Het grote speelgoedtopic 2018
zondag 19 augustus 2018 om 09:37
Nou ben ook even op de Lidl site gaan kijken en de treinbaan die ik voor 50 euro had besteld bij de bol stuur ik terug. Weet nier waarom maar ik dacht dat het bij de Lidl hartstikke duur was maar ik ga daar de treinset bestellen en de garage denk ik ook. 13 euro is geen geld joh! Passen op de garage ook hotwheels auto’s etc?
zondag 19 augustus 2018 om 10:27
Mijn 3 jarige heeft trouwens ook een kort abonnement op Bobo gekregen voor zijn verjaardag. Ook leuk, dan krijgen ze dus hun eigen post. En met name geschikt voor als ze richting de 4 gaan en uitdaging willen. Al kon mijn nét 3 jarige toch ook al veel van de opdrachtjes als ik hem er motorisch bij hielp.
zondag 19 augustus 2018 om 11:17
Tjonge, wat een reacties! Fijn te lezen hoe jullie erover denken. We gaan de opa-omavieringen "in overleg" afmelden, het kdv is tijdens de opvanguren en het werk ook afmelden. Jammer maar helaas voor een ieder die onze kinderen er graag bij hun thuis bij had gehad. We willen het het liefst thuis vieren op een zaterdagmiddag, omdat we het een gezinsfeest vinden en het zo éénmalig kunnen vieren zonder scheve gezichten en tranen, eventueel met o&o erbij. Elk weekend 1 feest: intocht + verjaardag 1, verjaardag 2, sinterklaas. En dan een dag rust elk weekend. Pff, blij als het januari is!
@Maartje, we hebben pas bij het zoveelste cadeau dit jaar gevraagd of ze het met de verjaardag willen geven. Oma in tranen, laat ons toch lekker verwennen. Daarom dacht ik eens te vragen hoe jullie met de verwentijd rond Sinterklaas omgaan. Er wordt al maanden naar de Sint gehint en naar alle cadeaus die hij dan bij oma brengt. We zijn bang iets raars te vragen, maar dat is het dus niet.
De optie van alle cadeau's stiekem hier afgeven, had ik nog niet bedacht. En eventueel een stel erbij. Bedankt!
@nijntje, roodkapje lijkt me echt wat voor onze peuter, bedankt!
@yellowlemontree, haba kende ik niet, zit ook veel geschikt materiaal tussen! Fijn.
Duplo en playmobil hebben we in overvloed, lego nog niet.
Over het opnieuw geven van het speelgoed, ik heb het spul tegen die tijd al een jaar op zolder liggen en hij heeft het niet meer gezien. Van de week heb ik weer eens speelgoed gewisseld en hij herkende dingen van een half jaar oid geleden al niet meer. Ooh mama kijk ik heb een nieuwe puzzel! Wat is dat nou voor moois? Hetzelfde met het ledikant en het fietsstoeltje. Heb je daar ook in geslapen/gezeten? Neee mama natuurlijk niet! De kleine krijgt zeker ook nuttige en nieuwe dingen, maar om nu nog een loopfiets te kopen terwijl er een staat te verstoffen vinden we ook zowat. Iemand ervaring met spul dat echt al zólang uit beeld is en herkenning? En anders inderdaad maar zomaar tussendoor geven als jullie denken dat het herkend wordt.
@Maartje, we hebben pas bij het zoveelste cadeau dit jaar gevraagd of ze het met de verjaardag willen geven. Oma in tranen, laat ons toch lekker verwennen. Daarom dacht ik eens te vragen hoe jullie met de verwentijd rond Sinterklaas omgaan. Er wordt al maanden naar de Sint gehint en naar alle cadeaus die hij dan bij oma brengt. We zijn bang iets raars te vragen, maar dat is het dus niet.
De optie van alle cadeau's stiekem hier afgeven, had ik nog niet bedacht. En eventueel een stel erbij. Bedankt!
@yellowlemontree, haba kende ik niet, zit ook veel geschikt materiaal tussen! Fijn.
Over het opnieuw geven van het speelgoed, ik heb het spul tegen die tijd al een jaar op zolder liggen en hij heeft het niet meer gezien. Van de week heb ik weer eens speelgoed gewisseld en hij herkende dingen van een half jaar oid geleden al niet meer. Ooh mama kijk ik heb een nieuwe puzzel! Wat is dat nou voor moois? Hetzelfde met het ledikant en het fietsstoeltje. Heb je daar ook in geslapen/gezeten? Neee mama natuurlijk niet! De kleine krijgt zeker ook nuttige en nieuwe dingen, maar om nu nog een loopfiets te kopen terwijl er een staat te verstoffen vinden we ook zowat. Iemand ervaring met spul dat echt al zólang uit beeld is en herkenning? En anders inderdaad maar zomaar tussendoor geven als jullie denken dat het herkend wordt.

zondag 19 augustus 2018 om 11:48
Qua vieringen lijkt me dat inderdaad een prima oplossing.anna89 schreef: ↑19-08-2018 11:17Tjonge, wat een reacties! Fijn te lezen hoe jullie erover denken. We gaan de opa-omavieringen "in overleg" afmelden, het kdv is tijdens de opvanguren en het werk ook afmelden. Jammer maar helaas voor een ieder die onze kinderen er graag bij hun thuis bij had gehad. We willen het het liefst thuis vieren op een zaterdagmiddag, omdat we het een gezinsfeest vinden en het zo éénmalig kunnen vieren zonder scheve gezichten en tranen, eventueel met o&o erbij. Elk weekend 1 feest: intocht + verjaardag 1, verjaardag 2, sinterklaas. En dan een dag rust elk weekend. Pff, blij als het januari is!
Voor wat betreft de loopfiets etc. Ik zou het zeker niet nieuw kopen als het er al is, maar ik zou het geven als kind er aan toe is. Niet als kado moment voor verjaardag/sinterklaas.
Voor kado momenten kan je ook dingen kopen die leuk zijn voor jongste, bijvoorbeeld kleding of pyjama net als oudste.
Als de kinderen hetzelfde geslacht zijn is het logisch om kleding door te schuiven, maar jongste mag toch ook wel iets nieuws krijgen? Juist dit soort kado momenten zijn daar geschikt voor.
zondag 19 augustus 2018 om 11:57
Dit.Rubble schreef: ↑19-08-2018 11:48Qua vieringen lijkt me dat inderdaad een prima oplossing.
Voor wat betreft de loopfiets etc. Ik zou het zeker niet nieuw kopen als het er al is, maar ik zou het geven als kind er aan toe is. Niet als kado moment voor verjaardag/sinterklaas.
Voor kado momenten kan je ook dingen kopen die leuk zijn voor jongste, bijvoorbeeld kleding of pyjama net als oudste.
Als de kinderen hetzelfde geslacht zijn is het logisch om kleding door te schuiven, maar jongste mag toch ook wel iets nieuws krijgen? Juist dit soort kado momenten zijn daar geschikt voor.

zondag 19 augustus 2018 om 12:18
Dan lekker idd alleen het kdv en thuis doen, opa en oma van beide kanten uitnodigen en anders mogen ze iets afdroppen.anna89 schreef: ↑19-08-2018 11:17Tjonge, wat een reacties! Fijn te lezen hoe jullie erover denken. We gaan de opa-omavieringen "in overleg" afmelden, het kdv is tijdens de opvanguren en het werk ook afmelden. Jammer maar helaas voor een ieder die onze kinderen er graag bij hun thuis bij had gehad. We willen het het liefst thuis vieren op een zaterdagmiddag, omdat we het een gezinsfeest vinden en het zo éénmalig kunnen vieren zonder scheve gezichten en tranen, eventueel met o&o erbij. Elk weekend 1 feest: intocht + verjaardag 1, verjaardag 2, sinterklaas. En dan een dag rust elk weekend. Pff, blij als het januari is!
En ik zou eens overleggen over de cadeaus als ze niet op dat moment iets willen geven. Dan kan je beter bepaalde afspraken maken dan als ze iets willen geven en teleurgesteld raken. Dat doe ik met alles zo bij opa en oma, niet als ze met wat lekkers in hun handen staan zeggen dat kind dat niet mag maar er voor of er na. Niet bij het pakken van een cadeautje zeggen vragen of dat niet een andere keer kan, maar daarna het rustig hebben over dat het wel erg veel is soms. Nu heb ik hele lieve begripvolle schoonouders die dat geen probleem vinden als ik zoiets aan kaart, maar ik denk dat het bij jullie misschien ook iets kan helpen.
En wat ik zei, mijn oudste had zijn oude 4 wiel loopfiets bijna een jaar niet gezien en is nu bijna 3. Toen ik hem pakte herkende hij hem direct. De meeste oude kleren herkent hij ook niet, maar iets als een loopfiets staat toch echt beter in het geheugen van een kind gegrift. Een shirt is maar een shirt en een loopfiets is heel belangrijk voor ze. Dat ding was weg gezet toen hij 20/21 maanden was en hij was 32 maanden toen ik hem weer pakte voor zijn broertje.
En ik zou zeer zeker geen nieuwe kopen, heb ik ook niet gedaan. Als de oudste iets ontgroeid is voor de volgende er iets aan heeft schuif ik het gewoon door. De jongste krijgt dan iets meer nuttige dingen, kkeinere dingen en vaak ook dingen die iets meer op de toekomst gericht zijn. Bv houten eten voor het keukentje, hij speelt er wel mee maar 'kookt' nog niet. Of plastic dieren, hij zet ze neer, sleept ze mee en doet er van alles mee maar of er nou ook een olifant is maakt voor hem nu nog niet uit.
Dus doorschuiven zou ik zeker doen alleen dan niet als cadeau. En of de een nou een loopfiets van 80 euro kreeg met 1 jaar en de ander een trekdiertje of flapjesboek van 12,50 maakt ze dan weer echt niks uit. De oudste heeft zelfs voor de baby dol blij shampoo uitgepakt voor de baby op komst; 'ohhh wat wauw, heeft x ook zeep straks!!'
zondag 19 augustus 2018 om 12:33
Doorschuiven als cadeau vind ik echt een no-go en best zielig voor het kind. Ik ben zelf de jongste van 7 kinderen en echt iets doorschuiven en geven als een cadeau kan echt niet. Ik heb 3 kinderen dus echt alles wordt doorgeschoven behalve met hun verjaardag/sint/kerst. Dan krijgen ze echt alles nieuw ( of tweedehands maar voor hun nieuw).
En ja kinderen herkennen hun oude speelgoed echt. Mijn oudste is bijna 3,5 en kent al zijn speelgoed vanaf 1,5 jaar nog. Mijn middelste is in juni 2 geworden en kan bij elke auto die hij heeft vertellen hoe hij eraan komt dus ook bij die ene hot wheels auto die hij 8 maanden geleden heeft gekregen. Jongste is net 1 dus hij zegt nog niet zoveel haha.
En oma in tranen is pech hoor. Zij hebben sint al kunnen vieren toen hun eigen kinderen klein waren. Mijn schoonmoeder maakt ook overal zon drama van. Gisteravond nog krokodillentranen toen ik met de kids na het eten even langsging. Of ze patat moest bakken voor de kids? NEE, mogen ze dan een kippenpootjes? NEE. Ze hadden net een half uur daarvoor gegeten en die tranen zijn gewoon pure manipulatie. Mijn schoonmoeder weet inmiddels wel dat ze met zulk gedrag ze steeds minder gaat zien. Vraagt ze normaal of de kids bij haar mogen eten prima, wil ze een cadeau geven dan eerst aan mij vragen en dan beslis ik wel wanneer het gegeven mag worden. Juist omdat ik al best verwende nesten heb ( materialistisch gezien, niet qua hun gedrag).
En ja kinderen herkennen hun oude speelgoed echt. Mijn oudste is bijna 3,5 en kent al zijn speelgoed vanaf 1,5 jaar nog. Mijn middelste is in juni 2 geworden en kan bij elke auto die hij heeft vertellen hoe hij eraan komt dus ook bij die ene hot wheels auto die hij 8 maanden geleden heeft gekregen. Jongste is net 1 dus hij zegt nog niet zoveel haha.
En oma in tranen is pech hoor. Zij hebben sint al kunnen vieren toen hun eigen kinderen klein waren. Mijn schoonmoeder maakt ook overal zon drama van. Gisteravond nog krokodillentranen toen ik met de kids na het eten even langsging. Of ze patat moest bakken voor de kids? NEE, mogen ze dan een kippenpootjes? NEE. Ze hadden net een half uur daarvoor gegeten en die tranen zijn gewoon pure manipulatie. Mijn schoonmoeder weet inmiddels wel dat ze met zulk gedrag ze steeds minder gaat zien. Vraagt ze normaal of de kids bij haar mogen eten prima, wil ze een cadeau geven dan eerst aan mij vragen en dan beslis ik wel wanneer het gegeven mag worden. Juist omdat ik al best verwende nesten heb ( materialistisch gezien, niet qua hun gedrag).

zondag 19 augustus 2018 om 13:04
Je kan ook i.p.v. een standaard ding zoals een fiets, bed, eetstoel, etc niet toedichten aan een kind maar zien als algemeen voorwerp
Dus het niet Pietjes fiets maar de kleine fiets. Het is niet Sara’s bed maar het kleine bed. En niet ‘ga maar in je stoel zitten’ maar in ‘de stoel’. Onze auto’s/fietsen zijn ook niet ‘mama’s auto of papa’s auto’ maar de rode/grijze/blauwe.
Zo doen wij het iig. Zo hopen we dat een kind zich niet vanalles toe-eigent en niet hebberig wordt. Ik maak mij geen illusies hoor maar tot nu toe kan dreumes goed delen en samen spelen*.
*Meestal als ik iets heel positiefs over dreumes zeg op Viva, dan begint de dag er op een gruwelijke fase waar het tegenovergestelde waarheid wordt..

Dus het niet Pietjes fiets maar de kleine fiets. Het is niet Sara’s bed maar het kleine bed. En niet ‘ga maar in je stoel zitten’ maar in ‘de stoel’. Onze auto’s/fietsen zijn ook niet ‘mama’s auto of papa’s auto’ maar de rode/grijze/blauwe.
Zo doen wij het iig. Zo hopen we dat een kind zich niet vanalles toe-eigent en niet hebberig wordt. Ik maak mij geen illusies hoor maar tot nu toe kan dreumes goed delen en samen spelen*.
*Meestal als ik iets heel positiefs over dreumes zeg op Viva, dan begint de dag er op een gruwelijke fase waar het tegenovergestelde waarheid wordt..

zondag 19 augustus 2018 om 13:09
zondag 19 augustus 2018 om 13:28
Hier is alles voor algemeen gebruik maar ze weten echt wel wat officieel van wie is. Spelen en delen gaat hier meestal wel goed en als er ruzie komt bemoei ik me er ook echt niet mee maar moeten ze het zelf uitzoeken en juist daardoor komen echt verrassende oplossingen.GlitterCupcake schreef: ↑19-08-2018 13:04Je kan ook i.p.v. een standaard ding zoals een fiets, bed, eetstoel, etc niet toedichten aan een kind maar zien als algemeen voorwerp![]()
*Meestal als ik iets heel positiefs over dreumes zeg op Viva, dan begint de dag er op een gruwelijke fase waar het tegenovergestelde waarheid wordt..![]()
zondag 19 augustus 2018 om 13:34
Ff een vraagje over een loopfietsje. Onze zoon is nu 15 maanden en zet voorzichtig de eerste (losse stapjes) echt nog maar een paar stapjes, maar hopelijk duurt het niet lang meer. Nu wil ik graag een loopfietsje voor hem kopen, zit te denken aan een pukylino. Maar mijn man vindt het niet nodig, "want hij kan nog niet eens zelf lopen". Nu dacht ik dat het juist een hulpmiddel kon zijn en voor nu ook al erg leuk. Maar geen ervaring.
Wat denken jullie?
Wat denken jullie?
zondag 19 augustus 2018 om 13:59
Ik zou geen echte loopfiets doen maar bijv een looptractor. Mijn kinderen sjeesden door de kamer al mee door toen ze 10 maanden oud waren en dus nog helemaal niet konden lopen.heytan schreef: ↑19-08-2018 13:34Ff een vraagje over een loopfietsje. Onze zoon is nu 15 maanden en zet voorzichtig de eerste (losse stapjes) echt nog maar een paar stapjes, maar hopelijk duurt het niet lang meer. Nu wil ik graag een loopfietsje voor hem kopen, zit te denken aan een pukylino. Maar mijn man vindt het niet nodig, "want hij kan nog niet eens zelf lopen". Nu dacht ik dat het juist een hulpmiddel kon zijn en voor nu ook al erg leuk. Maar geen ervaring.
Wat denken jullie?
Nadeel van een echte loopfiets is dat ze hun evenwicht moeten bewaren en vooruit moeten komen en echt bespaar jezelf en je kind al die blauw plekken en schaafwonden ervan.
zondag 19 augustus 2018 om 14:02
https://www.intertoys.nl/p/falk-claas-a ... gIDF_D_BwE
Deze hebben mijn kinderen, vanaf 10
Maanden al geschikt dus en door die grill aan de voorkant kunnen ze er ook niet mee vallen en als je kind wat handiger is en er ook buiten etc mee wil kun je die grill eraf halen en dan gaan ze echt hard. Maar zon pukylino zou ik echt niet doen, heel wat blauwe plekken en schaafwonden heeft dat ding hier opgeleverd. Voornamelijk ook door dat stuurtje.
Maanden al geschikt dus en door die grill aan de voorkant kunnen ze er ook niet mee vallen en als je kind wat handiger is en er ook buiten etc mee wil kun je die grill eraf halen en dan gaan ze echt hard. Maar zon pukylino zou ik echt niet doen, heel wat blauwe plekken en schaafwonden heeft dat ding hier opgeleverd. Voornamelijk ook door dat stuurtje.

zondag 19 augustus 2018 om 14:08
Met een pukylino? Die heeft 4 wielen, ding is super stabiel.Whatsinaname1988 schreef: ↑19-08-2018 14:02https://www.intertoys.nl/p/falk-claas-a ... gIDF_D_BwE
Hier hadden wij binnen een loopauto en buiten de pukylino. Er zijn kilometers mee afgelegd.
Een loopfiets met 2 wielen was hier echt geen hit. Bij de 2e verjaardag een fiets met zijwieltjes gegeven en bij 3 jaar zijwieltjes eraf en fietsen maar.

zondag 19 augustus 2018 om 16:18
Ja met due pukylino echt ellende gehad ja, die tractor gingen ze al snel echt op rijden.Rubble schreef: ↑19-08-2018 14:08Met een pukylino? Die heeft 4 wielen, ding is super stabiel.
Hier hadden wij binnen een loopauto en buiten de pukylino. Er zijn kilometers mee afgelegd.
Een loopfiets met 2 wielen was hier echt geen hit. Bij de 2e verjaardag een fiets met zijwieltjes gegeven en bij 3 jaar zijwieltjes eraf en fietsen maar.
En ik gooi hem er nog even in, de garage van de Lidl is die geschikt voor alle soorten auto’s? Vooral hotwheels hebben ze hier.

zondag 19 augustus 2018 om 17:23
Ik heb hem nog niet gegeven maar hij is bedoelt voor bij de treinbaan en hotwheels zijn niet groter dan die treintjes/auto's van de treinbaan dus het lijkt me dat die goed moeten passen. Veel groter denk ik dat niet geschikt voor is.Whatsinaname1988 schreef: ↑19-08-2018 16:18Ja met due pukylino echt ellende gehad ja, die tractor gingen ze al snel echt op rijden.
En ik gooi hem er nog even in, de garage van de Lidl is die geschikt voor alle soorten auto’s? Vooral hotwheels hebben ze hier.

zondag 19 augustus 2018 om 17:32
Pukylino is erg leuk! Of hij er al direct wat mee kan ligt heel erg aan het kind. Het ene kind vindt het nog doodeng en durft er pas op als hij heel stabiel kan lopen en er zelf op kan klimmen, het andere kind is meer een durfal en klimt er zo op. Maar als hij er niet direct iets mee kan is het ook geen punt toch? Dan wacht je gewoon nog even. Of wil je man hem dan liever pas met Sinterklaas geven bijv.?heytan schreef: ↑19-08-2018 13:34Ff een vraagje over een loopfietsje. Onze zoon is nu 15 maanden en zet voorzichtig de eerste (losse stapjes) echt nog maar een paar stapjes, maar hopelijk duurt het niet lang meer. Nu wil ik graag een loopfietsje voor hem kopen, zit te denken aan een pukylino. Maar mijn man vindt het niet nodig, "want hij kan nog niet eens zelf lopen". Nu dacht ik dat het juist een hulpmiddel kon zijn en voor nu ook al erg leuk. Maar geen ervaring.
Wat denken jullie?

zondag 19 augustus 2018 om 17:41
Hier de oudste met bijna 10 maanden en de jongste met 11 maanden, bij beide een groot succes. Ik kan me ook geen val herinneren met dat ding eigenlijk. Wel vond ik de achterste wielen onhandig staan waardoor hun voeten er vaak tegen kwamen, maar ze vinden het zelf top. Het ligt wel aan je kind alleen, die van een vriendin wilde er nog niks van weten op die leeftijd.GlitterCupcake schreef: ↑19-08-2018 17:10Hier zijn we begonnen met de Puckolino met 11 maanden. Dreumes sjeesde er zo op wegHij is er niet mee omgevallen en het stuur is begrensd op omklappen.
Ik heb hem overigens voor 5 euro op mp gekocht en hij is nog helemaal prima.
zondag 19 augustus 2018 om 17:49
Onze mooie, houten garage gaat de garage in tot Sint of een volgende verjaardag, ik durf het alternatief bijna niet te laten zien

We hebben nu die van de buren al een tijd te leen en zoon speelt er zo fijn op dat we hem toch ook zelf maar gaan aanschaffen. Hun oudste heeft er tot bijna 5 mee gespeeld, maar hun jongste staat nu te trappelen om hem ook te gaan gebruiken. Ik had nooit gedacht dat we dit ooit zouden aanschaffen

We hebben nu die van de buren al een tijd te leen en zoon speelt er zo fijn op dat we hem toch ook zelf maar gaan aanschaffen. Hun oudste heeft er tot bijna 5 mee gespeeld, maar hun jongste staat nu te trappelen om hem ook te gaan gebruiken. Ik had nooit gedacht dat we dit ooit zouden aanschaffen