Dochter haat zichzelf (6)

30-03-2019 22:55 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help.. ik heb even wat bemoedigende woorden nodig. Ben behoorlijk aangeslagen door incident met dochterlief eerder op de avond. Ik ga morgen bekijken waar ik ondersteuning/hulp kan vragen, maar tot die tijd moet ik ook even van me afschrijven. Wellicht zijn ervaringsdeskundigen hier met tips?

Mijn dochter is een wat zwaarmoedig, slim en gevoelig meisje. Temperamentvol, maar toont op school tegelijkertijd een hoog aanpassingsvermogen (laat niet zien dat ze bepaalde lesstof allang beheerst, laat vriendjes de baas over haar spelen, ..). Ze is een kat uit de boom kijker, wacht met iets te doen tot ze snapt hoe het moet en doet het dan in 1 keer goed (of doet het niet; agv faalangst vermoed ik). Weegt eerst risico’s af voordat ze ergens aan begint en houdt niet van veranderingen of grote groepen mensen (vooral als zij ze niet kent). Ze heeft lieve vrienden, en hoewel ze vaak wat geremder is in haar gedrag, kan ze echt lol met haar vrienden hebben en haar vrienden zijn ook echt gek op haar.

De laatste tijd heeft ze vaker woedeaanvallen. Zegt dan dat wij haar niet begrijpen. Een enkele keer heeft ze gezegd dat zij zichzelf lelijk vind, en onlangs zei ze toen ze zich verveelde zelfs dat ze dood wilde. Ook heeft ze wel eens gezegd dat ze zich alleen voelt op school omdat haar vrienden andere interesses hebben. Ik ben hiervan geschrokken en het in de gaten gaan houden, maar omdat het slechts incidenten leken, ze veel speelafspraakjes heeft, en het daarna stil bleef hielden we het op uitspraken in “the heat of the moment”.

Vanavond echter vertelde ze dat ze zichzelf haat. Dat ze zichzelf lelijk vind (wil ook nooit op de foto en dat is de reden zegt ze nu), en dat als ze “weer eens iets doms heeft gedaan” zichzelf doodwenst. Toen we erover spraken en ik haar in alle veiligheid haar eigen gedachten zonder oordeel liet ventileren (hoe aangeslagen ik ook was), werd ze van het ene op het andere moment heel dwingend en eiste ze van me dat ik bevestigde dat ze lelijk is. Ze werd steeds bozer toen ik aangaf dat ik dat anders zag (met respect naar haar mening toe), en ze begon fysiek te dreigen. Een heel gedoe, waarbij ik rustig ben gebleven terwijl het me zo pijn deed dat mijn lieve, kleine kind van 6 met dit soort zware thema’s bezig is. Ze is nooit onbevangen geweest. En ik en mijn vriend maken ons inmiddels echt zorgen.

Herkennen jullie dit gedrag? Heeft iemand hier ervaring mee? Ze is zo anders dan haar vrienden, de kinderen uit onze buurt of de kinderen van mijn vriendenkring..

(Kleine aanvullingen op een inmiddels lang verhaal: ik kan me niet voorstellen dat ze wordt gepest. Niets wijst daarop; ze lijkt goed te liggen in de klas. Verder lijken de kenmerken van hoogsensitiviteit op haar geschreven te zijn.. )
Alle reacties Link kopieren
Overigens is hoogsensitiviteit eigenlijk een voorwaarde voor hoogbegaafdheid.
De meeste HB kinderen zijn ook hoogsensitief.
Alle reacties Link kopieren
Vinyl schreef:
31-03-2019 19:49
Overigens is hoogsensitiviteit eigenlijk een voorwaarde voor hoogbegaafdheid.
De meeste HB kinderen zijn ook hoogsensitief.
lulkoek
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
31-03-2019 19:56
lulkoek
Jij communiceert ook lekker hè?
Maar goed, hier een linkje.
https://www.zobegaafd.nl/hoogsensitief-en-hoogbegaafd/

Degene die mijn zoon testte, maar ook de directie van de school (die dus veel van deze kinderen ziet want ze hebben speciale klassen) geven hetzelfde aan.
Jij kunt het lulkoek vínden, maar dat is heel wat anders.
Hoogbegaafdheid is te meten, hoogsensiviteit niet, dat vind ik nog wel een verschil.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
31-03-2019 20:33
Hoogbegaafdheid is te meten, hoogsensiviteit niet, dat vind ik nog wel een verschil.
Klopt, maar ze benoemt het specifiek, dus voor mij een extra trigger om aan HB te denken. Juist omdat dit vaak met elkaar voorkomt.
Hoog iq is te meten, hoogbegaafdheid is meer dan alleen een hoog iq.
Hoogbegaafdheid is een intense manier van zijn, van alles willen weten en daar hoort ook hooggevoeligheid dus bij en oa slecht tegen onrecht kunnen.

Het kan soms ook zijn dat er een grote kloof zit tussen het cognitieve vermogen en het sociale vermogen en het eq en dan kan het op ass lijken, maar het niet zijn, maar ass kan andersom ook gecamoufleerd worden door hoogbegaafdheid en daardoor is het erg lastig om de juiste diagnose te stellen.

Buiten dat hoogbegaafde kinderen soms last kunnen hebben van hun intense manier van alles beleven kunnen ze ook last hebben van een stoornis: https://wij-leren.nl/hoogbegaafd-autisme-adhd.php
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
31-03-2019 20:49
Hoog iq is te meten, hoogbegaafdheid is meer dan alleen een hoog iq.
Hoogbegaafdheid is een intense manier van zijn, van alles willen weten en daar hoort ook hooggevoeligheid dus bij en oa slecht tegen onrecht kunnen.

Hoe kom je erbij!
Je loopt van alles te verzinnen.
karin6789 schreef:
31-03-2019 20:56
Hoe kom je erbij!
Je loopt van alles te verzinnen.
Nee, ik verzin niets, het is gewoon algemeen bekend dat hoogbegaafdheid meer is dan alleen een hoog iq.

Even iets wat ik snel kon vinden: https://www.allesoverkinderen.nl/ontwik ... ogbegaafd/
klinkt zwaar TO!

Zo verdrietig om te horen dat je dochter het zo moeilijk heeft.
Als rechtvaardigheid zo belangrijk is, dan heb je best een zwaar leven, zeker als je net wereldwijs aan het worden bent. De wereld is niet zo rechtvaardig, en datgene wat logisch is gebeurt niet altijd. Je kunt wel controle willen over de uitkomst, maar erg maakbaar is het leven over het algemeen niet.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
31-03-2019 20:49
Hoog iq is te meten, hoogbegaafdheid is meer dan alleen een hoog iq.
Hoogbegaafdheid is een intense manier van zijn, van alles willen weten en daar hoort ook hooggevoeligheid dus bij en oa slecht tegen onrecht kunnen.

Het kan soms ook zijn dat er een grote kloof zit tussen het cognitieve vermogen en het sociale vermogen en het eq en dan kan het op ass lijken, maar het niet zijn, maar ass kan andersom ook gecamoufleerd worden door hoogbegaafdheid en daardoor is het erg lastig om de juiste diagnose te stellen.

Buiten dat hoogbegaafde kinderen soms last kunnen hebben van hun intense manier van alles beleven kunnen ze ook last hebben van een stoornis: https://wij-leren.nl/hoogbegaafd-autisme-adhd.php
Klopt!
Alle reacties Link kopieren
Klopt, hier vind je een fijne schematische weergave:
https://ontwikkelingsvoorsprong.info/zijnsluik-2/
Alle reacties Link kopieren
Ik zat het te lezen en ik moest ook gelijk denken aan wat jij schreef over je jongen Vniel :)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
karin6789 schreef:
31-03-2019 19:56
lulkoek
Wat weet jij er eigenlijk vanaf?
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
31-03-2019 21:31
Ik zat het te lezen en ik moest ook gelijk denken aan wat jij schreef over je jongen Vniel :)
Oh echt? Ja, heel herkenbaar :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ok; we zijn er aan uit. Bel zo dadelijk de huisarts voor een afspraak. En informeer de juf zodat zij haar voelsprieten wat extra kan uitsteken.

Heb de linkjes over hb gelezen. Ik heb moeite om het zo op te schrijven maar ik herken inderdaad een hoop. (Heb twee stemmetjes in mijn hoofd, die van de ratio bagatelliseert alles en zegt dat ik dingen zie die er niet zijn, en mijn gevoel heeft alle alarmbellen aan staan...).
Kan het moeilijk loslaten, loop de hele tijd met een heel vervelend gevoel rond. Ben blij als ik zo een afspraak heb gemaakt, dan is er iets in gang gezet en kan, hoop ik, die steen in mijn maag wat minder aanwezig zijn.
Vinyl schreef:
31-03-2019 19:49
Overigens is hoogsensitiviteit eigenlijk een voorwaarde voor hoogbegaafdheid.
De meeste HB kinderen zijn ook hoogsensitief.
Die ervaring heb ik dan weer niet.
Wij hadden ook een dochter met woedeaanvallen op school en nog heel wat andere problemen. Toen op een gegeven moment duidelijk werd dat er hulp nodig was, hebben we haar eerst een IQtest laten doen (ze klaagde dat school saai was, maar liet niet zoveel zien, zelf konden we slecht inschatten of ze nu heel slim was of juist niet). Dochter vond de test ontzettend leuk om te doen en scoorde hoog, testbureau vond haar een prototype hoogbegaafd kind, wijzelf hadden het nooit zo herkend.
Dochter is van school veranderd en zit veel beter in haar vel.
Sociale contacten zal altijd lastig blijven, maar ze heeft nu een paar goede vrienden (die niet hoogbegaafd zijn overigens, dat is volgens mij niet echt een voorwaarde).

Dochter voldoet niet aan de zogenaamde zijnskenmerken van hoogbegaafdheid (is totaal niet hoogsensitief bijvoorbeeld) en ook in andere lijstjes herkende ik bijna niets (vandaar dat ik er nooit echt aan gedacht had).
Dat is dan wel weer een nadeel van dat soort lijstjes.
Succes en sterkte; ik hoop dat de steen in je maag snel wegzakt.

Hier nog een lezing over hoogbegaafdheid waarin een vrouw vertelt die werkt met hoogbegaafde mensen en kinderen, zij vertelt onder andere ook hoe moeilijk de ouders het ermee kunnen hebben, dat is ergens rond de 20 minuten volgens mij.

https://youtu.be/Mt9KI1g4nsE
anoniem_638f50d8e8247 wijzigde dit bericht op 01-04-2019 10:59
4.75% gewijzigd
_horizon_ schreef:
01-04-2019 07:55
Ok; we zijn er aan uit. Bel zo dadelijk de huisarts voor een afspraak. En informeer de juf zodat zij haar voelsprieten wat extra kan uitsteken.

Heb de linkjes over hb gelezen. Ik heb moeite om het zo op te schrijven maar ik herken inderdaad een hoop. (Heb twee stemmetjes in mijn hoofd, die van de ratio bagatelliseert alles en zegt dat ik dingen zie die er niet zijn, en mijn gevoel heeft alle alarmbellen aan staan...).
Kan het moeilijk loslaten, loop de hele tijd met een heel vervelend gevoel rond. Ben blij als ik zo een afspraak heb gemaakt, dan is er iets in gang gezet en kan, hoop ik, die steen in mijn maag wat minder aanwezig zijn.
Goed dat je ermee aan de slag gaat. Zorg dat je een goede tester treft die kennis heeft van hb en onderpresteren en die hb kan onderscheiden van stoornissen.
Alle reacties Link kopieren
Het 'eisen' van lelijke dingen over/tegen je dochter zeggen zou ik op deze manier aan haar duidelijk maken: "Ik vind jou niet lelijk en dat is mijn mening. Een mening is persoonlijk dus daar kun jij niks aan veranderen. Ik vind jou mooi."

Maar wat lijkt me dat zwaar zeg, om je dochter zoiets over zichzelf te horen zeggen. Zeker met pas 6 jaar oud!

Via de huisarts.gemeente (tegenwoordig gaat zorg via de gemeente toch ook?) kun je een verwijzing vragen naar een kinderpsycholoog.
Vanwege reguleringsproblematiek.
Dat is een lekkere algemene omschrijving zodat de hulpverlener aan de slag kan en zelf kan bevinden wat jouw dochter nodig heeft.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
31-03-2019 11:00
Ik zeg de hele dag door hoe lief en mooi ik haar vind. Dat ik van haar houd ongeacht haar gedrag.

Dit vind ik raar.
Waarom zou je dat de hele dag door tegen een kind zeggen?
Het kan een kind heel wantrouwend maken: waarom vindt mijn moeder het nodig dit doorlopend te roepen, er zal vast wel iets mis met me zijn.
En ook dat je niet serieus genomen wordt, zelfs als je je als een draakje gedraagt, vind je moeder je nog lief??

Verder is het heel verstandig van je dat je naar de huisarts gegaan bent.
Gaat vast helemaal goed komen!
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
31-03-2019 14:05
Vaak zijn het andere volwassenen die zich uitspreken over het uiterlijk van meisjes. Ik heb meerdere juffen, artsen , etc. tegen dochter horen zeggen: wat heb je een mooie jurk aan, wat is je haar mooi, wat heb je mooie lange wimpers, blablabla.
Als je dat maar vaak genoeg hoort, over jezelf of bijvoorbeeld over een klasgenootje, zijn er kinderen die gaan denken dat dat dus super belangrijk is.
Ik laat dochter nu vaak met door haar uitgekozen combinaties en zelf gekamde haren (nouja gekamd) naar school gaan dat dempt het enthousiasme wat. Ik vind het namelijk bepaald onprettig als mensen steeds maar de nadruk leggen op uiterlijk, terwijl ik vooral een lief meisje zie met veel vriendinnen en een leuke manier van omgaan met andere kinderen. Geef daar maar eens een complimentje over zou ik denken :)
Zo eens hiermee, stel ze was 'lelijk' volgens iemand anders norm, wat dan? Gesluierd en je schamend door het leven gaan dan maar?
Nee toch...
Plus dat complimenten geven hardstikke prima lijkt totdat iemand daar zelfvertrouwen uit gaat halen, dan word het een bodemloze put verhaal. Het moet niet zo zijn dat als ze eens een dag geen complimentje krijgt ze gaat twijfelen aan zichzelf...

Ik las dat je grapje over broccoli goed viel, ik denk dan ook dat humor goed de angel eruit haalt. Het is meteen ook een mooi voorbeeld om te laten zien dat communicatie zo niet werkt. Dus weg met de fluwelen handschoenen en iets laconieker worden. Ze haat zichzelf niet, dat zegt ze alleen heel hard. De vraag is waarom? Misschien denkt ze dat drama/overdrijven helpt om serieus genomen te worden?

Je zou kunnen proberen om zelf te vertellen over hoe je dag ging, dat het heel spannend druk was op werk met de nieuwe opdracht en dat een collega daardoor lelijke dingen ging zeggen en dat je bijna een rotdag had, totdat je in de gaten had dat wat je collega deed meer te maken had met de druk die zij voelde dan met wat ze echt dacht over jou. Toen had je ineens een beetje medelijden met de collega die het op een schelden zette. En terwijl zij bij iedereen haar beklag liep te doen was jij alvast begonnen aan het leukste onderdeel (inspiratievoorbeelden zoeken en plaatjes) en bleek het nog best mee te vallen allemaal. Niet perse een top voorbeeld van wat er nu bij jullie speelt waarschijnlijk maar wel eentje waarbij hopelijk wat meer duidelijk word dat er heel verschillende manieren zijn om met zaken om te gaan en dat bij alles hard gaan gillen niet altijd het meeste zin heeft. Sterker nog, misschien kun je meteen met haar een andere manier zoeken om met frustraties om te gaan, zoals met een moodbord met plaatjes bijvoorbeeld. Liefst eentje in positieve zin waarbij ze vooral juist dingen die ze leuk vind bij elkaar zoekt als goal-motivatie... misschien kun je zelf beginnen door wat plaatjes te zoeken van de nieuwe sport en wat andere dingen waarvan je weet dat ze die leuk of gezellig vindt? Zodat ze een makkelijke start heeft en het bord niet intens leeg blijft de eerste dagen.. of een samen schijf-schriftje als uitlaatklep/dagboek waarin ze een zonnetje of donderwolkje kan tekenen waarbij je kunt laten zien dat het normaal helemaal niet zo is dat elke dag de zon schijnt en dat af en toe ergens niet blij om zijn best mag zolang je maar ook weet dat er morgen weer een nieuwe dag is geen ramp/geen man overboord maar een nieuwe pagina waardoor de oude uit beeld is. Stel ze komt thuis met een donderwolk na school en ze tekent een driftige wolk maar na het eten kon ze weer even lachen dan teken je een zonnetje dat boven de grijze wolk uitpiept en knipoogt... anyway, dit heb ik ooit geprobeerd met een wispelturig meisje van 6 dat niet mijn kind was waardoor helaas moeilijk routine viel te krijgen in haar creatieve uitlaatklep maar reactie was heel positief destijds.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet heel het topic doorspit, helaas heel herkenbaar. Zelfde leeftijd, zelfde uitspraken. Moeilijk om mee op te gaan als ouder. Goed dat je hulp inroept.
Alle reacties Link kopieren
TO las dat je al de HA hebt ingeschakeld. Ik wil je ook een andere invalshoek meegeven. Vaak is het bij hsp kinderen zo dat zij niet zo veel met psychologen kunnen omdat die te rationeel werken. Ik zou op zoek gaan naar een goede hsp coach. Vaak is dat iemand die zelf ook hs is en dus kan 'levellen' met je kind.
Verder herken ik jouw verhaal bij mijn dochter. Alleen is ze jonger. Ik vraag regelmatig een luisterkindafstemming aan voor haar; op zielsniveau wordt er afgestemd op haar zodat ze haar 'diepere' verhaal kan doen. Zeker omdat je zegt je het idee hebt dat het op een andere laag zit. Ik heb er hele goede ervaringen mee.
Weet niet of je er open voor staat, maar wilde je dit nog wel meegeven https://www.dianahendriks.nl/luisterkindwerkers/

Verder kan ik alleen maar uit je verhaal opmaken dat je het supergoed doet met haar. Jij bent haar moeder omdat jij dit gedrag aankan!! Niet aan jezelf twijfelen. Maar ook dit is herkenbaar en ik weet hoe lastig het is.
Ik wens jou en jullie veel sterkte en wijsheid 😘
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals dank voor alle steun en tips, echt heel fijn.
Heb woensdag een afspraak bij de ha, en net de juf gemaild.

Ik houd de tip voor een hsp coach in mijn achterhoofd. Eerst even de reguliere weg; alle opties/oorzaken staan natuurlijk ook nog open. Een aantal maanden geleden heb ik zelf een paar gesprekken gehad met een psycholoog/coach voor een totaal andere reden. Zij is hoogbegaafd (en hoogsensitief) en doet volgens mij ook eea met kinderen. Heb dat ook evt nog achter de hand als mijn gevoel aangeeft dat de reguliere route onvoldoende goed loopt. (Zij stipte overigens destijds op basis van mijn verhalen een keer terloops aan of ik wel eens had nagedacht dat mijn zoon hb zou kunnen zijn. Ik verklaarde haar toen subtiel voor gek..).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven