Het grote speelgoedtopic 2018
zaterdag 18 augustus 2018 om 10:29
Mijn zoon hebben we voor zijn 6e verjaardag net skates gegeven van Nijdam, deze: https://www.bol.com/nl/p/nijdam-junior- ... duct_title. Ik had in de reviews inderdaad gelezen dat ze erg klein uitvallen, 2 maten kleiner staat er een paar keer, maar daar kun je dan gewoon rekening mee houden. Zoon heeft schoenmaat 31/32 nu en ik heb de skates gekocht in maat 34/37. Voor we ze gaven de binnenkant even gemeten en vergeleken met zijn huidige schoenen, want je wilt op de verjaardag zelf geen grote teleurstellingen als het toch te groot of te klein blijkt te zijn. Op de kleinste stand passen ze nu perfect. Een van de redenen verder waarom ik bij deze uitkwam is dat ze met alleen clips open en dicht gaan en niet met veters, zodat hij ze helemaal zelfstandig aan en uit kan trekken. Zoon is er heel blij mee en heeft weer een leuke uitdaging bij het buitenspelen.

zaterdag 18 augustus 2018 om 11:02

zaterdag 18 augustus 2018 om 11:19
Ik ook! Maar ik combineer het wel met andere merken ivm de prijs. Lidl heeft soms aardige sets en hape bv ook.
Deze ligt klaar voor zijn verjaardag van Brio (set is uit de collectie nu, goedkoop in de uitverkoop gekocht en ligt echt al heel lang klaar voor hem)

zaterdag 18 augustus 2018 om 12:45
Dank je.nicole123 schreef: ↑18-08-2018 10:29Mijn zoon hebben we voor zijn 6e verjaardag net skates gegeven van Nijdam, deze: https://www.bol.com/nl/p/nijdam-junior- ... duct_title. Ik had in de reviews inderdaad gelezen dat ze erg klein uitvallen, 2 maten kleiner staat er een paar keer, maar daar kun je dan gewoon rekening mee houden. Zoon heeft schoenmaat 31/32 nu en ik heb de skates gekocht in maat 34/37. Voor we ze gaven de binnenkant even gemeten en vergeleken met zijn huidige schoenen, want je wilt op de verjaardag zelf geen grote teleurstellingen als het toch te groot of te klein blijkt te zijn. Op de kleinste stand passen ze nu perfect. Een van de redenen verder waarom ik bij deze uitkwam is dat ze met alleen clips open en dicht gaan en niet met veters, zodat hij ze helemaal zelfstandig aan en uit kan trekken. Zoon is er heel blij mee en heeft weer een leuke uitdaging bij het buitenspelen.
Dochter heeft maat 30, dus dat is inderdaad een dingetje. De 30-33 zou ze dus niet lang aan kunnen, maar de 34 lijkt me nog veel te groot.
Ik zit naar deze te kijken https://www.sport44.com/nijdam-quad-ska ... ygQAvD_BwE
Hopelijk doet de link het. Dat zijn rolschaatsen die je om kan bouwen naar inline skates.
zaterdag 18 augustus 2018 om 12:49
Hmm, dan lijk je inderdaad net lastig te zitten met de maten, dan zou ik toch verder kijken naar andere merken waarbij de maten net anders vallen. Of dit jaar nog geen skates geven, maar een jaar wachten tot ze in maat 31 zit.Rubble schreef: ↑18-08-2018 12:45Dank je.
Dochter heeft maat 30, dus dat is inderdaad een dingetje. De 30-33 zou ze dus niet lang aan kunnen, maar de 34 lijkt me nog veel te groot.
Ik zit naar deze te kijken https://www.sport44.com/nijdam-quad-ska ... ygQAvD_BwE
Hopelijk doet de link het. Dat zijn rolschaatsen die je om kan bouwen naar inline skates.

zaterdag 18 augustus 2018 om 15:17
Ze heeft deze zomer een groeispurt gehad en heeft nu maat 30, maar schoenenmaat 31 (die koop je tenslotte iets op de groei).
Hmm, ik kan dus ervoor kiezen om ze over anderhalve maand voor haar verjaardag te geven of te wachten tot sinterklaas... Ik denk er even over na.
Bedankt in elk geval.
zaterdag 18 augustus 2018 om 17:09
Je kunt ze evt ook bestellen en opmeten hoe het valt tov haar schoenen. En dan stuur je ze of terug of bewaart je ze tot Sinterklaas als het nu nog wel erg ruim valt. Sowieso zal ze denk ik pas vanaf de lente/zomer veel ermee gaan spelen als ze ze in de herfst krijgt en dan zal het al beter passen. In ieder geval zou ik niet de maat 30-33 bestellen, daar zal ze als het volgend jaar weer wat lekkerder weer wordt alweer uitgegroeid zijn, terwijl ze van de grotere maat waarschijnlijk jaren plezier heeft.Rubble schreef: ↑18-08-2018 15:17Ze heeft deze zomer een groeispurt gehad en heeft nu maat 30, maar schoenenmaat 31 (die koop je tenslotte iets op de groei).
Hmm, ik kan dus ervoor kiezen om ze over anderhalve maand voor haar verjaardag te geven of te wachten tot sinterklaas... Ik denk er even over na.
Bedankt in elk geval.

zaterdag 18 augustus 2018 om 17:17
Je plaatjes vallen gekgenoeg weg maar ik kon ze met knippen/plakken wel zien. Die Brio set is mooi! Dat van Lidl lijkt veel op Brio. Die van Bigjiggs sla ik op want dat lijkt mij heel handig!YellowLemonTree schreef: ↑18-08-2018 11:19Ik ook! Maar ik combineer het wel met andere merken ivm de prijs. Lidl heeft soms aardige sets en hape bv ook.
Deze ligt klaar voor zijn verjaardag van Brio (set is uit de collectie nu, goedkoop in de uitverkoop gekocht en ligt echt al heel lang klaar voor hem)
Deze krijgt de 2e in december van de Lidl: https://www.lidl-shop.nl/media/6f314a01 ... 38669.jpeg
En deze van BigJiggs hebben we al, masr is echt een aanrader. Het hielp onze oudste enorm om zelf een baan te kunnen bouwen omdat hij met de normale bochten ed gewoon niet altijd lekker uit kwam
![]()

zaterdag 18 augustus 2018 om 18:57
Dat denk ik ook. Omdat ze ook een step krijgt is het misschien sowieso wel leuk om dit door te schuiven naar sinterklaas.nicole123 schreef: ↑18-08-2018 17:09Je kunt ze evt ook bestellen en opmeten hoe het valt tov haar schoenen. En dan stuur je ze of terug of bewaart je ze tot Sinterklaas als het nu nog wel erg ruim valt. Sowieso zal ze denk ik pas vanaf de lente/zomer veel ermee gaan spelen als ze ze in de herfst krijgt en dan zal het al beter passen. In ieder geval zou ik niet de maat 30-33 bestellen, daar zal ze als het volgend jaar weer wat lekkerder weer wordt alweer uitgegroeid zijn, terwijl ze van de grotere maat waarschijnlijk jaren plezier heeft.
Top dat je mee denkt!
Als iemand nog andere suggesties voor leuke kadootjes dan verneem ik het graag.

zaterdag 18 augustus 2018 om 19:27
Ja.. Ik heb het bericht meerdere keren aangepast maar er was steeds minder zichtbaar van wat ik schreef dus had ik het maar opgegeven.GlitterCupcake schreef: ↑18-08-2018 17:17Je plaatjes vallen gekgenoeg weg maar ik kon ze met knippen/plakken wel zien. Die Brio set is mooi! Dat van Lidl lijkt veel op Brio. Die van Bigjiggs sla ik op want dat lijkt mij heel handig!![]()
De Lidl treintjes en poppetjes vind ik van iets mindere kwaliteitdan brio, maar wel nog erg leuk. Zeker voor die prijs. De rails zijn echt prima en passen goed op brio. Ik heb ook het vliegtuig van Lidl ooit gekocht en die is hier ook echt een hit. Al met al bevalt de combinatie van verschillende merken hier wel.

zaterdag 18 augustus 2018 om 20:32
Wij hebben de Ikea-baan met de Lidl garage, ook een hit! En sluit prima aan.YellowLemonTree schreef: ↑18-08-2018 19:27
De Lidl treintjes en poppetjes vind ik van iets mindere kwaliteitdan brio, maar wel nog erg leuk. Zeker voor die prijs. De rails zijn echt prima en passen goed op brio. Ik heb ook het vliegtuig van Lidl ooit gekocht en die is hier ook echt een hit. Al met al bevalt de combinatie van verschillende merken hier wel.
Vorig jaar had ik spijt dat ik niet ook het vliegveld gekocht had. Hopelijk komt die dit jaar weer in het assortiment.
zaterdag 18 augustus 2018 om 20:58
Vliegveld en enkele andere sets zijn het hele jaar door verkrijgbaar geweest. Koop regelmatig cadeautjes in de online Lidl shop en hij staat er de hele tijd bij. Weet niet of ze tegen sinterklaastijd vervangen/uitverkocht worden naar als je hem wilt hebben kun je iig nu bestellenShaunTheSheep schreef: ↑18-08-2018 20:32Wij hebben de Ikea-baan met de Lidl garage, ook een hit! En sluit prima aan.
Vorig jaar had ik spijt dat ik niet ook het vliegveld gekocht had. Hopelijk komt die dit jaar weer in het assortiment.

zaterdag 18 augustus 2018 om 21:46
Wij hebben 2 kinderen die beide in de sinterklaastijd jarig zijn (worden 1 en 3). De grootouders willen graag Sinterklaas vieren bij hun thuis. Dat betekent 5x Sint: thuis, werk, kdv, o&o, o&o. Kunnen we het maken om de vieringen bij de opa's en oma's af te melden? 1 stel was laatst hevig verontwaardigd, omdat we een cadeau weigerden mee naar huis te nemen (elke 2 a 3 weken wordt er iets aangesleept). We zijn nu bang om weer nee te verkopen, omdat begin dit jaar werd geroepen ooh dan komt Sinterklaas ook bij ons! We krijgen het gewoon niet gepland allemaal, kinderen mogen ook wel een dagje niets in deze spannende tijd.
Wat te doen met de cadeau's? Kunnen we vragen of e.e.a. in overleg gekocht kan worden en of de hoeveelheid wat beperkt kan worden? Straks zitten we met diverse dubbelingen. Hoe doen jullie dit?
Wat betreft de dan 3-jarige, hij krijgt / we willen vragen / tip voor een ander:
- fietsje met trappers
- vlaggetje voor op de fiets
- dekbedovertrek
- pyjama 2x
- sjaal, handschoenen, muts
- stickerboekje, stickervel, kleurboek
- puzzel met meer dan 16 stukjes
- regenlaarzen
- loco bambino of mini loco met boekjes
- kiddikutter (mes)
- spelletje? Wat is leuk?
- van handige opa hardboard plankjes van 8x20cm, bochten ed om een weg van te leggen.
De dan 1-jarige krijgt / we willen vragen / tip voor een ander:
- munchkin beker
- oude vormenstoof en 2 noppenpuzzels van broer
- kleurboek
- oude loopfiets van broer
- eerste echte schoenen
- stoepkrijt
- nieuwe tandenborstel
In de schoen voorleesboekje over sinterklaas, mandarijn, pepernootje, voorleesboekje over kerst.
Wat is nog leuk / echt uitdagend voor een ietwat voorlopende peuter? Hoeft niet meteen leuk te zijn, als het pas rond de zomer lukt is het ook prima. Ik vrees voor de maanden vlak voor de basisschool...
Wat te doen met de cadeau's? Kunnen we vragen of e.e.a. in overleg gekocht kan worden en of de hoeveelheid wat beperkt kan worden? Straks zitten we met diverse dubbelingen. Hoe doen jullie dit?
Wat betreft de dan 3-jarige, hij krijgt / we willen vragen / tip voor een ander:
- fietsje met trappers
- dekbedovertrek
- pyjama 2x
- regenlaarzen
- kiddikutter (mes)
- van handige opa hardboard plankjes van 8x20cm, bochten ed om een weg van te leggen.
- munchkin beker
- kleurboek
- eerste echte schoenen
- stoepkrijt
- nieuwe tandenborstel
In de schoen voorleesboekje over sinterklaas, mandarijn, pepernootje, voorleesboekje over kerst.
Wat is nog leuk / echt uitdagend voor een ietwat voorlopende peuter? Hoeft niet meteen leuk te zijn, als het pas rond de zomer lukt is het ook prima. Ik vrees voor de maanden vlak voor de basisschool...
zaterdag 18 augustus 2018 om 21:59
Waarom zou je het niet kunnen maken? Voor kinderen van die leeftijd is het al een opgefokte tijd, zeker als je dan ook nog jarig bent in die periode. En dan heb je ze net een beetje bij elkaar geraapt, krijg je het gesleep met kerst weer, want iedereen vind dat ze daar anders tekort gedaan worden als je daar niet komt opdagen.
Ik zou overwegen om het gewoon met alleen je eigen gezin te vieren en daar een traditie van te maken. En als dat niet mogelijk is, mischien het ene jaar de ene en het andere jaar de andere opa en oma mee laten vieren bij jullie. Dan wordt het niet te druk en heb je geen reistijd meer als je kinderen het van de spanning echt niet meer trekken en de avond lang genoeg heeft geduurd.
(Hoef je ook niet te slepen met al die cadeaus)
(En kinderen weten toch wel dat alle pakjes van Sinterklaas komen, dus waarom moeten die Pieten dan de pakjes ook bij opa's en oma's afgeven en niet allemaal simpelweg thuis?
)

Ik zou overwegen om het gewoon met alleen je eigen gezin te vieren en daar een traditie van te maken. En als dat niet mogelijk is, mischien het ene jaar de ene en het andere jaar de andere opa en oma mee laten vieren bij jullie. Dan wordt het niet te druk en heb je geen reistijd meer als je kinderen het van de spanning echt niet meer trekken en de avond lang genoeg heeft geduurd.
(Hoef je ook niet te slepen met al die cadeaus)
(En kinderen weten toch wel dat alle pakjes van Sinterklaas komen, dus waarom moeten die Pieten dan de pakjes ook bij opa's en oma's afgeven en niet allemaal simpelweg thuis?

zaterdag 18 augustus 2018 om 22:03
Hi Anna, wij vieren mede daarom dus geen sinterklaas met opa&oma. Wij doen alleen eigen gezin. O&O willen wel altijd wat geven en wij geven wat ideetjes (niet te groot, niet te veel en soms aansluitend bij wat wij geven zodat je een set krijgt bijvoorbeeld) en die kadootjes worden vaak al eerder even stiekem afgeleverd zodat ze mee kunnen in de zak.
We doen dit om het rustig(er) te houden in een toch al hele drukke periode voor die kleintjes. Met tig vieringen erbij en nog een miljard kadootjes, worden ze echt gek (en wij ook).
Wij hebben dit destijds gewoon als een feit medegedeeld aan de (groot)ouders en dat was duidelijk voor hen.
We doen dit om het rustig(er) te houden in een toch al hele drukke periode voor die kleintjes. Met tig vieringen erbij en nog een miljard kadootjes, worden ze echt gek (en wij ook).
Wij hebben dit destijds gewoon als een feit medegedeeld aan de (groot)ouders en dat was duidelijk voor hen.

zaterdag 18 augustus 2018 om 22:17

zaterdag 18 augustus 2018 om 23:17
Wij vieren het niet thuis maar bij ouders van man. Thuis ook nog vind ik te veel van het goede en kinderen zijn nog jong. Ze worden bij grootouders al te veel verwend want ook tante en opa van man koopt iets. Ik vind het onnodig maar wil niet in hun ideeën stoken.
Bij mijn moeder krijgen ze paar cadeautjes op dag dat we Sinterkerst en nieuw vieren.
Bij mijn moeder krijgen ze paar cadeautjes op dag dat we Sinterkerst en nieuw vieren.
zaterdag 18 augustus 2018 om 23:30
Jeetje zovaak sinterklaas vieren, naar mijn idee haalt dat het plezier wel weg. Wij vieren het 1 keer met wat familie en een berg vrienden en hun familie dus wel redelijk groots. Maar ook de cadeaus houden we simpel na het fiasco van vorig jaar. Toen hadden we echt de meest achterlijke zwarte pieten ooit ingehuurd en we hadden zoveel cadeaus voor alle kinderen dat ze na cadeau 5 echt een waas voor hun ogen kregen en het eigenlijk alleen nog maar huilen geblazen was. Het is ook heel wat voor die kleintjes die drukte en spanning. Ik zou het echt maar 1 keer thuis vieren en dat hele gedoe met opa en oma vieren vind ik zelf een beetje raar.
Dit wordt wel de eerste sinterklaas dat 2 van mijn kinderen meemaken terwijl ze op de peuterspeelzaal zitten en ik neem aan dat daar ook wel iets aan singerklaas wordt hedaan.
Dit wordt wel de eerste sinterklaas dat 2 van mijn kinderen meemaken terwijl ze op de peuterspeelzaal zitten en ik neem aan dat daar ook wel iets aan singerklaas wordt hedaan.
zaterdag 18 augustus 2018 om 23:56
@anna: mijn peuter van bijna 3,5 die erg van opdrachtjes, spelletjes en moeten nadenken houdt, vindt Roodkapje erg leuk. En na de eerste keren te hebben geholpen, kan hij het nu ook alleen spelen, want het is een Smart Game. Bijkomend voordeel dus dat je niet steeds mee hoeft te doen 
En lego kun je ook nog aan denken voor die periode richting basisschool. Dat begint peuter nu ook leuk te vinden. De motoriek wordt nu langzaam aan goed genoeg er voor en het bouwproces met zo’n boekje vindt hij ineens ook heel leuk. Hij heeft er nu nog licht instructies bij nodig, maar dat lijkt niet lang meer te duren.
Oh en ik zou het probleem gewoon voorleggen aan de opa’s en oma’s. En de viering thuis en op werk overslaan.

En lego kun je ook nog aan denken voor die periode richting basisschool. Dat begint peuter nu ook leuk te vinden. De motoriek wordt nu langzaam aan goed genoeg er voor en het bouwproces met zo’n boekje vindt hij ineens ook heel leuk. Hij heeft er nu nog licht instructies bij nodig, maar dat lijkt niet lang meer te duren.
Oh en ik zou het probleem gewoon voorleggen aan de opa’s en oma’s. En de viering thuis en op werk overslaan.

zondag 19 augustus 2018 om 05:36
Waarom 5 keer vieren? Als het voor de kinderen te veel is doe je toch gewoon alleen kdv en thuis met opa en oma van beide kanten uitgenodigd voor de viering thuis. Het op werk vieren is geen verplichting en met opa en oma ook niet dus gewoon minder vaak doen. Of vier het anders dan met cadeautjes, laat ze bij de ene opa en oma eem sinterklaas film kijken en een grote taai taai pop versieren en bij de andere kruidnootjes bakken en een pietenmuts knuttselen oid. Dat kan tussen de aankoms en 5 december en als ze ook cadeautjes willen geven kan dat op het moment dat jullie pakjesavond vieren.anna89 schreef: ↑18-08-2018 21:46Wij hebben 2 kinderen die beide in de sinterklaastijd jarig zijn (worden 1 en 3). De grootouders willen graag Sinterklaas vieren bij hun thuis. Dat betekent 5x Sint: thuis, werk, kdv, o&o, o&o. Kunnen we het maken om de vieringen bij de opa's en oma's af te melden? 1 stel was laatst hevig verontwaardigd, omdat we een cadeau weigerden mee naar huis te nemen (elke 2 a 3 weken wordt er iets aangesleept). We zijn nu bang om weer nee te verkopen, omdat begin dit jaar werd geroepen ooh dan komt Sinterklaas ook bij ons! We krijgen het gewoon niet gepland allemaal, kinderen mogen ook wel een dagje niets in deze spannende tijd.
- fietsje met trappers
- dekbedovertrek
- pyjama 2x
- regenlaarzen
- kiddikutter (mes)
- munchkin beker
- kleurboek
- eerste echte schoenen
- stoepkrijt
- nieuwe tandenborstel
Over de cadeaus zelf; ik overleg eigenlijk niet maar heb wel altijd een lijstje met suggesties. Vaak kopen opa en oma dan daar iets van en nog iets dat ze ergens zagen en leuk vonden. Dingen die heel erg dubbel zijn gaan weer weg of blijven bij opa en oma zodat ze daar ook speelgoed hebben. Zo hebben opa en oma de treinbaan gekregen die niet op de onze paste bv, dan hoeven ze zulke dingen niet zelf te kopen (hun kennende zouden ze dat anders wel doen namelijk).
Spel voor bij 3 jaar; hier spelen we al een tijd memo, lotto, domino, visjes vangen, eendjes vangen, electeo met zo'n pen en een aantal spellen uit 2 spelletjes dozen van haba. Met 3 jaar kijken wij verder ook naar een smartgame en Djeco heeft ook leuke spellen.
En niet rot bedoelt, maar waarom geef je je 2e oude spullen van je 1e cadeau? Dat heeft je oudste toch door? Dan zou ik eerder wat meer nuttige dingen geven en wat kleinere dingen dan dingen waarvam de oudste weet dat ze van hem zijn/waren. Zeker met sinterklaas, maar eigenlijk ook met een verjaardag. Hier herkende de ouste ook het 4 wiel loopfietsje waar hij al lang niet meer mee speelde en hij al bijna een jaar niet gezien had toen ik die voor de jongste pakte, dat is voor hem ook zijn oude fietsje. Zijn broertje speelt er mee de oudste duwt hem er op rond ed, nooit geen problemen of concurentie om dat ding alleen hij heeft het wel over 'broertje zit op mijn fietsje, we gaan rijden'.

zondag 19 augustus 2018 om 07:52
Oei, dat is wel heel veel sinterklaas achter elkaar.
Wij vieren het thuis 1x en daar zijn o&o en o bij. Van o&o krijgen we een budget zodat we zelf inkopen kunnen doen. Zo ook voor kerst. Met o ga ik even een middagje op pad zodat ik het kan sturen. O doet niet aan kerstkado's.
Net als YellowLT valt het mij op dat de jongste 2e hands spullen krijgt van de oudste. Ik snap het, maar persoonlijk zou ik het niet doen. Oudste zal dingen herkennen wat van hem was. Misschien kan je het zoeken in dezelfde richting als oudste bijvoorbeeld een dekbedovertrek/trappelzak en een pyjama.
Qua sinterklaaskado's houden wij het altijd gelijk qua aantal kadootjes. Dus bijvoorbeeld 4 kadootjes per kind.
Standaard krijgen ze hier een adventkalender van lego of playmobil. Voor de 1 jarige is de playmobil 123 versie erg leuk. Dat mixt mijn bijna 5 jarige nog steeds bij de gewone playmobil. Ook krijgen ze elk jaar een dekbedovertrek van sinterklaas.
Daarnaast krijgen ze 1 of 2 kadootjes van ons erbij en dus nog 2 van o&o&o.
Omdat wij als volwassenen ook allemaal kadootjes voor elkaar kopen heb je zo een grote berg kado's.
We vieren het altijd in het weekend op een middag zodat er daarna mee gespeeld kan worden en ze niet gelijk naar bed hoeven.
Een vriendin van mij gaat na de intocht, dus in november, naar haar ouders en daar vieren ze dan sinterklaas en daarna nog 1 keer met de andere andere familie op/rond 5 december. Dit bevalt erg goed, want de eerste spanning is er dan al vanaf. Dat is misschien ook een idee.
Wij vieren het thuis 1x en daar zijn o&o en o bij. Van o&o krijgen we een budget zodat we zelf inkopen kunnen doen. Zo ook voor kerst. Met o ga ik even een middagje op pad zodat ik het kan sturen. O doet niet aan kerstkado's.
Net als YellowLT valt het mij op dat de jongste 2e hands spullen krijgt van de oudste. Ik snap het, maar persoonlijk zou ik het niet doen. Oudste zal dingen herkennen wat van hem was. Misschien kan je het zoeken in dezelfde richting als oudste bijvoorbeeld een dekbedovertrek/trappelzak en een pyjama.
Qua sinterklaaskado's houden wij het altijd gelijk qua aantal kadootjes. Dus bijvoorbeeld 4 kadootjes per kind.
Standaard krijgen ze hier een adventkalender van lego of playmobil. Voor de 1 jarige is de playmobil 123 versie erg leuk. Dat mixt mijn bijna 5 jarige nog steeds bij de gewone playmobil. Ook krijgen ze elk jaar een dekbedovertrek van sinterklaas.
Daarnaast krijgen ze 1 of 2 kadootjes van ons erbij en dus nog 2 van o&o&o.
Omdat wij als volwassenen ook allemaal kadootjes voor elkaar kopen heb je zo een grote berg kado's.
We vieren het altijd in het weekend op een middag zodat er daarna mee gespeeld kan worden en ze niet gelijk naar bed hoeven.
Een vriendin van mij gaat na de intocht, dus in november, naar haar ouders en daar vieren ze dan sinterklaas en daarna nog 1 keer met de andere andere familie op/rond 5 december. Dit bevalt erg goed, want de eerste spanning is er dan al vanaf. Dat is misschien ook een idee.