Dochter 'moet' naar een groot bed, maar wil niet
donderdag 23 januari 2020 om 15:26
Onze dochter van bijna 2 jaar is 2 dagen geleden knetterhard uit haar ledikant gevallen. Wat wij niet wisten (en 2 dagen geleden dus achter kwamen) is dat ze met haar slaapzak aan uit het ledikant kan klimmen. Helaas ging de landing niet zo goed. Ze heeft nu een enorm blauw ei op haar hoofd. We zijn ook even bij de huisarts geweest, maar gelukkig is er niets ernstigs aan de hand.
Op weg naar de huisarts zeiden we al dat ze dan maar over moet naar een groot bed en dit was ook wat de huisarts zei. Ik vind dit wel erg vroeg (ze is nog net geen 2 jaar), maar veiligheid gaat voor. Dus gisteren een eenpersoons bed neergezet voor haar, natuurlijk wel met een uitvalbescherming. Ik heb haar 's middags bewust het bed laten zien en verteld dat dit haar nieuwe bed is. Ze vond het prachtig.
Gisteravond toen ze naar bed moest was het helaas anders. Ze wilde niet slapen in het grote bed. Veel huilen, zelfs met ons naast het bed. Uiteindelijk viel ze tegen 22:00 uur in slaap. Ze is 's nachts nog een paar keer wakker geweest. Na wat troosten en aandacht (15 minuten ofzo) viel ze dan wel weer in slaap.
Vandaag is de middagslaap niet gelukt, dus ze loopt nu alweer moe rond. Dat wordt dus vroeg eten en op tijd naar bed.
Iemand tips hoe ik haar kan helpen wennen aan haar nieuwe bed? Of is dit gewoon een kwestie van een paar dagen laten gaan? Ik vind dit zo sneu. Ze is duidelijk moe, maar wil/kan niet slapen in het nieuwe bed. Terug naar het ledikant is geen optie, dat vinden we te gevaarlijk. En het ledikant zonder een zijkant gaat ook niet, dan stort het hele ledikant in.
Op weg naar de huisarts zeiden we al dat ze dan maar over moet naar een groot bed en dit was ook wat de huisarts zei. Ik vind dit wel erg vroeg (ze is nog net geen 2 jaar), maar veiligheid gaat voor. Dus gisteren een eenpersoons bed neergezet voor haar, natuurlijk wel met een uitvalbescherming. Ik heb haar 's middags bewust het bed laten zien en verteld dat dit haar nieuwe bed is. Ze vond het prachtig.
Gisteravond toen ze naar bed moest was het helaas anders. Ze wilde niet slapen in het grote bed. Veel huilen, zelfs met ons naast het bed. Uiteindelijk viel ze tegen 22:00 uur in slaap. Ze is 's nachts nog een paar keer wakker geweest. Na wat troosten en aandacht (15 minuten ofzo) viel ze dan wel weer in slaap.
Vandaag is de middagslaap niet gelukt, dus ze loopt nu alweer moe rond. Dat wordt dus vroeg eten en op tijd naar bed.
Iemand tips hoe ik haar kan helpen wennen aan haar nieuwe bed? Of is dit gewoon een kwestie van een paar dagen laten gaan? Ik vind dit zo sneu. Ze is duidelijk moe, maar wil/kan niet slapen in het nieuwe bed. Terug naar het ledikant is geen optie, dat vinden we te gevaarlijk. En het ledikant zonder een zijkant gaat ook niet, dan stort het hele ledikant in.

donderdag 23 januari 2020 om 15:46
Ook dat kan je tweedehands aanschaffen. Veel mensen gebruiken dit niet zo lang, dus spul is vaak nog zgan. En je kan het van tevoren even wassen op 60 graden. Heb 5 seconden op marktplaats gekeken en zag al een dekbed incl overtrek voor 12,50.eenhoorn schreef: ↑23-01-2020 15:40Het is niet alleen het bed, maar ook een matras en beddengoed. We hebben er nu voor gekozen het niet te doen, maar zoals ik zei als het echt niet gaat is het alsnog kopen van een peuterbed zeker een optie. Mara ik wil niet na slechte 1 nacht het bed dat we nu hebben al de deur uit doen.
Hoeslaken kan je gewoon 90x200 nemen en goed instoppen.
donderdag 23 januari 2020 om 15:48

donderdag 23 januari 2020 om 15:48
Het bed heb je al. Ik zou daarom nu ervoor kiezen om het ledikant en het eenpersoonsbed op haar kamer te laten staan. Dan samen een heel leuk dekbedovertrek kopen en elke dag gaat er een knuffel in het andere bed slapen tot alle knuffels over zijn. En dan elke avond vragen of ze in het eenpersoonsbed of in haar ledikant wil slapen.
Je kunt ook proberen om haar niet bij het hoofdeinde te laten liggen, maar het bed kort op te maken zodat het bed minder groot voelt. Dus dat haar kussen halverwege ligt.
Je kunt ook proberen om haar niet bij het hoofdeinde te laten liggen, maar het bed kort op te maken zodat het bed minder groot voelt. Dus dat haar kussen halverwege ligt.

donderdag 23 januari 2020 om 15:49
Aanvulling: wij hebben altijd een eenpersoonsdekbed op het peuterbed gehad. Dat gaat dus al vele jaren mee.SallySpectra* schreef: ↑23-01-2020 15:46Ook dat kan je tweedehands aanschaffen. Veel mensen gebruiken dit niet zo lang, dus spul is vaak nog zgan. En je kan het van tevoren even wassen op 60 graden. Heb 5 seconden op marktplaats gekeken en zag al een dekbed incl overtrek voor 12,50.
Hoeslaken kan je gewoon 90x200 nemen en goed instoppen.
Maar... het zal me niet verbazen als het kind ook flink moet wennen aan een peuterbed, ze is nog maar jong tenslotte. Ledikant terug met een matras ervoor zou ik zelf ook een optie vinden.

donderdag 23 januari 2020 om 15:50

donderdag 23 januari 2020 om 15:51
Ja dat kan ook nog natuurlijk, als je het een beetje goed instopt.Rosalind schreef: ↑23-01-2020 15:49Aanvulling: wij hebben altijd een eenpersoonsdekbed op het peuterbed gehad. Dat gaat dus al vele jaren mee.
Maar... het zal me niet verbazen als het kind ook flink moet wennen aan een peuterbed, ze is nog maar jong tenslotte. Ledikant terug met een matras ervoor zou ik zelf ook een optie vinden.

donderdag 23 januari 2020 om 15:55
Die van ons kon heel effectief uit het ledikant klimmen. Maar met slaapzak en al de trap af was een te grote uitdaging. Dus vanaf dat moment geen slaapzak meer, maar lakentje en dekentje. ( kind was toen net 2). Een paar weken later een meegroeibed neergezet. Gekocht bij Ikea, met hoeslakens in peuterbed maar en meegroei stand erbij. In de winkel ligt er een gewoon 1 persoons dekbed op.
donderdag 23 januari 2020 om 15:55

donderdag 23 januari 2020 om 15:57
Inderdaad.
Ze gaan nog zoveel vallen TO. Uit klimtoestellen, van hun fiets en ga zo maar door.
Gewoon geen slaapzak meer aandoen, maar een pyjama en deken.

donderdag 23 januari 2020 om 16:05
Je hebt verschillende opties. Geen slaapzak aan zodat ze beter kan klimmen. Een meegroeibed, dat verstelbaar is van 1,30 tot 2 meter, dus zeker jaren mee kan, of een ledikantje waar de spijlen uit kunnen.
Mijn oudste heeft tot bijna 4 in haar ledikant geslapen zonder uitbraakpogingen. Jongste klom er al voor haar 2e verjaardag uit en kreeg toen een meegroeibed.
Mijn oudste heeft tot bijna 4 in haar ledikant geslapen zonder uitbraakpogingen. Jongste klom er al voor haar 2e verjaardag uit en kreeg toen een meegroeibed.

donderdag 23 januari 2020 om 16:08
donderdag 23 januari 2020 om 16:29
Dochter hier met twee in t ledikant en de zijkant eruit als peuterbedje dus kon bij dit ledikant. Nu 3,5 paste t gewoon niet meer peuterbed 1.60 bij 80 gekocht.
We hebben haar mee genomen t bed uitzoeken want t werd haar bed. Feestje van gemaakt en samen een mooi overtrek uitgekozen voor t dekbed. Samen met pappa bed opgebouwd ze was zo trots!
We hebben haar mee genomen t bed uitzoeken want t werd haar bed. Feestje van gemaakt en samen een mooi overtrek uitgekozen voor t dekbed. Samen met pappa bed opgebouwd ze was zo trots!
where ever you go, go with your heart

donderdag 23 januari 2020 om 16:31
Bij de Ikea heb je ook groeibedden. Wij hebben die ook voor onze jongste, want die woelt veel in bed dus we wilden beginnen met een peuterbed. Het bijbehorende matras is in 3 stukken, zodat je met iedere fase er een stuk matras bij kunt leggen.
Ikea heeft er ook de hoeslakens voor, zitten met 2 in 1 pak met verschillende lengtes.
We hoeven straks alleen het dekbed te verwisselen, maar het huidige peuterdekbed was niet duur.
Een goedkope optie voor een peuterbed, dus. Groeit met je kind mee tot een bed van 200 cm lang.
Ikea heeft er ook de hoeslakens voor, zitten met 2 in 1 pak met verschillende lengtes.
We hoeven straks alleen het dekbed te verwisselen, maar het huidige peuterdekbed was niet duur.
Een goedkope optie voor een peuterbed, dus. Groeit met je kind mee tot een bed van 200 cm lang.
donderdag 23 januari 2020 om 16:33
Maar dit is nu juist wat to niet heeft gedaan. Vandaar ook dat de peuter niet in bed wil slapen.Skawa schreef: ↑23-01-2020 16:29Dochter hier met twee in t ledikant en de zijkant eruit als peuterbedje dus kon bij dit ledikant. Nu 3,5 paste t gewoon niet meer peuterbed 1.60 bij 80 gekocht.
donderdag 23 januari 2020 om 16:37
Hier duurde het een week voor ze haar nieuwe bed heeft geaccepteerd. Hij is ook stuk groter natuurlijk. We hebben dochter toen zelf een nieuw overtrek laten kiezen.
Leg je haar met slaapzak in bed of met een deken? Want de overgang naar een deken is ook al een stap.
Anders evt in ledikant met deken.
Hoewel ik zelf geen voorstander ben van "stap terug". De beslissing is nu een groot bed, papa en mama willen dat en het is beter voor haar.
Want ook zonder deken zal ze uit de ledikant klimmen, ik zou er niet meer op gokken.
Goed uitleggen waarom. Dochter wilde heel graag "groot" zijn. Dat hielp ook.
Desnoods paar nachten op matras zelf ernaast. Troosten en bij haar blijven als ze het eng vind.
Laat je haar onderin slapen of juist aan de bovenkant. Wij deden eerst onderin, zodat bed klein was. Maar dat vond dochter juist eng omdat er niks bij haar hoofd zat. Ze ligt nu vaak tegen het hoofdbord aan.
Leg je haar met slaapzak in bed of met een deken? Want de overgang naar een deken is ook al een stap.
Anders evt in ledikant met deken.
Hoewel ik zelf geen voorstander ben van "stap terug". De beslissing is nu een groot bed, papa en mama willen dat en het is beter voor haar.
Want ook zonder deken zal ze uit de ledikant klimmen, ik zou er niet meer op gokken.
Goed uitleggen waarom. Dochter wilde heel graag "groot" zijn. Dat hielp ook.
Desnoods paar nachten op matras zelf ernaast. Troosten en bij haar blijven als ze het eng vind.
Laat je haar onderin slapen of juist aan de bovenkant. Wij deden eerst onderin, zodat bed klein was. Maar dat vond dochter juist eng omdat er niks bij haar hoofd zat. Ze ligt nu vaak tegen het hoofdbord aan.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw

donderdag 23 januari 2020 om 16:46
Volgens mij zitten in alle ledikanten toch vanzelf 2 van die spijlen die loskunnen?eenhoorn schreef: ↑23-01-2020 15:33Peuterbed hebben we over nagedacht, maar dat vind ik zo'n kortdurende oplossing (en daarmee zonde van m'n geld). Maar als het echt niet gaat, kunnen we dat nog overwegen.
Gisteren zijn we bij haar gebleven, maar ook toen wilde ze heel lang niet slapen. Hopelijk gaat het vanavond beter, dan is het toch alweer wat minder nieuw. Maar gaat het niet, dan blijven we weer bij haar tot ze slaapt.
Ik hoop inderdaad dat het vanzelf overgaat, maar voor zowel haar als ons hoop ik ook dat het niet te lang duurt.
Het ledikant hebben we in bruikleen, daar ga ik niet in zagen.
Dat een kind van 2 met slaapzak er zelf uitklimt vind ik wel logisch, dat kunnen ze zelfs al eerder, vandaar dat die spijlen er uit kunnen.
donderdag 23 januari 2020 om 16:48
Zaten in de onze niet. Alles gewoon vast.
Dat van die spijlen ken ik alleen van ledikanten die je kan ombouwen tot peuterbed.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Rowena Ravenclaw
donderdag 23 januari 2020 om 16:59
In mijn ledikant kon dat ook niet. En ook de zijkant kon er niet uit. En kan me heel goed voorstellen dat TO daar dan niet in wil zagen, ook al was het wel haar eigen ledikant.
Voor nu zou ik het vanavond gewoon weer proberen en hier toch een week mee doorzetten. Je hebt het nu 1 nacht geprobeerd. En bij ons was het ook groot bed is geen slaapzak meer. Want je kunt er zelf uit, en lopen met een slaapzak vind ik niet veilig. Beide kinderen gingen hier kort na hun 2e verjaardag over naar een groot bed. Oudste vanwege ledikant nodig voor broertje en jongste vanwege klimneigingen (we hebben hem betrapt met zijn been over de rand).
Erbij blijven was voor onze jongens niet nodig, maar volgens mij voor jou dochtertje nu wel even van belang.

donderdag 23 januari 2020 om 16:59
Mijn kind was nog geen 2 toen deze echt niet meer in een ledikant wilde. Eigenlijk vanaf het moment dat ik de bodem liet zakken 
Ik heb een gewoon matras gekocht en op zo'n klaplogeerbed gelegd.|Deze bedden zijn niet zo hoog en er kan dus eigenlijk niet gevallen worden.
Heeft er jaren op geslapen uiteindelijk, tot er een hoogslaper kon komen.

Ik heb een gewoon matras gekocht en op zo'n klaplogeerbed gelegd.|Deze bedden zijn niet zo hoog en er kan dus eigenlijk niet gevallen worden.
Heeft er jaren op geslapen uiteindelijk, tot er een hoogslaper kon komen.
donderdag 23 januari 2020 om 17:34
Ze zijn hier met 1,5 in een groter bed gegaan. Ze hadden dan een groter bed met daarin een Deryan bedtentje. Lekker knus.
https://images.app.goo.gl/nTSb9Ep8ytZurrZj6
https://images.app.goo.gl/nTSb9Ep8ytZurrZj6
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

donderdag 23 januari 2020 om 17:40
Ik weet niet beter dan dat je in veel ledikanten twee spijlen eruit kunt halen door ze naar beneden te drukken. Dat zou ik eerst proberen. Hadden wij vanaf ca 1 jaar en was ideaal (kamertechnisch was het hier een voordeeltje als ze lang in een ledikant konden slapen).eenhoorn schreef: ↑23-01-2020 15:33Peuterbed hebben we over nagedacht, maar dat vind ik zo'n kortdurende oplossing (en daarmee zonde van m'n geld). Maar als het echt niet gaat, kunnen we dat nog overwegen.
Gisteren zijn we bij haar gebleven, maar ook toen wilde ze heel lang niet slapen. Hopelijk gaat het vanavond beter, dan is het toch alweer wat minder nieuw. Maar gaat het niet, dan blijven we weer bij haar tot ze slaapt.
Ik hoop inderdaad dat het vanzelf overgaat, maar voor zowel haar als ons hoop ik ook dat het niet te lang duurt.
Het ledikant hebben we in bruikleen, daar ga ik niet in zagen.