Gezinsplanning discussietopic

03-08-2018 10:02 280 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een nieuw topic om de discussie te voeren.

Hoeveel kinderen heb jij?
Wat zijn hiervoor jouw redenen?

Zo kunnen andere forummers bepalen of jij 'wel goed hebt nagedacht' over die keuze en of jouw argumenten voor die keuze 'in hun ogen kloppen' en eventueel jou ervan proberen te overtuigen van een andere keuze! Of dat jouw argumenten 'in hun ogen niet kloppen.'

Wie is hierbij gebaat en doet er mee?

(Ik zelf helaas niet, ben aan het werk!)
Ikigai schreef:
27-11-2018 12:06

Ik vind het namelijk wel sneu, kinderen die opgroeien zonder broer/zus, daarmee ontneem je je kind iets fundamenteels. Soms is het niet anders, maar ik zou het mijn kind niet bewust willen aandoen.
:bonk:
Dan zijn wij als gezin verschrikkelijk bezig. Maar 1 kind.
O en heb zelf ook vanalles gemist schijnbaar, ben zelf ook enig kind. De horror....
:-D

Nee hoor we zijn heel gelukkig, mijn fijne jeugd als enig kind heeft grotendeels bijgedragen aan de keuze om het bij 1 kind te laten.
redbulletje schreef:
27-11-2018 13:22
Mwah, nu ontneem je je kind ook iets fundamenteels, namelijk de kans om als enig kind op te groeien. Zal pas later blijken of ie daadwerkelijk vindt dat de sibling iets positiefs aan zijn leven toevoegt. Of juist niet.

Ben het niet altijd jou eens RB, maar nu weet je de koe toch aardig bij de horens te vatten :lol:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Zonnebloem8850 schreef:
27-11-2018 13:33
:bonk:
Dan zijn wij als gezin verschrikkelijk bezig. Maar 1 kind.
O en heb zelf ook vanalles gemist schijnbaar, ben zelf ook enig kind. De horror....
:-D

Nee hoor we zijn heel gelukkig, mijn fijne jeugd als enig kind heeft grotendeels bijgedragen aan de keuze om het bij 1 kind te laten.
Wij zijn nog erger. Komen allebei uit een gezin van 4+ kinderen. Vonden en vinden we allebei heel gezellig. En toch doen we dit ons kind aan. :nooo:
Haasjehop schreef:
27-11-2018 13:40
Wij zijn nog erger. Komen allebei uit een gezin van 4+ kinderen. Vonden en vinden we allebei heel gezellig. En toch doen we dit ons kind aan. :nooo:
:there:

Wacht maar, over een aantal jaar kom je tot inzicht ;-)
Ik vind het eigenlijk best wel sneu als je opgroeit met ouders die jou een broer of zus door de strot duwen omdat dat leuk voor je is, niet omdat ze zelf graag 2 of meer kinderen willen. Ben je ook nog verplicht om je broer of zus leuk te vinden :pukey:
Baggal schreef:
27-11-2018 13:38
Ben het niet altijd jou eens RB, maar nu weet je de koe toch aardig bij de horens te vatten :lol:
nou, de redenatie slaat nergens op. Je weet als ouder helemaal niet welke hoeveelheid kinderen het beste is. En dan nog: als kind had ik vaak ruzie met mijn broer, maar als volwassene hebben we veel aan elkaar.
Dus kritiek hebben op anderen over hun keuzes, is echt het idioot en niet-constructief.
Het argument: 'IK vond dit als kind wel/niet leuk' is irrelevant. Jij bent namelijk niet mijn kind.
[quote=-Darkside- post_id=29289323 time=1543322685 user_id=366770]
nou, de redenatie slaat nergens op. Je weet als ouder helemaal niet welke hoeveelheid kinderen het beste is. En dan nog: als kind had ik vaak ruzie met mijn broer, maar als volwassene hebben we veel aan elkaar.
Dus kritiek hebben op anderen over hun keuzes, is echt het idioot en niet-constructief.
Het argument: 'IK vond dit als kind wel/niet leuk' is irrelevant. Jij bent namelijk niet mijn kind.
[/]

De post van RB was een reactie op die van Ikigai - die stelde dat als je slechts een kind hebt je hem/haar echt iets fundamenteels ontneemt. Yeah right :bonk: !
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
27-11-2018 13:52
Hm ja, klopt, ik was te vlot.

Nou, je ontneemt een kind helemaal niets fundamenteels als hij wel of juist geen siblings heeft.
Contacten met andere kinderen heb je ook op in de omgeving en als je 1 op 1 oudertijd nodig hebt, kan dat ook geregeld worden in een groter gezin.
Een kind heeft fundamenteel behoefte aan liefde en veiligheid. Meer niet.
-Darkside- schreef:
27-11-2018 13:59

Nou, je ontneemt een kind helemaal niets fundamenteels als hij wel of juist geen siblings heeft.
Contacten met andere kinderen heb je ook op in de omgeving en als je 1 op 1 oudertijd nodig hebt, kan dat ook geregeld worden in een groter gezin.
Wij zijn het helemaal met elkaar eens ;-)
Wacht nou eerst maar eens af tot je kinderen een stuk groter zijn, Ikigai.
Er valt nu nog niks van te zeggen.

Misschien zijn ze twee handen op één buik, Misschien voelen ze zich tot elkaar veroordeeld. Er valt nu nog geen zinnig woord over te zeggen.

Misschien vinden ze je later een topmoeder, Misschien juist niet of alles er tussenin.
Haasjehop schreef:
27-11-2018 13:40
Verschrikkelijk ;)
-Darkside- schreef:
27-11-2018 13:59

Contacten met andere kinderen zijn natuurlijk heel anders, dan je bloedeigen broers en zussen waarmee je samen in een gezin opgroeit. Een enigskind staat er alleen voor als de ouders hulpbehoevend worden. Een enigskind heeft niemand om te praten over zijn prille kindertijd en thuissituatie, wanneer de ouders overleden zijn. Een enigskind staat er altijd alleen voor en staat altijd 1-2 achter. De ouders kunnen een front vormen en het kind staat altijd alleen. Geen broer of zus om eens lekker lol mee te trappen, of stiekem een bondje mee te smeden. Nooit tante worden, op verjaardag zijn alleen je ouders er, geen andere leeftijdsgenoten die in dezelfde levensfase zitten.

Ik vind het wel degelijk een heel fundamenteel iets. Als ik zie hoeveel mijn kinderen nu al aan elkaar hebben, dan had ik mijn kinderen wel degelijk iets ontnomen als we niet voor een tweede waren gegaan.
Ikigai schreef:
27-11-2018 15:17
Contacten met andere kinderen zijn natuurlijk heel anders, dan je bloedeigen broers en zussen waarmee je samen in een gezin opgroeit. Een enigskind staat er alleen voor als de ouders hulpbehoevend worden. Een enigskind heeft niemand om te praten over zijn prille kindertijd en thuissituatie, wanneer de ouders overleden zijn. Een enigskind staat er altijd alleen voor en staat altijd 1-2 achter. De ouders kunnen een front vormen en het kind staat altijd alleen. Geen broer of zus om eens lekker lol mee te trappen, of stiekem een bondje mee te smeden. Nooit tante worden, op verjaardag zijn alleen je ouders er, geen andere leeftijdsgenoten die in dezelfde levensfase zitten.

Ik vind het wel degelijk een heel fundamenteel iets. Als ik zie hoeveel mijn kinderen nu al aan elkaar hebben, dan had ik mijn kinderen wel degelijk iets ontnomen als we niet voor een tweede waren gegaan.
Ik wist niet dat enigst kinderen ook altijd in isolatie van andere kinderen en familie opgroeien!
Ikigai schreef:
Contacten met andere kinderen zijn natuurlijk heel anders, dan je bloedeigen broers en zussen waarmee je samen in een gezin opgroeit.

"Een enigskind staat er alleen voor als de ouders hulpbehoevend worden."
Je weet tenminste wel waar je aan toe bent, je krijgt niet te maken met teleurstellingen wanneer die broer/zus het laat afweten. De eventuele partner vergeet je voor het gemak even?

"Een enigskind heeft niemand om te praten over zijn prille kindertijd en thuissituatie, wanneer de ouders overleden zijn."
Er zijn verder geen familieleden? Geen nichten, neven?

"Een enigskind staat er altijd alleen voor en staat altijd 1-2 achter. De ouders kunnen een front vormen en het kind staat altijd alleen."
Een hechte band tussen alledrie nog nooit van gehoord? Gelijkwaardigheid op volwassen leeftijd?

"Geen broer of zus om eens lekker lol mee te trappen, of stiekem een bondje mee te smeden."
Nogmaals: van verdere familie ontbreekt ieder spoor? Geen vrienden enzo?

"Nooit tante worden, op verjaardag zijn alleen je ouders er, geen andere leeftijdsgenoten die in dezelfde levensfase zitten."
Huh? Zie boven

Ik vind het wel degelijk een heel fundamenteel iets.
"Als ik zie hoeveel mijn kinderen nu al aan elkaar hebben, dan had ik mijn kinderen wel degelijk iets ontnomen als we niet voor een tweede waren gegaan."
Op repeat: Ze zijn nog veel te klein om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Dus: Een enig kind krijgt verder geen partner met wie hij lief en leed kan delen? Heeft geen nichten of neven?
Moederziel alleen met zijn ouders?
Morgenstond_ schreef:
27-11-2018 15:25
Ik wist niet dat enigst kinderen ook altijd in isolatie van andere kinderen en familie opgroeien!
Een nichtje of neefje (als die er al is, want als je opa/oma ook maar 1 kind hadden, dan zal er geen sprake zijn van andere familie), kan natuurlijk nooit dezelfde rol vervullen als een broer of zus, waarmee je samen opgroeit. Je deelt immers niet je eigen ouders met hen, niet hetzelfde huis, niet dezelfde jeugd.

Je ontneemt je kind trouwens ook het hebben van zo'n zelfde nichtje/neefje, waarmee misschien nog een soort familieband kan bestaan.
Janiva schreef:
27-11-2018 15:45
Dus: Een enig kind krijgt verder geen partner met wie hij lief en leed kan delen? Heeft geen nichten of neven?
Vergeet niet dat het Ikigai betreft. Die blijft volharden in zijn/haar waarheid -de enige geldende- en persisteren in zijn/haar denkbeelden. Gaat ook heel selectief op posts in...
Baggal schreef:
27-11-2018 15:54
Vergeet niet dat het Ikigai betreft. Die blijft volharden in zijn/haar waarheid -de enige geldende- en persisteren in zijn/haar denkbeelden. Gaat ook heel selectief op posts in...
Ja, het is een beetje dat sprookje met die bordjes pap. 1 kind, nee zielig, 3 kinderen, nee teveel. 2 kinderen PERFECT!
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Chocoladestukjes schreef:
27-11-2018 15:59
Ja, het is een beetje dat sprookje met die bordjes pap. 1 kind, nee zielig, 3 kinderen, nee teveel. 2 kinderen PERFECT!
En dan vaak eindigen met: “[...] Heerlijk! :heart:

Mag ik een teiltje... :-$

Maar nu krijg ik vast een post met de strekking dat sommige mensen met twee kinderen toch echt diepgelukkig zijn. Dat iets beters dan het beste (nl. een gezin van 4) er gewoon niet is en dat mensen die dat geluk mogen ervaren pas echt weten wat volmaakt gelukkkg zijn is. Heerlijk :heart:
Ikigai schreef:

Nooit tante worden zie ik als het allergrootste vóórdeel van enig kind zijn!

Niet met de mening/bemoeienis van een sibling te maken hebben bij het ziekte/sterfteproces van mijn vader heb ik ook mazzel mee gehad als ik de verhalen hoor van vrienden die in die periode juist veel gezeik hadden met hun siblings die overal anders over dachten en als je dan ook nog beiden in de stress zit over de situatie dan botst dat nog harder dan wanneer het leven z'n gewone gangetje gaat.

Als enig kind opgroeien was voor mij juist ideaal, ik had er niet tegen gekund om 24/7 door 'n sibling lastig gevallen te kunnen worden of hotelkamers te moeten delen tijdens vakanties.
Het wordt echt een beetje lachwekkend, dat dramatische gedoe van Ikigai.
Janiva schreef:
Schijnbaar wel, heb ik weer wat geleerd.
Janiva schreef:
Maar een partner ontmoeten de meesten pas wanneer ze een jaar of 20-30 zijn. Daar heb je dan je jeugd niet mee gedeeld. Dat is toch totaal iets anders dan een broer/zus, die er vanaf je geboorte, of prilste jeugd bij is. Iedere dag?

Slapen in hetzelfde huis, opstaan en ontbijten, naar school, clubjes, weer naar huis, avondeten, naar bed gaan, maar ook in het weekend, alles beleef je samen.

En dan op volwassen leeftijd, de zorg voor de ouders kunnen delen. Elkaar bellen om iets te bespreken over een ouder. Maar ook samen terugkijken en alle herinneringen en verhalen die je samen deelt.

Ik vind het zelf van onschatbare waarde.
Ach, ik denk dat het aantal broers of zussen voor een kind gewoon een gegeven is.
Haasjehop schreef:
27-11-2018 16:29
Ach, ik denk dat het aantal broers of zussen voor een kind gewoon een gegeven is.
Nou nee. Ik weet nog zo goed dat er in de klas van mijn zus een meisje zat dat alleen was. Ze kwam vaak bij ons spelen, omdat ze het zo gezellig bij ons vond. Bij haar thuis was het altijd stil. Zij moest altijd zelf iets bedenken, aangezien er niemand was om mee te spelen.

Ze is altijd jaloers geweest op de band die mijn zussen en ik onderling hadden, want zij moest om half 6 weer naar dat lege huis, waar wij gewoon verder konden praten, lachen en spelen tot we naar bed gingen.
Ikigai schreef:
27-11-2018 16:32
Nou nee. Ik weet nog zo goed dat er in de klas van mijn zus een meisje zat dat alleen was. Ze kwam vaak bij ons spelen, omdat ze het zo gezellig bij ons vond. Bij haar thuis was het altijd stil. Zij moest altijd zelf iets bedenken, aangezien er niemand was om mee te spelen.

Ze is altijd jaloers geweest op de band die mijn zussen en ik onderling hadden, want zij moest om half 6 weer naar dat lege huis, waar wij gewoon verder konden praten, lachen en spelen tot we naar bed gingen.
Tja, dat kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven