wel heel leuk (en leerzaam) vindt. Ga denk ik maar eens op zoek naar een topic om mee te schrijven.

Tot later en kolf ze!
.
Hey Jule, waarom heb je je bericht verandert? Alles goed met jullie?
.
Zo, ik kom ook weer eens kijken. Luna, wat heb je het geweldig gedaan! En hoezo de 7 maanden net niet gehaald?? Je hebt de 6 maanden ruimschoots gehaald! Geweldig gedaan hoor. De meeste vrouwen geven dan al lang geen borstvoeding meer zoals het schemaatje ook al laat zien.

Ice, de spruw bijna weg? Gelukkig maar. En geen DPN meer. Dapper hoor! Ben benieuwd hoe het dan met je productie gaat. Hoe veel kolf je nu in die 2 keer?

Jule, hoe is het bij jou? Gaat het nog steeds goed zoals het gaat? Of ga je echt stoppen of juist weer opbouwen?

Hier gaat het goed. Ik kolf vier keer per dag. In elk geval 's ochtends vroeg en 's avonds laat en de andere 2 keer ergens op de dag. Vorige week ben ik met mijn moeder op stap geweest en kolfde ik pas om vijf uur weer nadat ik 's morgens om 8 uur gekolfd had. Mijn borsten waren wel vol maar het was te doen. En toen om half 8 weer en 's avonds laat nog een keer. Ik kolf nog steeds veel. Ko drinkt dus ook nog steeds mee. Kaedootje groeit geweldig trouwens! Hij weegt al 5,5 kilo! Ik kreeg heel wat veren in mijn bips op het consulatiebureau omdat ik zo mijn best doe met het kolven. Ik heb zelfs op mijn werk aangegeven dat ik wil gaan kolven! Dat had ik nooit gedacht. Mijn doel is nu om tot en met de zomervakantie volledig borstvoeding te kunnen geven. Ik heb wat examenklassen die ik nog maar 2 of 3 weken les hoef te geven. Daarna heb ik vanzelf al tijd over in mijn rooster dus er hoeven geen kunstgrepen uitgehaald te worden zodat ik kan kolven. En dan is het ook al snel zomervakantie dus zo lang wil ik eigenlijk wel door gaan. Ik hoop dat het lukt maar ik weet ook van mezelf dat het wel "leuk" moet blijven. Ik wil er niet aan onderdoor gaan, aan het kolven. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan als ik moet werken. Dan verandert er toch wel veel.

Wie kolf er nu eigenlijk nog meer?
Ik ben er ook nog

Kom later vertellen hoe het gaat, nu drie kindjes entertainen (en tussendoor kolven )
Luna, super hoor! En Jule, gaat ook prima zo te lezen! En de rest ook hallo natuurlijk!

Ik vind het hier ook gezellig om mee te lezen / af en toe te schrijven. Van mij hoeft de club nog niet opgeheven te worden hoor . Ik ben weer zó'n twee keer per dag aan het kolven. Maar das alleen op mijn werk en 's morgens (gezellig aan de ontbijttafel, haha)..

Vorige week vakantie gehad (leuk zeg, in het onderwijs werken!), dus heerlijk geen gestress of ik wel voldoende opbrengst heb op een dag.. Gisteren weer gewerkt en dat was weer bagger, wat betreft kolven, haha! Maar goed, ik wil zeker de 6 maanden volmaken. Daarna zie ik wel weer. Denk dat ik daarna nog wel ff volhoudt tot de zomervakantie. En dan.. We zullen zien!

Kaetje ook goed geregeld met je werk, dat is wel makkelijk dat je dan ook alleen examenklassen overhoudt, is het toch wat relaxter om te kolven op het werk.

Vandaag ook weer lekker een dagje thuis, dus geen gekolf vandaag voor mij..

Ik voel me dan toch altijd wat bezwaard dat hier te schrijven, omdat jullie zulke knappe fulltime kolvers zijn..
Ik kolf ook nog en ik lees hier graag mee maar heb inhoudelijk niet zo veel te melden natuurlijk als part-time kolver zonder problemen. Oh ja wel, ik heb net mijn derde(!) ongesteldheid achter de rug (dochter is net 4,5 maanden). Het is nog niet superregelmatig, vroeger werd ik stipt iedere 28 dagen ongesteld, maar het gaat die kant op. Nu zaten er de laaste keer 4,5 weken tussen en ik merkte aan mijn kolfopbrengst dat ik ongesteld ging worden. Ik dacht dat de eerste twee keer ook gemerkt te hebben maar nu was het echt overduidelijk. Ongeveer de helft van normaal. En net toen ik s'avonds man aan het vertellen was dat ik zo weinig gekolfd had en hoopte dat het met ongesteld worden te maken had en niet met iets anders, voelde ik nattigheid om het maar zo te zeggen.

Nou ja, meer heb ik niet. Ik hoop verder over jullie te lezen. Quacker, Jule, jullie moeten gewoon op het oktober-topic komen schrijven. De rest is ook welkom maar het staat zo raar als je geen kind van oktober 2011 hebt
Ha es! Ik lees ook nog regelmatig mee op het oktober topic.. Mijn dochtertje is ook van oktober, dus het mag ;-)!

Hier een ziek kindje, dus weer terug naar nachtvoedingen. En niet kolven 's morgens, want dat levert dan niets op.

Dus ben vandaag redelijk off topic, haha!

Nou, ga ff thuiswerken, dan de rest van de dag op pad, ook voor werk...

Fijne dag allemaal!
Hallo allemaal, gezellig zoveel reacties in onze club!

@ Kaetje de productie is met 2x kolven ca 400/450 CC. Uk drinkt nog 3 voedingen per dag, dus mijn kolfopbrengst is genoeg voor twee voedingen. De laatste voeding trek ik uit de vriezer.

@ Jule, daar hoef je wat mij betreft je postings niet voor te veranderen hoor! Ik wissel ook vaak van gedachten (soms zelfs meerdere keren op een dag ). Dat snappen we hier best. Volgens mij is het "getob" voor sommigen (including me) een bijverschijnsel van fulltime-kolven. Als je dat hier al niet meer kan uiten, waar dan wel?
.
Jule, GENIET van je vrijheid!!

Ik ben trots op je, je hebt het SUPER gedaan.

Jule:

Super super goed gedaan, je mag trots op jezelf zijn!!!
zwaait naar Luna
Thumbs up Jule!!!

Ik kolf ook nog steeds. M. Is de afgelopen twee weken ziek geweest waardoor bijna mijn complete opbrengst rechtstreeks de diepvries in kon. Toen waren de zakjes op. en nu staat alle melk in de koelkast. Ben ik ook door m'n flesjes heen.

Liggen nu beide ziek op bed...
Jule, wow zeg, vijf maanden! Ik hoop dat ik het ook zo lang vol ga houden. Geniet lekker van de tijd die je over houdt.

Biebeltje, gebruik je ook wel eens van die ijsblokzakjes? Vind ik zelf wel handig en niet duur.
Nee, ik heb wel echte mm zakjes. Heb vanochtend wel even ijsblokjeszakjes overwogen maar ik gooi wel wat flesjes leeg.

Heb nieuwe zakjes besteld, ben benieuwd wanneer ze geleverd gaan woden.
Goed gedaan Jule!

Biebel, beterschap. Hier net heftige ziekte achter de rug. Vreeselijk.
Jule, gefeliciteerd, heel goed gedaan, 5 maanden lang! Geniet van je nieuwe vrijheid.

Kende je deze link al? lezen hoe geweldig je het hebt gedaan Is heel bemoedigend vind ik, al kan ik me ook voorstellen dat niet iedereen het fijn vindt om te lezen.
Super gedaan Jule! Geniet van je vrije tijd en vergeet jezelf niet te (laten) verwennen. Je hebt het verdiend! :flowers:
Jule, ook ik ben trots op je!!!
Wow Jule, hier nog iemand die trots op je is!

Niet alleen omdat je 5 maanden hebt gekolfd maar ook omdat je na alle moeilijkheden en het zo emotionele besluit om te gaan stoppen nu zo tevreden klinkt:
Zoals jullie merken komt het er niet van om nog mee te schrijven. Driewerf sorry!

Heb wel wat bijgelezen en als eerste een voor Luna. Gestopt na een ruime zes maanden. Diepe buiging en respect.

En ook nog een voor Jule. Eindelijk meid, heb je het aangedurft. Heel knap en ik hoop zo dat je van de tijd en ruimte en de rúst gaat genieten die dit gaat opleveren.

Ben trots op jullie en dank voor alle tips, aanmoedigingen en motivatie die ik vaak uit dit topic heb gehaald. Ik kolf nog steeds, tegen beter weten in. Maar goed, ik heb de moed gewoon nog niet.

Dames, wellicht tot elders op dit forum
Hier nog even een reactie van een andere fulltime kolver. Jule, goed gedaan en fijn dat je er nu relaxed onder bent!l (Grr, typ dit onder het kolven en as we speak stopt mijn kolf ermee omdat de batterij leeg is, dat is me nog nooit overkomen!) Hier inmiddels bijna vijf maanden onderweg en still going strong. Mannetje krijgt nog steeds 3 voedingen mm en 2 kv en dat is goed vol te houden. Ik kolf nu ook op het werk 2 x, al had ik gisteren voor het eerst geen tijd voor de tweede kolfpauze. Ik hoop het in ieder geval tot 6 maanden vol te houden!
Hi,

Ik kolf al vanaf de geboorte fulltime omdat mijn zoontje nog in het ziekenhuis ligt. Hij is nu ruim 4 weken oud. Ik heb de Medela Symphony gehuurd en gebruik een handsfree kolfbeha. Nu heb ik sinds een paar dagen dat er 1 borst minder productie heeft. Dit lijkt samen te vallen met een klokkend geluid tijdens het kolven. Meestal gebeurt dit bij mijn kleinere borst. Deze geeft bij een normale kolfbeurt altijd ca. 20 ml minder dan de andere borst die dus een stuk groter is en waarvan ook het tepelhof bijna 2x zo groot is (ik weet ziet er niet uit maar dit was gelukkig voor mijn zwangerschap niet zo en hopelijk trekt dit straks ook weer bij). Maar ik heb het ook wel eens bij mijn grotere borst gehad tegelijk met het klokkende geluid. Het lijkt wel of de tepel dan ook minder grote bewegingen maakt. Als ik dan de schelp verzet krijg ik het niet voor elkaar om dat klokkende geluid weg te krijgen. Vanmorgen bijvoorbeeld had ik na 15 min kolven uit de grote borst 80/90 ml en uit de kleine maar 20. Als ik daarna dan met de kleinere borst verder ga - met kant die ik eerst op de andere had, dan kom ik door langer door te kolven uiteindelijk wel op 60/70 ml. Ik twijfel of het aan de set ligt (niet de machine, maar het setje dat je erbij koopt met de slangetjes enzo) of dat ik misschien een ander formaat schelpen nodig heb. Beetje lang verhaal met details, maar heeft iemand misschien een idee wat ik zou kunnen doen?

En klopt het dat ik nu na ruim 4 weken nog geen 500 ml. per dag produceer? Lijkt me dat het meer zou moeten zijn als ik een gezond kindje had gehad. Mijn zoontje is nu 3,2kg en zal de komende weken naar verwachting niet (veel) groeien omdat hij net is geopereerd. Hij krijgt ook al sinds dinsdag geen borstvoeding dus een reserve voorraad begin ik wel op te bouwen ieg, maar lijkt me dat ik in het geval van een gezond kind wel meer melk had moeten hebben.

Dank voor jullie reacties ieg!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven