Die eeuwige brutale mond!

17-06-2010 19:14 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet meer tegen de eeuwige brutale mond van mijn dochter! Ik ben geneigd om haar iets aan te doen, maar laat me niet meesleuren in haar drijfzand.

Wat is een goede "korte termijn oplossing"? Negeren? Straffen? Sancties? Het helpt misschien even, maar het is allemaal zo van korte duur!

Zucht.... PUBERS?

(ik moest het ff kwijt)
Mijn dochter is 16

Ik zeg altijd dat ouders vergeten dat ze zelf jong zijn geweest

Mijn dochter was 14 toen ze een lippiercing kreeg

Wat is er op tegen dat je dochter een tongpiercing wil bergje
quote:mika65 schreef op 17 juni 2010 @ 19:36:

Mijn dochter is 16

Ik zeg altijd dat ouders vergeten dat ze zelf jong zijn geweest

Mijn dochter was 14 toen ze een lippiercing kreeg

Wat is er op tegen dat je dochter een tongpiercing wil bergje

Ik vind het ordinair... maar dat is natuurlijk persoonlijk! Mijn dochter vind het waarschijnlijk prachtig dus wat ik vind is eigenlijk niet belangrijk!

Maar.... ik ben van mening dat een meisje van 15 vaak "meeloop-gedrag" vertoont. In dit geval een tongpiercing omdat anderen het ook hebben. Ik wil dat ze over dit soort besluiten goed nadenkt en het doet omdat ze het zelf wil. Als ze 18 is (of ouder) zullen haar wensen en verlangens wat meer uitgekristalliseerd zijn.

(ik hoor het graag als jullie dit een rare redenering vinden)

Ik ben overigens een liberale moeder hoor. Er mag hier heel veel.
Bergje, hebben jullie al uitgesproken dat je ziet dat ze niet lekker in haar vel zit vanwege het gedoe op school, dat je dat helemaal begrijpt maar dat dat niet betekent dat je alles van haar hoeft te pikken?
quote:Zwup schreef op 17 juni 2010 @ 19:26:

Heb je enig idee waar het brutale vandaan komt?.Wat denk je van hormonen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Die zullen zeker een rol spelen BGB, maar om daar nou de complete oorzaak neer te leggen vind ik wat kort door de bocht.
Jij mag daar natuurlijk een mening over hebben en ook een zegje erin doen. Jij bent de ouder

Ik ken je dochter natuurlijk niet maar mijn dochter wilde geen lippiercing omdat anderen hem ook hadden.

Zij was de 1e in haar klas die er eentje kreeg. Zij heeft ook een aparte kledingstijl (emo/gothic) en trok zich niets aan van het geroddel achter haar rug. Vond ik dapper van haar.

Mijn mening is ook hoe harder ouders ergens tegenaan trappen, dat kinderen dat juist willen.
*is nog in shock dat ze op de kinderpijlert zit, maar doet nog een schot voor open doel*

Ik zou juist als mijn ouders faliekant tegen een tongpiercing waren er per se 1 willen. Juist toen ik 15 was.

Ik vind 15 tegenwoordig al redelijk volwassen en tja, een tongpiercing. Dat ding kan eruit en weer dichtgroeien. Tis geen tattoo.

Heb je haar gevraagd waarom zij een piercing wil? Haar laten uitzoeken of het mag (als ze een beugel heeft is het niet echt een goed idee), hoe duur het is, hoeveel onderhoud nodig is, wat de risico's zijn (glazuurbeschadiging, hygiëne) etc.? En daarna met haar om de tafel. En voor jou dan een ander soort huiswerk: uiteenzetten waarom wil jij het niet?

Ga de dialoog met haar aan, ze is bijna volwassen (al lijkt ze nu waarschijnlijk meer op een peuter)
Houd je gewoon voor dat je dochter er niets aan kan doen, lees hier

Het stopt heus, op haar 25ste.
quote:Zwup schreef op 17 juni 2010 @ 19:52:

Die zullen zeker een rol spelen BGB, maar om daar nou de complete oorzaak neer te leggen vind ik wat kort door de bocht.http://www.mijnpuber.nl/artikel/76/Brutale_pubers

Beter omgaan met pubers

Tieners verkondigen graag hun mening over alles wat zij zien en horen. Soms kan dit gepaard gaan met brutaal gedrag en een gebrek aan respect voor anderen. Jongere kinderen accepteren meestal dat hun ouders meer weten dan zij. Maar dit verandert als kinderen in de puberteit komen en op zoek gaan naar wie ze zelf zijn en wat ze belangrijk vinden. Conflicten kunnen ontstaan als ouders star aan hun eigen overtuigingen vasthouden en weinig ruimte laten voor de ideeën en meningen van hun puber.

Brutaal en respectloos?

Bedenk dat uw tiener niet met u in discussie gaat om u aan te vallen. Op deze leeftijd verkondigen jongeren graag opvattingen die anders of provocerend zijn. Het idee zelf is hierbij soms ondergeschikt aan de behoefte om te discussiëren, hun standpunt fanatiek te verdedigen en daarmee voor vol te worden aangezien. Als het er een beetje onhandig of brutaal uitkomt, probeer dan niet te heftig te reageren.

Tieners kunnen aangemoedigd worden tot extreem gedrag als ouders hun ideeën direct in twijfel trekken met reacties als ‘je zou het geen dag uithouden!’ of als zij de puber uitlachen en een opmerking te maken als ‛dat is geen slim idee’. Dat kan hen prikkelen om het juist te gaan doen al is het maar om te bewijzen dat hun ouder ongelijk had.

Tips

* Voer positieve gesprekken met uw kind. Bespreek actuele onderwerpen en gebeurtenissen. Vraag naar zijn of haar mening. Probeer uw tiener niet over te halen om het met uw standpunt eens te zijn, maar moedig hem eerder aan om zaken van verschillende kanten te bekijken.

* Geef het goede voorbeeld. Kinderen leren veel van het voorbeeldgedrag van hun ouders. Als u zelf respect toont voor de mening en overtuiging van een ander, is dat een effectieve manier om uw kind te leren respect voor anderen te tonen.

* Goedkeuring van ouders is ook bij pubers nog steeds belangrijk. Vergeet niet waardering te tonen voor gedrag dat u graag ziet en prettig vindt.

* Als onenigheid verandert in grof taalgebruik of schreeuwen, vraag uw puber dan om daarmee op te houden en op een rustige manier met u te praten. Als dat niet helpt kan beëindigen van het gesprek een logische consequentie zijn. ‘Sorry, maar ik kan niet naar je luisteren als je op deze manier praat. Over een half uur kun je het opnieuw proberen.’

http://www.nrc.nl/wetensc ... sh_dat_doen_mijn_hersenen
quote:Hermes schreef op 17 juni 2010 @ 19:54:

*is nog in shock dat ze op de kinderpijlert zit, maar doet nog een schot voor open doel*

Ik zou juist als mijn ouders faliekant tegen een tongpiercing waren er per se 1 willen. Juist toen ik 15 was.

Ik vind 15 tegenwoordig al redelijk volwassen en tja, een tongpiercing. Dat ding kan eruit en weer dichtgroeien. Tis geen tattoo.

Heb je haar gevraagd waarom zij een piercing wil? Haar laten uitzoeken of het mag (als ze een beugel heeft is het niet echt een goed idee), hoe duur het is, hoeveel onderhoud nodig is, wat de risico's zijn (glazuurbeschadiging, hygiëne) etc.? En daarna met haar om de tafel. En voor jou dan een ander soort huiswerk: uiteenzetten waarom wil jij het niet?

Ga de dialoog met haar aan, ze is bijna volwassen (al lijkt ze nu waarschijnlijk meer op een peuter) Helemaal mee eens Hermes
quote:Zwup schreef op 17 juni 2010 @ 19:52:

Die zullen zeker een rol spelen BGB, maar om daar nou de complete oorzaak neer te leggen vind ik wat kort door de bocht.Ik vind het juist erg vergezocht om een achterliggend probleem te gaan zoeken. Er zullen best pubers zijn met problemen, hoor, maar ik denk dat 90% van de pubers toch wel over één kam zijn te scheren qua gedrag.
BGB, dat is toch wat ik ook probeer te zeggen. Communicatie in deze is het belangrijkste wat er is.
Bergje zegt net zelf dat haar dochter niet lekker in haar vel zit door verschillende dingen en dat ze in die tijd ook brutaler is geworden. Is het nou zo gek om daar een link in te zien? Brutaal zijn hoort bij puberen, maar extreem brutaal zijn daar kan wat achter zitten. Om dat compleet te negeren is geen goed idee.

Ga de dialoog met haar aan, ze is bijna volwassen (al lijkt ze nu waarschijnlijk meer op een peuter)

Oh ja, dat deden mijn ouders ook toen ik een piercing wilde (meer dan 10 jaar geleden). Ik moest alles zelf uitzoeken, op papier zetten en blabla, en toen óók nog aan tafel met z'n allen er over praten..

'Euhm, weet je wat, laat maar hoor die piercing, het hoeft niet meer' was het gevolg

Haha, kan ik me voorstellen... maar ja... ze is tenslotte wel mijn kind!

Allemaal al de revue gepasseerd. Ze heeft bovendien een maand geleden een gesprek met haar tandarts gehad. Die is zeer tegen tongpiercings vanwege de problemen die hij ziet in zn praktijk. Ik heb haar al zooo vaak uitgelegd wat mijn redenen zijn om het tegen te houden..... Ze accepteert het echter niet .... zou ik ook niet doen als ik 15 was.

quote:Zwup schreef op 17 juni 2010 @ 20:01:

Bergje zegt net zelf dat haar dochter niet lekker in haar vel zit door verschillende dingen Ik heb niet haar andere topic(s) gelezen. Mijn eerste gedachte was echter; welke puber zit er wel lekker in zijn/haar vel met al die pukkels; ze moeten zo veel en ze willen zo weinig/ zo veel andere dingen, er is zo veel keus, er verandert zo veel..........

en dat ze in die tijd ook brutaler is geworden. Is het nou zo gek om daar een link in te zien? Brutaal zijn hoort bij puberen, maar extreem brutaal zijn daar kan wat achter zitten. Om dat compleet te negeren is geen goed idee.
quote:Zwup schreef op 17 juni 2010 @ 20:01:

Bergje zegt net zelf dat haar dochter niet lekker in haar vel zit door verschillende dingen en dat ze in die tijd ook brutaler is geworden. Is het nou zo gek om daar een link in te zien? Brutaal zijn hoort bij puberen, maar extreem brutaal zijn daar kan wat achter zitten. Om dat compleet te negeren is geen goed idee.Mee eens hoor. Negeren is eigenlijk ook niet aan de orde. Daar worden wij hier thuis verdrietig van!
Noni, dat deden mijn ouders ook.

Ik moest en zou een navelpiercing. Ik heb e.e.a. uitgezocht, alles met ouders besproken en ik wilde nog steeds. Toen kwam pap met het briljante idee om een keer te gaan kijken. Ik viel flauw toen de piercer het meisje prikte. en goh, ik hoefde niet meer.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 17 juni 2010 @ 20:05:

[...]

Je hebt verschillende gradaties van niet goed in je vel zitten. Er zit verschil tussen de normale puberdingen en serieuze problemen hebben.
quote:Hermes schreef op 17 juni 2010 @ 20:06:

Noni, dat deden mijn ouders ook.

Ik moest en zou een navelpiercing. Ik heb e.e.a. uitgezocht, alles met ouders besproken en ik wilde nog steeds. Toen kwam pap met het briljante idee om een keer te gaan kijken. Ik viel flauw toen de piercer het meisje prikte. en goh, ik hoefde niet meer.Nou... dan ken je mijn dochter nog niet! Die is een die-hard en een enorme bikkel!
Wat ik mezelf nog kan herinneren van de tijd dat ik puber was, is dat ik ook vaak ruzie had met mijn moeder, ik vond dat ze totaal geen rekening met mij hield, terwijl ik -in mijn ogen- toch 'al wel' 16 jaar was. En ik ben ervan overtuigd dat ik niet ontzettend puberde, luisterde echt wel naar mijn ouders, maar het gaf veel strijd.

Ik denk dat het bij mij veel gescheeld zou hebben als ik het gevoel had gehad dat mijn moeder me voor 'vol' had aangezien, dat ze naar me luisterde, en met me meedacht. En dat het niet alleen maar was 'nee, en hou nou eens je mond, jij wilt altijd een weerwoord hebben!'.

Wat betreft tongpiercing: zou het wel verbieden, heeft mijn moeder (gelukkig!!) bij mij ook gedaan wat betreft een neuspiercing. Leg uit waarom je het niet ziet zitten, en laat zien dat er ook dingen zijn die ze wél mag. Vertrouw haar, door haar steeds iets meer los te laten. Als ze misbruik maakt van je vertrouwen bespreek dat met haar, leg het uit.

Waarschijnlijk heel erg vermoeidend en irritant, maar bedenk ook: het gaat over!
Ik weet nog goed dat mijn moeder tijdens een ruzie zei "je zoekt het maar uit, ik heb mijn opvoeding gedaan en nu doe je het maar zelf". Ik was 16 en stond perplex. Doen wat ik wil? Alles? Yes!!

En wat deed ik? Ach natuurlijk, ik kwam wel eens een nacht niet thuis, sliep dan bij een vriendin, ik zoop wel eens veel te veel, maar zat jankend op de fiets als we hadden afgesproken om 6 uur te eten en ik was er niet. Ik voelde me namelijk ineens verantwoordelijk voor mijn keuzes en afspraken.

Ik zeg niet dat we ruzie meer hebben gehad, maar ik weet wel zeker dat mijn leven en dat van mijn moeder een stuk makkelijker werd.
quote:Bergje65 schreef op 17 juni 2010 @ 20:06:

[...]

Mee eens hoor. Negeren is eigenlijk ook niet aan de orde. Daar worden wij hier thuis verdrietig van! Het is gewoon naar als je je dochter met zichzelf in de knoop ziet zitten. Kunnen jullie ook goede gesprekken met elkaar hebben?
Je ligt in scheiding, Bergje?

Nou, lijkt me niet heel moeilijk om te raden naar alvast één oorzaak.
Ik denk dat het in huis ook een stuk gezelliger wordt als ouders de teugels een beetje laten vieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven