Helpen in huis

dinsdag 26 mei 2020 om 13:39
Hoe laten jullie je kind(eren) helpen in huis?
Mijn zoon is nu 6 en ik vind dat hij af en toe best een steentje mag bijdragen, bijvoorbeeld helpen met afruimen, tafel dekken en zulke dingen. Hij vindt van niet.
Nu kan ik natuurlijk de "moeders wil is wet" kaart spelen, maar eigenlijk zou ik graag willen dat het voor hem ook gewoon normaal wordt om te helpen, als ie volwassen is wil ik ook dat hij niet alles aan anderen overlaat. Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar?
Mijn zoon is nu 6 en ik vind dat hij af en toe best een steentje mag bijdragen, bijvoorbeeld helpen met afruimen, tafel dekken en zulke dingen. Hij vindt van niet.
Nu kan ik natuurlijk de "moeders wil is wet" kaart spelen, maar eigenlijk zou ik graag willen dat het voor hem ook gewoon normaal wordt om te helpen, als ie volwassen is wil ik ook dat hij niet alles aan anderen overlaat. Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar?

dinsdag 26 mei 2020 om 15:41
TO ik moest vroeger ook gewoon mijn steentje bijdragen. Natuurlijk was ik het daar, vooral in mijn pubertijd, nooit mee eens en riep ik regelmatig dat ik mijn moeders slaafje was. Dan kreeg ik standaard als antwoord 'Prima, dan was ik jouw onderbroeken ook niet meer ' en dan was de discussie klaar...

dinsdag 26 mei 2020 om 15:46
Nee, opvoeden is een kind dingen leren en overtuigen. Niet als dwangmiddel dreigen dat ze geen zakgeld krijgen.
ik geef mn bek ook maar een douw
dinsdag 26 mei 2020 om 15:48
Ik heb gewoon geen zin in dat gezeur de hele tijd met "andere kinderen hoeven niks te doen in huis" of "daar heb ik geen zin in".Madeliefjees schreef: ↑26-05-2020 15:46Nee, opvoeden is een kind dingen leren en overtuigen. Niet als dwangmiddel dreigen dat ze geen zakgeld krijgen.

dinsdag 26 mei 2020 om 15:50
Mwah, ik denk dat de waarheid in het midden ligt ergens hoor. Je kunt prima afspreken dat zakgeld afhankelijk is van het wel of niet doen van klusjes vind ik.Madeliefjees schreef: ↑26-05-2020 15:46Nee, opvoeden is een kind dingen leren en overtuigen. Niet als dwangmiddel dreigen dat ze geen zakgeld krijgen.

dinsdag 26 mei 2020 om 16:07
Eens!
Als ze hier hun taak niet deden. Bijvoorbeeld tafeldekken, dan deed ik dat een moesten ze een nieuwe taak uit de pot trekken. Kon dan ook een kutklus zijn, zoals naar de glasbak of naar het oud papier.
dinsdag 26 mei 2020 om 16:16
Mijn oudste zoon van 11 jaar is heel behulpzaam en daar heb ik eigenlijk niets voor hoeven doen.
Heb hem wel aangeleerd toen hij klein was dat hij zijn bord en beker naar de keuken bracht.
We hebben geen taken in huis maar hij ruimt vaak genoeg spontaan de vaatwasser leeg.
Maakt elke dag zijn eigen bed op, netjes zijn kleding in de was.
Wanneer ik zijn kamer schoonmaak helpt hij altijd wel mee.
Tafeldekken vraagt hij vrijwel iedere avond, mag ik helpen, kan ik helpen.
Onze zoon van 4 jaar brengt ook zijn eigen spullen naar de keuken.
Maakt zijn eigen bed iedere ochtend op en doet zijn rolgordijn open.
En ook zijn eigen kleding in de was.
Hij helpt ook met tafeldekken of afruimen omdat hij zijn broer dat ziet doen.
En sowieso eigen speelgoed opruimen, je mag met alles spelen en alles mag omgekiept worden, maar wel zelf opruimen.
Heb hem wel aangeleerd toen hij klein was dat hij zijn bord en beker naar de keuken bracht.
We hebben geen taken in huis maar hij ruimt vaak genoeg spontaan de vaatwasser leeg.
Maakt elke dag zijn eigen bed op, netjes zijn kleding in de was.
Wanneer ik zijn kamer schoonmaak helpt hij altijd wel mee.
Tafeldekken vraagt hij vrijwel iedere avond, mag ik helpen, kan ik helpen.
Onze zoon van 4 jaar brengt ook zijn eigen spullen naar de keuken.
Maakt zijn eigen bed iedere ochtend op en doet zijn rolgordijn open.
En ook zijn eigen kleding in de was.
Hij helpt ook met tafeldekken of afruimen omdat hij zijn broer dat ziet doen.
En sowieso eigen speelgoed opruimen, je mag met alles spelen en alles mag omgekiept worden, maar wel zelf opruimen.

dinsdag 26 mei 2020 om 16:18
Hier verdelen we de afwasmachine en verder hebben we wel eens schoonmaakochtenden in het weekend, dan kiezen we allemaal een ruimte die helemaal gedaan moet worden.
En we hebben een soort van huishoudelijk protocol als we bezoek krijgen of als er andere acute redenen zijn om snel op te moeten ruimen.
We doen verder niet aan tafel dekken: iedereen pakt zijn eigen bord uit de keuken, doet daar het eten erop en dan eten we gezamenlijk.
En we hebben een soort van huishoudelijk protocol als we bezoek krijgen of als er andere acute redenen zijn om snel op te moeten ruimen.
We doen verder niet aan tafel dekken: iedereen pakt zijn eigen bord uit de keuken, doet daar het eten erop en dan eten we gezamenlijk.

dinsdag 26 mei 2020 om 16:20
Ik heb nooit zo'n punt gemaakt van vaste taken nu ik erover nadenk. Dat was ook een beetje onhandig want naarmate ze ouder werden, werden de schema's onregelmatiger met sporten, trainen e.d. En als er één bij een vriendje bleef eten, schoof zijn afruimtaak dan door naar de volgende dag, of niet? Veel te ingewikkeld vond ik. Ik ben op dat gebied nogal een luie opvoeder geweest ben ik bang.
Maar dat betekende niet, dat ze nooit iets hoefden te doen. Het was meer: je helpt even als het nodig is. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot, maar eigenlijk meestal best goed. In de vakanties maakte ik klussenlijstjes en mochten ze daaruit zelf klusjes kiezen. Dat kon nog wel eens verrassend uitpakken; zo was de wc schoonmaken een tijd de favoriete klus van mijn dochter.
Hoewel mijn kinderen dezelfde opvoeding hebben gekregen, kwamen er wel clichés bovendrijven. Zo "zag" mijn zoon het niet en stond ik nog wel eens met hem in de kamer: vind je het echt opgeruimd? En die glazen die daar nog staan dan? Terwijl mij dochter uit zichzelf de stofzuiger pakte als ik aan het werk was.
Ik herinner me dat zoon een keer op kamp was met school, waarbij ze in vakantiehuisjes logeerden. Later vertelde zijn mentor, dat hij degene was die in het huisje ging opruimen, en kookte e.d. We hebben ons daar samen over verbaasd, want op school was hij ook niet bepaald een wonder van netheid en georganiseerdheid.
Nu hebben ze beide een eigen huishouden, en doen het beide prima. En zoon kan heerlijk koken!
Maar dat betekende niet, dat ze nooit iets hoefden te doen. Het was meer: je helpt even als het nodig is. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot, maar eigenlijk meestal best goed. In de vakanties maakte ik klussenlijstjes en mochten ze daaruit zelf klusjes kiezen. Dat kon nog wel eens verrassend uitpakken; zo was de wc schoonmaken een tijd de favoriete klus van mijn dochter.
Hoewel mijn kinderen dezelfde opvoeding hebben gekregen, kwamen er wel clichés bovendrijven. Zo "zag" mijn zoon het niet en stond ik nog wel eens met hem in de kamer: vind je het echt opgeruimd? En die glazen die daar nog staan dan? Terwijl mij dochter uit zichzelf de stofzuiger pakte als ik aan het werk was.
Ik herinner me dat zoon een keer op kamp was met school, waarbij ze in vakantiehuisjes logeerden. Later vertelde zijn mentor, dat hij degene was die in het huisje ging opruimen, en kookte e.d. We hebben ons daar samen over verbaasd, want op school was hij ook niet bepaald een wonder van netheid en georganiseerdheid.
Nu hebben ze beide een eigen huishouden, en doen het beide prima. En zoon kan heerlijk koken!
dinsdag 26 mei 2020 om 16:24
Mijn zoon is ook 6 en ik vraag het hem. Soms doet die het uit zichzelf maar niet altijd. Dat is ook niet erg. Maar merk wel als voorbeeld, wij willen dat hij iedere ochtend zijn bed opmaakt. En dat vragen we dan. Dan zegt hij weleens, ja ik weet het nu wel. Of je hoeft het niet steeds te zeggen, haha!
Maar we vragen ook of hij zijn bord naar de keuken wilt brengen. En natuurlijk zucht hij weleens of heeft er helemaal geen zin in. Maar merendeels gaat het goed.
Maar we vragen ook of hij zijn bord naar de keuken wilt brengen. En natuurlijk zucht hij weleens of heeft er helemaal geen zin in. Maar merendeels gaat het goed.

dinsdag 26 mei 2020 om 16:48
Ik mocht vroeger geen klusjes doen want te dom en te onhandig.
Nu heb ik een man die graag alles zelf doet en met wie ik letterlijk weleens het gevecht aan moet dat hij eens kan gaan zitten
(dan gaan we traditioneel allemaal op hem zitten, en hij maar roepen: ja nou ruimt er dus niemand de afwasmachine in :rofl. En wij gillen dat hij moet RELAXEN!) .
De kinderen denken dus dat mannen altijd alles willen doen, en dat klusjes iets zijn waarover je ruzie maakt wie ze mag doen.
Ben benieuwd wat daar voor gedrag uit komt later.
Ze hebben wel hun vaste dingen die ze moeten doen (eigen kamer opruimen en stofzuigen, bord naar de keuken, tuin natsproeien, planten water geven, karton wegbrengen, soms koken).
Nu heb ik een man die graag alles zelf doet en met wie ik letterlijk weleens het gevecht aan moet dat hij eens kan gaan zitten
(dan gaan we traditioneel allemaal op hem zitten, en hij maar roepen: ja nou ruimt er dus niemand de afwasmachine in :rofl. En wij gillen dat hij moet RELAXEN!) .
De kinderen denken dus dat mannen altijd alles willen doen, en dat klusjes iets zijn waarover je ruzie maakt wie ze mag doen.
Ben benieuwd wat daar voor gedrag uit komt later.
Ze hebben wel hun vaste dingen die ze moeten doen (eigen kamer opruimen en stofzuigen, bord naar de keuken, tuin natsproeien, planten water geven, karton wegbrengen, soms koken).

dinsdag 26 mei 2020 om 17:13

dinsdag 26 mei 2020 om 17:18
freekenkaat schreef: ↑26-05-2020 17:13Wat hier ook werkt: de timer. Je kent t wel: lazy Sunday en op een gegeven moment ligt en staat er overal wel wat. Dan zet ik de timer op 10/15 minuten en dan allevier zoveel mogelijk opruimen. Moet je eens kijken hoeveel je dan doet. Gaan we daarna weer op de bank hangen.
O ja, dat doen wij ook wel eens, als het me echt te gek wordt. Dan maken we er een spelletje van: wie kan de meeste dingen opruimen voor de timer afgaat?
dinsdag 26 mei 2020 om 17:38
Je eigen zooi opruimen vind ik trouwens geen ‘helpen in huis’. Dat is gewoon zorgen dat je de troep die je maakt, ook opruimt. Dus was in de wasmand, kleding van de vloer, etc.
Verder ben ik het helemaal eens met strings-attached: laat ze hun energie maar gebruiken voor school, sport en leuke dingen. Vaatwassers inruimen kunnen ze de rest van hun volwassen leven nog doen.
Verder ben ik het helemaal eens met strings-attached: laat ze hun energie maar gebruiken voor school, sport en leuke dingen. Vaatwassers inruimen kunnen ze de rest van hun volwassen leven nog doen.

dinsdag 26 mei 2020 om 18:14
Dit inderdaad ook, niet pas vanaf 16+, eigenlijk altijd al.
Ik wil ook dat ze al hun energie in hun opleiding/(bij)baan steken dus hier geen grote klussen maar gewoon even met elkaar wat dingen doen. Even verantwoordelijkheid nemen als de was buiten hangt en het ineens regent, even een nieuwe zak in de bak steken als jouw vuil er niet meer in kan. Even de vaatwasser uitruimen als hij klaar is.

dinsdag 26 mei 2020 om 18:17
Andersom schreef: ↑26-05-2020 18:14Dit inderdaad ook, niet pas vanaf 16+, eigenlijk altijd al.
Ik wil ook dat ze al hun energie in hun opleiding/(bij)baan steken dus hier geen grote klussen maar gewoon even met elkaar wat dingen doen. Even verantwoordelijkheid nemen als de was buiten hangt en het ineens regent, even een nieuwe zak in de bak steken als jouw vuil er niet meer in kan. Even de vaatwasser uitruimen als hij klaar is.
En hoe heb je ze dat dan geleerd? want ik merk dat zelfs mijn man daar soms nog moeite mee heeft en er gewoon een zak naast zet

dinsdag 26 mei 2020 om 18:26
mindervanmij schreef: ↑26-05-2020 18:17En hoe heb je ze dat dan geleerd? want ik merk dat zelfs mijn man daar soms nog moeite mee heeft en er gewoon een zak naast zetEn ja, dat vind ik lapzwanzengedrag, maargoed het is me ook weer geen ruzie waard want hij heeft ook veel leuke kanten
Gewoon aanspreken als je het ziet, kwestie van een lange adem. En gaat nog vaak genoeg fout, er past nog best veel in de bak met effe duwen dus meestal vind ik de bak te vol en doe ik het. Zeg dan wel tijdens het eten dat de bak al langer vol zat en vraag of het iemand anders ook was opgevallen. Het leuke is dat ze het dan hier misschien niet altijd meteen doen, maar bij anderen ineens wel vragen om een nieuwe zak. Het besef is er dus al, nu nog de actie op het juiste moment.
dinsdag 26 mei 2020 om 19:37
Mijn kinderen doen wel klusjes in huis. Ze hebben er niet altijd zin in (meestal niet zelfs) maar dat maakt me niet uit, zolang ze het maar doen. Als ze het vergeten wijs ik ze er op maar als ze het echt niet doen na een waarschuwing dan zouden ze ook geen zakgeld krijgen, al komt dat eigenlijk nooit voor.
De oudste twee ruimen de keuken op na het eten, ruimen 's ochtends de vaatwasser uit, wandelen regelmatig met de hond en doen soms een boodschap of iets dergelijks.
Verder eigen rotzooi opruimen natuurlijk.
De kleintjes (4 en 2) hoeven nog niet zo veel te doen maar al wel wat kleine dingen zoals eigen speelgoed opruimen, vuile was in de wasmand gooien, bordjes naar de keuken brengen en het water voor de hond/katten bijvullen. Alles waar ik bij ben, ze doen nog niks zelfstandig.
De oudste twee ruimen de keuken op na het eten, ruimen 's ochtends de vaatwasser uit, wandelen regelmatig met de hond en doen soms een boodschap of iets dergelijks.
Verder eigen rotzooi opruimen natuurlijk.
De kleintjes (4 en 2) hoeven nog niet zo veel te doen maar al wel wat kleine dingen zoals eigen speelgoed opruimen, vuile was in de wasmand gooien, bordjes naar de keuken brengen en het water voor de hond/katten bijvullen. Alles waar ik bij ben, ze doen nog niks zelfstandig.

dinsdag 26 mei 2020 om 20:10
Het is maar net wat je standaard is, ik zou er wel een ruzie voor over hebben ookal heeft mijn man ook veel leuke kanten. Het huishouden is zeker niet mijn hobby en niet iets wat ik kan skippen omdat ik zoveel andere kwaliteiten en leuke kanten heb. Dus we zorgen er samen voor dat het huis leefbaar is. Ik trek de verantwoordelijkheid niet naar me toe door het dan zelf maar te doen. Ik denk dat dit het stukje voorleven is, jij doet het dan wel, dus zoon ziet jou het meeste doen.mindervanmij schreef: ↑26-05-2020 18:17En hoe heb je ze dat dan geleerd? want ik merk dat zelfs mijn man daar soms nog moeite mee heeft en er gewoon een zak naast zetEn ja, dat vind ik lapzwanzengedrag, maargoed het is me ook weer geen ruzie waard want hij heeft ook veel leuke kanten
Je man brengt elke doordeweekse dag kind naar bed, dat betekent dus dat jij elke doordeweekse dag kookt en opruimt, want man maakt teveel puin in de keuken .. Man zet de zak naast de vuilnisbak, dus jij doet het zelf maar, want hij heeft zoveel andere leuke kanten.

dinsdag 26 mei 2020 om 20:12
Eens.Andersom schreef: ↑26-05-2020 18:14Dit inderdaad ook, niet pas vanaf 16+, eigenlijk altijd al.
En inderdaad altijd al maar vanaf ongeveer die leeftijd is het niet meer spelenderwijs maar gewoon een kwestie van doen.
dinsdag 26 mei 2020 om 22:03
Hier is het Moeders Wil Is Wet.
Een paar vaste taken zijn voor dochter, dus niet elke keer iets anders.
Het went, gaat nog lang niet altijd vanzelf maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze als ze op kamers gaat niet voor de eerste keer een vaatwasser ziet. Dan weet ze hoe het werkt en kan ze in elk geval kiezen om het niet te doen.
Oh ja.
"Wil jij even tafel dekken?" klinkt als een geïnteresseerde vraag in waar jij wel of geen zin in hebt. Maar dat is het niet.
Een paar vaste taken zijn voor dochter, dus niet elke keer iets anders.
Het went, gaat nog lang niet altijd vanzelf maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze als ze op kamers gaat niet voor de eerste keer een vaatwasser ziet. Dan weet ze hoe het werkt en kan ze in elk geval kiezen om het niet te doen.
Oh ja.
"Wil jij even tafel dekken?" klinkt als een geïnteresseerde vraag in waar jij wel of geen zin in hebt. Maar dat is het niet.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.