Het lerarentekort

24-09-2023 11:54 316 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfelde tussen de pijler kinderen en werk (omdat dit voor mij werk betreft). Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van ouders. Er moeten toch inmiddels heel wat kinderen last hebben van dit probleem.

Bij ons op school missen we een leerkracht voor groep 7. Al vanaf het begin van het schooljaar werkt mijn parttimecollega (eigenlijk 3 dagen) fulltime. Ze geeft aan dat dit eigenlijk niet te combineren is met thuis en wil weer gewoon haar 3 dagen werken. Maar wat dan?

De IB'er voor de groep? De RT'er voor de groep en daarmee tijdelijk geen extra zorg voor de kinderen die dit nodig hebben? Zij doet ook de pluswerkgroepjes dus er kan gekozen worden om dat te laten vervallen.
Standaard een dag verdelen en hopen dat ze 4 dagen wil werken? Maar daarmee ga je eigenlijk over haar grens heen.

Hoe wordt het lerarentekort bij jullie op school "opgelost"?
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 13:54
Haha dan moet je dus het boek kopen. Ik heb ook geen idee wat nou een bullshit baan is.
Ik ga dat boek zeker niet kopen ;)
Lorem_Ipsum schreef:
24-09-2023 13:59
Ik ga dat boek zeker niet kopen ;)

+1

Vind het ook een beetje denigrerend om een baan te bestempelen als bullshitbaan. Alsof de enige banen die ertoe doen zijn in het onderwijs of in de zorg. (Of detailhandel, logistiek, voedsel, veiligheid)
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 14:01
+1

Vind het ook een beetje denigrerend om een baan te bestempelen als bullshitbaan. Alsof de enige banen die ertoe doen zijn in het onderwijs of in de zorg. (Of detailhandel, logistiek, voedsel, veiligheid)
Ik heb er zelf ook eentje gok ik zomaar, maar zie het totaal niet als denigrerend.
Star⁴ schreef:
24-09-2023 14:03
Ik heb er zelf ook eentje gok ik zomaar, maar zie het totaal niet als denigrerend.

Nou ja de term bullshitbaan verwijst eigenlijk naar onbelangrijk en vervangbaar werk. Voor mij voelt dat denigrerend.

Maar ik gok zomaar dat ik geen bullshitbaan heb dus ik zou me niet aangesproken moeten voelen.

Het punt is dat je mensen gewoonweg niet kunt dwingen in een sector te gaan werken die hun niet ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
24-09-2023 13:43
Wat voor voorbeelden staan er in genoemd dan? Ik zal wel weer een bullshitbaan hebben, maar daar vul ik toch met gemak 45 uur per week mee, en daar zou ik zo 60 van kunnen maken.
Een tijd geleden is hierover een documentaire geweest bij NPO. Over bullshitbanen en dat mensen hierdoor in de ziektewet belanden.

Een voorbeeld was een vrouw die bij de gemeente werkt en zich bezighield met het schrijven van beleidsadvies. Die vervolgens ongelezen op de hoek van een bureau belanden en waar nooit iets mee gedaan werd. Ze voelde zich hierdoor totaal nutteloos (logisch!).

Bullshitbanen zijn volgens mij banen die kunnen verdwijnen en waar vervolgens niemand last van heeft of op geen enkele manier nadeel aan ondervindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 14:06
Nou ja de term bullshitbaan verwijst eigenlijk naar onbelangrijk en vervangbaar werk. Voor mij voelt dat denigrerend.

Maar ik gok zomaar dat ik geen bullshitbaan heb dus ik zou me niet aangesproken moeten voelen.

Het punt is dat je mensen gewoonweg niet kunt dwingen in een sector te gaan werken die hun niet ligt.
Ik heb een bullshitbaan denk ik. Maar ik verdien er geld mee en ik vind het best leuk. Dat is voor mij het belangrijkste.

Werken in t onderwijs zie ik als veel waardevoller voor de maatschappij. Maar het past mij niet.

Ik zie dat niet als denigrerend.
student201 wijzigde dit bericht op 24-09-2023 14:10
1.23% gewijzigd
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 14:06
Nou ja de term bullshitbaan verwijst eigenlijk naar onbelangrijk en vervangbaar werk. Voor mij voelt dat denigrerend.

Maar ik gok zomaar dat ik geen bullshitbaan heb dus ik zou me niet aangesproken moeten voelen.

Het punt is dat je mensen gewoonweg niet kunt dwingen in een sector te gaan werken die hun niet ligt.
Als het zo ervaren wordt door de uitvoerder:

In 2013 schreef David Graeber (een antropoloog verbonden aan de London School of Economics) een veelbesproken esseay genaamd ‘On the Phenomenon of Bullshit Jobs’. Later publiceerde hij het boek Bullshit Jobs waarvan in 2018 een Nederlandstalige vertaling verscheen. In dit boek gaat hij verder in op het verschijnsel van onzinbanen en houdt hij een vurig pleidooi voor het bestrijden van bullshitbanen. Volgens Graeber is een bullshit job een baan waarvan diegene die het werk zelf uitvoert, zegt dat het zinloos is. Sommige mensen vinden dat een al te vage definitie. Maar in zijn boek schrijft Graeber dat het bij begrippen als nut en waarde uiteindelijk altijd gaat om subjectieve, persoonlijke inschattingen. En daar valt zeker wat voor te zeggen. Voor een pacifist is een militair bijvoorbeeld een onzinbaan en een medicus zal vinden dat veel alternatieve genezers oplichters zijn. Arbeidssocioloog Fabian Dekker vindt het aanmatigend om voor anderen te bepalen dat zij onzinnig werk verrichten. Bovendien heeft werk naast het vergaren van inkomen, nog meer functies. Zoals sociaal contact en zelfrespect. Ook volgens Dekker is een baan pas een bullshitbaan als werkenden zelf van mening zijn dat hun werk niet van belang is.
Star⁴ schreef:
24-09-2023 14:10
Als het zo ervaren wordt door de uitvoerder:

In 2013 schreef David Graeber (een antropoloog verbonden aan de London School of Economics) een veelbesproken esseay genaamd ‘On the Phenomenon of Bullshit Jobs’. Later publiceerde hij het boek Bullshit Jobs waarvan in 2018 een Nederlandstalige vertaling verscheen. In dit boek gaat hij verder in op het verschijnsel van onzinbanen en houdt hij een vurig pleidooi voor het bestrijden van bullshitbanen. Volgens Graeber is een bullshit job een baan waarvan diegene die het werk zelf uitvoert, zegt dat het zinloos is. Sommige mensen vinden dat een al te vage definitie. Maar in zijn boek schrijft Graeber dat het bij begrippen als nut en waarde uiteindelijk altijd gaat om subjectieve, persoonlijke inschattingen. En daar valt zeker wat voor te zeggen. Voor een pacifist is een militair bijvoorbeeld een onzinbaan en een medicus zal vinden dat veel alternatieve genezers oplichters zijn. Arbeidssocioloog Fabian Dekker vindt het aanmatigend om voor anderen te bepalen dat zij onzinnig werk verrichten. Bovendien heeft werk naast het vergaren van inkomen, nog meer functies. Zoals sociaal contact en zelfrespect. Ook volgens Dekker is een baan pas een bullshitbaan als werkenden zelf van mening zijn dat hun werk niet van belang is.

En dan is het juist in deze tijd met zoveel personeelstekorten heel makkelijk om over te stappen naar werk wat je zelf wel als nuttig ervaart.

Ik denk dat het veelal te maken heeft met allerlei onzinnige regeltjes en eisen. Alles wat administratief vastgelegd moet worden waar helemaal niemand ooit naar omkijkt en na 7 jaar in de versnipperaar verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik zelf erg lastig vind is dat veel taken eerder gisteren dan vandaag af moeten zijn. Ik loop als leerkracht altijd achter de feiten aan. Je moet altijd direct kunnen inspelen op wat er op dat moment gebeurd, maar daar heb je niet altijd tijd voor.

Ik merk dat collega's daarop uitvallen. Werkdruk mag echt wel omlaag.

Dat zit ook erg in de cultuur. Wij hebben sinds deze week de afspraak dat we elkaar (collega's) niet meer mogen mailen/appen na 17:00 uur, dat soort dingen helpen al enorm.
Alle reacties Link kopieren Quote
De leerlingen zijn sinds Corona (of is het de smartphone?) ook echt anders. Een steeds grotere groep is onaangepast, kan niet omgaan met autoriteit en hebben nul motivatie om ergens aan te werken, Onder het mom van 'geloven in groei' is de lat in het onderwijs steeds lager gaan liggen. Veel leerlingen zitten daardoor ook op de verkeerde plek en voelen zich overvraagd. Klassenmanagement is waar vooral veel jongen docenten op stuk lopen, ze komen weinig toe aan de inhoud en zijn vooral aan het overleven in de klas.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 14:01
+1

Vind het ook een beetje denigrerend om een baan te bestempelen als bullshitbaan. Alsof de enige banen die ertoe doen zijn in het onderwijs of in de zorg. (Of detailhandel, logistiek, voedsel, veiligheid)
Volgens de definitie in dat boek moeten de mensen die die banen uitvoeren ze zelf zien als nutteloos om te kwalificeren als 'bullshit job'. Dus zeker niet denigrerend bedoeld.

Het is een interessant boek overigens, hier het korte essay waar het op gebaseerd is en dat kort de premisse uitlegt: https://www.atlasofplaces.com/essays/on ... shit-jobs/
Alle reacties Link kopieren Quote
Iamback71 schreef:
24-09-2023 12:26


Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat mensen het thuis niet geregeld krijgen, en sterker nog ik vind het totaal onbegrijpelijk dat de norm onder vrouwen is dat je part time werkt.
Ik heb nooit minder dan voltijd gewerkt en leef nog steeds, ik heb een latrelatie, mn huis ziet er goed uit, er staat iedere avond een gezonde maaltijd op tafel, mn kinderen sporten 3x per week, ik sport zelf, en mn sociale leven is ook goed.
Ik ben dan wel benieuwd hoe je het altijd geregeld hebt toen je kinderen nog op de basisschool zaten en nog niet alleen thuis konden zijn en jullie fulltime werkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soumis schreef:
24-09-2023 14:33
Ik ben dan wel benieuwd hoe je het altijd geregeld hebt toen je kinderen nog op de basisschool zaten en nog niet alleen thuis konden zijn en jullie fulltime werkte.
Maar ook als de kinderen ouder zijn, houden velen de werkuren uit die tijd aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nooit een bullshitbaan gehad, maar als je een baan hebt die niet veel betekenis of voldoening geeft, maar er wel voor zorgt dat je nog energie over hebt in je vrije tijd om te besteden aan hobby's of geliefdes, dan is dat ook veel waard natuurlijk. Die betekenis of voldoening kun je dan uit je privéleven halen.

Ik heb geen kinderen, maar ik hoor collega's weleens zeggen: Ik ben de hele week druk met andersmans kinderen en als ik thuiskom ben ik 'op' en zijn mijn eigen kinderen de dupe. Ik geloof dat die collega's best weleens verlangen naar zo'n bullshitbaan.

Ik vind dan weer het heerlijk dat veel van mijn levensinvulling in mijn werk zit en ik verder niet meer zoveel 'hoef'.
Alle reacties Link kopieren Quote
herfst100 schreef:
24-09-2023 14:07
Een tijd geleden is hierover een documentaire geweest bij NPO. Over bullshitbanen en dat mensen hierdoor in de ziektewet belanden.

Een voorbeeld was een vrouw die bij de gemeente werkt en zich bezighield met het schrijven van beleidsadvies. Die vervolgens ongelezen op de hoek van een bureau belanden en waar nooit iets mee gedaan werd. Ze voelde zich hierdoor totaal nutteloos (logisch!).

Bullshitbanen zijn volgens mij banen die kunnen verdwijnen en waar vervolgens niemand last van heeft of op geen enkele manier nadeel aan ondervindt.
In het essay hierboven wordt bijvoorbeeld een corporate lawyer genoemd die een zelf-erkende bullshitbaan zou hebben. Maar als er ergens een overname is en mensen worden ontslagen, dan ben je toch blij dat er corporate lawyers zijn die dat soort belangen in de gaten houden en daarover onderhandelen en procederen. Heb het nog niet in detail gelezen, maar het voorbeeld leid me meteen al af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ouder die meerdere coronajaren heeft doorgeploeterd, heb ik liever kwantiteit dan kwaliteit: liever kind de hele week op school zonder extra's zoals RT dan 1 of 2 dagen met extra's. (En mijn kind had/heeft af en toe bijspijkergroepjes, ik denk daar niet licht over).

School van kind heeft vrij veel vakleerkrachten (vergeleken met mijn eigen schooltijd decennia terug). Ik heb het idee dat dat ook helpt tegen de werkdruk.
Lorem_Ipsum schreef:
24-09-2023 14:34
Maar ook als de kinderen ouder zijn, houden velen de werkuren uit die tijd aan.

Dit!
Ik ken echt heel veel vrouwen in het onderwijs die slechts twee dagen werken. Veelal omdat de eigen kinderen klein zijn, de man fulltime werkt en genoeg verdient.

Zodra die kinderen ouder worden is er geen noodzaak meer te gaan werken. Het inkomen is voldoende, er is een prima verdeling tussen de duo-partners onderling.

In de commerciële sector zijn genoeg banen waarbij werkgevers en minimum aantal uren vragen.

In het onderwijs echter niet, want elke klas/groep heeft vijf dagen een leerkracht nodig. Als iedereen drie dagen minimaal zou moeten zit je heel lastig in de verdeling van mensen over groepen. Twee dagen komt in verhouding nog best veel voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
24-09-2023 14:41
Dit!
Ik ken echt heel veel vrouwen in het onderwijs die slechts twee dagen werken. Veelal omdat de eigen kinderen klein zijn, de man fulltime werkt en genoeg verdient.

Zodra die kinderen ouder worden is er geen noodzaak meer te gaan werken. Het inkomen is voldoende, er is een prima verdeling tussen de duo-partners onderling.

In de commerciële sector zijn genoeg banen waarbij werkgevers en minimum aantal uren vragen.

In het onderwijs echter niet, want elke klas/groep heeft vijf dagen een leerkracht nodig. Als iedereen drie dagen minimaal zou moeten zit je heel lastig in de verdeling van mensen over groepen. Twee dagen komt in verhouding nog best veel voor.
Ja, dit.

Als je allemaal 4 dagen werkt als collega's, is dat heel lastig inroosteren. Dan heeft niemand alleen maar 1 klas of er zijn collega's die in meerdere groepen 1 dagje pakken (ook niet wenselijk).
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb in de jaren dat mijn kinderen op de basisschool zitten ook wel meermaals gedacht dat leraren ook wel snel uitvallen hoor. Ik maak nu bijvoorbeeld voor de derde keer mee dat een leraar volledig uitvalt omdat ze in scheiding ligt. Daar trek ik toch ook wel mijn wenkbrauwen enigszins van op.

Oh, en dat er zo weinig mensen in het onderwijs willen werken komt denk ik ook omdat mensen die er al in werken ook echt geen enkele moeite doen om het ook maar enigszins aantrekkelijk te laten lijken.
Am Yisrael Chai!
Is het een optie om de schoolweek anders op te delen? Dus 4 hele dagen ipv 5 dagen waarvan er 2 halve dagen zijn? Dan krijg je het alweer makkelijker ingeroosterd. Dat vereist wel een verandering van het systeem natuurlijk.

Maar 4 dagen van half 9 tot 15.30? Is voor de ouders ook weer makkelijker te combineren met eigen werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
24-09-2023 14:38
In het essay hierboven wordt bijvoorbeeld een corporate lawyer genoemd die een zelf-erkende bullshitbaan zou hebben. Maar als er ergens een overname is en mensen worden ontslagen, dan ben je toch blij dat er corporate lawyers zijn die dat soort belangen in de gaten houden en daarover onderhandelen en procederen. Heb het nog niet in detail gelezen, maar het voorbeeld leid me meteen al af.
Graeber was een anarchist (of althans sympathiserend) dus hij zal corporate lawyers zeker onzin hebben gevonden. Maar het gaat over of je je werk zelf zinvol vindt en er voldoening uit haalt (en op hoger niveau of wij een samenleving hebben waarin we het mogelijk maken voor individuen om die dingen na te streven in hun werk). Als jij een corporate lawyer bent en je vindt dat je hartstikke nuttig werk doet, gaat het boek niet over jou.
fashionvictim schreef:
24-09-2023 14:49
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb in de jaren dat mijn kinderen op de basisschool zitten ook wel meermaals gedacht dat leraren ook wel snel uitvallen hoor. Ik maak nu bijvoorbeeld voor de derde keer mee dat een leraar volledig uitvalt omdat ze in scheiding ligt. Daar trek ik toch ook wel mijn wenkbrauwen enigszins van op.

Oh, en dat er zo weinig mensen in het onderwijs willen werken komt denk ik ook omdat mensen die er al in werken ook echt geen enkele moeite doen om het ook maar enigszins aantrekkelijk te laten lijken.

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met dit soort uitspraken al geef ik je ergens wel een beetje gelijk. Het lijkt wel alsof de belastbaarheid van mensen de laatste jaren is afgenomen. Is dat omdat we privé ook allemaal van alles willen? Of omdat het ergens vrij makkelijk is om je ziek te melden, de drempel is ook laag want je krijgt toch wel doorbetaald? Dat zie je al in het verschil met ziekmeldingen bij ZZPers en mensen in loondienst.

Of hebben die zzpers juist minder werkdruk omdat ze de eigen uren in kunnen delen en dus minder werkdruk ervaren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou ja, ik denk dan weer niet dat leerkrachten te snel uitvallen. Na een paar uur mee op excursie (lieve leerlingen, leuke activiteit) ben ik al gesloopt. Ik heb vroeger ook wel op beurzen gestaan, en ik sta liever op de Jaarbeurs tussen duizenden mensen dan een dagje in de klas. Dat kost me veel minder energie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
24-09-2023 14:34
Maar ook als de kinderen ouder zijn, houden velen de werkuren uit die tijd aan.
Ja klopt, maar waarom zou je meer gaan werken als het financieel niet nodig is?
Niet iedereen wil alleen maar meer geld. Sommige geven de voorkeur aan meer vrije tijd.

Maar ik vind het nogal makkelijk gezegd dat het raar is dat je niet gewoon fulltime kan werken. Je kan niet achter alle muren, er zijn echt wel redenen dat het gewoon niet kan om beide fulltime te werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 14:52
Is het een optie om de schoolweek anders op te delen? Dus 4 hele dagen ipv 5 dagen waarvan er 2 halve dagen zijn? Dan krijg je het alweer makkelijker ingeroosterd. Dat vereist wel een verandering van het systeem natuurlijk.

Maar 4 dagen van half 9 tot 15.30? Is voor de ouders ook weer makkelijker te combineren met eigen werk.
Tegenwoordig hebben vrijwel alle scholen een continurooster en dat is meestal 5 dagen van 8:30 tot 14:00 uur.
Am Yisrael Chai!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven