Helpen in huis

dinsdag 26 mei 2020 om 13:39
Hoe laten jullie je kind(eren) helpen in huis?
Mijn zoon is nu 6 en ik vind dat hij af en toe best een steentje mag bijdragen, bijvoorbeeld helpen met afruimen, tafel dekken en zulke dingen. Hij vindt van niet.
Nu kan ik natuurlijk de "moeders wil is wet" kaart spelen, maar eigenlijk zou ik graag willen dat het voor hem ook gewoon normaal wordt om te helpen, als ie volwassen is wil ik ook dat hij niet alles aan anderen overlaat. Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar?
Mijn zoon is nu 6 en ik vind dat hij af en toe best een steentje mag bijdragen, bijvoorbeeld helpen met afruimen, tafel dekken en zulke dingen. Hij vindt van niet.
Nu kan ik natuurlijk de "moeders wil is wet" kaart spelen, maar eigenlijk zou ik graag willen dat het voor hem ook gewoon normaal wordt om te helpen, als ie volwassen is wil ik ook dat hij niet alles aan anderen overlaat. Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar?
dinsdag 26 mei 2020 om 13:41

dinsdag 26 mei 2020 om 13:42
Wij hebben hier nooit met vaste taken of klusjes gewerkt, maar vragen gewoon vriendelijk aan de (inmiddels puber)kinderen of ze iets willen doen: kliko buitenzetten, kamer opruimen of stofzuigen. Er wordt weleens met de ogen gerold, maar ze doen het braaf. Ik zou dus bij een 6-jarige daar nog niet zo moeilijk over doen en het gewoon laten. Dan doe ik het zelf, ook prima.
dinsdag 26 mei 2020 om 13:43
bij de een wel, bij de ander niet.mindervanmij schreef: ↑26-05-2020 13:42Ja, mijn man doet zeker genoeg, maar wel vooral in het weekend. Hij ziet mij wel vaker opruimen dan zijn vader.
Ik verwacht ook zeker niet dat het nu al uit hemzelf komt, maar zal dat op een gegeven moment wel gaan komen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

dinsdag 26 mei 2020 om 13:43
Mijn jongste van 2 wil heel graag helpen. En dan wil oudste van 4 ook wel helpen. Dus de ontbijttafel dekken doen we tegenwoordig samen. Verder moeten ze zelf hun bakjes waarin eten zat naar de keuken brengen. Gaat meestal gewoon goed als ik dat concreet zeg. En ze 'helpen' met afstoffen en stofzuigen
Kliko aan de weg zetten vinden ze ook leuk, net als de vuilniszak wegbrengen. Want dat mag met een pasje enzo. Heel cool natuurlijk. Maar dat zal tegen de tijd dat ze 6 zijn vast minder cool zijn.

dinsdag 26 mei 2020 om 13:46
Vroeger bij oppaskindjes gaf ik ze gewoon hun eigen spullen in hun handen (als dreumes/kleuter) of gaf aan "hier, neem gelijk je bord/beker/bestek mee naar de keuken". En, als ze iets ouder waren "....en zet het gelijk even in de gootsteen/vaatwasser".
Nu bij de stiefpubers idem; "hier, als je toch loopt, neem even ..... mee, dan is gelijk de tafel lekker leeg". En inmiddels doen ze het automatisch. Ze hoeven al niet te koken en af te wassen, dus kleine moeite
Nu bij de stiefpubers idem; "hier, als je toch loopt, neem even ..... mee, dan is gelijk de tafel lekker leeg". En inmiddels doen ze het automatisch. Ze hoeven al niet te koken en af te wassen, dus kleine moeite

dinsdag 26 mei 2020 om 13:46
Wij wonen in een flat en mijn kinderen zijn verantwoordelijk voor het naar de ondergrondse container brengen van de vuilniszakken. Toen we hier kwamen wonen waren we het enige gezin met jonge kinderen. Inmiddels zijn er veel meer en is het 's middags altijd een soort kinderoptocht richting de containers

dinsdag 26 mei 2020 om 13:52
Hoezo doet je man weinig door de week? De dagelijkse klussen als tafel dekken, tafel afruimen, vaatwasser vullen en uitruimen zal hij toch wel doen?
Juist bij dit soort eenvoudige klusjes kunnen de kinderen al vrij vroeg helpen.
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat iedereen een steentje bijdraagt.
Juist bij dit soort eenvoudige klusjes kunnen de kinderen al vrij vroeg helpen.
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat iedereen een steentje bijdraagt.

dinsdag 26 mei 2020 om 13:53
Onze zoon is ook zes en hij hoeft niet structureel te helpen. Maar meehelpen wordt zeer gewaardeerd. Dus helpt hij mee tafel dekken en de was ophangen bijvoorbeeld. Laatst stond hij in de soep te roeren ('goed over de bodem, anders brand het aan, dus goed opletten he anders hebben we geen soep') terwijl ik de ballen draaide voor erin. Toen voelde hij zich echt groot en helpend en vrat hij later de soep op als een malle.
dinsdag 26 mei 2020 om 13:55
Ja, dat doen wij ook altijd. Dat motiveert ze wel. Hoe langer ze mokken over het opruimen, hoe minder schermtijd er over blijftcaptain_hindsight schreef: ↑26-05-2020 13:45Wij hebben regels en logische gevolgen. Er moet bijvoorbeeld eerst opgeruimd worden voordat er tv wordt gekeken. Inmiddels weten ze dat (3 en 6) wel.

dinsdag 26 mei 2020 om 13:57
Ligt er aan. Hoe erg iets een routine is, hoe je kind is, hoe de omstandigheden zijn.mindervanmij schreef: ↑26-05-2020 13:42Ja, mijn man doet zeker genoeg, maar wel vooral in het weekend. Hij ziet mij wel vaker opruimen dan zijn vader.
Ik verwacht ook zeker niet dat het nu al uit hemzelf komt, maar zal dat op een gegeven moment wel gaan komen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

dinsdag 26 mei 2020 om 13:58
Omdat ie dan op zijn werk is? Ik doe zelf ook niks 's avonds hoor.
O trouwens tafel dekken doet mijn man wel, ligt er ook een beetje aan wie er 's morgens het eerste beneden is en hoe laat ie uit zijn werk is
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 26-05-2020 14:03
26.03% gewijzigd

dinsdag 26 mei 2020 om 14:01
Ik neem aan dat de beste man wel thuis komt na het werk en dat er dan gegeten moet worden, kinderen verzorgd ed?mindervanmij schreef: ↑26-05-2020 13:58Omdat ie dan op zijn werk is? Ik doe zelf ook niks 's avonds hoor
dinsdag 26 mei 2020 om 14:02
en ook dat komt vanzelf goed
ik deed vroeger thuis het minimale (altijd gedoe over wie de toiletrol moest ophangen en ruzie tijdens de afwas), maar zodra ik op kamers ging, was het over en opgelost
Als er geen achtervang meer is, doen mensen het echt wel.

dinsdag 26 mei 2020 om 14:02
Hier 6 en 4. Structurele klusjes hebben ze (nog) niet maar we vragen ze wel regelmatig om even met iets te helpen. En over het algemeen willen ze dat best doen. Ook dingen als bijvoorbeeld koffie zetten voor mij, of munt uit de tuin knippen, of plantjes water geven. Vinden ze allemaal leuk om te doen, maar leert ze ook dat je het huishouden met elkaar doet.
De oudste loopt af en toe wel eens te mopperen als hij geen zin heeft om op te ruimen. Dan leg ik ook echt wel uit dat we met elkaar in een huis wonen en daar met elkaar voor moeten zorgen. Waarbij ik ook gerust benoem dat er elke dag voor ze wordt gekookt, boterhammen voor school voor ze worden gemaakt, de was wordt gedaan etc.. En als we gaan voor ieder voor zich, mogen ze dat voortaan ook zelf doen (en natuurlijk breng ik dat niet al te zwaar op deze leeftijd, maar ik denk dat het een prima leeftijd is om in ieder geval een beetje bewustzijn te kweken over de dingen die gedaan moeten worden).
De oudste loopt af en toe wel eens te mopperen als hij geen zin heeft om op te ruimen. Dan leg ik ook echt wel uit dat we met elkaar in een huis wonen en daar met elkaar voor moeten zorgen. Waarbij ik ook gerust benoem dat er elke dag voor ze wordt gekookt, boterhammen voor school voor ze worden gemaakt, de was wordt gedaan etc.. En als we gaan voor ieder voor zich, mogen ze dat voortaan ook zelf doen (en natuurlijk breng ik dat niet al te zwaar op deze leeftijd, maar ik denk dat het een prima leeftijd is om in ieder geval een beetje bewustzijn te kweken over de dingen die gedaan moeten worden).
dinsdag 26 mei 2020 om 14:04
Wij hadden vroeger thuis een corveelijst, echt een serieuze, we waren ook met veel kinderen en mijn moeder was alleenstaand en altijd aan het werk. Maar God, wat had ik een hekel aan dat corvee. Dat is natuurlijk een reden dat ik mijn dochter nooit heb "gedwongen" tot huishoudelijke taken (behalve haar eigen zooi opruimen hoor, dat natuurlijk wel), maar ik zou het wel leuk vinden als ze af en toe zou meehelpen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds