Het grote speelgoedtopic 2018

01-08-2018 07:38 1253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het vorige topic vol is bij deze een nieuwe!

Voor iedereen die kado's zoekt voor verjaardag, sinterkerst, voor je kind, kleinkind, broertje, zusje...

Hopelijk weer net zo'n succes als het vorige deel :-)
Maartje2016 schreef:
19-08-2018 17:49
Onze mooie, houten garage gaat de garage in tot Sint of een volgende verjaardag, ik durf het alternatief bijna niet te laten zien :facepalm:

Afbeelding

We hebben nu die van de buren al een tijd te leen en zoon speelt er zo fijn op dat we hem toch ook zelf maar gaan aanschaffen. Hun oudste heeft er tot bijna 5 mee gespeeld, maar hun jongste staat nu te trappelen om hem ook te gaan gebruiken. Ik had nooit gedacht dat we dit ooit zouden aanschaffen :$

:rofl: :lol: :HA:
GlitterCupcake schreef:
19-08-2018 13:04
Je kan ook i.p.v. een standaard ding zoals een fiets, bed, eetstoel, etc niet toedichten aan een kind maar zien als algemeen voorwerp :idee:

Dus het niet Pietjes fiets maar de kleine fiets. Het is niet Sara’s bed maar het kleine bed. En niet ‘ga maar in je stoel zitten’ maar in ‘de stoel’. Onze auto’s/fietsen zijn ook niet ‘mama’s auto of papa’s auto’ maar de rode/grijze/blauwe.

Zo doen wij het iig. Zo hopen we dat een kind zich niet vanalles toe-eigent en niet hebberig wordt. Ik maak mij geen illusies hoor maar tot nu toe kan dreumes goed delen en samen spelen*.

*Meestal als ik iets heel positiefs over dreumes zeg op Viva, dan begint de dag er op een gruwelijke fase waar het tegenovergestelde waarheid wordt.. :-?
Hier is alles van de een of de ander en spelen ze er prima samen mee. Nog nooit gedoe gehad als de een in de stoel van de ander ging zitten. En wat betreft fietsjes, step, bal of wat dan ook is het gewoon dat soms de een er mee speelt en dan heb je even pech en moet je wachten of kijken of je samen kan spelen. En de bedden ook niet, wat eerst het bed van x was is nu het bed van y net als dat er een papa en mama bed is. X heeft het nooit raar gevonden net als dat het wiegje straks van z wordt ipv y. X geeft regelmatig wat knuffels aan y voor in bed om mee te slapen en vraagt andersom soms of hij een bepaalde knuffel van y mag. En x is bijna 3 dus hij heeft ook wel eens momenten dat hij niet wil delen of samen spelen, maar dat ligt niet aan van wie iets is of hoe lekker hij iets vind. Hij kan zijn laatste stukje chocolade aan zijn een ander (willen) geven, maar het niet leuk vinden als er een ander ook met de treinbaan wil spelen. Het is een lief kind, maar ook een gewone bijna 3 jarige.

Ik heb het idee dat wel of niet goed delen meer ligt aan de kinderen zelf en hoe je er als ouders mee om gaat dan of iets van iemand zelf is, van een ander of van samen. Ik ken ook mensen die het prima vinden als het recht van de sterkste geldt en alles fair game is zodra een kind iets los laat. Dus ook als een kind een auto van de garage laat rijden mag een ader die auto pakken en wie er vervolgens het hardst aan trekt wint. Ze hebben 2 kinderen en ze kunnen beide niet goed samen spelen of delen. Zeker aan die van 4 merk ke het heel duidelijk, durft niet samen met anderen te spelen met zijn nieuw bal (bang dat hij hem kwijt raakt), kan niet samen spelen met speelgoed dat van niemand specifiek is want zodra een ander ook maar iets los laat pakt hij het weg ook als hij eigenlijk met iets anders speelt en hij kan al helemaal niet samen spelen met speelgoed van een ander want alles (ook een net uitgepakt cadeau door de jarige) wordt uit de handen van een ander gepakt want het is mooi en hij wil het hebben. Heel soms gaat het goed als het andere kind het allemaal wel prima vind en er in mee gaat, maar dat gebeurdt niet vaak want anderen reageren vaak door iets terug te pakken of boos te worden. En ook binnen een gezin zie je vaak verschil ook al is de aanpak hetzelfde.
Maartje mijn broer heeft ook zo'n prachtexemplaar gekregen als kraamcadeau. Ons wagenpark bestaat uit eerder genoemde tractor, Mercedes Benz en trybike.
Nog even in de herhaling... iemand ervaring met Kapla?
YellowLemonTree schreef:
19-08-2018 17:32
Vanaf donderdag volgens mij pas (24 augustus stond in de mail en met pas vanaf 20 augustus).
Je hebt gelijk! Ik heb het aangepast.
1-Aapje schreef:
19-08-2018 18:30
Maartje mijn broer heeft ook zo'n prachtexemplaar gekregen als kraamcadeau. Ons wagenpark bestaat uit eerder genoemde tractor, Mercedes Benz en trybike.
De buren kwamen hier wonen toen hun zoon 2 was en ik zwanger van de oudste. Ik keek dan af en toe vanuit onze frisse babykamer met licht afgrijzen naar het wagenpark dat ze hadden. Zo hard kon het toch niet gaan? Hun zoon was tenslotte 'al' 2... Ondertussen weet ik wel beter. Ik denk dat we dat wagenpark geëvenaard hebben binnen een jaar: loopfiets, driewieler, loopkar, babyrollator, loopauto en dan nu de bovengenoemde motor :flag:
Maar eerlijk is eerlijk, hij speelt wel afwisselend met bijna alles, dus het is de moeite waard.

@Kapla: sorry, geen ervaring.
Rubble schreef:
19-08-2018 18:32
Nog even in de herhaling... iemand ervaring met Kapla?

Ik. Heel veel. Als kind kon ik er uren mee spelen. Maar ik hou van technisch speelgoed.

Hoe oud is je kleine?

Het is trouwens een afkorting voor kabouter plankjes :heart:
anoniem_370054 wijzigde dit bericht op 19-08-2018 19:00
2.48% gewijzigd
GlitterCupcake schreef:
19-08-2018 18:43
Ik. Heel veel. Als kind kon ik er uren mee spelen. Maar ik hou van technisch speelgoed.

Hoe oud is je kleine?

Het is trouwens een afkorting voor kabouter speelgoed :heart:
Ze wordt 5 en speelt graag in de bouwhoek op school.
Maartje2016 schreef:
19-08-2018 17:49
Onze mooie, houten garage gaat de garage in tot Sint of een volgende verjaardag, ik durf het alternatief bijna niet te laten zien :facepalm:

Afbeelding

We hebben nu die van de buren al een tijd te leen en zoon speelt er zo fijn op dat we hem toch ook zelf maar gaan aanschaffen. Hun oudste heeft er tot bijna 5 mee gespeeld, maar hun jongste staat nu te trappelen om hem ook te gaan gebruiken. Ik had nooit gedacht dat we dit ooit zouden aanschaffen :$
:rofl: :rofl: whahaha! Wat een prachtig plastic alternatief voor een verantwoorde duurzame houten garage :hihi:

Hopelijk heeft hij er heel veel plezier van!
Maartje2016 schreef:
19-08-2018 18:39
De buren kwamen hier wonen toen hun zoon 2 was en ik zwanger van de oudste. Ik keek dan af en toe vanuit onze frisse babykamer met licht afgrijzen naar het wagenpark dat ze hadden. Zo hard kon het toch niet gaan? Hun zoon was tenslotte 'al' 2... Ondertussen weet ik wel beter. Ik denk dat we dat wagenpark geëvenaard hebben binnen een jaar: loopfiets, driewieler, loopkar, babyrollator, loopauto en dan nu de bovengenoemde motor :flag:
Maar eerlijk is eerlijk, hij speelt wel afwisselend met bijna alles, dus het is de moeite waard.

@Kapla: sorry, geen ervaring.
Hier in 3 jaar een babywalker, 4 wiel loopfiets, 2 wiel loopfiets, step en fiets en ik vind het nu al in de weg staan allemaal :$ straks nog rolschaatsen en een skateboard er bij haha
Rubble schreef:
19-08-2018 18:54
Ze wordt 5 en speelt graag in de bouwhoek op school.

Dan zou ik het voor dr kopen. Ik speelde toen ook veel bij de watertafel, zandbak, in de bosjes en op de bouwspeelplaats.

Het ziet er niet zo spectaculair uit qua doos en marketing maar het is mooi spul met uren spelplezier. Ik neem soms wel eens een doosjes mee als ik in de speelgoedwinkel in de buurt ben waar ze het hebben. Dan kan ik straks een hele set neerzetten als dreumes groter is.
Dankje voor jullie reacties. Kan ik hopelijk gebruiken om man om te praten hahaha ;)

Haha dat motortje :rolling:
Ik gok dat je zoon het fantastisch gaat vinden haha!

Ach het hoeft niet altijd allemaal mooi houten speelgoed te zijn in neutrale kleurtjes wat ook nog eens perfect bij je interieur past. Dat lijkt me onhaalbaar haha.
Mijn zoon is gek op plastic spul in felle kleurtjes. Het liefst met muziekjes of geluid. En dan nog het liefst alles tegelijk aan :thumbsup: ik heb me er maar snel bij neergelegd. Zo lang hij maar geniet.
Gelukkig vind hij boekjes ook wel leuk, zo is het soms toch nog rustig als hij speelt haha!
Wij hebben de pukylino als groot succes ervaren. Omvallen gebeurde niet bij de oudste en die heeft toch rare bochten gemaakt en hárd gereden. Hij kon er vanaf zijn 1e verjaardag direct goed mee overweg.
Op jullie aanraden hebben we vandaag vast de pukylino aan de kleine gegeven ipv voor zijn verjaardag. Hij kan net met z'n voetjes bij de grond en rijdt achteruit (ruim 8 maanden). Het ligt denk ik wel aan je kind wanneer hij erop rijden kan.

Onze buren hebben een wishbone bike en hun kleine van net 1 rijdt daar prima op. Het lijkt me een stabielere fiets dan de pukylino. Het is wel een grote fiets en hij moet reiken naar het stuur. Door de grote wielen gaat hij nu al echt hard, kan nog niet sturen en papa maar rennen :lol:

Kapla heb ik geen ervaring mee. Het lijkt me wel leuk. Weer eens iets anders dan voorgekauwd felgekleurd speelgoed.
Kapla is leuk, zeker als je een creatieve bouwer hebt! Mijn zoon (die ook het liefst in de bouwhoek zou wonen) speelt er regelmatig mee op de BSO en wil nu graag zelf ook Kapla hebben. We zijn van plan om het de kinderen gezamenlijk te geven met Sinterklaas.
Jullie hebben me overtuigd, haha.

De zandtafel en de bouwhoek zijn echt haar ding op school. Dus dit gaat ook goed komen.

Hoeveel heb je er van nodig voor een leuke start? Die doos van 200? De kist van 280?
YellowLemonTree schreef:
19-08-2018 19:05
Hier in 3 jaar een babywalker, 4 wiel loopfiets, 2 wiel loopfiets, step en fiets en ik vind het nu al in de weg staan allemaal :$ straks nog rolschaatsen en een skateboard er bij haha
Oh dan valt het hier nog reuze mee. 3 kids en een babywalker, 2 loopfietsen, looptractor en een loopauto. En nog een echt fietsje in de schuur.
anna89 schreef:
19-08-2018 19:39
Onze buren hebben een wishbone bike en hun kleine van net 1 rijdt daar prima op. Het lijkt me een stabielere fiets dan de pukylino. Het is wel een grote fiets en hij moet reiken naar het stuur. Door de grote wielen gaat hij nu al echt hard, kan nog niet sturen en papa maar rennen :lol:
Een Wishbonebike lijkt mij dan weer helemaal niks. Hij is vreselijk duur, je koopt 6 Pukylino's voor 1 Wishbonebike. Heel groot dus je hebt veel ruimte nodig om hem neer te zetten. Flink zwaar, dus je tilt hem niet even mee als je kind onderweg geen zin meer heeft om te loopfietsen. En van hout, dus buiten oppassen met plassen en regen. De Pukylino is veel praktischer! Verder klinkt het heel leuk dat je hem kunt ombouwen van driewieler naar tweewieler, maar als je meer dan 1 kind hebt (en niet meer dan 3-4 jaar uit elkaar) dan is het oudste kind toe aan de tweewielstand als de jongste toe is aan de driewielstand. Dan moet je dus alsnog een tweede fietsje aanschaffen, want je gaat echt niet steeds die fiets ombouwen en dan 1 kind toe laten kijken terwijl de ander fietst.
Mijn 4 jarige begint nu echt
met Kapla te bouwen, voorheen legje hij vooral figuren if simpele stapeltjes. Zelf vind ik het ook erg relaxed. Je hoeft niet zoals bij lego steeds bepaalde blokjes te zoeken want alles is hetzelfde. Ook makkelijk opruimen want geen priegelspul.

Ik zou beginnen met de grote ton die rond de 40 euro kost. Geen idee hoeveel plankjes het zijn
Kapla: met 200 kom je een heel eind bij een beginnend bouwer. De doos van 100 vind ik te weinig, daar kun je weinig leuks van bouwen.

Wij hebben de kist van 280 en die is minstens het eerste jaar nooit leeg gegaan met bouwen in de zin van 'te weinig blokjes'. De kist heeft oudste zoon gekregen toen hij 5 was, en ik denk dat hij dit jaar van Sint een uitbreiding gaat krijgen (dan is hij 7 jaar oud); de bouwsels worden nu echt groter en is de doos vaak leeg voordat het bouwwerk af is. En klein broertje krijgt ook interesse; dan is meer plankjes ook wel fijn.
Oh iemand vroeg of er hotwheels in de Lidl treingarage passen: antwoord is ja, maar ligt wel een beetje aan t model auto, net zoals niet alle hotwheels geschikt zijn voor alle racebanen. Langere exemplaren passen niet goed in de lift, brede niet op de rijbaan.

Hier wordt de garage juist hoofdzakelijk voor hotwheels gebruikt en zelden icm treinbaan
nootboek wijzigde dit bericht op 19-08-2018 21:34
6.49% gewijzigd
Rubble schreef:
19-08-2018 20:07
Jullie hebben me overtuigd, haha.

De zandtafel en de bouwhoek zijn echt haar ding op school. Dus dit gaat ook goed komen.

Hoeveel heb je er van nodig voor een leuke start? Die doos van 200? De kist van 280?
Wat ik ervan gezien heb kun je al een flink bouwwerk maken van zo'n doos van 200. Als je van de plankjes op z'n kant een vierkante toren bouwt kom je tot het plafond. Ik ben van plan om ze een doos van 200 te geven voor Sinterklaas en als het dan erg aanslaat en er blijkt behoefte aan meer dan heb ik alvast iets op mijn lijstje voor Sinterklaas het jaar erop.
nicole123 schreef:
19-08-2018 20:13
Een Wishbonebike lijkt mij dan weer helemaal niks. Hij is vreselijk duur, je koopt 6 Pukylino's voor 1 Wishbonebike. Heel groot dus je hebt veel ruimte nodig om hem neer te zetten. Flink zwaar, dus je tilt hem niet even mee als je kind onderweg geen zin meer heeft om te loopfietsen. En van hout, dus buiten oppassen met plassen en regen. De Pukylino is veel praktischer! Verder klinkt het heel leuk dat je hem kunt ombouwen van driewieler naar tweewieler, maar als je meer dan 1 kind hebt (en niet meer dan 3-4 jaar uit elkaar) dan is het oudste kind toe aan de tweewielstand als de jongste toe is aan de driewielstand. Dan moet je dus alsnog een tweede fietsje aanschaffen, want je gaat echt niet steeds die fiets ombouwen en dan 1 kind toe laten kijken terwijl de ander fietst.
Wij hebben een trybike. Zelfde formaat, iets goedkoper maar nog duur. Die plassen water kan hij echt wel aan hoor. Enige nadeel vind ik dat hij niet makkelijk even in de auto kan.

En als de tweede straks zijn eerste verjaardag viert, krijgt die er inderdaad ook 1. Maar ze kunnen er wel jaren mee doen, waar ik me kan voorstellen dat pukylino helemaal niet meer interessant is voor 3 jarige.
Top! Bedankt voor de reacties.

De box van 200 stuks gaat op haar verjaardagslijstje. Als het dan aanslaat kunnen we met sinterklaas gekleurde plankjes erbij kopen.
Whatsinaname1988 schreef:
19-08-2018 20:09
Oh dan valt het hier nog reuze mee. 3 kids en een babywalker, 2 loopfietsen, looptractor en een loopauto. En nog een echt fietsje in de schuur.
Ja, het is gelijk groot aangepakt haha. Maar we hebben over ongeveer een maand ook 3 kinderen in die 3 jaar :$ Daarom bewaar ik nu nog ook alles, wat voor de een niet meer interessant is is voor de ander super en over een tijdje als die er op uit gekeken is is het voor de 3e juist leuk. Als die er op uitgekeken is gaat het weg.
1-Aapje schreef:
19-08-2018 20:36
En als de tweede straks zijn eerste verjaardag viert, krijgt die er inderdaad ook 1. Maar ze kunnen er wel jaren mee doen, waar ik me kan voorstellen dat pukylino helemaal niet meer interessant is voor 3 jarige.
Nee, die is voor een 3-jarige zeker niet meer interessant. Daarvoor koop je dan een tweewiel loopfiets en dan schuif je de Pukylino door naar de jongste. Dan heb je ook 2 fietsjes staan, maar voor 100 euro in totaal ipv 400 euro voor 2 Wishbonebikes en een stuk handzamer en minder ruimte innemend. Ik zie als je meer dan 1 kind hebt het voordeel totaal niet van het jaren ermee doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven