Dochter onzeker, te dun?

zaterdag 14 december 2019 om 17:21
Mijn dochter is 13 en dat is een leeftijd waarop veel pubers onzeker zijn. Maar er wordt tijdens gym regelmatig door klasgenootjes gezegd dat ze zo dun is en ze zegt dat ook tegen mij. Mijn dochter is 166 cm lang en weegt 46 kilo, ziet er gezond uit, is zelden ziek, sportief en is mooi slank met al de nodige vormen. Draagt maat 34 of 36. In mijn ogen is dat helemaal prima. Ik merk dat ik het lastig vind om haar onzekerheid weg te nemen. Iemand tips? Ik kan me niet voorstellen dat zij nou zo'n uitzondering is.

zaterdag 14 december 2019 om 18:11
Sowieso bizar dat een pubermeisje onzeker is en de volwassenen over elkaar heen buitelen om te roepen ‘godzijdank is ze niet dík!’ Alsof ze dan vanzelfsprekend wél onzeker moest zijn. En beginnen over jaloezie van die vermeende dikke meisjes. Hoe geef ik een nieuwe generatie vrouwen een verstoord lichaamsbeeld mee zeg....

zaterdag 14 december 2019 om 18:12
Hoe eet ze? Als ze voldoende eet zou ik mij geen zorgen maken en vertellen dat je dochter goed is zoals ze is. Als ze slecht eet en/of vreemd met eten om lijkt te gaan zou ik het wel een beetje in de gaten houden (ik was op die leeftijd ook heel dun en iedereen dacht dat ik gewoon van nature dun was, maar ik had wel degelijk een eetstoornis, gelukkig wel na een paar jaar van genezen).
zaterdag 14 december 2019 om 18:17
Je dochter heeft het gemiddelde gewicht van een 13 jarig meisje , maar is wel langer dan een gemiddelde 13 jarig meisje. Ze heeft ongeveer de gemiddelde lengte van een 15jarig meisje. Ze is dus wel dunner dan gemiddeld.
Als ze op 15 jarige leeftijd dezelfde lengte en hetzelfde gewicht zou hebben, zou ze wel ondergewicht hebben.
Omdat ze sportief is zal ze ook wel meer dan gemiddeld gespierd zijn. Spieren wegen zwaarder dan vet, dus een kilo vet neemt meer plek in dan een kilo spieren. Daardoor is ze dus nog dunner dan haar gemiddelde leeftijdsgenoten.
Maar op haar huidige leeftijd is haar combinatie lengte/gewicht niet ongezond.
Als ze op 15 jarige leeftijd dezelfde lengte en hetzelfde gewicht zou hebben, zou ze wel ondergewicht hebben.
Omdat ze sportief is zal ze ook wel meer dan gemiddeld gespierd zijn. Spieren wegen zwaarder dan vet, dus een kilo vet neemt meer plek in dan een kilo spieren. Daardoor is ze dus nog dunner dan haar gemiddelde leeftijdsgenoten.

zaterdag 14 december 2019 om 18:18
Mwah, de opmerking kwam van een van haar beste vriendinnen uit de klas. Dochter ligt goed in de groep. En die vriendin is langer dan mijn dochter en zelf zeker niet te dik.
Mijn dochter is ook echt geen spriet. Heeft ronde billen en heupen, en heeft duidelijk borsten. Maar inderdaad niet groot en zwaar.

zaterdag 14 december 2019 om 18:31
Ik ga er ook vanuit dat ze nog wel in gewicht aan zal komen. Ze is pas 13 he? Veel groeien in lengte zal ze niet meer doen, de groeispurt is geweest en ze is al een jaar ongesteld.barbara_p schreef: ↑14-12-2019 18:17Je dochter heeft het gemiddelde gewicht van een 13 jarig meisje , maar is wel langer dan een gemiddelde 13 jarig meisje. Ze heeft ongeveer de gemiddelde lengte van een 15jarig meisje. Ze is dus wel dunner dan gemiddeld.
Tegen haarzelf zeg ik wel dat meer meisjes onzeker zijn en dat iedereen anders is. En dat ze niet te dun is want gewoon gezond.

zaterdag 14 december 2019 om 18:34
dat zeg ik. het zegt iets over de groep en niet over je dochters figuur.lot75 schreef: ↑14-12-2019 18:18Mwah, de opmerking kwam van een van haar beste vriendinnen uit de klas. Dochter ligt goed in de groep. En die vriendin is langer dan mijn dochter en zelf zeker niet te dik.
Mijn dochter is ook echt geen spriet. Heeft ronde billen en heupen, en heeft duidelijk borsten. Maar inderdaad niet groot en zwaar.

zaterdag 14 december 2019 om 18:48
Hier ook een 13-jarige dochter, weegt tegen de 50 kilo en is 1.72 lang. Vooral eindeloos lange benen, de lange broeken die van boven goed zitten zijn voor haar meestal 10 cm te kort. Een paar jaar geleden contact gehad met de kinderarts omdat ze erg hard gegroeid was in 2 jaar tijd, maar verder geen onderzoek omdat ze gezond is en goed eet en drinkt (en nu ook niet meer zo hard groeit).
Ze heeft op school ook wel opmerkingen gehad dat ze "ongezond dun" was, dat vond ze ook niet leuk maar gelukkig is ze over het algemeen tevreden met zichzelf.
Ze heeft op school ook wel opmerkingen gehad dat ze "ongezond dun" was, dat vond ze ook niet leuk maar gelukkig is ze over het algemeen tevreden met zichzelf.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
zaterdag 14 december 2019 om 18:50
Niet om het een of ander, maar dikke kinderen zijn vaker ongelukkig dan dunne kinderen. En op die leeftijd zijn ze hard. Als een kind te dik is, krijgt ze dat sneller om de oren dan volwassenen en die krijgen het al om de oren.Malinois schreef: ↑14-12-2019 18:11Sowieso bizar dat een pubermeisje onzeker is en de volwassenen over elkaar heen buitelen om te roepen ‘godzijdank is ze niet dík!’ Alsof ze dan vanzelfsprekend wél onzeker moest zijn. En beginnen over jaloezie van die vermeende dikke meisjes. Hoe geef ik een nieuwe generatie vrouwen een verstoord lichaamsbeeld mee zeg....
Dus als iemand zegt "gelukkig niet dik", mag je dat terecht zien als opluchting.
En vooral in de mode heerst een vertekend beeld van met name het vrouwenlichaam. Dat klopt. Ik zou het graag anders zien.
iones wijzigde dit bericht op 14-12-2019 18:51
7.93% gewijzigd

zaterdag 14 december 2019 om 18:54
Gek zeg, dat dikke kinderen vaker ongelukkig zijn als dit is hoe er over ze gepraat wordt...iones schreef: ↑14-12-2019 18:50Niet om het een of ander, maar dikke kinderen zijn vaker ongelukkig dan dunne kinderen. En op die leeftijd zijn ze hard. Als een kind te dik is, krijgt ze dat sneller om de oren dan volwassenen en die krijgen het al om de oren.
Dus als iemand zegt "gelukkig niet dik", mag je dat terecht zien als opluchting.
En vooral in de mode heerst een vertekend beeld van met name het vrouwenlichaam. Dat klopt. Ik zou het graag anders zien.

zaterdag 14 december 2019 om 18:59
Fijn dat jij het zegt, dan hoef ik het niet te doen.Malinois schreef: ↑14-12-2019 18:11Sowieso bizar dat een pubermeisje onzeker is en de volwassenen over elkaar heen buitelen om te roepen ‘godzijdank is ze niet dík!’ Alsof ze dan vanzelfsprekend wél onzeker moest zijn. En beginnen over jaloezie van die vermeende dikke meisjes. Hoe geef ik een nieuwe generatie vrouwen een verstoord lichaamsbeeld mee zeg....
TO, je dochter is goed zoals ze is als ze gewoon eet en beweegt en gelukkig is. De een is wat slanker gebouwd dan de ander en het lichaam van pubers ontwikkelt zich en dat gaat niet bij iedereen in de klas hetzelfde en/of even snel.
zaterdag 14 december 2019 om 19:14
Klopt, dit kwam "gelukkig" van een klasgenoot. Geen idee waarom, ze verzuimde niet of nauwelijks van school en deed actief met alles mee (nog steeds trouwens).
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)

zaterdag 14 december 2019 om 20:34

zaterdag 14 december 2019 om 20:41
Echt zo stijlvol om zo over andermans lichaam te pratenFunnyFace8 schreef: ↑14-12-2019 20:34Ik was/ben ook zo’n dunne. Toen ik de leeftijd had van TO’s dochter was ik daar weleens onzeker over. Nu hartstikke blij met mijn lichaamsbouw. Degenen die toen wat voller waren, en meer rondingen hadden, hebben nu veelal een paardenreet, hangtieten en bingo armen. Bij mij is alles nog steeds slank![]()

zaterdag 14 december 2019 om 20:50
Eens!Malinois schreef: ↑14-12-2019 18:11Sowieso bizar dat een pubermeisje onzeker is en de volwassenen over elkaar heen buitelen om te roepen ‘godzijdank is ze niet dík!’ Alsof ze dan vanzelfsprekend wél onzeker moest zijn. En beginnen over jaloezie van die vermeende dikke meisjes. Hoe geef ik een nieuwe generatie vrouwen een verstoord lichaamsbeeld mee zeg....

zaterdag 14 december 2019 om 20:52
Ja, helaas is dat echt zo TO.Nitflex schreef: ↑14-12-2019 17:24Toch benadrukken dat iedereen van nature nou eenmaal een andere bouw heeft. En sowieso dat ze nog in ontwikkeling is. Maar verder hoort die onzekerheid er gewoon bij. En dat soort opmerkingen helaas ook.
Ik fietste gisteren ook achter een sprietje met enorme rugzak die uit school kwam. Zo smal nog, als ze niet op een middelbare schoolroute fietste zou ik gedacht hebben dat ze op de basisschool zat. Maar de onderlinge verschillen zijn op die leeftijd nog heel groot.
Was ze niet dun dan roepen die pubers wel wat anders tegen haar.

zaterdag 14 december 2019 om 20:52
Grappig.FunnyFace8 schreef: ↑14-12-2019 20:34Ik was/ben ook zo’n dunne. Toen ik de leeftijd had van TO’s dochter was ik daar weleens onzeker over. Nu hartstikke blij met mijn lichaamsbouw. Degenen die toen wat voller waren, en meer rondingen hadden, hebben nu veelal een paardenreet, hangtieten en bingo armen. Bij mij is alles nog steeds slank![]()
Ow. wacht.
zaterdag 14 december 2019 om 21:01
Maar als je als leeftijd 14 invult (ik weet niet wanneer ze jarig is?) dan komt er te staan dat ze ondergewicht heeft. Ze is dus wel héél slank.Susan schreef: ↑14-12-2019 17:27Het Voedingscentrum zegt over 13 jaar, 1.66 en 46 kilo:
"Je BMI is 16.7
Je gewicht past goed bij je lengte
Houden zo! Met een gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten. Eet gezond en beweeg minstens een uur per dag."
Ze is niet te dun, maar misschien gewoon toevallig de slankste van de klas. Dat wil helemaal niet per se zeggen dat die anderen dan "dus" overgewicht hebben, zoals hierboven wordt gesuggereerd. Die anderen kunnen net zo goed een gezond gewicht hebben.
Eet ze voldoende? Als dit nou eenmaal haar bouw is dan is dat zo. Als ze alleen maar een beetje door haar avondeten zit te roeren en 2 boterhammetjes per dag eet misschien stimuleren wat meer te eten. Een tussendoortje extra, wat meer fruit?