Het lerarentekort

24-09-2023 11:54 316 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfelde tussen de pijler kinderen en werk (omdat dit voor mij werk betreft). Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van ouders. Er moeten toch inmiddels heel wat kinderen last hebben van dit probleem.

Bij ons op school missen we een leerkracht voor groep 7. Al vanaf het begin van het schooljaar werkt mijn parttimecollega (eigenlijk 3 dagen) fulltime. Ze geeft aan dat dit eigenlijk niet te combineren is met thuis en wil weer gewoon haar 3 dagen werken. Maar wat dan?

De IB'er voor de groep? De RT'er voor de groep en daarmee tijdelijk geen extra zorg voor de kinderen die dit nodig hebben? Zij doet ook de pluswerkgroepjes dus er kan gekozen worden om dat te laten vervallen.
Standaard een dag verdelen en hopen dat ze 4 dagen wil werken? Maar daarmee ga je eigenlijk over haar grens heen.

Hoe wordt het lerarentekort bij jullie op school "opgelost"?
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
24-09-2023 12:17
Mijn kinderen hebben hun basisschooltijd geluk gehad, uitval van docenten kon intern opgelost worden en omdat we in een krimpregio wonen, was er wel personeel te vinden.
Nu in het VO is het anders. Samengevoegde klassen, twee lessen in een vak in plaats van drie, langdurige uitval, "er staat in elk geval iemand"-vervangers die niet echt geschikt zijn.
Ik kan er wel boos om worden, maar aangezien ik het probleem ook van de andere kant ken, weet ik dat dit zo blijft tot de overheid onderwijs weer een aantrekkelijke baankeuze maakt.

(Wat hilarisch is ook, omdat ik onder andere op dit forum altijd moet lezen hoe zo'n geweldige baan het is, altijd vroeg vrij, altijd vakantie, enorm salaris en toch wil niemand het doen)
Op dat laatste wil ik wel reageren hoor. Als ik zie hoeveel salarisverhoging er de afgelopen jaren (20%!!) bij is gekomen en inderdaad die vakantiedagen, dan zou ik ook echt wel zeggen dat het een aantrekkelijke baan is hoor. Ik werk in de zorg en krijg bij Gods gratie 7,5% sinds jaren, waarbij ik aan de andere kant 2,5% mag inleveren op mijn pensioen. Met kerst vrij kan nooit, zou toch best eens fijn zijn. Om over de agressie richting ons nog maar niet te spreken. Dus ja, wat dat betreft is leraar dan toch echt wel een betere keus hoor. En ik ken leraren, weet de werktijden en weet ook hoe de vakantie werkt. De vakanties hebben ze hier ook echt vrij, behalve 1 week in de zomer waarin weer gestart moet worden en het lokaal ingericht enz. De overige vakanties hebben ze allemaal volledig vrij. Klinkt heel aantrekkelijk! Helaas trek ik kinderen niet goed, dus mijn baan gaat het niet worden. Maar als ik de leraren om me heen zo hoor qua vrije dagen en werkbelasting…heerlijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stel me in deze discussies altijd keihard op. Ik werk mijn hele leven al in een sector waar part-time werken niet de standaard is, en waar part-time minimaal 80% werken betekent.

Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat mensen het thuis niet geregeld krijgen, en sterker nog ik vind het totaal onbegrijpelijk dat de norm onder vrouwen is dat je part time werkt.
Ik heb nooit minder dan voltijd gewerkt en leef nog steeds, ik heb een latrelatie, mn huis ziet er goed uit, er staat iedere avond een gezonde maaltijd op tafel, mn kinderen sporten 3x per week, ik sport zelf, en mn sociale leven is ook goed.

Is het soms vermoeiend? Zeker, maar dat lost zich vaak op door 1 avond vroeg te gaan slapen. Moet iedereen het zo doen? Zeker niet, het recht op minder dan full time werken is een verworven recht. Maar part time werken zou ook iets minder part time kunnen worden dan nu vaak het geval is.

Als iedereen die 2 of 3 dagen per week werkt er een dag extra bij neemt is het probleem veel minder groot dan het nu is.
De oplossing ligt er niet in dat je collega full time gaat werken, maar dat het hele team een stapje extra gaat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
24-09-2023 12:25
Zoals ze het in de zorg oplossen leidt ook niet tot structurele oplossingen. En ik lees hier steeds over mensen die om die reden van ellende de zorg maar verlaten. Dus om dat nou als voorbeeld aan te halen, snap ik niet zo.

Ik werk zelf niet in de zorg, dus ik werk niet met mensenlevens, en ik ga in mijn baan ook niet altijd maar extra werken. Ik zou daar in het onderwijs dus wel begrip voor hebben. Wel werken velen in het onderwijs erg weinig dagen. Dan is er wel weinig marge.
Precies.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamback71 schreef:
24-09-2023 12:26


Als iedereen die 2 of 3 dagen per week werkt er een dag extra bij neemt is het probleem veel minder groot dan het nu is.
De oplossing ligt er niet in dat je collega full time gaat werken, maar dat het hele team een stapje extra gaat doen.
Dat doen echt veel teams al, we hebben bijna alleen maar fulltime leerkrachten ondertussen. Zelfde op de middelbare van oudste en nu op mbo zelfde probleem, meer uren draaien lost amper wat op en meeste draaien al meer uren dan paar jaar terug.
En het is natuurlijk te gek dat mensen echt denken dat dwingen van mensen tot meer en meer werken een oplossing is. Vind echt debiel.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 12:33
En het is natuurlijk te gek dat mensen echt denken dat dwingen van mensen tot meer en meer werken een oplossing is. Vind echt debiel.
Eens. Mensen werken niet voor niks een bepaald aantal dagen. Als je ze gaat dwingen om fulltime te werken dan denk ik dat ze alleen maar weggaan, of naar een andere school waar ze wel drie dagen mogen werken, of het onderwijs uit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zelf de zorg er graag buiten houden. We weten allemaal dat zij de enige zijn die weten wat echt hard werken is, en dat zij alles over hebben voor hun patiënten of cliënten. Zeker in vergelijking met die luie donders uit het onderwijs.
Ik negeer dergelijke reacties dus, want ik kan er weinig mee.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamback71 schreef:
24-09-2023 12:26
Ik stel me in deze discussies altijd keihard op. Ik werk mijn hele leven al in een sector waar part-time werken niet de standaard is, en waar part-time minimaal 80% werken betekent.

Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat mensen het thuis niet geregeld krijgen, en sterker nog ik vind het totaal onbegrijpelijk dat de norm onder vrouwen is dat je part time werkt.
Ik heb nooit minder dan voltijd gewerkt en leef nog steeds, ik heb een latrelatie, mn huis ziet er goed uit, er staat iedere avond een gezonde maaltijd op tafel, mn kinderen sporten 3x per week, ik sport zelf, en mn sociale leven is ook goed.

Is het soms vermoeiend? Zeker, maar dat lost zich vaak op door 1 avond vroeg te gaan slapen. Moet iedereen het zo doen? Zeker niet, het recht op minder dan full time werken is een verworven recht. Maar part time werken zou ook iets minder part time kunnen worden dan nu vaak het geval is.

Als iedereen die 2 of 3 dagen per week werkt er een dag extra bij neemt is het probleem veel minder groot dan het nu is.
De oplossing ligt er niet in dat je collega full time gaat werken, maar dat het hele team een stapje extra gaat doen.
Zo lang het een keus blijft, kunnen mensen die keus maken.
Ik ken iemand die een eigen zaak heeft, 2 kinderen, hobby’s, sport, een bestuursfunctie en dieren ernaast. Energie voor tien, zeurt nooit over vermoeid zijn.

Ik werk 17 uur onder schooltijd, heb 2 kinderen, 2 huisdieren en mijn huishouden. Ik sport er nog naast maar aan mijn hobby kom ik niet altijd toe. Ik heb laatst een paar kleine kittens opgevangen en was na een week doodop.
Leuk dan, dat ‘geregeld krijgen’, maar ik zou me meteen een burn-out in werken (been there, done that).
En met mij veel anderen. Ik heb me lang schuldig gevoeld niet alles te kunnen als die kennis, maar ik richt mijn leven in naar wat ik kan. Het is gewoon niet hetzelfde als wat anderen kunnen dragen wellicht, maar in die kaders doe ik wat ik kan.
En dat is iedereen zijn goed recht, hoe vervelend voor bepaalde functies ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet hoe dat in het PO is maar in VO staan er wel degelijk onbevoegden voor de klas. Die worden dan ‘bekwaam’ verklaard (mag je twee jaar op rij doen). Naast de zij-instromers en LIO’s.

Zoon heeft op de basisschool veel uitval gehad (verkorte lesweek) en nu op de middelbare school heel veel uitval (stonden aan het begin van de vakantie twintig vacatures open).

Op mijn vorige school draaide iedereen veel te veel klassen. Dan had je bijvoorbeeld klas A voor je neus en tegelijkertijd zat klas B in een opvangruimte met twee onderwijsassistenten maar je was wel verantwoordelijk voor klas B. En je had al het werk (opdrachten maken, instructiefilmpjes maken, voor- en nawerk, etc. voor klas B ) maar je kreeg daar niet de volle mep voor betaald, die uren voor je ‘schaduwklassen’. Die school was ontstaan door een gedwongen fusie en toen de laatste groep van ‘onze’ leerlingen vertrokken met een diploma heb ik mijzelf daar ook uitgefaseerd. Naast werkdruk had ik daar ook een afschuwelijke directie, collega’s die allemaal op het randje van een burn-out zaten en een publiek met een bepaald type ouders die ervoor zorgden dat je werk non-stop doorging.

Qua werkdruk is de huidige stek hetzelfde maar hier betalen ze je tenminste en heb ik collega’s waar nog wat rek in zit en waarmee we onderling het werk kunnen verdelen. Een fijn team met een fijne directie. En het scheelt enorm veel tijd en gedoe dat deze locatie een ander publiek trekt. Je komt nog aan lesgeven toe i.p.v. alleen de maatschappelijk werker, politieagent, straathoekwerker, entertainer, psycholoog, mediator en klantenservicemedewerker te moeten uithangen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
24-09-2023 12:34
Ik zou zelf de zorg er graag buiten houden. We weten allemaal dat zij de enige zijn die weten wat echt hard werken is, en dat zij alles over hebben voor hun patiënten of cliënten. Zeker in vergelijking met die luie donders uit het onderwijs.
Ik negeer dergelijke reacties dus, want ik kan er weinig mee.
Ik werk in een tak van de zorg maar nooit dat het in me op zou komen een vergelijking te maken. Het gedonder waar het onderwijs mee kampt, ik vind het knap dat mensen er voor blijven kiezen. Mijn steun hebben jullie hoor 👍🏻
Alle reacties Link kopieren Quote
StevieNicks schreef:
24-09-2023 12:37
Ik werk in een tak van de zorg maar nooit dat het in me op zou komen een vergelijking te maken. Het gedonder waar het onderwijs mee kampt, ik vind het knap dat mensen er voor blijven kiezen. Mijn steun hebben jullie hoor 👍🏻
Fijn om dit te horen ♡. Ik heb ook een grote bewondering voor mensen die in de zorg werken. Ik zou het zelf niet kunnen. En hoop dat er voor jullie ook betere tijden aankomen. Maar dat eeuwige vergelijken. Bah.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
24-09-2023 12:34
Ik zou zelf de zorg er graag buiten houden. We weten allemaal dat zij de enige zijn die weten wat echt hard werken is, en dat zij alles over hebben voor hun patiënten of cliënten. Zeker in vergelijking met die luie donders uit het onderwijs.
Ik negeer dergelijke reacties dus, want ik kan er weinig mee.
Pardon? Schaar je jezelf ook onder die luie donders? Wat doe je zelf eigenlijk om het lerarentekort op te lossen?

Ik kom uit de zorg en werk nu in het onderwijs, met een pittige doelgroep in een achterstandswijk. Je kunt veel over m'n collega's zeggen, maar luie donders zijn het niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
24-09-2023 12:43
Pardon? Schaar je jezelf ook onder die luie donders? Wat doe je zelf eigenlijk om het lerarentekort op te lossen?

Ik kom uit de zorg en werk nu in het onderwijs, met een pittige doelgroep in een achterstandswijk. Je kunt veel over m'n collega's zeggen, maar luie donders zijn het niet.
Dat 'luie donders' is toch overduidelijk sarcastisch bedoeld?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
24-09-2023 12:43
Pardon? Schaar je jezelf ook onder die luie donders? Wat doe je zelf eigenlijk om het lerarentekort op te lossen?

Ik kom uit de zorg en werk nu in het onderwijs, met een pittige doelgroep in een achterstandswijk. Je kunt veel over m'n collega's zeggen, maar luie donders zijn het niet.
Dat was een sarcastische verwijzing naar een reactie van iemand die zelf pas ‘echt wist wat zwaar werk was’ volgens mij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn zowel tekorten in de zorg als in het onderwijs. Tot zover kun je vergelijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
24-09-2023 12:44
Dat was een sarcastische verwijzing naar een reactie van iemand die zelf pas ‘echt wist wat zwaar werk was’ volgens mij.
Oh... het sarcasme had ik even gemist!!
Eigenlijk zou je mensen met bullshitbanen mee moeten kunnen laten helpen in de zorg en het onderwijs ipv mensen die er al werken dwingen meer te werken dan ze willen. Sorry dit is geen concrete aanpak voor jouw probleem, maar ik kan me zo ergeren aan dat er zo makkelijk gezegd wordt: leraren (en zorgmedewerkers) moeten maar meer gaan werken, terwijl er natuurlijk veel meer groepen in de samenleving zijn die bij zouden kunnen dragen aan een oplossing van dit probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen die helemaal niet voor het onderwijs gekozen hebben dwingen in het onderwijs te werken, lijkt me net zo'n slecht idee als mensen die deeltijd werken dwingen meer te werken. Sowieso is ook niet iedereen geschikt voor het onderwijs. Wie bepaalt ook of iemand een bullshitbaan heeft? Hoe meet je dat?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Oei lastige vraag dit hoor...
Ik heb geen kinderen en werk niet in het onderwijs dus kan er weinig over zeggen anders dat de werkdruk en personeelstekorten er zijn in heel veel sectoren. Het probleem is alleen dat onderwijs door moet draaien. Dat kun je gewoonweg niet terugschroeven. Evenals de zorg. En ik denk dat hierdoor de werkdruk voor leraren zo hoog is omdat ze weten wat de gevolgen zijn van afwezigheid. Dus gaan mensen vaak over hun grenzen heen een zitten dan langdurig thuis of stappen zelfs over naar andere sectoren.

Misschien kan de werkdruk op administratief gebied wat verlaagd worden? Het aantal vergaderingen? De ouderavonden? Zijn er eventueel taken die een leraar moet doen maar die ook door niet bevoegd personeel gedaan kunnen worden buiten het lesgeven?

Ik denk niet dat de oplossing is meer salaris. Als ik zo eens kijk geloof ik dat een leerkracht heus niet zo slecht verdiend. Het echte probleem zit hem in de werkdruk dus die moet gewoon naar beneden. Maar ja, de vraag is dus hoe?
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
24-09-2023 12:47
Oh... het sarcasme had ik even gemist!!
Hahahaha. Ook voor jou een (niet sarcastisch) hartje ♡. En fijn dat je het onderwijs bent komen versterken!
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Salaris omhoog werkt wel, net als collegegeld afschaffen. En idd admin mag anders of minder maar meer geld en gratis opleiding/omscholen gaat echt wel werken.
Jaja.
Zenmomentje schreef:
24-09-2023 12:47
Eigenlijk zou je mensen met bullshitbanen mee moeten kunnen laten helpen in de zorg en het onderwijs ipv mensen die er al werken dwingen meer te werken dan ze willen. Sorry dit is geen concrete aanpak voor jouw probleem, maar ik kan me zo ergeren aan dat er zo makkelijk gezegd wordt: leraren (en zorgmedewerkers) moeten maar meer gaan werken, terwijl er natuurlijk veel meer groepen in de samenleving zijn die bij zouden kunnen dragen aan een oplossing van dit probleem.

Lijkt me een onzalig plan. Die vakken moeten je liggen en je kunt niemand dwingen in een bepaalde sector te gaan werken. Motivatie is namelijk een grote drijfveer om je werk naar behoren uit te voeren.

En wie bepaalt wat een bullshit baan is? Wat is nou in jouw ogen een bullshit baan? Als er vraag naar is is er werk in te vinden. Zo simpel is het.
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 12:52
Salaris omhoog werkt wel, net als collegegeld afschaffen. En idd admin mag anders of minder maar meer geld en gratis opleiding/omscholen gaat echt wel werken.

Maar er gaat al enorm veel geld naar onderwijs in de begroting. Op de eerste plaats staat de zorg gevolgd door het onderwijs. Hoe wil je dat gaan bekostigen dan?
Susan schreef:
24-09-2023 12:49
Mensen die helemaal niet voor het onderwijs gekozen hebben dwingen in het onderwijs te werken, lijkt me net zo'n slecht idee als mensen die deeltijd werken dwingen meer te werken. Sowieso is ook niet iedereen geschikt voor het onderwijs. Wie bepaalt ook of iemand een bullshitbaan heeft? Hoe meet je dat?
Natuurlijk kan je dat niet dwingen, maar waarom altijd wijzen naar parttime werkende leraren als oplossing, waarom niet naar andere groepen? Er wordt al heel veel druk gelegd op docenten om meer te werken, waarom zou dat wel kunnen en iets meer druk op andere groepen om bij te gaan dragen in tekortberoepen die we als samenleving belangrijk vinden niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamback71 schreef:
24-09-2023 12:26
Ik stel me in deze discussies altijd keihard op. Ik werk mijn hele leven al in een sector waar part-time werken niet de standaard is, en waar part-time minimaal 80% werken betekent.

Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat mensen het thuis niet geregeld krijgen, en sterker nog ik vind het totaal onbegrijpelijk dat de norm onder vrouwen is dat je part time werkt.
Ik heb nooit minder dan voltijd gewerkt en leef nog steeds, ik heb een latrelatie, mn huis ziet er goed uit, er staat iedere avond een gezonde maaltijd op tafel, mn kinderen sporten 3x per week, ik sport zelf, en mn sociale leven is ook goed.

Is het soms vermoeiend? Zeker, maar dat lost zich vaak op door 1 avond vroeg te gaan slapen. Moet iedereen het zo doen? Zeker niet, het recht op minder dan full time werken is een verworven recht. Maar part time werken zou ook iets minder part time kunnen worden dan nu vaak het geval is.

Als iedereen die 2 of 3 dagen per week werkt er een dag extra bij neemt is het probleem veel minder groot dan het nu is.
De oplossing ligt er niet in dat je collega full time gaat werken, maar dat het hele team een stapje extra gaat doen.
Ik heb hier wel vaker geschreven waarom het ontzettend dom is om in het PO 4 dagen te gaan werken ipv 3 dagen. Het is voor mij (en veel collega's) echt 3 dagen of 5 dagen. Als mijn kinderen allebei wat jaren op de middelbare school zitten wil ik best naar fulltime gaan.
nopepsiplease wijzigde dit bericht op 24-09-2023 13:06
0.34% gewijzigd
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
24-09-2023 12:56
Natuurlijk kan je dat niet dwingen, maar waarom altijd wijzen naar parttime werkende leraren als oplossing, waarom niet naar andere groepen? Er wordt al heel veel druk gelegd op docenten om meer te werken, waarom zou dat wel kunnen en iets meer druk op andere groepen om bij te gaan dragen in tekortberoepen die we als samenleving belangrijk vinden niet?
Naar parttime werkende leraren wijzen vind ik ook niet oké. Als je die onder druk gaat zetten dan is het gevolg alleen maar dat ze uiteindelijk vertrekken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven