Entreetoets oefenen
donderdag 12 april 2012 om 18:26
Hallo dames,
Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.
Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.
Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.
Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?
En maken jullie ook zorgen om de uitslag?
(Ik maak me wel druk om)
Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?
Mijn zoon is 11 jaar en zit in groep 7.
Binnenkort moet ie de Entreetoets maken.
Ik oefen zoveel mogelijk met hem en hij krijgt sinds een maand ook privé bijles van een docente.
Oefenen met jullie kind of laten jullie dat aan school over?
En maken jullie ook zorgen om de uitslag?
(Ik maak me wel druk om)
Of moeders die dit al achter jullie rug hebben,wat zijn jullie ervaringen evt. Tips?
Prrrr, mauw miawwwww.
donderdag 12 april 2012 om 22:43
quote:Mevrouw75 schreef op 12 april 2012 @ 22:29:
[...]
Ik werk op zo'n lootgymnasium en hier werkt het wel zo. Dus voor mijn school klopt het dus wel. We hebben wel verschillende categorieën voor het loten (dus hoge score, meer kans bv.).En dat lijkt me dan weer niet slecht, want ook al vind ik zo'n momentopname raar, een hele hoge score haal je niet als je de capaciteiten niet hebt door heel veel te oefenen.
[...]
Ik werk op zo'n lootgymnasium en hier werkt het wel zo. Dus voor mijn school klopt het dus wel. We hebben wel verschillende categorieën voor het loten (dus hoge score, meer kans bv.).En dat lijkt me dan weer niet slecht, want ook al vind ik zo'n momentopname raar, een hele hoge score haal je niet als je de capaciteiten niet hebt door heel veel te oefenen.
donderdag 12 april 2012 om 22:58
vrijdag 13 april 2012 om 08:01
vrijdag 13 april 2012 om 08:20
Niet slim dat oefenen, de leerkrachten hebben nu echt al wel een beeld van uw zoon en van wat hij aankan.
Laat uw kind nog even lekker kind zijn!! Nu al zoveel druk op hem! Wanneer hij het op het vo goed doet, kan hij altijd nog doorstromen naar een hoger niveau. Dit bekijken ze toch meestal in de brugklas of werk dit niet meer zo?
Laat uw kind nog even lekker kind zijn!! Nu al zoveel druk op hem! Wanneer hij het op het vo goed doet, kan hij altijd nog doorstromen naar een hoger niveau. Dit bekijken ze toch meestal in de brugklas of werk dit niet meer zo?
donderdag 21 maart 2013 om 23:47
Heb zelf helemaal geen slechte ervaringen met het oefenen van de Entreetoets en de Cito-toets. Het is maar net met welke insteek je het doet. Iedere dag urenlang oefenen om hogere scores te halen en je kind naar het vwo te krijgen is niet mijn ding, maar als mijn kind zich er minder gestresst door voelt als hij de toets wel geoefend heeft, zie ik het kwaad er niet van in. School doet er weinig aan, maar hecht er wel weel waarde aan. De Entreetoets oefenen kan mijns inziens geen kwaad, zolang je maar de juiste motieven gebruikt.
vrijdag 22 maart 2013 om 00:02
Bijles-spam ?
Snoezekind heeft inmiddels een dyslexieverklaring.
Het afgelopen half jaar heeft hij volgens de citotoetsen twee jaar achterstand op taal weggewerkt.
Toppertje, die kerel van mij !!!
De examentraining voor mijzelf voor mijn Franse les heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Ik ben geslaagd voor DELF B2.
Snoezekind heeft inmiddels een dyslexieverklaring.
Het afgelopen half jaar heeft hij volgens de citotoetsen twee jaar achterstand op taal weggewerkt.
Toppertje, die kerel van mij !!!
De examentraining voor mijzelf voor mijn Franse les heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Ik ben geslaagd voor DELF B2.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vrijdag 22 maart 2013 om 00:04
quote:anoniem34251 schreef op 12 april 2012 @ 18:27:
Ik snap echt niet dat ouders gaan oefenen hiermee. Echt niet. Het gaat om het algemene niveau van je kind.Eens.
Ik snap echt niet dat ouders gaan oefenen hiermee. Echt niet. Het gaat om het algemene niveau van je kind.Eens.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 22 maart 2013 om 00:10
Vers van de pers.
http://www.nu.nl/politiek ... toets-basisonderwijs.html
http://www.nu.nl/politiek ... toets-basisonderwijs.html
vrijdag 22 maart 2013 om 00:13
Ook gaat het advies van de school zwaarder wegen dan het resultaat van de eindtoets. De eindtoets is daardoor minder relevant voor het vervolgonderwijs.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
vrijdag 22 maart 2013 om 00:15
Ook is afgesproken dat middelbare scholen niet meer mogen afwijzen op basis van de eindtoets-score. Om de score bij de eindtoets zo min mogelijk effect te laten hebben op de afweging bij middelbare scholen, zal de afnameperiode van de toets liggen tussen 15 april en 15 mei.
vrijdag 22 maart 2013 om 00:15
Hopelijk werkt de dyslexieverklaring in zijn voordeel.
We hebben echt geen idee wat de eindcito gaat worden. Ik heb laatst een taalopdracht uit een oude cito-toets gedaan, en die was om te huilen, zo slecht.
Dat hebben we Snoezekind vanzelfsprekend niet verteld, ik ga een paar weken later nog eens dezelfde doen, en er dan naast zitten, om te kijken wáár het mis gaat. Hij moet dan dus even hardop denken.
Volgens Snoezekind leek de toets niet op wat hij tot dan toe (groep 7) op school had gedaan.
We hebben echt geen idee wat de eindcito gaat worden. Ik heb laatst een taalopdracht uit een oude cito-toets gedaan, en die was om te huilen, zo slecht.
Dat hebben we Snoezekind vanzelfsprekend niet verteld, ik ga een paar weken later nog eens dezelfde doen, en er dan naast zitten, om te kijken wáár het mis gaat. Hij moet dan dus even hardop denken.
Volgens Snoezekind leek de toets niet op wat hij tot dan toe (groep 7) op school had gedaan.
vrijdag 22 maart 2013 om 00:24
quote:Dreuzeltje schreef op 22 maart 2013 @ 00:15:
Die wijziging verandert in wezen weinig aan de huidige situatie. Op papier mogen scholen zich niet alleen baseren op de Cito-toets, helaas doen veel scholen dat wel.
Nee want ze moeten volgens mij vooraf op papier gaan zetten waaraan een kind dan wel zou moeten voldoen om geaccepteerd te gaan worden en volgens mij moet men dit dan ver van te voren mededelen aan de scholen en de ouders.
- Advies basisschool.
- Criteria Cito LVS 3-8.
- Criteria van de Cito niveau toetsen van M8.
- Bij welke Cito eindtoetsscores er een vervolgonderzoek wordt afgenomen.
Die wijziging verandert in wezen weinig aan de huidige situatie. Op papier mogen scholen zich niet alleen baseren op de Cito-toets, helaas doen veel scholen dat wel.
Nee want ze moeten volgens mij vooraf op papier gaan zetten waaraan een kind dan wel zou moeten voldoen om geaccepteerd te gaan worden en volgens mij moet men dit dan ver van te voren mededelen aan de scholen en de ouders.
- Advies basisschool.
- Criteria Cito LVS 3-8.
- Criteria van de Cito niveau toetsen van M8.
- Bij welke Cito eindtoetsscores er een vervolgonderzoek wordt afgenomen.
vrijdag 22 maart 2013 om 00:27
Dus dan moeten de VO scholen gaan verantwoorden waarom ze afwijzen. De Cito score alleen kan dan dus niet meer bepalen omdat enkel en alleen die score geen argument genoeg biedt om te mogen afwijzen. Geen enkele school heeft zin in de rechter, inspectie van het onderwijs etc. Ze moeten hun aanname procedure volgens mij openbaar maken en zo kan men ook de VO scholen dus aanspreken als ze zich niet houden aan de door henzelf gestelde criteria.
vrijdag 22 maart 2013 om 11:09
Over training voor de citotoets en bijles: Ik heb een tijdje geleden in de volkskrant een column gelezen van Aleid Truidens waarin zij zegt dat oefenen soms juist wel zin heeft. Als een kind toevallig op een school zit waar geen goed onderwijs gegeven wordt, mist het bepaalde kennis en scoort daardoor lager op de toets dan hij of zij eigenlijk aan zou kunnen.
vrijdag 22 maart 2013 om 19:16
Ik heb ook geoefend met mijn kind. Gewoon, af en toe wat onderdeeltjes, vooral van de NIO toets. Kind wilde het zelf ook wel en zo was ze niet zo zenuwachtig voor die toetsdagen.
Er kwam als eindoordeel uit wat we al wisten, havo-vwo, en ze keken naar de cito, de nio en de rapporten van de andere jaren.
Een beetje oefenen iets niets mis mee.
Er kwam als eindoordeel uit wat we al wisten, havo-vwo, en ze keken naar de cito, de nio en de rapporten van de andere jaren.
Een beetje oefenen iets niets mis mee.

vrijdag 22 maart 2013 om 21:41
quote:Snoesje666 schreef op 22 maart 2013 @ 00:15:
Dat is ook het grootste probleem met de Cito toets, en dan vooral de eind Cito. Sommige vragen worden zo idioot gesteld, dat ik hem ook 3 keer moet lezen voordat ik het kind kan uitleggen wat de bedoeling is (en dat mag dan ook weer niet). De manier van vraagstelling is zo anders dan in de meeste methodes dat kinderen ervan in de war raken.
'
Overingens lijkt het me heel fijn dat je zoon nu een verklaring heeft. Natuurlijk niet het feit dat hij dyslexie heeft, maar wel dat de verklaring er ligt en je dus weet waar het vanaf komt. Voor hem ook een opluchting?
Ik ben heel benieuwd wat de nieuwe regeling voor verschil gaat maken. Ik ben er wel blij mee, wij geven een kind niet voor niets een advies mee, dus fijn dat er meer naar gekeken wordt.
Dat is ook het grootste probleem met de Cito toets, en dan vooral de eind Cito. Sommige vragen worden zo idioot gesteld, dat ik hem ook 3 keer moet lezen voordat ik het kind kan uitleggen wat de bedoeling is (en dat mag dan ook weer niet). De manier van vraagstelling is zo anders dan in de meeste methodes dat kinderen ervan in de war raken.
'
Overingens lijkt het me heel fijn dat je zoon nu een verklaring heeft. Natuurlijk niet het feit dat hij dyslexie heeft, maar wel dat de verklaring er ligt en je dus weet waar het vanaf komt. Voor hem ook een opluchting?
Ik ben heel benieuwd wat de nieuwe regeling voor verschil gaat maken. Ik ben er wel blij mee, wij geven een kind niet voor niets een advies mee, dus fijn dat er meer naar gekeken wordt.
vrijdag 22 maart 2013 om 22:02
vrijdag 22 maart 2013 om 23:22
Snoezekind voelt de verklaring zelf als een beperking, hij denkt dat hij niet naar de plusklas mag vanwege zijn dyslexie.
Dat is niet zo, hij krijgt nu juist extra aandacht voor taal, daarom is er geen tijd voor de plusklas.
Hij mist hierdoor wel veel tijd met het enige "peertje" in zijn klas, dat wel naar die plusklas mag. Ik denk dat hij zich de plusklas leuker voorstelt dan het is. Het is vooral bezigheidstherapie voor de kinderen die weinig meer te doen hebben op school.
Dat Snoezekind geen huiswerk (= niet afgekregen schoolwerk) meer heeft gehad, dit schooljaar, is natuurlijk positief. En twee jaar taalachterstand inhalen is ook supergoed.
Dat is niet zo, hij krijgt nu juist extra aandacht voor taal, daarom is er geen tijd voor de plusklas.
Hij mist hierdoor wel veel tijd met het enige "peertje" in zijn klas, dat wel naar die plusklas mag. Ik denk dat hij zich de plusklas leuker voorstelt dan het is. Het is vooral bezigheidstherapie voor de kinderen die weinig meer te doen hebben op school.
Dat Snoezekind geen huiswerk (= niet afgekregen schoolwerk) meer heeft gehad, dit schooljaar, is natuurlijk positief. En twee jaar taalachterstand inhalen is ook supergoed.

zaterdag 23 maart 2013 om 15:05
Snoesje wat jammer dat je zoon het vooral ziet als beperking. Misschien gaat dit nog veranderen?
En wat betreft de plusklas denk ik wel dat je gelijk hebt. Ik denk dat er veel meer uit de plusklassen te halen valt dan nu gebeurd, nu is het vooral bezighouden inderdaad. Erg jammer.
Wat goed trouwens dat die achterstand is ingelopen!
En wat betreft de plusklas denk ik wel dat je gelijk hebt. Ik denk dat er veel meer uit de plusklassen te halen valt dan nu gebeurd, nu is het vooral bezighouden inderdaad. Erg jammer.
Wat goed trouwens dat die achterstand is ingelopen!
zondag 24 maart 2013 om 13:35
zondag 24 maart 2013 om 13:43
quote:jane-ice schreef op 12 april 2012 @ 19:23:
Goed gesprek ging ongeveer zo:
"zoon" je doet het goed op school,mama is trots op je...
Maar je citotoesten zijn niet zo goed, zijn de vragen te moeilijk voor je?
Antwoord: ja best wel.
Je hebt nog ongeveer anderhalf jaar de tijd om jezelf te bewijzen...wil je naar een goeie school gaan en later een goeie baan hebben?
Zullen we even aan je toekomst werken en bijles nemen en zo nu en dan als mama tijd heeft wat gaan oefenen thuis?
Zo is het ongeveer gegaan...
Ik ga er van uit dat ik niks fout deed met bijles geven en oefenen thuis.
Mijn zoon speelt altijd met andere kids en doet thuis wat ie wilt.
Nu mag ie een half uurtje op de ps3.
Ik heb tot hier gelezen, maar wat heb ik een gruwelijke medelijden met je zoon. ONGELOFELIJK. Hoezo 'wil je later een goede baan'?, 'wil je naar een goede school?'
Wat is er in vredesnaam mis met een goede VMBO-KB school en een goed verdienende baan als stucadoor? Je kind moet gelukkig worden, dat is het belangrijkste. En dat wordt hij niet door een pusherige moeder die al vanaf zijn 10e/11e jaar gedwongen aan de bijles moet om hem zo hoog mogelijk af te leveren. In- en intriest.
De discussie is alweer heel ergens anders
Goed gesprek ging ongeveer zo:
"zoon" je doet het goed op school,mama is trots op je...
Maar je citotoesten zijn niet zo goed, zijn de vragen te moeilijk voor je?
Antwoord: ja best wel.
Je hebt nog ongeveer anderhalf jaar de tijd om jezelf te bewijzen...wil je naar een goeie school gaan en later een goeie baan hebben?
Zullen we even aan je toekomst werken en bijles nemen en zo nu en dan als mama tijd heeft wat gaan oefenen thuis?
Zo is het ongeveer gegaan...
Ik ga er van uit dat ik niks fout deed met bijles geven en oefenen thuis.
Mijn zoon speelt altijd met andere kids en doet thuis wat ie wilt.
Nu mag ie een half uurtje op de ps3.
Ik heb tot hier gelezen, maar wat heb ik een gruwelijke medelijden met je zoon. ONGELOFELIJK. Hoezo 'wil je later een goede baan'?, 'wil je naar een goede school?'
Wat is er in vredesnaam mis met een goede VMBO-KB school en een goed verdienende baan als stucadoor? Je kind moet gelukkig worden, dat is het belangrijkste. En dat wordt hij niet door een pusherige moeder die al vanaf zijn 10e/11e jaar gedwongen aan de bijles moet om hem zo hoog mogelijk af te leveren. In- en intriest.
De discussie is alweer heel ergens anders
zondag 4 november 2018 om 20:44
Dag allemaal,
Net als de topic starter was/ben ik op zoek naar oefenmateriaal voor de Entreetoets. Maar door alle reacties begin ik aan mijn insteek te twijfelen. Mijn dochter heeft een achterstand opgelopen doordat haar leerkracht in groep 6 een ongeluk kreeg en er vervolgens moeders, een conciërge en zelfs een oud-leerling (!) voor de klas kwamen. Directeur zei letterlijk “we moeten het schip drijvend houden, ongeacht de resultaten”
Moet mijn dochter dan maar genoegen nemen met die achterstand, terwijl ze zelf ook meer wil?
Net als de topic starter was/ben ik op zoek naar oefenmateriaal voor de Entreetoets. Maar door alle reacties begin ik aan mijn insteek te twijfelen. Mijn dochter heeft een achterstand opgelopen doordat haar leerkracht in groep 6 een ongeluk kreeg en er vervolgens moeders, een conciërge en zelfs een oud-leerling (!) voor de klas kwamen. Directeur zei letterlijk “we moeten het schip drijvend houden, ongeacht de resultaten”
Moet mijn dochter dan maar genoegen nemen met die achterstand, terwijl ze zelf ook meer wil?