De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Boannan, ik heb 2 keer een symphony gehuurd en in het ziekenhuis ook de symphony gebruikt en wat bij alledrie de kolven een probleem was waren de membraampjes. Die dopjes die je in de kolf doet onder het handvat. (die heten toch membraampjes? Of zijn dat die witte dingetjes in de flesjes? Ik bedoel die dingen op de kolf dus...) Soms kwam daar speling in en dan ging er eentje "ploppen". Je zag dat het handvat soms ook op en naar gaan aan die kant en je hoort ook een ander geluid dan normaal uit de kolf. Ik deed er een stukje keukenrol opgevouwen tussen zodat het witte ronde dopje beter aangeduwd wordt. Moet wel precies dik genoeg zijn dat het deksel nog dicht kan.

Heb je wel eens geprobeerd om de flesjes te draaien? Dat je dus het linkerslangetje voor de rechterborst probeert?

Dat de opbrengst verschilt is trouwens wel normaal verder hoor. Mijn linkerborst produceert veel en veel meer. Ik kan het wel bijtrekken als ik rechts langer kolf (enkelzijdig) en dan goed mee masseer maar links komt het er vanzelf uit. Die borst is inderdaad ook ietsje groter maar dat hoeft niet persé.

De opbrengst verschilt erg per persoon. Ten eerste is rust heel belangrijk en omdat je kindje nog in het ziekenhuis ligt zal dat best lastig zijn. Ook stress is niet goed voor je productie. En dat zijn dingen waar je gewoon heel moeilijk iets aan kan doen nu. hoe vaak kolf je? Hier boven staan tips om de productie te verhogen, die zou je kunnen proberen. Voor mij persoonlijk is het vooral heel belangrijk om ontspannen en warm te zitten en lekker de tv er bij aan. Niet naar de flesjes kijken. Maar ook dat is voor iedereen anders.

Tip nog voor het invriezen: Gebruik ijsklontzakjes van bijvoorbeeld AH. Dan heb je mooi kleine porties (30 ml per klontje). Dat ontdooit snel en is ook makkelijk te verdelen omdat je kindje waarschijnlijk nog geen grote hoeveelheden drinkt.

Heel veel sterkte met alles. Ik las in een ander topic van je dat je kindje waarschijnlijk nog lang niet naar huis mag en dat lijkt me vreselijk. Mijn zoontje is met 36 weken geboren en mocht na een week mee naar huis met de sonde nog in zijn neusje. Die konden mijn man en ik zelf bedienen. Het was zwaar maar ik was zoooooo blij dat ik niet zonder hem naar huis hoefde. Ik hoop dat je veel steun en hulp krijgt uit je omgeving want het lijkt me erg zwaar, je kindje in het ziekenhuis
Oh, Boannan, het klokkende geluid, is dat niet de melk die in het flesje "plonst"?
Boannan, kan het zijn dat het vaccuum even verbroken wordt? Dat herken ik wel. Ik heb uiteindelijk van die zachte binnenschelpen gekocht die de maat net iets kleiner maakten, dat hielp. Er komt ook echt minder uit zonder goed vaccuum. Maar het kan ook helpen om ze er zorgvuldig even opnieuw op te zetten. Verschil in productie tussen je borsten is normaal, het wordt ook wel een "stieftiet" genoemd. Er zijn zelfs mensen die uiteindelijk maar met 1 borst voeden.

De productie, tsja, kolven is gewoon niet hetzelfde als een live kind. En je moet dus ook veel meer moeite doen voor een goede productie. (Tenzij je een van die mensen met een neiging tot overproductie bent). 500ml per dag is al meer dan sommigen ooit halen met uitsluitend kolven. En sommige kinderen hebben al aan 600 ml genoeg. Je kunt van alles doen om de productie te verhogen. Clusterkolven is heel effectief, en ook meemasseren kan erg helpen. Zie ook dit filmpje met tips, speciaal voor moeders van kindjes in het ziekenhuis die moeten kolven. link filmpje
Ik ben in het begin uitgegaan van de kv regel (gewicht x 150 ml). Dan zou je wel goed uit komen.

Verder geen idee over je kolf. Misschien even uit elkaar halen en alles weer opnieuw in elkaar zetten?

Als je je echt zorgen maakt kun je altijd kijken of je in het ziekenhuis een lactatiekundige kunt spreken. Bij ons werd dat standaard aangeboden en ik heb er veel steun aan gehad.

Mijn zoontje werd met 35 weken geboren en mocht gelukkig ook na een week mee naar huis (zonder verdere kunstgrepen gelukkig). Kolf dus ook vanaf de geboorte vrijwel alle voedingen af (hoewel hij nu met 8 maanden wel aardig goed en regelmatig uit de borst drinkt, dus zodra het kan, blijven proberen met aanleggen, je weet nooit wanneer ze het ineens door hebben).

Sterkte met je kleine!
Hallo allemaal! Hoe is het met iedereen? En met de verworven vrijheden? Ik heb weer ff een dipje... Dus misschien heeft iemand nog tips om het me makkelijker te maken? Of gewoon wat aanmoedigingen.. Ik kolf alleen op mijn werk. Heb al eens verteld dat de omstandigheden niet echt ideaal zijn. Geef 4 dagen les en kom elke dag pas rond half 4 aan kolven toe. Samen met een ochtendsessie red ik het dan bijna om genoeg te kolven voor de twee voedingen die ik over sla. Maar daarna heb ik nog zo weinig tijd om de lessen voor te bereiden, administratie te doen en andere dingen die er nog bij komen kijken. Bovendien is dit een nieuwe baan en mijn eerste werk in het onderwijs.

Eigenlijk ben ik gewoon onwijs moe en kom ik nergens aan toe. Soms lijkt het stoppen met kolven op mijn werk dan echt een heerlijke oplossing... Vinden jullie ook niet;)

Nou ja, dat is het heus niet. Maar weet het soms gewoon ff niet. Jullie goede ideeën?

In ieder geval een heel fijn weekend allemaal!
Lola, ik werk zelf al jaren in het onderwijs en kan alleen maar beamen dat het een zware baan is! Ik weet niet of je in het PO of in het VO staat? Ik werk zelf in het VO en lessen voorbereiden deed ik meestal heel heel kort. Ik tekende een balk op een A4 over dwars. De balk is een tijdbalk. Aan het begin staat 0 en aan het eind (in mijn geval) 45 of 50. Dat is 1 lesuur. In die balk tekende ik dan vlot vakjes (5 minuten voor binnenkomst en opstarten, 10 minuten voor uitleg, 10 minuten werken, 5 minuten huiswerk opgeven, 10 minuten samen lezen, 5 minuten samen afronden). Bij de uitleg kan je nog wat punten schrijven die je zeker wilt noemen en dan heb je een heel kort overzichtje. Maar feit is gewoon dat een eerste baan in het onderwijs heel heel veel energie kost (orde houden, alle kinderen, collega's en ouders leren kennen). Ik denk eerlijk gezegd niet dat het er heel veel beter van wordt als je stopt met kolven. Ik probeer zelf altijd tijdens mijn lessen rustmomenten te hebben waarbij de leerlingen iets voor zichzelf doen in stilte. Die 10 minuten gebruik ik dan om even in de boeken te kijken wat ik de volgende les precies ga doen. Maar in het PO is dat misschien anders. Schriftjes nakeijken etc. zou ik wel zoveel mogelijk tijdens de lessen proberen te doen. De klas stil aan het werk of aan het lezen en zelf voorbereiden of nakijken.

Kan je daar wat mee?
Ik kolf trouwens ook nog steeds. Nu 3 keer per dag en het lijkt er op dat ik nog steeds genoeg melk heb voor Kaedootje maar ik heb wel het idee dat het nog steeds een beetje verder terug loopt. Als het nog veel verder terug loopt zou ik net niet meer genoeg hebben en bij 4 keer kolven heb ik meteen weer veel te veel. En door de gootsteen spoelen voelt toch onnatuurlijk op 1 of andere manier...
Hey Kaetje, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik er wel wat mee kan. Ik werk in het MBO en heb dan de hele dag dezelfde klas, die ik wat probeer te leren / te begeleiden.. Omdat er geen echt programma is (veel zelfstudie), maar ik die wel graag wil, ben ik nog steeds op zoek naar wat handig is...

Wat denk ik wel moet lukken is de lesuren soort van inplannen. Voor mezelf makkelijk, maar maakt het voor hen denk ik ook duidelijker en leuker (wat meer afwisseling kan zeker geen kwaad). En ik weet wel dat stoppen met kolven ook niet echt een oplossing is, maar soms lijkt het alsof dat in ieder geval een beetje zal helpen..

Wel lastig voor jou dat het zo terug loopt. Zou toch wel een beetje stabiel moeten zijn ondertussen? Misschien komt dat binnenkort, geen idee hoor.. Kan me voorstellen dat het door de gootsteen spoelen erg onnatuurlijk voelt.. Zou ik ook niet snel doen. Maar mijn voorrraad zal nooit zo groot worden, dus in die zin ben ik wel jaloers, zo makkelijk kolven (tenminste zo klinkt het met 3 keer per dag genoeg hebben, heerlijk toch?).. Dus als je over hebt, stuur je het maar op, haha! Nou, ga me nog ff voorbereiden voor morgen!
@keatje: kan je niet bv om de dag of om de 2 dagen 4x kolven en dit invriezen??
JacJac, de vriezer zit echt vol. Ik denk dat er 30 liter in zit. Een brood kan er niet eens meer bij

Lola, ik heb een klein beetje ervaring met het lesgeven zoals jij dat doet en mijn ervaring is dat kinderen de dag (of de ochtend of middag) best lang vinden duren als ze veel zelf moeten doen. Misschien wel fijn om een soort programma op het bord te zetten van wat jullie gaan doen en wanneer er pauzes zijn, gezamelijk opstarten, overhoren, zelfstandig werken zonder praten, samenwerken met overleg, wanneer er opgeruimd gaat worden en wanneer jullie afronden. Ik doe dat ook vaak voor 1 lesuurtje en dan streep ik steeds door wat we gedaan hebben. Dat vinden de kinderen ook fijn want zo wordt de lijst steeds korter. Soms moet ik ook wel eens iets wegvegen omdat we er niet aan toe komen. Dat komt natuurlijk niet omdat ik slecht plan maar omdat de leerlingen zo hard werken dat de tijd zo snel gaat Dan zijn ze altijd extra trots, haha. Maar mijn doelgroep is ietsje jonger, VMBO.

En op zich niet zo raar hoor dat de opbrengst terug loopt. Door minder te kolven wordt het per kolfbeurt ook steeds minder. Bij 4 keer kolven had ik meestal 3 keer 400 ml en 1 keer 250 of 300. Nu is het denk ik 2 keer 400 en 1 keer 250. Nu nog steeds makkelijk genoeg en als het toch echt veel verder terug loopt kan ik de productie makkelijk weer verhogen door meer te kolven. Wel luxe hoor!
Jeumig, 30 liter. Wil ik ook, wil ik ook... Kom nu net aan de twee, maar daarentegen hebben we wel genoeg ruimte voor brood, daar hebben we er dan ook 5 van liggen . Zo is het dan wel weer!

Wel handige tips heb je, ga ze proberen om te buigen voor mijn lessen. Wat het extra lastig maakt, (vind ik), is de flexibele in- en uitstroom. Kan dus zomaar weer een nieuwe leerling hebben die alles van begin af moet leren. Die komt tussen leerlingen die al bijna klaar zijn, of een half jaar bezig. De ene kan wel snel en gaat dat ook, de andere niet. Dus klassikaal bezig zijn, is ook niet heel makkelijk. Ik doe tot nu toe dus maar wat. Maar merk dat als ik eens iets klassikaals doe, de leerlingen wel enthousiast zijn. Moet dus wat vaker wat proberen..
Lola, ik neem aan dat je lessen binnen 1 vakgebied liggen? Heb je leerlingen die (redelijk) dicht met de lesstof bij elkaar liggen? Zou je bijvoorbeeld leerlingen kunnen overhoren? Of moet je daarvoor 10 readers/boeken bij langs en leren leerlingen er echt niks van als je een leerling overhoort?

Je zou ook kunnen overhoren over wat algemene dingen. Als je bijvoorbeeld zorg en welzijn breed doet zou je kunnen vragen: wat hoor je te dragen in de keuken? Of: Hoe stel je jezelf voor aan een nieuwe client? Dat soort dingen?

Je zou leerlingen ook elkaar kunnen overhoren als je ze in groepjes op niveau kan indelen. Wijs je telkens 1 leider per groepje aan die de rest overhoort. Eventuele "eenzame" leerlingen zou je ook per tweetal kunnen doen en ze dan elkaars boek laten geven en omstebeurten een vraag aan de ander laten stellen.
En ja, 30 liter is veel! Snap wel dat andere kolvers dat ook wel willen. Het geeft me ook wel veel vertrouwen dat het goed blijft gaan met zo'n productie.
De lessen liggen inderdaad binnen 1 vakgebied. Kan écht wel wat met je tips. Begint gelijk alweer te borrelen in mijn hoofd. En dat is dan mijn volgende probleem. Ik zit barstensvol ideeën, maar de uitvoering stagneert een beetje. Tijdgebrek, moeheid...

Maar ik schrijf gewoon alles op en dan moet ik zelf maar een beetje gaan inplannen wanneer ik mijn ideeën ook daadwerkelijk ga uitvoeren! Tot nu toe zijn de leerlingen en collega's nog tevreden, dat scheelt in ieder geval.

Maar ik weet dat het zoveel beter kan, dus wil ik dat ook..

Nou, ga zo mijn bed maar weer eens opzoeken. Schijnt ook te helpen tegen moeheid .

Wanneer moet jij eigenlijk weer aan het werk?
Gelukkig! En inderdaad 1 ding tegelijk hoor. Je weet dat je 5 jaar lang als beginnend docent gezien wordt? En dat klopt ook wel hoor! Toen ik 5 jaar werkte had ik het gevoel dat ik het allemaal goed in de vingers had. De lesstof, orde houden, plannen, toetsen maken etc. etc.

Ik moet over een week of 3 weer beginnen.
Wat handig dit topic, want ik wil ook in het onderwijs gaan werken. Ben net bezig met de switch. Ik zal de tips over het indelen van lessen en zo meenemen
Hallo kolvers en ex-kolvers! Hoop dat alles goed met iedereen gaat. Hier genieten en inmiddels een stuk uitgerust maar nog steeds heel trots op mezelf.

Ik kijk nog wel eens hier maar er wordt niet meer geschreven zo te zien. Hopelijk een goed teken, dan zit niemand in nood achter de kolf

Ben waarschijnlijk hier en daar nog wel op het forum te vinden maar stop nu met controleren of hier nog berichten bij komen.

Bedankt voor al jullie deelname aan dit fijne topic. Het is echt een gezellig topic geweest waar iedereen veel van geleerd heeft en zich goed gesteund heeft gevoeld, welke keuze er ook gemaakt werd. Ik zal dit echt nooit vergeten.

En mocht er nog eens iemand behoefte hebben om het te 'heropenen', ga je gang! Ik hoop dat de kolvers die dit topic tegen komen in ieder geval een hoop kunnen leren van de openingspost en wens jullie veel kolfplezier toe!

Veel liefs,

Jule
Jule!

Ik kolf nog steeds. Over een week moet ik weer werken. Ik kolf nu 3 keer per dag en heb precies genoeg melk voor Kaedootje. Het loopt wel terug maar dat kan ook met mijn cyclus te maken hebben. Ik hoop het straks vol te houden maar we zullen zien of dat lukt.
Hoe gaat het nu met iedereen?

Ik ben weer aan het werk en het is even druk maar went snel. Ik heb ook al weer vakantie . Ik kolf nog steeds, 3 keer per dag. Heb daarmee nog steeds genoeg om Kaedootje volledig te voeden. Hij groeit supergoed en is heel vrolijk. Hij lacht veel en babbelt, kirt en kraait er op los. Een heerlijk ventje!

Jule, hoe gaat het nu met jou?

Lola, hoe is het met lesgeven?

En alle anderen, hoe is het met jullie en met de kinderen?
Hé Kaetje en de rest!

Hier gaat alles ook prima, vorige week ook zeer genoten van de vakantie. Lesgeven gaat al beter, al loop ik ook juist weer harder vast op andere dingen. Maar gelukkig kan ik dit wel aangeven en kan ik op hulp rekenen.

Ik kolf nu nog 1 keer per dag. Dat is mooi te doen. Tot een half jaar heeft dochter alleen maar bv gekregen en nu af en toe kv er bij. Zo blijft het leuk om te doen voor mezelf en goed vol te houden. Ik dacht alleen vanaf 6 maanden ook over te gaan op 4 ipv 5 voedingen. Maakte dochter altijd nog wakker voor we te bed gingen voor een laatste voeding. Maar nu ik dit niet meer doe wordt dochter midden in de nacht wakker. Dus ik hou de avondvoeding er nog maar even in!

Leuk om te horen dat het zo goed gaat bij je Kaetje! En bevalt het werken weer goed?

Ben ook wel benieuwd hoe het met Jule is en de rest natuurlijk!
Oh ja, en dochter doet het ook prima. dat wordt volgens mij nu al een enorme deugniet, zoals ze soms kan lachen en uit haar ogen kijken! Heerlijk kind!
Ik ben 7 april bevallen van een tweeling (d.m.v. een keizersnede) en ben toen direct begonnen met kolven. Ik heb voldoende voeding om ééntje de borst te geven, maar onze kleinste dame begint er ook lol in te krijgen. Helaas heb ik te weinig voeding waardoor ze beiden te weinig hebben. Ik geef nu telkens één de borst en kolf daarna na. Helaas kolf ik dan heel weinig (amper 30 ml). Op advies van de lactatiedeskundige heb ik gisteren om de 2 uur gekolfd. Ik heb het idee dat ik verkeerd kolf. Er komt amper wat.

Hoe lang kolven jullie?

Kolf je direct na de borstvoeding of wacht je nog een half uurtje?

Schakel je de Medely Symphony meteen over op de andere stand zodra de melk begint te lopen?

Ik heb het idee dat de borstschild één maat te klein is (m'n tepel zit klem...). Morgen ontvang ik een nieuwe. Zou dit de productie enorm kunnen verminderen?

Alle andere tips op dit forum heb ik al opgevolgd (borstcompressie, massage, voorverwarmen, clusterkolven etc.).
Ik zou het nog even volhouden, om de 2 a 3 uur. Dat zou de productie wel moeten verhogen hoor. Ontspannen helpt hier ook heel goed. Niet naar de flesjes kijken maar ergens anders naar. Tv of baby's bijvoorbeeld .

Je baby's zijn nog altijd de beste kolven hé, vergeet dat niet. Dus als je kindjes ook zelf willen drinken dan is aanleggen aanleggen aanleggen nog altijd beter dan kolven. Dus als ze zelf (ook) drinken zou ik je adviseren om een dag of 2 met de kindertjes in bed te blijven. Zo veel mogelijk huid op huid contact en aanleggen. En je lekker laten verzorgen door je man

Het duurt wel even hoor, voor je echt effect merkt van meer kolven of meer aanleggen.
Als je elke 2 of 3 uur kolft zou ik trouwens niet nog eens na een half uur weer kolven. Dan wordt je gek volgens mij. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Dus als je op 1 of andere manier de vraag verhoogt zal het aanbod stijgen.
Heey allemaal,

Gezellig weer een beetje actie in dw kolfclub!

@abc: wat kaetje zegt: je kind(jes) zijn de beste kolf. Een dag of 2 mety de ukkies in bed bliijven, veel huid op huid contact helpt heel goed.

Daarnaast: schakel snel een Laktatie-kundige in. Bij mij heeft het feit dat ik na mijn KS moest kolven om de BV op gang te krijgen (en ukkie moest als snel aan de bijvoeding maw fles) ervoor gezorgd dat mn meissie een slechte drinktechniek heeft geleerd. Had ik er eerder een LK bij gehaald, dan had ik mss mn meissie weer volledig aan de borst gekregen. (Uk dronk de maanden daarna 1/2 vd voedibg aan de borst, rest gekolfd via fles).

Wat mij daarnaast heel goed geholpen heeft bij het begin vh kolven is de neusspray (zie openingspost). Ik kolfde in het begon heel weinig en deze spray hielp me een TSR te krijgen en de CC's flink op te krikken. Na een aantal maanden was ik schijnbaar gewend en kon ik de neusspray laten staan en ging t kolven veul makkelijker. Wat me ook goed hielp was veel (water) drinken. Ik merk het nu nog: ik kolf nog 1x per dag en als ik die dag weinig/minder heb gedronken, scheelt dat maar zo 50 cc!

Sterkte Abc, lijkt me pittig een tweeling En een keizersnee.

Of topic: ha kaetje! Hoe gaat het? Al weer aan het werk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven