Dochter wil naar de bios

15-07-2019 22:37 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen vlakbij Amsterdam en mijn dochter van 14 jaar wil morgen voor het eerst op date met een jongen naar de film. Discussiepuntje: film is om 21.00 uur afgelopen en wij willen eigenlijk niet dat ze dan nog door de stad loopt. Eerder op de dag draait deze film niet. Wat te doen??

PS. Wij kennen deze jongen nog niet, 15 jaar bij haar uit de klas.
swannie12 schreef:
16-07-2019 00:12
Ik geloof er niks van.
Ik wel hoor. Ik was bijna 16 toen ik ook ging. Was vrij normaal in de jaren 80. En dan maar hopen dat je 1 keer per week een telefooncel tegen kwam om even collect naar huis te bellen om te laten weten dat je nog leefde.
the_Wicked_Witch schreef:
16-07-2019 00:16
Ik wel hoor. Ik was bijna 16 toen ik ook ging. Was vrij normaal in de jaren 80. En dan maar hopen dat je 1 keer per week een telefooncel tegen kwam om even collect naar huis te bellen om te laten weten dat je nog leefde.
Wat grappig, bij mij was dat net zo :hihi: Inderdaad met 16 jaar Europa door en minimaal 1x per week naar huis moeten bellen om te laten weten waar je zat en dan natuurlijk collect want bellen was duur!
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
16-07-2019 00:12
Ik geloof er niks van.
Wat treurig voor je.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
swannie12 schreef:
16-07-2019 00:12
Ik geloof er niks van.
tis toch echt waar. de stukken waar je niet kon interrailen gingen we liften. We sliepen bij vreemden thuis op campings maar ook gewoon in Rome in een portiek
Alle reacties Link kopieren
Xenosdoos schreef:
16-07-2019 00:18
Wat grappig, bij mij was dat net zo :hihi: Inderdaad met 16 jaar Europa door en minimaal 1x per week naar huis moeten bellen om te laten weten waar je zat en dan natuurlijk collect want bellen was duur!
Ik werd in de nachttrein beroofd, tijdens mijn eerste interrail. Dat werd een heel avontuur, waarbij we door de Italiaanse politie van de trein naar de ambassade zijn gebracht, waar we geld konden laten overmaken. Maar dat duurde vele uren, voor dat geld er was. En we werden gewoon weer op straat gegooid in Milaan, zonder eten en drinken, niet eens water, en moesten later die dag maar terugkomen. Mijn vriendje wilde toen helaas niet meer verder reizen, dus gingen we naar huis.
Mijn moeder was erg verbaasd toen ik na vier dagen alweer met mijn rugzak op de stoep stond. Ik had niet eens naar huis gebeld in de tussentijd.
.
swannie12 schreef:
15-07-2019 23:57
De criminaliteit neemt af, het onveiligheidsgevoel neemt toe.
in mijn tijd was het gevaarlijker. veel junks en straatprostitutie en straatroof
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-07-2019 00:29
in mijn tijd was het gevaarlijker. veel junks en straatprostitutie en straatroof
Nou, je moet de gevaren van nu ook niet onderschatten hoor.

Klasgenoten O_O

( en áls je dan naar de film mag zit daar een of andere ninja op leeftijd de hele tijd naar je te loeren, vooral als je eindelijk aan het zoenen bent, echt doodeng)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
S-Meds schreef:
16-07-2019 00:29
in mijn tijd was het gevaarlijker. veel junks en straatprostitutie en straatroof

Ik woonde in Barcelona, rond mijn 20e, toen de ETA de ene aanslag na de andere pleegde. Op iedere hoek stond een militair met een machinegeweer. Als het héél spannend werd stuurde een mijn vader een fax, naar het hotel waar ik werkte. Of ik ff wilde bellen dat ik nog leefde.
the_Wicked_Witch schreef:
16-07-2019 00:16
Ik wel hoor. Ik was bijna 16 toen ik ook ging. Was vrij normaal in de jaren 80. En dan maar hopen dat je 1 keer per week een telefooncel tegen kwam om even collect naar huis te bellen om te laten weten dat je nog leefde.
Ja, collect-call! Dan zei je ipv je naam, “Alles gaat goed” en mijn ouders hoefden de call dan niet te accepteren.

Ik ben in Italië ook beroofd met interrail, maar ik was dus wel al 18. Maar gelukkig was er alleen contant geld weg, en wij hadden onze travellers cheques natuurlijk nog! Toen ik mijn ouders belde om te vertellen dat we beroofd waren reageerde mijn vader met: “ben je beroofd, of is er iets gestolen?” Haha!
Nitflex schreef:
16-07-2019 01:26
Ja, collect-call! Dan zei je ipv je naam, “Alles gaat goed” en mijn ouders hoefden de call dan niet te accepteren.

Ik ben in Italië ook beroofd met interrail, maar ik was dus wel al 18. Maar gelukkig was er alleen contant geld weg, en wij hadden onze travellers cheques natuurlijk nog! Toen ik mijn ouders belde om te vertellen dat we beroofd waren reageerde mijn vader met: “ben je beroofd, of is er iets gestolen?” Haha!
Die laatste is echt te droog 😂
Mij smurf van 10 (even groot als het gemiddelde kind van 7) werd vorige zomer meegevraagd door een kleine Don Juan van 11.
Dat jongetje vond het heel bijzonder dat kind niet mee mocht, hij beweerde wel vaker naar 'de stad' (de binnenstad in dit geval) te gaan met een 'chickie'.
Hij kwam toen ook met een broer aanzetten van ik gok 15, die wilden hij nog wel meenemen om mij gerust te stellen
Die mompelde: 'die vrouw wil dat niet, kill' en liep rustigjes weg.
Ik kreeg nog het compliment dat ik een 'classy lady' had met een 'nette opvoeding' en een indringende blik tijdens het 'tot ziens'.
De twee buurtuinen en ikzelf ook hebben zo gelachen.
Wat een kereltje.

Maar goed, jouw kind jouw keuze. Ik vind 15 psychologisch wat logischer voor dit soort fratsen, of inderdaad ophalen.
Ja lastig, jij kent je dochter en weet hoe zelfstandig ze is. Komt die jongen haar ophalen? En hoe reist ze terug? Zijn er ook stukken in afgelegen gebieden? Ik zou me niet druk maken om de stad maar juist plekken waar niemand komt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Nog even wat extra toelichting. Dochter komt regelmatig in Amsterdam (overdag! :-)). Ze kan met de tram terug naar CS en dan een trein, waar wij haar bij het station ophalen. Bij de bios ophalen is inderdaad té genant. Andere bios draait deze film niet eerder, behalve in de Arena maar de stad is natuurlijk gezelliger en daarbij, omgeving Arena is ook niet je van het...

Dochter heeft de "nee" al gehoord en is daar wel teleurgesteld over, maar geen verdere discussies. Echter, nu gaan ze naar Alladin en dat is in pubertaal bijna net zo genant als door je ouders opgehaald worden om 21.00 uur... Wij twijfelen dus nog steeds.
S-Meds schreef:
15-07-2019 22:48
ik ging op mijn 15e interrailen
Dit dus. Ik was 15 toen ik met een vriendin naar Spanje ging. Ja, de horror, zonder ouders. Ik schrik soms echt dat 16 jarige vrienden van mijn kinderen niet eens met de trein hun stad uit mogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit een bijzondere vraag, maar dat kan ook aan mij liggen.
Heeft je dochter een handicap of verstandelijke beperking dat je een 14 jarige niet naar de bios durft te laten gaan tot 9 uur met haar vriendje?

Niet dat ik het lichtende voorbeeld ben maar de mijne zat toen al alleen in het buitenland.

Mijn kinderen gingen met 11 al met vrienden alleen naar de film. Maar nogmaals: misschien ben ik wel de uitzondering hoor, dat kan.
Ik begrijp de twijfel echt niet, TO. Er kan weinig misgaan om 21:00 ‘s avonds in het centrum van Amsterdam. Laat haar gewoon naar de film gaan waar ze oorspronkelijk naartoe wilde gaan. En laat haar zelf -met die jongen- terug naar huis reizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar lekker laten gaan. Zeg dat ze moet bellen als ze de tram pakt en dan haal je haar op het station op. Prima toch? Als je dingen gaat verbieden, gaan ze het alleen maar harder willen en stiekem doen. Heb ik vaak genoeg gezien in mijn omgeving vroeger. Ik was heel braaf, want ik mocht toch alles. Maar inderdaad wel altijd bellen als ik naar huis kwam, zodat ze het wel wisten, mocht er iets gebeuren.

We hebben het ook over Amsterdam, niet over Johannesburg. Volgens mij is het prima veilig in Amsterdam. Ik ging er op mijn 15e ook naar concerten. En een keer met vriendinnen zijn we 's nachts nog over de wallen gaan lopen. Dat hadden ze nog nooit gezien. En inderdaad 9 uur is het nog licht. Denk je dat de tieners die in Amsterdam centrum wonen dan niet meer buiten rondhangen? Of alleen op de fiets naar het voetbalveld of de muziekschool gaan? Nou ik denk dus van wel.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-07-2019 00:29
in mijn tijd was het gevaarlijker. veel junks en straatprostitutie en straatroof
:rofl:

Een wedstrijdje wie er vroeger zo jong mogelijk de gevaarlijkste dingen deed. Echt stoer.
Ben uit dezelfde tijd, maar gelukkig hoefde ik niet op mijn 15e bij vreemden thuis te slapen of in portieken. Wel interrailen natuurlijk.
De boel wordt weer lekker aangedikt hier.
...
Alle reacties Link kopieren
Je dochter is nog nooit eerder naar de bios geweest? Of nog nooit eerder alleen?
Je weet dat ze over 4 jaar volwassen is he...? Dan mag ze stemmen, reizen, door het donker lopen, een hypotheek nemen, trouwen, kinderen krijgen en alle verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken op zich nemen.
Ik zou opschieten als ik jou was.
Als ze er bekend is zou mijn 14-jarige wel mogen. Zeker als het hele OV-traject bekend terrein is.
Ik heb ook een 14-jarige dochter en ik denk dat ik hier geen enkel probleem mee zou hebben. We wonen wel in een andere stad, dus ik weet niet of Amsterdam zo heel veel anders is rond die tijd?
Van mij zou het wel mogen. Het is zomer, het is nog licht rond die tijd, ze gaan met OV. Zo heel veel kan er niet mis gaan lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Dochter van 12 fietst om 20:30 nog door de stad, alleen. Kom op TO, 21:00 Is het nog licht, ze zijn met z'n tweeën.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
16-07-2019 00:16
Ik wel hoor. Ik was bijna 16 toen ik ook ging. Was vrij normaal in de jaren 80. En dan maar hopen dat je 1 keer per week een telefooncel tegen kwam om even collect naar huis te bellen om te laten weten dat je nog leefde.
Ik was ook 16. Ik heb mijn ouders in die 3 weken 1 kaartje gestuurd.

En mijn ouders waren al een keer het weekend weg geweest. En dan had ik een (autistisch) broertje van 14...
kleinezon wijzigde dit bericht op 16-07-2019 08:42
12.78% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
OK, daglicht i.p.v. de avond en moe én jullie reacties werpen een ander licht op de zaak.... ze mag... en mag jullie dankbaar zijn! :-)

Bedankt voor het meedenken allemaal!
S-Meds schreef:
15-07-2019 23:04
ik denk dat dat niet meer mag tegenwoordig net zoals comazuipen en topless zonnen en seks op je 14e.
De vertrutting heeft toegeslagen, de jeugd is weer toe aan een nieuwe age of aquarius
Er is ook een middenweg.
Gelukkig zitten er maar een aantal comazuipers in een inrichting voor verstandelijk gehandicapten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven