Dochter haat zichzelf (6)

30-03-2019 22:55 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help.. ik heb even wat bemoedigende woorden nodig. Ben behoorlijk aangeslagen door incident met dochterlief eerder op de avond. Ik ga morgen bekijken waar ik ondersteuning/hulp kan vragen, maar tot die tijd moet ik ook even van me afschrijven. Wellicht zijn ervaringsdeskundigen hier met tips?

Mijn dochter is een wat zwaarmoedig, slim en gevoelig meisje. Temperamentvol, maar toont op school tegelijkertijd een hoog aanpassingsvermogen (laat niet zien dat ze bepaalde lesstof allang beheerst, laat vriendjes de baas over haar spelen, ..). Ze is een kat uit de boom kijker, wacht met iets te doen tot ze snapt hoe het moet en doet het dan in 1 keer goed (of doet het niet; agv faalangst vermoed ik). Weegt eerst risico’s af voordat ze ergens aan begint en houdt niet van veranderingen of grote groepen mensen (vooral als zij ze niet kent). Ze heeft lieve vrienden, en hoewel ze vaak wat geremder is in haar gedrag, kan ze echt lol met haar vrienden hebben en haar vrienden zijn ook echt gek op haar.

De laatste tijd heeft ze vaker woedeaanvallen. Zegt dan dat wij haar niet begrijpen. Een enkele keer heeft ze gezegd dat zij zichzelf lelijk vind, en onlangs zei ze toen ze zich verveelde zelfs dat ze dood wilde. Ook heeft ze wel eens gezegd dat ze zich alleen voelt op school omdat haar vrienden andere interesses hebben. Ik ben hiervan geschrokken en het in de gaten gaan houden, maar omdat het slechts incidenten leken, ze veel speelafspraakjes heeft, en het daarna stil bleef hielden we het op uitspraken in “the heat of the moment”.

Vanavond echter vertelde ze dat ze zichzelf haat. Dat ze zichzelf lelijk vind (wil ook nooit op de foto en dat is de reden zegt ze nu), en dat als ze “weer eens iets doms heeft gedaan” zichzelf doodwenst. Toen we erover spraken en ik haar in alle veiligheid haar eigen gedachten zonder oordeel liet ventileren (hoe aangeslagen ik ook was), werd ze van het ene op het andere moment heel dwingend en eiste ze van me dat ik bevestigde dat ze lelijk is. Ze werd steeds bozer toen ik aangaf dat ik dat anders zag (met respect naar haar mening toe), en ze begon fysiek te dreigen. Een heel gedoe, waarbij ik rustig ben gebleven terwijl het me zo pijn deed dat mijn lieve, kleine kind van 6 met dit soort zware thema’s bezig is. Ze is nooit onbevangen geweest. En ik en mijn vriend maken ons inmiddels echt zorgen.

Herkennen jullie dit gedrag? Heeft iemand hier ervaring mee? Ze is zo anders dan haar vrienden, de kinderen uit onze buurt of de kinderen van mijn vriendenkring..

(Kleine aanvullingen op een inmiddels lang verhaal: ik kan me niet voorstellen dat ze wordt gepest. Niets wijst daarop; ze lijkt goed te liggen in de klas. Verder lijken de kenmerken van hoogsensitiviteit op haar geschreven te zijn.. )
Betty_Slocombe schreef:
31-03-2019 10:18
Dan moet je wel een hoge tolerantie voor geneuzel hebben, trouwens.
Yep, dat klopt wel. Maar er schrijven meerdere zeer ervaren deskundigen en ook een aantal ouders met dit soort verhalen. Ik denk dat je daar best voor jezelf een aantal tips uit kan halen.
Alle reacties Link kopieren
M0RIARTY: tegenwoordig heeft alles en iedereen tegenwoordig een label nodig als je zogezegd efkes niet normaal bent, iedereen heeft wel eens een mindere dag, melt down,..heb je daarom add, autisme, ass...? met de labels plakken op een kind gaat een kind zich nog minder aanvaard voelen dan het nu al is,.. zou anders zijn moest hij niet mee kunnen in gewoon onderwijs, maar zoals ik hier hoor is dat niet het geval,..
jujuken schreef:
31-03-2019 13:38
M0RIARTY: tegenwoordig heeft alles en iedereen tegenwoordig een label nodig als je zogezegd efkes niet normaal bent, iedereen heeft wel eens een mindere dag, melt down,..heb je daarom add, autisme, ass...? met de labels plakken op een kind gaat een kind zich nog minder aanvaard voelen dan het nu al is,.. zou anders zijn moest hij niet mee kunnen in gewoon onderwijs, maar zoals ik hier hoor is dat niet het geval,..
Dit meisje kijkt heel anders te denken en in het leven te staan als leeftijdsgenootjes. Daar moet je wel iets mee als ouders, want ze lijdt daaronder en haar ouders hebben hulp nodig hoe daarmee om te gaan. Liever doe je dat zonder label, maar soms is dat wel nodig om iets te kunnen doen. Vaak ook niet, maar in dit geval zou ik willen weten waar dit vandaan komt. Ik vermoed zelf dat het meisje hoogbegaafd zou kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
31-03-2019 13:38
M0RIARTY: tegenwoordig heeft alles en iedereen tegenwoordig een label nodig als je zogezegd efkes niet normaal bent, iedereen heeft wel eens een mindere dag, melt down,..heb je daarom add, autisme, ass...? met de labels plakken op een kind gaat een kind zich nog minder aanvaard voelen dan het nu al is,.. zou anders zijn moest hij niet mee kunnen in gewoon onderwijs, maar zoals ik hier hoor is dat niet het geval,..
Helaas heb je met een etiketje wel toegang tot bepaalde therapieen en kan het veel duidelijkheid geven, en meer concrete adviezen.
Ik heb ook nergens gezegd dat TO op zoek moet gaan naar een etiketje. Alleen dat bij mijn zusje dat er uit is gekomen.
Zij heeft overigens totaal geen last van die etiketten gehad. Als kind kreeg ze er hulp door en nu is ze gewoon een volwassene die zich prima redt in de maatschappij, waarbij haar opleiding en werk niet op de hoogte zijn van de etiketten (wat ook niet nodig is, omdat ze door die trainingen prima kan functioneren in de maatschappij).

Etiketten zijn niet alleen maar slecht.
Alle reacties Link kopieren
M0RIARTY: als het echt serieus wordt en elke dag gebeurd dan zou ik ook op zoek gaan naar hulp, er zijn veel mensen die te laat of nooit een label gekregen hebben en dan nu wegzakken in depressie met zelfmoord tot gevolg omdat ze niet meekunnen in deze egoïstische maatschappij. en als ze echt hoogbegaafd is dan is dat wel handig van testen te doen dan dat ze faalt in gewoon onderwijs en dan als ouders uw dochter naar beroeps laten gaan terwijl ze eigenlijk hoogbegaafd is...ze is nog maar 6 dus mss is het maar een fase zoals ze zeggen de terrible 2...
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
31-03-2019 13:09
In welke zin?

Iets Kees Boeke-achtigs wellicht.

Lieve TO, mijn dochter heeft ook zulke periodes. We hebben haar destijds meegenomen naar een kinderpsycholoog, om uit te sluiten dat wij als ouders haar op een of andere manier ongelukkig maakten. Dat deden we niet, en die wetenschap was heel fijn.

Mijn dochter bleek wel iets anders te hebben wat het lastig maakt om regulier onderwijs als dagbesteding te hebben. Dat is bij tijden zwaar voor haar en voor ons. We proberen er zo goed mogelijk voorzieningen in te treffen, maar het blijft een moeizaam traject. Als onderwijs ook bij jouw dochter de oorzaak van haar verdriet is, is een innovatieve school wel een prettige gesprekspartner, denk ik. Ik wens jullie sterkte met het hulptraject en ik hoop dat ze het leven spoedig weer wat zonniger in mag zien :hug:
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
31-03-2019 10:30
Dat 6 jarige meisjes al over uiterlijk in de zin van mooi en lelijk praten, vind ik wel een beetje erg. Zitten die meisjes al op instagram te scrollen ofzo?

Treurig dat TO's dochter haar uiterlijk nu al zo streng beoordeelt.

Ik zou een goede kinderpsycholoog zoeken.

Veel sterkte voor TO :rose:
Vaak zijn het andere volwassenen die zich uitspreken over het uiterlijk van meisjes. Ik heb meerdere juffen, artsen , etc. tegen dochter horen zeggen: wat heb je een mooie jurk aan, wat is je haar mooi, wat heb je mooie lange wimpers, blablabla.
Als je dat maar vaak genoeg hoort, over jezelf of bijvoorbeeld over een klasgenootje, zijn er kinderen die gaan denken dat dat dus super belangrijk is.
Ik laat dochter nu vaak met door haar uitgekozen combinaties en zelf gekamde haren (nouja gekamd) naar school gaan dat dempt het enthousiasme wat. Ik vind het namelijk bepaald onprettig als mensen steeds maar de nadruk leggen op uiterlijk, terwijl ik vooral een lief meisje zie met veel vriendinnen en een leuke manier van omgaan met andere kinderen. Geef daar maar eens een complimentje over zou ik denken :)
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
@TO: nog even; ik herken wel de duistere gedachten/ woorden bij mijn dochter maar niet de urenlange episodes waarin ze niet bereikbaar is. Dat is bij mijn dochter wel minder heftig. Haar uitingen zijn wel minstends zo heftig dus we gaan wel kijken naar de door school aanbevolen speltherapie. Wat ik vooral eng vind is dat ze heel erg bezig is met wel/niet eten. En dus ook al eten heeft verstopt terwijl ze net deed alsof ze alles op gegeten had. Dat was wel in/ vlak na de periode dat mijn schoonmoeder uit het buitenland hier was, die hecht veel meer waarde aan eten (lekker ouderwets Turks: liever te dik dan te mager). Ergens hoop ik dat het nu weg blijft maar blijf het eng vinden.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
31-03-2019 13:49
Ik vermoed zelf dat het meisje hoogbegaafd zou kunnen zijn.
Dat verklaart niets.
karin6789 schreef:
31-03-2019 14:15
Dat verklaart niets.
Welles.
Alle reacties Link kopieren
Of het nu hoogbegaafdheid, HSP of een ass is maakt voor nu niet heel veel uit. Sowieso hebben al deze 'etiketten' een overlap dus alle symptomen die het meisje laat zien zou je onder één van deze etiketten kunnen scharen.

TO; ik vind het in ieder geval echt een compliment waard dat je de stap hebt gezet om hulp te zoeken. Zelf heb ik ervaring binnen deze sector en het zal je verbazen hoeveel ouders geen hulp durven te vragen voor dit soort soortgelijke problematiek. Het lijkt me ontzettend vervelend voor jullie als ouders om jullie dochter zo te zien. Ik hoop dat jullie snel de juiste hulp krijgen!
BobbieLauren schreef:
31-03-2019 15:38
Of het nu hoogbegaafdheid, HSP of een ass is maakt voor nu niet heel veel uit. Sowieso hebben al deze 'etiketten' een overlap dus alle symptomen die het meisje laat zien zou je onder één van deze etiketten kunnen scharen.

TO; ik vind het in ieder geval echt een compliment waard dat je de stap hebt gezet om hulp te zoeken. Zelf heb ik ervaring binnen deze sector en het zal je verbazen hoeveel ouders geen hulp durven te vragen voor dit soort soortgelijke problematiek. Het lijkt me ontzettend vervelend voor jullie als ouders om jullie dochter zo te zien. Ik hoop dat jullie snel de juiste hulp krijgen!
Het maakt wel enorm veel uit voor die manier waarop je hiermee om gaat. Als ze hoogbegaafd is helpt vaak het opzoeken van flinke cognitieve uitdagingen, terwijl je het bv bij ASS veel meer zou zoeken in verminderen van prikkels en leren omgaan met prikkelverwerking. Het gedrag kan er hetzelfde uit zien, maar als de oorzaak anders is dan heeft het kind een hele andere aanpak nodig.
Alle reacties Link kopieren
BobbieLauren schreef:
31-03-2019 15:38
Of het nu hoogbegaafdheid, HSP of een ass is maakt voor nu niet heel veel uit. Sowieso hebben al deze 'etiketten' een overlap dus alle symptomen die het meisje laat zien zou je onder één van deze etiketten kunnen scharen.

Ik ben met je eens dat je de symptomen van dit meisje verschillende oorzaken kunnen hebben, maar ass en hoogbegaafdheid hebben geen overlap. Mensen kunnen onder invloed van constante stress ass-achtig gedrag laten zien en hoogbegaafde kinderen ervaren vaker constante stress door vaker dagelijks in een niet-passende omgeving te zijn. Maar stress-gerelateerd gedrag en ass zijn ondanks dat ze op elkaar lijken zeker niet hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
31-03-2019 13:06
Lees dit boek eens:

https://www.bol.com/nl/p/temperamentvol ... gKwiPD_BwE
Die heb ik al :)
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank allemaal!
Ben er nog niet helemaal aan uit of ik eerst een afspraak op school ga regelen of met de huisarts ga zitten. Jullie reacties geven iig een hoop input die we vanavond rustig gaan bespreken om te bepalen hoe verder.

Eerder werd gevraagd wat voor school; het is een innovatieve school. Waar mogelijk gericht op de ontwikkeling van individuele competenties. Geen rapporten met cijfers, maar portfolio’s. Geen focus op toetsing tot dusver. Leren zoveel mogelijk ontdekkend, met context (opdrachten, projectjes, etc) en ook wel samenwerkend leren.

Vwb etiketjes; tsja, ik zie vanzelf wel waar we uitkomen. Ga iig niets doen waar we niet achter staan; en wat we doen moet meerwaarde hebben. Terwijl ik dit typ heeft ze in de auto de slappe lach omdat ze in gesprek is met Siri. Heel fijn :) Lijkt zo tegenstrijdig allemaal..
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
31-03-2019 13:18
Zou dat wat zeggen denk je?
Doel je op iets specifieks?

Onze verklaring was destijds voedselallergie en overprikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
31-03-2019 16:00
Ik ben met je eens dat je de symptomen van dit meisje verschillende oorzaken kunnen hebben, maar ass en hoogbegaafdheid hebben geen overlap. Mensen kunnen onder invloed van constante stress ass-achtig gedrag laten zien en hoogbegaafde kinderen ervaren vaker constante stress door vaker dagelijks in een niet-passende omgeving te zijn. Maar stress-gerelateerd gedrag en ass zijn ondanks dat ze op elkaar lijken zeker niet hetzelfde.
Ik had er twee (nog steeds, maar ze zijn nu volwassen).
Gewone openbare buurtschool, klas overgeslagen,extra verrijking, vriendjes, clubjes, heel normaal gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je dochter broertjes en/of zusjes TO?
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
31-03-2019 17:43
Heeft je dochter broertjes en/of zusjes TO?
Nee, enigskind
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
31-03-2019 17:41
Ik had er twee (nog steeds, maar ze zijn nu volwassen).
Gewone openbare buurtschool, klas overgeslagen,extra verrijking, vriendjes, clubjes, heel normaal gedrag.
Dat is fijn maar hb kinderen verschillen onderling natuurlijk ook gewoon. Ik heb een famile vol vergelijkingsmateriaal (veel neven en nichten die op hun beurt weer een behoorlijk aantal hb kinderen hebben). Met een aantal gaat het prima op regulier onderwijs, ander nichtje zat met 9 al op het gymnasium en weer anderen hebben echt aangepast onderwijs nodig. Mijn oudste volgt voltijds hb onderwijs, een hb klas binnen een reguliere school, ik zie daar die verschillen ook. Het ene kind blijft vrolijk en presteert prima, de ander heeft gedragsissues, angsten, etc. vaak icm onderpresteren. En nee dat heeft voor zover ik kan overzien weinig te maken met doe-maar-normaal-doe-je-al-gek-genoeg ouders versus zacht-ei ouders.
if we all light up, we can scare away the dark...
Ik vond mezelf niet bijzonder leuk als kind, maar dat een kind van 6 al over zichzelf kan zeggen dat ze zichzelf zo lelijk vindt, vind ik echt heel verdrietig.

TO, ik hoop dat je hulp vindt die goed bij haar/jullie past en ze in gaat zien dat ze er mag zijn zoals ze is. Veel sterkte :redrose:
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
31-03-2019 19:34
Dat is fijn maar hb kinderen verschillen onderling natuurlijk ook gewoon.
Alle kinderen verschillen van elkaar, heeft niets met hb te maken.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik denk gelijk aan hoogbegaafdheid.

Op school weinig laten zien, zich de domste van de wereld vinden, huilend in bed dat niemand hem begreep. Faalangst, perfectionisme. Roepen hij zo anders is dan de rest van de wereld. Hij was 4 toen dat begon, hartverscheurend.

Thuis echt een draak, een jaar lang een woest kind, slaan, schoppen, spugen, agressief.
Daarna sloeg alles naar binnen, bang om dood te gaan, altijd paniek, angst om over te geven, angst dat hij kanker zou hebben, dat er van alles mis was met hem, heel heftig.

We zijn van school gewisseld, hij is getest en wát een verschil. Niet meer boos (nog zelden), hij voelt zich gezien door klasgenoten die net als hij zijn en denken, leerkrachten die snappen hoe ze deze kinderen moeten benaderen. Hoe ze om moeten gaan met faalangst en perfectionisme. Hij is eindelijk vrolijk, veel meer onbevangen, huilt zichzelf niet meer in slaap.

Dus ja, hoogbegaafdheid kan dit zeker veroorzaken.
Houd er rekening mee dat veel HB kinderen gediagnosticeerd worden met ADHD of ADD of anders omdat bepaalde kenmerken op elkaar kijken. Goed om eens op te googlen!
Alle reacties Link kopieren
Zoek hulp. Ik ben als kind depressief geweest en het heeft lang geduurd voor daar iets mee gedaan is. Vond geen aansluiting, vond alles en mezelf lelijk stom en nutteloos en was heel erg boos op alles en iedereen. Achteraf gezien heeft die periode te lang geduurd.
tatlitatli schreef:
31-03-2019 19:34
Dat is fijn maar hb kinderen verschillen onderling natuurlijk ook gewoon. Ik heb een famile vol vergelijkingsmateriaal (veel neven en nichten die op hun beurt weer een behoorlijk aantal hb kinderen hebben). Met een aantal gaat het prima op regulier onderwijs, ander nichtje zat met 9 al op het gymnasium en weer anderen hebben echt aangepast onderwijs nodig. Mijn oudste volgt voltijds hb onderwijs, een hb klas binnen een reguliere school, ik zie daar die verschillen ook. Het ene kind blijft vrolijk en presteert prima, de ander heeft gedragsissues, angsten, etc. vaak icm onderpresteren. En nee dat heeft voor zover ik kan overzien weinig te maken met doe-maar-normaal-doe-je-al-gek-genoeg ouders versus zacht-ei ouders.
Hier ook veel hb-ers in de familie en ook grote verschillen. Mijn eigen kinderen hadden het fijn op de basisschool, maar een neefje werd bijvoorbeeld depressief en een ander neefje heel agressief en brutaal. Meer uitdaging en beiden zaten beter in hun vel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven