Gezinsplanning discussietopic
vrijdag 3 augustus 2018 om 10:02
Hier een nieuw topic om de discussie te voeren.
Hoeveel kinderen heb jij?
Wat zijn hiervoor jouw redenen?
Zo kunnen andere forummers bepalen of jij 'wel goed hebt nagedacht' over die keuze en of jouw argumenten voor die keuze 'in hun ogen kloppen' en eventueel jou ervan proberen te overtuigen van een andere keuze! Of dat jouw argumenten 'in hun ogen niet kloppen.'
Wie is hierbij gebaat en doet er mee?
(Ik zelf helaas niet, ben aan het werk!)
Hoeveel kinderen heb jij?
Wat zijn hiervoor jouw redenen?
Zo kunnen andere forummers bepalen of jij 'wel goed hebt nagedacht' over die keuze en of jouw argumenten voor die keuze 'in hun ogen kloppen' en eventueel jou ervan proberen te overtuigen van een andere keuze! Of dat jouw argumenten 'in hun ogen niet kloppen.'
Wie is hierbij gebaat en doet er mee?
(Ik zelf helaas niet, ben aan het werk!)
dinsdag 27 november 2018 om 10:59
Neem nou de ruzies om erfenis-kwesties. Soms liggen daar onderliggende en diepgewortelde problemen aan ten grondslag, maar vaak ook niet en dan leidt dat tot een breuk tussen broers en zussen - aldus mijn oom die notaris is.Morgenstond_ schreef: ↑27-11-2018 10:52Dat denk ik niet per se hoor, zeker niet op latere leeftijd, waarbij een hoop externe invloeden ook gaan meespelen.
Het idee dat je vooral een kind neemt, omdat dit zo goed is voor het andere kind is behoorlijk “overrated” - het kan leuk zijn, maar hoeft zeker niet alleen maar goed te gaan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

dinsdag 27 november 2018 om 11:00
Ik heb mijn gezin niet gepland. Het is gewoon allemaal een beetje zo gelopen.
Op mn 25e alleenstaande moeder geworden. Het beste wat me ooit is overkomen. we hadden t altijd heel leuk met z'n 2-en.
Wel vond ik het soms jammer dat mijn zoon geen sibling had, al had ik er toen zelf niet aan moeten denken om er 2 op te voeden.
Inmiddels een leuke man in mn leven en is die sibling er toch nog gekomen. Was ook niet helemaal gepland. Alleen hebben de siblings door het grote leeftijdsverschil weinig aan elkaar als speelkameraadjes.
Ja, nou ja, zo is het dus allemaal gelopen. Volgens mij zijn we alle vier harstikke gelukkig. Met onszelf en met elkaar.
En als de 'gezinsplanning' anders was gelopen was ik vast niet minder gelukkig geweest.
Een derde hoop ik niet meer op. Vriend heeft een knipje laten zetten tot mijn volledige tevredenheid.
En wat 'jullie' daarvan vinden kan me eerlijk gezegd aan mijn derriere oxideren.
Op mn 25e alleenstaande moeder geworden. Het beste wat me ooit is overkomen. we hadden t altijd heel leuk met z'n 2-en.
Wel vond ik het soms jammer dat mijn zoon geen sibling had, al had ik er toen zelf niet aan moeten denken om er 2 op te voeden.
Inmiddels een leuke man in mn leven en is die sibling er toch nog gekomen. Was ook niet helemaal gepland. Alleen hebben de siblings door het grote leeftijdsverschil weinig aan elkaar als speelkameraadjes.
Ja, nou ja, zo is het dus allemaal gelopen. Volgens mij zijn we alle vier harstikke gelukkig. Met onszelf en met elkaar.
En als de 'gezinsplanning' anders was gelopen was ik vast niet minder gelukkig geweest.
Een derde hoop ik niet meer op. Vriend heeft een knipje laten zetten tot mijn volledige tevredenheid.
En wat 'jullie' daarvan vinden kan me eerlijk gezegd aan mijn derriere oxideren.

dinsdag 27 november 2018 om 11:04
Ik vind dat echt erg, dat een erfenis dan voor zoveel wrijving kan zorgen. Daar bedoel ik mee te zeggen dat het mij niet veel zou uitmaken wat een van mijn zusjes krijgt, want ik heb het nu prima voor elkaar. Of is dat nu heel naïef gedacht van mij en zou dat puntje bij paaltje anders uitpakken?Baggal schreef: ↑27-11-2018 10:59Neem nou de ruzies om erfenis-kwesties. Soms liggen daar onderliggende en diepgewortelde problemen aan ten grondslag, maar vaak ook niet en dan leidt dat tot een breuk tussen broers en zussen - aldus mijn oom die notaris is.
Het idee dat je vooral een kind neemt, omdat dit zo goed is voor het andere kind is behoorlijk “overrated” - het kan leuk zijn, maar hoeft zeker niet alleen maar goed te gaan.
Nou denk ik ook niet dat mijn ouders de erfenis op een rare manier zouden verdelen.
dinsdag 27 november 2018 om 11:22
Het hoeft niet eens ruzie te zijn, geen klik hebben met elkaar, hoor ik ook vaak.
Je kan als ouders van goede wil zijn en de beste bedoelingen hebben en dan toch onderweg gedurende het hele proces gebeuren er dingen, externe factoren, waar je als ouders geen invloed op hebt.
Bijvoorbeeld als je kinderen volwassen zijn en hun eigen keuzes maken.

dinsdag 27 november 2018 om 11:45
Wij hebben twee levende kinderen een jongen en een meisje. Bij mijn man was de reden dat mijn zoon dan een broertje of zusje zou hebben toch wel doorslaggevend om voor nog een kindje te gaan. Natuurlijk kan je enorm botsen op een gegeven moment, maar het kan ook ontzettend waardevol zijn om een sibling te hebben. Die kleine kans dat ze elkaar straks niet kunnen luchten nemen we voor lief.
En ik vind enigst kinderen helemaal niet zielig. En ik geloof ook zeker niet dat ze iets tekort komen. Maar toch was de ervaring van een sibling wel iets wat ik mijn kinderen graag mee wilde geven. Net als dat andere mensen hun kinderen weer hele andere ervaringen willen meegeven. Zoals bijvoorbeeld verre reizen. En hoe het allemaal uit pakt weet je toch nooit.
Ik zou het liefst nog een kindje willen in de toekomst, maar ik vrees dat ik mijn man daarin niet mee krijg. Maar dat zien we wel weer als we de 30 voorbij zijn. We hebben nog even.
En ik vind enigst kinderen helemaal niet zielig. En ik geloof ook zeker niet dat ze iets tekort komen. Maar toch was de ervaring van een sibling wel iets wat ik mijn kinderen graag mee wilde geven. Net als dat andere mensen hun kinderen weer hele andere ervaringen willen meegeven. Zoals bijvoorbeeld verre reizen. En hoe het allemaal uit pakt weet je toch nooit.
Ik zou het liefst nog een kindje willen in de toekomst, maar ik vrees dat ik mijn man daarin niet mee krijg. Maar dat zien we wel weer als we de 30 voorbij zijn. We hebben nog even.

dinsdag 27 november 2018 om 11:53
Denk dat dat een utopie is. Ken van veel van mijn vrienden/dinnen ook de ouders en die zijn liefdevol samen oud geworden (geen vechtscheidingen etc) maar ik ken maar weinig liefdevolle siblingrelaties. Ze tolereren elkaar hooguit op de verplichte nummertjes.

dinsdag 27 november 2018 om 11:58
Maar dat is misschien ook jouw interpretatie, want jij ziet bijvoorbeeld ook nooit liefdevolle ouder- kind relaties, terwijl die er toch echt genoeg zijn.redbulletje schreef: ↑27-11-2018 11:53Denk dat dat een utopie is. Ken van veel van mijn vrienden/dinnen ook de ouders en die zijn liefdevol samen oud geworden (geen vechtscheidingen etc) maar ik ken maar weinig liefdevolle siblingrelaties. Ze tolereren elkaar hooguit op de verplichte nummertjes.

dinsdag 27 november 2018 om 12:06
Voor ons was de wens voor een tweede zeer sterk, dat had meerdere redenen, maar dat we niet wilden dat onze zoon alleen zou opgroeien was wel een belangrijke.Owlette schreef: ↑27-11-2018 11:45Wij hebben twee levende kinderen een jongen en een meisje. Bij mijn man was de reden dat mijn zoon dan een broertje of zusje zou hebben toch wel doorslaggevend om voor nog een kindje te gaan. Natuurlijk kan je enorm botsen op een gegeven moment, maar het kan ook ontzettend waardevol zijn om een sibling te hebben. Die kleine kans dat ze elkaar straks niet kunnen luchten nemen we voor lief.
Ik vind het namelijk wel sneu, kinderen die opgroeien zonder broer/zus, daarmee ontneem je je kind iets fundamenteels. Soms is het niet anders, maar ik zou het mijn kind niet bewust willen aandoen.

dinsdag 27 november 2018 om 12:09
Gewoon omdat we dat leuk vinden. We komen allebei zelf uit een groot gezin.Ikigai schreef: ↑26-11-2018 12:47Ik lees niet echt redenen om 4 kinderen te krijgen? Ja, dat kinderen 'leuk' zijn, maar dat zullen ouders van 1, of 2, of 3 kinderen vast ook vinden.
Het financiele aspect is ook niet doorslaggevend. Genoeg stellen die makkelijk 4 kinderen kunnen bekostigen, maar daar toch niet voor kiezen. En genoeg ouders met 4 kinderen die dat niet kunnen betalen en er toch voor gaan.
Waarom dan toch 4 kinderen? Ik vind dat zo intrigerend.

dinsdag 27 november 2018 om 12:10
Je moet en zal een rationele reden hebbenOrangetree schreef: ↑27-11-2018 12:09Gewoon omdat we dat leuk vinden. We komen allebei zelf uit een groot gezin.

dinsdag 27 november 2018 om 12:15
Waarom geen derde? Omdat we dat allebei absoluut niet willen. Financieel zou het geen enkel probleem zijn, praktisch/emotioneel zouden we het best aankunnen en we hebben genoeg plek over in huis, maar de wens ontbreekt totaal en dat wist ik direct na de geboorte van de tweede.
Ik vind het ontzettend fijn dat dat zo is. Het lijkt me zo lastig om jarenlang met twijfels te lopen. Of dat de ene wel wil en de ander niet.
Hier gelukkig geen sprake van. Allebei zielsgelukkig met onze twee gezonde kinderen die zich goed ontwikkelen, goed met elkaar overweg kunnen. Heerlijk!
Ik vind het ontzettend fijn dat dat zo is. Het lijkt me zo lastig om jarenlang met twijfels te lopen. Of dat de ene wel wil en de ander niet.
Hier gelukkig geen sprake van. Allebei zielsgelukkig met onze twee gezonde kinderen die zich goed ontwikkelen, goed met elkaar overweg kunnen. Heerlijk!

dinsdag 27 november 2018 om 12:29
Ja en je kunt het kind niet aaaaandoen om alleen te blijven. Bijna een misdaad.
Gelukkig hebben wij er twee

dinsdag 27 november 2018 om 12:51
Dat wordt moeilijk, in het westen is er geen enkele rationele reden om wel of geen kind te hebben. In arme landen zijn ze handig. Dan kunnenze voor je zorgen als je oud bent, en daarbij gaan er altijd wel een paar dood. Dus hoe meer kinderen hoe beter. Hier niet. Waarom heb ik katten? Omdat ik ze functioneel handig vindt? Ook niet, gewoon omdat ik ze verschrikkelijk leuk vindt.
Maar goed rationeel; Ze studeren allemaal en doen het goed op school. Ik heb er een die medicijnen studeert dus wellicht gaat hij later mensen helpen en beter maken. Bij goede gezondheid zullen ze een goede baan krijgen en zodoende lekker de staatskas spekken belastingtechnisch. maar de eerste die om die reden kinderen neemt moet nog geboren worden lijkt me.
dinsdag 27 november 2018 om 12:53
Ontnemen? Bewust aandoen?

Eigenlijk zou ik beter moeten weten en met jou geen discussie willen aangaan. Jij blijft toch persisteren in jouw mening die jij als feiten en waarheden presenteert...
Overigens heeft mijn dochter twee halfbroers en zus. Gelukkig hebben we dat zo gepland, want anders was ik toch echt een hele slechte moeder geweest

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

dinsdag 27 november 2018 om 12:59
Hadden toch beter maar 2 half-siblings kunnen zijn, dan had je het écht goed gedaan. Want iedereen weet natuurlijk wel dat twee half-siblings tellen als één volle en dan zit je precies op het ideale aantal.Baggal schreef: ↑27-11-2018 12:53Ontnemen? Bewust aandoen?![]()
Eigenlijk zou ik beter moeten weten en met jou geen discussie willen aangaan. Jij blijft toch persisteren in jouw mening die jij als feiten en waarheden presenteert...
Overigens heeft mijn dochter twee halfbroers en zus. Gelukkig hebben we dat zo gepland, want anders was ik toch echt een hele slechte moeder geweest![]()

dinsdag 27 november 2018 om 13:03
He Ja... Damn! Daar heb je helemaal gelijk in -lig ondertussen onder mij bureau van het lachen-Morgenstond_ schreef: ↑27-11-2018 12:59Hadden toch beter maar 2 half-siblings kunnen zijn, dan had je het écht goed gedaan. Want iedereen weet natuurlijk wel dat twee half-siblings tellen als één volle en dan zit je precies op het ideale aantal.
![]()

dinsdag 27 november 2018 om 13:06
open voor de grap eens zelf een topic over om het even welk onderwerp. En zie hoe iedereen over elkaar heen valt om je te vertellen dat je het FOUT doet.TanteBedelia schreef: ↑03-08-2018 10:04Zo kunnen andere forummers bepalen of je 'wel goed heb nagedacht'
Serieus?
Laat ik nu niets te maken hebben wat forummers zouden denken over mijn beslissingen.
dinsdag 27 november 2018 om 13:20
Misschien zijn jullie wel rukouders waar jullie kinderen in de toekomst geen contact meer mee willen, das ook heel sneu.

dinsdag 27 november 2018 om 13:22
Mwah, nu ontneem je je kind ook iets fundamenteels, namelijk de kans om als enig kind op te groeien. Zal pas later blijken of ie daadwerkelijk vindt dat de sibling iets positiefs aan zijn leven toevoegt. Of juist niet.
dinsdag 27 november 2018 om 13:24
Goed met elkaar overweg kunnen? Euh jouw ene kind is toch een peuter en de ander een baby van een paar maanden? Sorry maar

Als ze nou over een paar maanden, als de jongste wat kan lopen en alles sloopt van zijn/haar broer/zus en de oudste gillend roept dat ie overal af moet blijven, even een tijdje niet meer zo goed met elkaar overweg kunnen, zie je dat dan ook als een soort persoonlijk falen? Echt, in welke bubbel leef jij?
Zegt een vrouw met 2 kk (waar ook geen derde mee bij komt, dus ik voldoe verder aan jouw maatstaven, en we werken ook nog allebeide 32 uren pw en we verdelen de zorg en het huishouden enzo) die elkaar soms flink in de haren zitten en waar op die momenten weinig liefde te bekennen is.
mataranka wijzigde dit bericht op 27-11-2018 13:25
Reden: typo
Reden: typo
0.16% gewijzigd

dinsdag 27 november 2018 om 13:26
Ik snap al dat commentaar überhaupt niet. Ja, over 19 kinderen hebben, daarover kun je meningen verwachten. Maar 0 t/m 4 kinderen is toch gewoon heel doorsnee en gewoon? Waarom moet je daar als ouders een compleet uitgewerkt plan ter goedkeuring voor hebben liggen? En waarom denken buitenstaanders dat ze recht op die informatie hebben? En waarom denken ze ook nog dat ze recht hebben op het geven van kritiek daarop?
Ik heb trouwens twee kinderen. Gewoon daarom.
Ik heb trouwens twee kinderen. Gewoon daarom.
dinsdag 27 november 2018 om 13:27
Ik vind het niet hebben van zelf inzicht, niet kunnen reflecteren, blijven volharden in standpunten -die soms kant noch wal raken-, zich niet/nauwelijks kunnen verplaatsen in een ander best zorgelijke eigenschappen. Vooral wanneer iemand zo zijn/haar best doet om aan te geven F-A-N-T-A-S-T-I-S-C-H bezig te zijn en keer op keer tegengas krijgt en dan nog niet tot inzicht lijkt te komen. Maar goed, het betreft Ikigai en die kan ik ook niet helemaal serieus nemen. (H)eerlijk!