Groep 3 topic (schooljaar 2019-2020)

zondag 30 juni 2019 om 20:44
Voor iedereen die wil meeschrijven of -lezen over de bevindingen van onze kinderen, die komend schooljaar (2019-2020) naar groep 3 gaan.
Maar eerst: een hele fijne vakantie!
Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
Maar eerst: een hele fijne vakantie!
Om verder te gaan in schooljaar 2020-2021: kinderen/middenbouw-topic-schooljaar-20 ... #p31595231
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 02-07-2020 16:13
31.90% gewijzigd
maandag 19 augustus 2019 om 13:08
Hier ook nog twee weken. Dochter heeft er wel zin in maar ze vindt het ook spannend. Ze is ook een van de jongsten van de klas en niet erg groot. (Wordt in dec 6).
Ze is nu eigenlijk pas een jaar zindelijk in de nachten (was met 2,5 overdag zindelijk). Bij nachtzindelijkheid hebben we wel bij geholpen door strikt minimaal 7 bekers drinken te laten drinken overdag (ze kleurde ook bekers in op een blaadje elke dag als ze er 1 leeg had) en na 18u geen drinken meer. Jongste is 3 en was in een keer zindelijk dag en nacht.
Ze is nu eigenlijk pas een jaar zindelijk in de nachten (was met 2,5 overdag zindelijk). Bij nachtzindelijkheid hebben we wel bij geholpen door strikt minimaal 7 bekers drinken te laten drinken overdag (ze kleurde ook bekers in op een blaadje elke dag als ze er 1 leeg had) en na 18u geen drinken meer. Jongste is 3 en was in een keer zindelijk dag en nacht.
maandag 19 augustus 2019 om 13:35
Ze draagt zo weinig broeken dat ik tegenwoordig investeer in wat duurdere mailliots. Deze treggings ( https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.0548111006.html ) van de HM gaan nog omdat ze wat lang vallen. Die kan ik dan een lengte maat kleine kopen, zodat het voor die ene keer dat een broek handiger is toch wat in de kast ligt.sprietgras schreef: ↑19-08-2019 13:05Heb je de extra smalle broeken geprobeerd bij Name It? De extra smalle van h&m (extra slim geloof ik) past dochter bij ons ook (1,15 lang en 16,5kg maar wel korte benen). De gewone skinny broeken van h en m zakken bij dochter van haar billen.

maandag 19 augustus 2019 om 14:11
starfish0704 schreef: ↑19-08-2019 13:35Ze draagt zo weinig broeken dat ik tegenwoordig investeer in wat duurdere mailliots. Deze treggings ( https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.0548111006.html ) van de HM gaan nog omdat ze wat lang vallen. Die kan ik dan een lengte maat kleine kopen, zodat het voor die ene keer dat een broek handiger is toch wat in de kast ligt.
Dit! Dochter draagt deze ook, zijn regelmatig in de aanbieding voor 5,99.
Ze heeft nu qua lengte 128 maar deze zakt bij de billen nog wat, de benen zitten wel redelijk goed.
In de winter draagt ze de skinny jeans van Terstal, die kan je verstellen met knoopsgat elastiek. Dan nog zitten ze iets ruim maar wel goed te doen.
maandag 19 augustus 2019 om 15:38
Mocht je toch nog een keer een Spijkerbroek willen zou je die x-tra slim van name IT dus kunnen proberen. Die zijn smaller dan van h en m.starfish0704 schreef: ↑19-08-2019 14:28Dochter is dus zo smal dat ze in die in 104 perfect zitten, maar die zijn inmiddels echt te hoog water. Verder heeft ze maat 122/128 van HM....
Mijn dochter wil dus ook bijna alleen jurkjes aan, dus koop bijna geen jeans meer. Zorg dat ik er 1 in de kast heb. Maar goed dochter heeft shirts en jurken 122/128 en broeken/leggings 110.

maandag 19 augustus 2019 om 21:43
Hier grote spanning bij de start, tranen, papa niet los laten.
Ze mocht van de juffen (ze waren er allebei vandaag echt top!) een knuffel bij zich houden.
Verder is de dag goed gegaan. Ze was blij bij thuiskomst en heeft echt veel verteld, tot in detail sommige dingen.
Vandaag de i geleerd, de schrijfletter (aan elkaar letter aldus dochter), rekenen, en lekker veel spelen nog!
Ze mocht van de juffen (ze waren er allebei vandaag echt top!) een knuffel bij zich houden.
Verder is de dag goed gegaan. Ze was blij bij thuiskomst en heeft echt veel verteld, tot in detail sommige dingen.
Vandaag de i geleerd, de schrijfletter (aan elkaar letter aldus dochter), rekenen, en lekker veel spelen nog!

maandag 19 augustus 2019 om 22:09
Wat leuk om te horen dat ze goed gestart zijn.
Vandaag was er een vriendinnetje te spelen, zij mist school wel een beetje bij vlagen. Ons kind nog niet, die vindt vakantie fijn zei ze.
Ondertussen wel Bouw weer opgepakt. Ook samen lezen en dat gaat aardig goed. Hoop dat daar een stijgende lijn in zit.
Vandaag was er een vriendinnetje te spelen, zij mist school wel een beetje bij vlagen. Ons kind nog niet, die vindt vakantie fijn zei ze.
Ondertussen wel Bouw weer opgepakt. Ook samen lezen en dat gaat aardig goed. Hoop dat daar een stijgende lijn in zit.

dinsdag 20 augustus 2019 om 09:38
Nou hier ook gisteren gestart. Vandaag voor het "echt" hoor mama want gisteren mochten we nog lekker spelen. Hier hebben ze vorig jaar als groep 2 al op vrijdag meegedraaid met 3 dus starten met de basis en de letter i hoeft hier niet meer. Geen idee waar ze wel mee starten maar ik verwacht meteen met hele woorden schrijven.
Verder vond het hij het vooral heel leuk en mama als de juf met groep 1 en 2 start dan mogen wij lekker lezen, dat vind ik heel fijn.....houd dat vast kerel denk ik dan.
Hij is verder met zijn 5 jaar 1.19 meter groot dus goed aan de maat en helemaal trots op zijn nieuwe herfst/wintergarderobe maat 122. Wel beetje jammer dat hij smal is gebouwd dus alles moet wel wel met verstelbare band want anders zakt het van zijn kleine kadetten af.
Zondag was het trouwens in slaap vallen een ramp, gisteren was hij vertrokken toen hij zijn kussen raakte, verwacht einde van de week een heel moe ventje te hebben maar ach daar is het weekend voor om lekker bij te komen.
Oh er was hier trouwens voor de start nodig een etui, potlood, prittstift, schaar en gum...brief kwam uiteindelijk donderdag.
Verder vond het hij het vooral heel leuk en mama als de juf met groep 1 en 2 start dan mogen wij lekker lezen, dat vind ik heel fijn.....houd dat vast kerel denk ik dan.
Hij is verder met zijn 5 jaar 1.19 meter groot dus goed aan de maat en helemaal trots op zijn nieuwe herfst/wintergarderobe maat 122. Wel beetje jammer dat hij smal is gebouwd dus alles moet wel wel met verstelbare band want anders zakt het van zijn kleine kadetten af.
Zondag was het trouwens in slaap vallen een ramp, gisteren was hij vertrokken toen hij zijn kussen raakte, verwacht einde van de week een heel moe ventje te hebben maar ach daar is het weekend voor om lekker bij te komen.
Oh er was hier trouwens voor de start nodig een etui, potlood, prittstift, schaar en gum...brief kwam uiteindelijk donderdag.
vrijdag 23 augustus 2019 om 21:02

vrijdag 23 augustus 2019 om 21:18
Hier zit de eerste week er ook op. Heel sportief weekje want hij heeft deze week sportdag gehad (voor hele school) naast zwemles en twee gymlessen. Deze week heeft hij lees- en schrijfletters i en k geleerd. Liet heel mooi zien ook thuis hoe het moest.
En... hij fietst sinds gisteren los!!! Weet dat veel kinderen het op deze leeftijd allang kunnen maar tot vóór de zomervakantie zat hij echt als een zoutzak op zijn fiets. En gisteren zei hij ineens: “vandaag ga ik fietsen” en daar ging hij. Nog beetje zwalkend maar echt helemaal los en vooral: vol zelfvertrouwen. Heel fijn om te zien en hij geniet er nu ook echt van terwijl hij dus absoluut niet wilde oefenen zonder zijwielen.
En... hij fietst sinds gisteren los!!! Weet dat veel kinderen het op deze leeftijd allang kunnen maar tot vóór de zomervakantie zat hij echt als een zoutzak op zijn fiets. En gisteren zei hij ineens: “vandaag ga ik fietsen” en daar ging hij. Nog beetje zwalkend maar echt helemaal los en vooral: vol zelfvertrouwen. Heel fijn om te zien en hij geniet er nu ook echt van terwijl hij dus absoluut niet wilde oefenen zonder zijwielen.
vrijdag 23 augustus 2019 om 22:13
Ik heb vandaag de klas weer ingericht. Alle potloden en stiften liggen klaar op de tafeltjes om aan de slag te gaan. De rekenrekken en klikklakboekjes ernaast.... Gelukkig nog een week om de administratie op orde te brengen en me in te lezen!
Klinkt als een leuke week NYC, goede start van het nieuwe jaar! En gelijk een sportdag, ook erg leuk. Doet de school niet mee aan de koningsspelen?
Ah Mugske, dat is toch wel zielig! Komt ze in een nieuwe klas met nieuwe kinderen?
Klinkt als een leuke week NYC, goede start van het nieuwe jaar! En gelijk een sportdag, ook erg leuk. Doet de school niet mee aan de koningsspelen?
Ah Mugske, dat is toch wel zielig! Komt ze in een nieuwe klas met nieuwe kinderen?

vrijdag 23 augustus 2019 om 23:08
Hier ook week 1 er op zitten.
Maandag was nog erg spannend, dinsdag ging beter. Woensdag was stom (te veel moeten leren), donderdag ging top en vanmorgen liet ze me weer niet los.
Ze is nog aan het wennen dus.
Lezen vindt ze saai (kan ze ook al, dus kern start is dan ook saai), schrijven en rekenen vind ze leuk.
Maar gelukkig ook nog veel speelmomenten.
Maandag was nog erg spannend, dinsdag ging beter. Woensdag was stom (te veel moeten leren), donderdag ging top en vanmorgen liet ze me weer niet los.
Ze is nog aan het wennen dus.
Lezen vindt ze saai (kan ze ook al, dus kern start is dan ook saai), schrijven en rekenen vind ze leuk.
Maar gelukkig ook nog veel speelmomenten.
zaterdag 24 augustus 2019 om 08:06

zaterdag 24 augustus 2019 om 08:10
zaterdag 24 augustus 2019 om 08:51

zaterdag 24 augustus 2019 om 15:55
Ja, zo ging het ook met praten en zindelijk worden. Hij heeft nooit gebrabbeld, losse eenvoudige woordjes gezegd en pas tussen 3 en 3.5 ging hij ineens praten maar toen wel meteen in volle zinnen. Veel klanken waren onverstaanbaar maar in slechts 9 logopediesessies had ie toen het voorgeschreven programma (waar zes maanden voor stond) doorlopen en was er niets meer te merken van een achterstand.
Zindelijk worden idem. Hij wilde niks van een potje weten, niet oefenen, nul interesse in dat hele gebeuren rondom de wc. En letterlijk van de ene op andere dag geen luier meer aan en zowel op de wc plassen en poepen. En ook 's nachts droog.
Dus dat het zo zou gaan met fietsen verbaast me niet. Maar het is voor ons als ouders heel lastig in te schatten want je ziet dus geen stapjes, geen kleine vorderingen, geen grote lijn. Het is een en al gissen of en wanneer iets gaat komen.
Misschien dat we dat in de schoolse vaardigheden ook nog wel gaan zien. Pengreep ook zoiets, heeft ie meer dan een jaar "fout" gedaan en van de een op de andere dag ineens helemaal goed en zover ik weet niet meer in vergist.

zaterdag 24 augustus 2019 om 21:28
NYC schreef: ↑24-08-2019 15:55Ja, zo ging het ook met praten en zindelijk worden. Hij heeft nooit gebrabbeld, losse eenvoudige woordjes gezegd en pas tussen 3 en 3.5 ging hij ineens praten maar toen wel meteen in volle zinnen. Veel klanken waren onverstaanbaar maar in slechts 9 logopediesessies had ie toen het voorgeschreven programma (waar zes maanden voor stond) doorlopen en was er niets meer te merken van een achterstand.
Zindelijk worden idem. Hij wilde niks van een potje weten, niet oefenen, nul interesse in dat hele gebeuren rondom de wc. En letterlijk van de ene op andere dag geen luier meer aan en zowel op de wc plassen en poepen. En ook 's nachts droog.
Dus dat het zo zou gaan met fietsen verbaast me niet. Maar het is voor ons als ouders heel lastig in te schatten want je ziet dus geen stapjes, geen kleine vorderingen, geen grote lijn. Het is een en al gissen of en wanneer iets gaat komen.
Misschien dat we dat in de schoolse vaardigheden ook nog wel gaan zien. Pengreep ook zoiets, heeft ie meer dan een jaar "fout" gedaan en van de een op de andere dag ineens helemaal goed en zover ik weet niet meer in vergist.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit lastig kan zijn voor ouders. Je wil de ruimte geven voor ontwikkeling, maar je wil ook steun zijn als kind het moeilijk heeft.
Hier zitten we nog met dat auditieve stukje, maar opeens deze vakantie gaat ze met sprongen vooruit.

zaterdag 24 augustus 2019 om 22:23
Dochter gaat al vanaf het begin iedere dag naar de overblijf en 2 dagen bso. Vanaf dit jaar 1 dag bso, omdat ik halve dag minder ga werken. Ze heeft nooit gekoppeld over de overblijf. Bso is ook leuk, kleine groep, kinderen van haar leeftijd. Soms wel gedoetjes met andere kinderen, maar dat hoort erbij.
zaterdag 24 augustus 2019 om 23:20
Wat goed dat hij fiets nu nyc maar idd lijkt me lastig als je geen stapjes ziet maar hij het pas doet als hij het kan.... herken dat deels wel hoor bij zoon....
Hebben bij jullie de scholen gene continu roosters? Hier wel eigenlijk vrijwel allemaal was het ook al gewend vanuit speciaal onderwijs en vind het een uitkomst. Zou wel nu met de korte woensdag het liefst bso verplaatsen naar andere dag dat hij dan thuis zou zijn maar dat is met 3 kinderen op de opvang gewoon niet te doen om dagen om te ruilen. Heb straks ook al 2 kinderen op verschillende bso’s als dochter straks ook naar school gaat.
Hebben bij jullie de scholen gene continu roosters? Hier wel eigenlijk vrijwel allemaal was het ook al gewend vanuit speciaal onderwijs en vind het een uitkomst. Zou wel nu met de korte woensdag het liefst bso verplaatsen naar andere dag dat hij dan thuis zou zijn maar dat is met 3 kinderen op de opvang gewoon niet te doen om dagen om te ruilen. Heb straks ook al 2 kinderen op verschillende bso’s als dochter straks ook naar school gaat.