Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

30-06-2019 20:44 392 berichten
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.

Maar eerst: een hele fijne vakantie!

Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
Hier geen continurooster, maar het is mij een beetje om het even omdat ik thuis ben.
Hier in de omgeving is er geen enkele school met continurooster. Allemaal 2x naar school.

De afgelopen jaren werkte ik dan in de ochtenden en aten we samen thuis een boterham, maar dat kan nu dus niet meer. Merkte wel dat ze het fijn vond, zo'n rust moment tussen de middag. Al is een continurooster voor ouders wellicht weer makkelijker.

Op de school zitten ongeveee 175 leerlingen en er blijven er slechts een stuk of 80 over. Het is altijd wel gezellig op het plein tussen de middag met wachtende moeders, vaders, opa's en oma's. Vaak worden dan ookal de speelafspraakjes gemaakt, dan hoeft de andere ouder bijvoorbeeld niet na schooltijd voor niets te lopen.
Hier in de buurt van de 27 scholen 1 of 2 met continurooster. De rest gewoon het oude vertrouwde.

Ik vind het met name voor de kleuters nog heel fijn. Even tussen de middag thuis. Uitrusten. Onze oudste sliep rustig een half uurtje en ging dan toch weer naar school. Had ze net even nodig.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen continurooster. Naast dat wij niet iedere dag thuis zijn, is het rustiger en overzichtelijker voor dochter om naar de overblijf te gaan. Wij wonen te ver weg om heen en weer te gaan
Hier in de buurt waren er maar een enkel met een continue rooster maar worden er meer. De school van onze kinderen is inmiddels ook een continue school. Het bevalt hier best goed. Ze hoeven maar 1 keer naar de bso en kunnen elke andere dag wel afspreken, want om 2 uur uit dus altijd wel 3 uur speeltijd.

Onze zoon gaat een in het begin van School jaar een combinatie doen van ochtenden starten in groep 3 en dan in de middagen naar groep 2. Dit omdat ze hem nog erg jong vonden in zijn doen en veel kon leren als oudste kleuter, maar wel de uitdaging van het leren mee te krijgen. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Hij zet zich in de vakantie er af tegen alle kinderen jonger dan hem en wil alleen maar mee doen met de oudere kinderen. Als hij dit op school doorzet dan Blijft deze constructie niet lang. Ben benieuwd hoe hij het doet. Hier beginnen ze met woordjes leren en zetten meer in op begrijpend lezen. Dit is de methode waterfietsen dat vooral bij Jenaplan scholen wordt gebruikt.
Hier een continu-rooster. Vind ik juist erg fijn: alle kinderen hebben dan hetzelfde rooster, dus niet sommigen overblijven, sommigen naar huis. Speelafspraakjes worden dus gewoon 's ochtends gemaakt, of als de kinderen het tijdens de schooldag bedenken, dan pas bij het ophalen.
Maar ik denk dat dat afspraakjes maken steeds zelfstandiger gaat worden. Je moet natuurlijk nog wel blijven afstemmen als ouders, maar voorheen stuurde ik ook wel een beetje, als ik wist dat hij het eng vond om te vragen bv, en dat zal steeds minder nodig zijn.
Zoon heeft veel zin in morgen. Eigenlijk een bso-dag (hij gaat drie keer in de week), maar omdat ik van de week een speciale training op het werk heb, heb ik de bso geruild. Vind het op die eerste dag ook wel fijn om hem te kunnen halen en alle verhalen te horen.
Zul je zien dat hij net morgenmiddag roept bij het ophalen "dag mam, ik ga bij Jantje spelen, tot later!" :D
Dag 1 was hier een groot succes. Ze hebben de 1 leren schrijven (die moet een beetje schuin, mama). En er is gelukkig ook coole Lego in de klas.
Fijn, Pozzebok!

Hier is vandaag een oefening/toetsje/opdracht (?) gedaan waarbij de leerlingen bij 24 woorden moesten bepalen of er een i in zit of niet.

En zoon had mogen vertellen over het weekend in de kring. Leuk dat hij dat heeft gedaan, schijnt bij de kleuters niet vaak gebeurd te zijn.
Vandaag ook de eerste schooldag van mijn zoon in groep 3.
Toen ik hem ophaalde zei hij dat het heel leuk was, hij had het woordje ik leren schrijven zei hij. Bij ons hebben ze een continu rooster, vind dat wel fijn.
Mijn zoon is sinds een paar maanden nu s nachts zindelijk. Had laatst wel weer 2 keer een ongelukje gehad. Maar gaat eigenlijk heel goed .
Klinkt goed, mobo235.
Hier na zes keer een nat bed maar weer gestopt. Ik had gehoopt dat het zou helpen om geen luier te dragen, dat is niet zo. En zoon wordt zelfs niet wakker als hij in een nat bed ligt. Maar sinds hij weer een luier heeft is die al twee keer droog gebleven, dus het zit er toch aan te komen.

Ook leuk dat zoon durfde te vertellen, NYC.
Hier was het ook leuk... hij had gerekend (was wel makkelijk hoor mama) en hij kende geen namen van kindjes die waren moeilijk maar het waren er 23 ;-)
Pozzebok schreef:
26-08-2019 21:18
Klinkt goed, mobo235.
Hier na zes keer een nat bed maar weer gestopt. Ik had gehoopt dat het zou helpen om geen luier te dragen, dat is niet zo. En zoon wordt zelfs niet wakker als hij in een nat bed ligt. Maar sinds hij weer een luier heeft is die al twee keer droog gebleven, dus het zit er toch aan te komen.

Ook leuk dat zoon durfde te vertellen, NYC.
Mijn dochter sliep ook door in een nat bed. Dus ook weer terug naar de luiers, totdat ze zelf aangaf weer te willen oefenen. Ze had echt niet door dat ze plaste. Overdag wel al zindelijk vanaf 2,5 jaar. En s nachts vanaf 5 jaar.
We hebben hier de eerste losse tand!!! :-P
Zoon had het gisteren ontdekt toen ie op een worteltje beet en dat pijn deed. In eerste instantie was hij een beetje voorzichtig erover. Toen ik hem uitlegde wat er aan het gebeuren was héél trots en hij vertelt het aan iedereen die het maar horen wil.
NYC schreef:
28-08-2019 09:50
We hebben hier de eerste losse tand!!! :-P
Zoon had het gisteren ontdekt toen ie op een worteltje beet en dat pijn deed. In eerste instantie was hij een beetje voorzichtig erover. Toen ik hem uitlegde wat er aan het gebeuren was héél trots en hij vertelt het aan iedereen die het maar horen wil.
Hier is nr 3 eruit... kwam er alleen bij de tandarts achter dat er dan ook extra kiezen bijkomen.... die waren dus niet goed gepoetst :facepalm:
Hier nog geen tanden los, en ik gok dat het ook nog wel even gaat duren. De kaak is nog zo smal. Er is helemaal geen plek voor nieuwe tanden.
Nu loopt dochter in groei, dus ik 'hoop' hier ook mee, anders krijgt ze zo'n gek bakkie.
Hier al 5 tanden uit, onder al 2 volwassen tanden en boven 1 die nu een stukje door is. Een mooi fietsenrek dus :flirting:

De kiezen zijn geseald, ivm diepe groeven. Gelukkig is tandenpoetsen geen drama.
Oh wij zijn hier al zes wisseltanden op weg. Maar zoon kreeg zijn eerste tanden ook al redelijk vroeg, en dat schijnt voorspellend te zijn voor vroeg wisselen.
Hier nog geen losse tanden. Tot grote teleurstelling van dochter (klasgenootje wel, sticker van de juf, tandenfee). Volgens haarzelf heeft ze meerdere wiebeltanden, maar het zit nog Stevie vast.
Mugske schreef:
28-08-2019 21:27
Hier nog geen losse tanden. Tot grote teleurstelling van dochter (klasgenootje wel, sticker van de juf, tandenfee). Volgens haarzelf heeft ze meerdere wiebeltanden, maar het zit nog Stevie vast.
Hier zit zoon bijna elke dag te checken of er niets los zit. Hij vind het maar niks dat hij nog geen tand gewisseld heeft ook al heeft de tandarts gezegd dat het nog best even kan duren.
Hier ook nog alles stevig vast wat betreft de tanden.
Hier nog geen losse tanden (zou ook wel erg vroeg zijn :winkie: ) en wel een continurooster met de woensdagmiddag vrij.

Hebben hier het startgesprek gehad, nu voor de eerste keer (vanaf groep 3) met kleine erbij. Moet zeggen dat het dan wel echt een leuk en persoonlijk gesprek wordt. Was al bekend dat hij extra uitdaging zou gaan krijgen en nu heeft de juf met ons erbij kunnen vertellen aan hem wanneer hij dan de klas uitgaat en naar welke juf en wat hij qua lezen op eigen niveau en rekenwerk+ gaat doen. Je zag hem echt groeien van trots omdat de juf het ook echt bracht omdat hij het goed doet in de klas. Tot nu toe in groep 2 was hij gewend dat alleen de kinderen die extra zorg nodig hadden de klas uit moesten. Waren dus beetje bang dat hij het als iets "negatiefs" zou zien maar door de uitleg van de juf was dat helemaal het geval niet. En ja hier is wat de juf zegt altijd waar....in tegenstelling tot wat mama en papa zeggen O_O

Verder druk met schrijven van de letters aa, oo, b, t, p dus geen "ik" hier maar dat komt omdat ze dat al vanaf pasen in groep 2 zijn mee gaan doen.

Verder zijn de sport en muziekles ook weer begonnen dus hij is aan het einde van de week wel echt moe....mama en papa kunnen dus lekker uitslapen op zaterdag! :cheer:

Hoe zijn voor de eerste dagen voor de deze week starters gegaan? Hopelijk goed!
anoniem_641ac96ec9ca0 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 10:43
Reden: schrijffouten
1.01% gewijzigd
Hier zit de eerste week er ook op.

Zoon heeft twee juffen, waarvan hij er eentje al in groep 1 heeft gehad. Beide juffen zijn schatten dus ik ben heel blij.

Hij heeft gelukkig een continu rooster. Nu scheelt het dat mijn man (helaas) thuis zit maar ik werk onregelmatige en vaak lange dagen in de horeca dus voor mij is het wel handig. Ik breng hem en hij wordt door zijn vader of door mijn ouders opgehaald.

Hij vond de eerste week erg leuk, zo leuk dat we nog de hele avond rekensommen hebben gemaakt want hij miste school....
Wel een drukke agenda trouwens voor hem.
Maandag en donderdag schoolgym
Dinsdag en donderdag voetbaltraining en donderdag ook nog zwemles.
Wel gezond voor hem :-).
Hij zweet als een otter dus de gymspullen gaan na de gymles (in een echte gymzaal op een paar minuutjes lopen van school) mee naar huis.

Maakt jullie school ook gebruik van Klasbord?
Een keer is genoeg...
kuzu wijzigde dit bericht op 01-09-2019 00:07
Reden: Dubbel
96.46% gewijzigd
Hier is vrijdag het eerste werkboekje al mee naar huis gekomen. Ze werken met veilig leren lezen Kim-versie. Super leuk vormgegeven. Leuke platen waarbij ze kruisjes moeten zetten als er een ... in zit.

Ben benieuwd of ze maandag in maan of zon mag lezen. Dochter kan al aardig lezen, maar de ie, ei, ui en oe zijn nog lastig.
Voor zon moeten ze eigenlijk alle letters kennen. Dus ben benieuwd!
Hier nog 1 nachtje slapen!

Ze is er aan toe, huilt om de stomste dingen en begint zich te vervelen.

Ben ontzettend benieuwd hoe ze het gaat vinden.

Hier hebben we ook klasbord, sinds vorig jaar al. Ik vind het wel handig, bij ons hebben ze de reageerknop uit gezet dus geen onnodige berichten over en weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven