Het lerarentekort

24-09-2023 11:54 316 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik twijfelde tussen de pijler kinderen en werk (omdat dit voor mij werk betreft). Maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van ouders. Er moeten toch inmiddels heel wat kinderen last hebben van dit probleem.

Bij ons op school missen we een leerkracht voor groep 7. Al vanaf het begin van het schooljaar werkt mijn parttimecollega (eigenlijk 3 dagen) fulltime. Ze geeft aan dat dit eigenlijk niet te combineren is met thuis en wil weer gewoon haar 3 dagen werken. Maar wat dan?

De IB'er voor de groep? De RT'er voor de groep en daarmee tijdelijk geen extra zorg voor de kinderen die dit nodig hebben? Zij doet ook de pluswerkgroepjes dus er kan gekozen worden om dat te laten vervallen.
Standaard een dag verdelen en hopen dat ze 4 dagen wil werken? Maar daarmee ga je eigenlijk over haar grens heen.

Hoe wordt het lerarentekort bij jullie op school "opgelost"?
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 12:53
Lijkt me een onzalig plan. Die vakken moeten je liggen en je kunt niemand dwingen in een bepaalde sector te gaan werken. Motivatie is namelijk een grote drijfveer om je werk naar behoren uit te voeren.

En wie bepaalt wat een bullshit baan is? Wat is nou in jouw ogen een bullshit baan? Als er vraag naar is is er werk in te vinden. Zo simpel is het.
https://www.bol.com/nl/nl/f/bullshit-jo ... 091013812/
Aanrader voor iedereen die niet weet wat een bullshitbaan is.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 12:54
Maar er gaat al enorm veel geld naar onderwijs in de begroting. Op de eerste plaats staat de zorg gevolgd door het onderwijs. Hoe wil je dat gaan bekostigen dan?
Dat was de stelling niet, meer geld zou niet werken om meer leerkrachten te trekken en ze verdienden al genoeg en dat is bullshit.

Maar er zijn wel wat zaken die anders kunnen. Hogere belasting van de rijken en de grote bedrijven. Vervuilers voor zaken laten betalen ipv consumenten. Er is zoveel mogelijk om veel eerlijker en daardoor toevallig ook nog meer geld te innen dan nu gebeurt.

Maar dnek dat er al winst zit, in anders werken.
Bij minder admin is er ook minder mensen nodig want die mensen kunnen dan meer uur lesgeven.

En zijn er minder mensen nodig om al die admin te verwerken.
Je kan vast ook nog wel zat bedenken, zelfde voor de zorg, systeem moet anders. Er hoeft ws helemaal niet heel veel meer geld heen, er moet anders gewerkt gaan worden, er moeten lagen uit die niets toevoegen. Meer handen minder managers.
Jaja.
Dit schooljaar gestart met volgens de planning volledige bezetting. Helaas al drie weken en klein tekort. (Duurt nog een week.

Wij zien als team de tekorten niet als probleem van de leerkracht van die groep die nog wel aan het werk is. Wij zien het als een tekort in het team. Iedereen die minder dan fulltime werkt wordt gevraagd zijn steentje bij te dragen en daardoor nog nooit een groep naar huis hoeven sturen.

Ik ben leerkrachtondersteuner en sta bij ziekte zelfstandig voor de klas. (Eén tot enkele dagen) Geef instructie volgens planning die de/een niet zieke collega dan voor mij maakt. Ik draai dus niet echt de klas, want alle planning en alle besluiten liggen bij de leerkrachten.

Bij ons is het wel regelmatig stoelendans. Als één van de kleuterleerkrachten extra komt werken staat zij liever niet voor een hogere groep. Zij vervangt dan haar duopartner die dan die hogere groep doet.
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 13:02
Dat was de stelling niet, meer geld zou niet werken om meer leerkrachten te trekken en ze verdienden al genoeg en dat is bullshit.

Maar er zijn wel wat zaken die anders kunnen. Hogere belasting van de rijken en de grote bedrijven. Vervuilers voor zaken laten betalen ipv consumenten. Er is zoveel mogelijk om veel eerlijker en daardoor toevallig ook nog meer geld te innen dan nu gebeurt.

Maar dnek dat er al winst zit, in anders werken.
Bij minder admin is er ook minder mensen nodig want die mensen kunnen dan meer uur lesgeven.

En zijn er minder mensen nodig om al die admin te verwerken.
Je kan vast ook nog wel zat bedenken, zelfde voor de zorg, systeem moet anders. Er hoeft ws helemaal niet heel veel meer geld heen, er moet anders gewerkt gaan worden, er moeten lagen uit die niets toevoegen. Meer handen minder managers.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... loondienst.

Ik vind dit toch behoorlijke salarissen hoor. Zeker wanneer ik het vergelijk in mijn sector. Dus zeggen dat ze weinig verdienen is gewoon niet juist.

https://loonwijzer.nl/carriere/functie- ... structeurs

Even ter vergelijking.
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
24-09-2023 12:57
Ik heb hier wel vaker geschreven waarom het ontzettend dom is om 4 dagen te gaan werken ipv 3 dagen. Het is voor mij (en veel collega's) echt 3 dagen of 5 dagen. Als mijn kinderen allebei wat jaren op de middelbare school zitten wil ik best naar fulltime gaan.
Ik werk juist vier dagen in het onderwijs omdat dat voor mij het prettigst is qua werkdruk. En ja, ik heb ook drie en vijf dagen gewerkt en vond dat qua druk heftiger.

Persoonlijk heb ik niet zo veel met ‘onderwijs en zorg zijn al de grootste kostenpost’. Ik vind onderwijs en zorg zó verschrikkelijk belangrijk voor nu en de toekomst dat het elke cent waard is. En elke extra euro die nodig is uiteraard ook. Volgens mij is dát benadrukken veel belangrijker dan melden hoeveel geld het nu in verhouding tot andere uitgaven kost.

Mijn oplossing is ook een hele harde: laat de boel maarploffen. Stop met pappen en nathouden om de maatschappij niet op te zadelen met de tekorten. Want zolang het niet duidelijk genoeg is hoe groot de problemen zijn en worden gaat er volgens mij weinig veranderen.

De andere oplossing zie ik in het massaal neerleggen van administratieve bullshit/ niet hoogstnoodzakelijke administratie in onderwijs ( en waarschijnlijk ook zorg, maar daar heb ik minder zicht op). Gewoon simpelweg niet doen. Ook niet als er teamafspraken of besturen zijn die die administratie wel eisen. Ik werk mijn uren en meer dan dat. Bij nóg meer maak ik de keuze om de administratie waar ik het nut niet van inzie te laten vallen. Als dat niet bevalt ontsla je me maar en zoek je een ander…. O wacht… er ís geen ander :)
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 12:54
Maar er gaat al enorm veel geld naar onderwijs in de begroting. Op de eerste plaats staat de zorg gevolgd door het onderwijs. Hoe wil je dat gaan bekostigen dan?
Al dat managementvolk eruit. Moet je eens zien hoe enorme sommen over de balk worden gesmeten of opgepot door stichtingen. Daar zien die leerlingen en leraren niets van. Neem nu dat Nationaal Programma Onderwijs. Miljoenen om (Corona) achterstanden weg te werken. Je moet per kalenderjaar die som opmaken anders ben je het kwijt.
Maar ja, je kunt er geen zak mee op het gebied van onderwijs want er is geen gek te vinden. Dus extra lessen/kleinere klassen maken/studieplein voor leerlingen/gerichte bijlessen zijn geen optie want geen personeel. En dan schroeft de overheid onder druk van de VO-raad die eisen bij. Met als gevolg dat talloze scholen dan maar een dagje Efteling gaan doen onder het motto ‘versterken sociaal-emotioneel welzijn’.
En nog meer iPads en laptops om het tekort op te vangen.

Terwijl je zou denken dat als je iets van die hele Corona-periode hebt geleerd, het toch wel is dat pubers amper leren van dat ‘leren’ via een schermpje. Dus enerzijds mogen ze de mobieltjes niet meer hebben en aan de andere kant moet ik ze een iPad in de handen geven. En al dat digitale lesmateriaal dat niet draait op Apple-shizzle mag ik in mijn vrije tijd gratis gaan maken/bewerken. Nadat er weer twee lesuren zijn uitgevallen voor een scholingsmiddag en ‘inspiratiesessie’ werken met de iPad.

En zo kun je ‘fijn’ lesgeven aan wel drie klassen tegelijk.
Wat je niet kunt want doordat je in een ‘stream’ te zien bent kun je niet weg voor die camera dus de klas die live voor je neus zit krijgt minder aandacht. Je kunt niet zien wat er gebeurt in die twee klassen op afstand. En voor, tijdens en na dat ene uurtje ben je wel verantwoordelijk voor het leerproces, sociaal-emotioneel welbevinden, groepsgedrag enz. van 3x 30 pubers= 90 leerlingen. Met gemiddeld 180 stuks aan potentiële klagende ouders (vaak meer want stiefouders niet meegerekend).

Dat lossen die paar miljoen niet op. Ik heb wel een shiny iPad. Dat dan weer wel. Maar nog steeds geen bureaustoel die Arbo-proof is want daar mocht geen cent naartoe gaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze hebben en veel werk, is een zeer belangrijk beroep. Ze hebben veel verantwoording, leren vaak bij. Ik vind zeggen dat ze veel verdienen echt te kort door de bocht.

En dit is ook markt bepaald, is er tekort moet je toch iets beter betalen, en aanpassingen maken in de baan en/of opleidingen gratis maken.
TO wil oplossing, dit is een van de delen van de oplossing.

Net als minder bijzaken en admin, meer uren lesgeven daardoor. Ipv mensen dwingen nog meer uren te werken.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle administratie skippen is ook geen oplossing. Kleinere klassen is dat wel.
floddertje wijzigde dit bericht op 12-11-2023 09:44
92.84% gewijzigd
Ik ben helemaal voor minder administratie en minder regeltjes. Eigenlijk in alle sectoren. Alles moet maar gedocumenteerd worden. Alles moet voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen wat ook weer bijgehouden moet worden dus ja minder managers en meer geld naar de klassen toe waar het nodig is.

Eigenlijk moet het hele systeem op de schop en kan ik me wel vinden in wat vgm Klapstoel zei. Laat de boel maar eens ploffen. Alleen voor de klas staan en de bijkomende zaken gewoon laten liggen. Dan worden mensen van hogerhand (en de overheid) hopelijk wel wakker.
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 13:02
Dat was de stelling niet, meer geld zou niet werken om meer leerkrachten te trekken en ze verdienden al genoeg en dat is bullshit.

Maar er zijn wel wat zaken die anders kunnen. Hogere belasting van de rijken en de grote bedrijven. Vervuilers voor zaken laten betalen ipv consumenten. Er is zoveel mogelijk om veel eerlijker en daardoor toevallig ook nog meer geld te innen dan nu gebeurt.

Maar dnek dat er al winst zit, in anders werken.
Bij minder admin is er ook minder mensen nodig want die mensen kunnen dan meer uur lesgeven.

En zijn er minder mensen nodig om al die admin te verwerken.
Je kan vast ook nog wel zat bedenken, zelfde voor de zorg, systeem moet anders. Er hoeft ws helemaal niet heel veel meer geld heen, er moet anders gewerkt gaan worden, er moeten lagen uit die niets toevoegen. Meer handen minder managers.


Wij hebben op school al heel veel gedaan om de administratieve last te verlagen. Verder zijn we ook anders gaan plannen binnen de combigroepen waardoor de leerkrachten een aantal keer per week maar een halve klas hebben. Dan is de andere helft naar gym met een helft van een andere combigroep. Of heeft een halve groep bij mij een projectles. Speelt groep drie even met de kleuters buiten zodat de leerkracht even alleen aandacht heeft voor de andere helft etc etc.

Dat moet je wel schoolbreed dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
24-09-2023 12:47
Eigenlijk zou je mensen met bullshitbanen mee moeten kunnen laten helpen in de zorg en het onderwijs ipv mensen die er al werken dwingen meer te werken dan ze willen. Sorry dit is geen concrete aanpak voor jouw probleem, maar ik kan me zo ergeren aan dat er zo makkelijk gezegd wordt: leraren (en zorgmedewerkers) moeten maar meer gaan werken, terwijl er natuurlijk veel meer groepen in de samenleving zijn die bij zouden kunnen dragen aan een oplossing van dit probleem.

Misschien wat minder adviseurs in het onderwijs, of pas adviseur mogen worden nadat je 15 jaar voor de klas hebt gestaan?
zie https://www.aob.nl/actueel/nieuws/steed ... n-aan-wal/
"...Steeds meer stuurlui staan aan wal
Het aantal onderwijsadviseurs groeit explosief. Sinds 2008 is het aantal bedrijven in onderwijsadvies - voornamelijk eenmanszaken - verzevenvoudigd naar bijna drieduizend begin dit jaar. "Er zijn steeds meer praters in het onderwijs, steeds minder mensen die het zelf willen doen."
TEKST JOËLLE POORTVLIET - REDACTIE ONDERWIJSBLAD - 7 JULI 2022 - 7 MINUTEN OM TE LEZEN..."


Ik ben zelf volledig bevoegd en heb héél serieus overwogen terug te keren naar het onderwijs gedurende de laatste 10-15 jaar van mijn loopbaan, gewoon omdat ik het een mooi vak vind en ik graag met kinderenwerk. Zelfs nog een bijscholingscursus gedaan om even alle kennis op te frissen én de bijbehorende stages voor eigen rekening (want géén omzet als ZZP-er op stage dagen) gedaan .

Maar, volledig afgeknapt op hoe dat dan tegenwoordig werkt allemaal.....
En zo ken ik best veel mensen. Allemaal, net als ik, de pensioenleeftijd nog niet bereikt, dus in theorie allemaal inzetbaar want volledig gediplomeerd en bevoegd. Maar die 'oudere jongeren' willen gewoon hun vak 'voor de klas' kunnen uitoefenen zoals het ooit was en m.i. ook bedoeld is .... géén zin om de hele dag naar de pijpen van een heel leger beleidsmedewerkers en adviseurs te dansen en vanwege alle testen en 'meten-is-weten' gedoe etc. zodat er (bij wijze van spreken) nog maar amper tijd over is om kinderen te leren lezen en rekenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
En weet je, ik kan met gemak klassen draaien van 32 leerlingen. In mijn begintijd vaak genoeg gedaan. Maar ik kan geen klassen van 30 leerlingen draaien waar er per klas 5 leerlingen zitten die 15 jaar geleden nooit van hun leven in het reguliere onderwijs waren terechtgekomen. En al helemaal niet als meer dan de helft een icoontje is in een digitale omgeving.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
24-09-2023 13:21
En weet je, ik kan met gemak klassen draaien van 32 leerlingen. In mijn begintijd vaak genoeg gedaan. Maar ik kan geen klassen van 30 leerlingen draaien waar er per klas 5 leerlingen zitten die 15 jaar geleden nooit van hun leven in het reguliere onderwijs waren terechtgekomen. En al helemaal niet als meer dan de helft een icoontje is in een digitale omgeving.
Dat ook, passend onderwijs is gewoon ook weer zo'n keuze geweest die van te voren al terecht betwist werd en toch doorgevoerd is en tada..
werkt niet. Niet voor de leerkracht, niet voor die leerlingen zelf en niet voor hun klasgenoten.
Jaja.
lemoos2 schreef:
24-09-2023 13:21
En weet je, ik kan met gemak klassen draaien van 32 leerlingen. In mijn begintijd vaak genoeg gedaan. Maar ik kan geen klassen van 30 leerlingen draaien waar er per klas 5 leerlingen zitten die 15 jaar geleden nooit van hun leven in het reguliere onderwijs waren terechtgekomen. En al helemaal niet als meer dan de helft een icoontje is in een digitale omgeving.
Op het Viaforum is nu een topic over een kindje wat gepest wordt in de klas. Als uk dan lees wat er aan de hand is daar dab denk ik wel hoe kan het zo fout lopen in Nederland?
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 13:23
Dat ook, passend onderwijs is gewoon ook weer zo'n keuze geweest die van te voren al terecht betwist werd en toch doorgevoerd is en tada..
werkt niet. Niet voor de leerkracht, niet voor die leerlingen zelf en niet voor hun klasgenoten.
Breek mij de bek niet open over ‘passend’ onderwijs.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 13:23
Dat ook, passend onderwijs is gewoon ook weer zo'n keuze geweest die van te voren al terecht betwist werd en toch doorgevoerd is en tada..
werkt niet. Niet voor de leerkracht, niet voor die leerlingen zelf en niet voor hun klasgenoten.
Was ook niet bedoeld als verbetering of vernieuwing, maar als ordinaire bezuinigingsmaatregel.
Door coronagelden hadden wij een jaar lang 1,2 fte per groep. Beide leerkrachten (duo -partners) hadden dus een halve dag per week extra voor hun administratie of wat rt-tijd voor leerlingen etc.

Dat was het jaar waarin we op een ontspannen manier zo veel extra voor elkaar kregen.

Eigenlijk zou dat (voor mij dus) de standaard moeten zijn in het onderwijs. Beide duo-partners ieder drie dagen werken. Of vier om twee. Of bij fulltimers een onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner voor minstens acht uur per week.

Zulke oplossingen zouden mogelijk de uitval en de uitstroom kunnen beperken.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 13:27
Op het Viaforum is nu een topic over een kindje wat gepest wordt in de klas. Als uk dan lees wat er aan de hand is daar dab denk ik wel hoe kan het zo fout lopen in Nederland?
Bezuinigingen en kaalslag.
Voordat je zo’n kind waar van alles en nog wat mee aan de hand is, op een ander plekje hebt (eerst twee jaar dossiervorming om aan te tonen hoeveel trajecten je hebt ingezet als school en er eindelijk een plekje vrij is) is zo’n hele groep de vernieling ingedraaid en getiranniseerd. Alleen maar verliezers. Niemand wint daar iets bij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
24-09-2023 13:32
Door coronagelden hadden wij een jaar lang 1,2 fte per groep. Beide leerkrachten (duo -partners) hadden dus een halve dag per week extra voor hun administratie of wat rt-tijd voor leerlingen etc.

Dat was het jaar waarin we op een ontspannen manier zo veel extra voor elkaar kregen.

Eigenlijk zou dat (voor mij dus) de standaard moeten zijn in het onderwijs. Beide duo-partners ieder drie dagen werken. Of vier om twee. Of bij fulltimers een onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner voor minstens acht uur per week.

Zulke oplossingen zouden mogelijk de uitval en de uitstroom kunnen beperken.
In een krimpregio zoals die van mij krijg je die duo-partners en onderwijsassistenten gewoon niet. Die zijn er niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
24-09-2023 13:34
In een krimpregio zoals die van mij krijg je die duo-partners en onderwijsassistenten gewoon niet. Die zijn er niet.

Ik denk ook niet dat het een oplossing is voor de korte termijn, het is meer een oplossing om het werk aantrekkelijker te maken. Waardoor minder uitstroom/uitval.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt de zorg ook niet vergelijken met het onderwijs, omdat er in de zorg veel meer gradaties in functieniveau mogelijk zijn. Niet voor elke functie in de zorg hoef je even hoog opgeleid te zijn. Dat maakt de vijver waaruit je kunt vissen al ietsje groter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zenmomentje schreef:
24-09-2023 13:01
https://www.bol.com/nl/nl/f/bullshit-jo ... 091013812/
Aanrader voor iedereen die niet weet wat een bullshitbaan is.
Wat voor voorbeelden staan er in genoemd dan? Ik zal wel weer een bullshitbaan hebben, maar daar vul ik toch met gemak 45 uur per week mee, en daar zou ik zo 60 van kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2023 schreef:
24-09-2023 12:25
Ja, elke school zal binnen de wet en regelgeving oplossingen bedenken met het team, maar als niet lukt is het echt jammer....langdurig uitval/geen leerkracht zal een school steeds vaker kinderen naar huis gaan sturen/4 dagen les gaan geven of helaas de klassen gaan opheffen.

En idd, er is maar eens partij waar je boos op moet worden... de overheid en die word gekozen door het volk.

Dus stem anders en ga eens mee staken ipv miepen bij stakingen, zoals best vaak gebeurde in verleden.
:applause:
Lorem_Ipsum schreef:
24-09-2023 13:43
Wat voor voorbeelden staan er in genoemd dan? Ik zal wel weer een bullshitbaan hebben, maar daar vul ik toch met gemak 45 uur per week mee, en daar zou ik zo 60 van kunnen maken.

Haha dan moet je dus het boek kopen. Ik heb ook geen idee wat nou een bullshit baan is.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-09-2023 13:18
Ik ben helemaal voor minder administratie en minder regeltjes. Eigenlijk in alle sectoren. Alles moet maar gedocumenteerd worden. Alles moet voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen wat ook weer bijgehouden moet worden dus ja minder managers en meer geld naar de klassen toe waar het nodig is.

Eigenlijk moet het hele systeem op de schop en kan ik me wel vinden in wat vgm Klapstoel zei. Laat de boel maar eens ploffen. Alleen voor de klas staan en de bijkomende zaken gewoon laten liggen. Dan worden mensen van hogerhand (en de overheid) hopelijk wel wakker.
En dan? De zorg is tijdens covid behoorlijk geploft. Dan worden tijdelijk alle zeilen bijgezet, om vervolgens weer op dezelfde voet door te gaan. Dat "ploffen" moet je volgens mij ten alle tijden willen voorkomen. Zeker in het onderwijs, want dat gaat gewoon enkel verliezers opleveren.

Overigens is er in de hele arbeidsmarkt krapte. Dat helpt natuurlijk ook niet voor het onderwijs.

Ik weet niet of de oplossing moet liggen in meer salaris. Volgens mij moet het vooral gaan over het beroep weer aantrekkelijker maken én snijden in dingen die niet bijdragen aan goed onderwijs. Daarnaast helpt het denk ik ook niet dat er zoveel kinderen tegenwoordig rugzakjes hebben en dat deze kinderen zoveel mogelijk regulier onderwijs volgen, dat ook nog kindspecifiek moet zijn.

Hoe je dit zou moeten veranderen weet ik zo niet. Maar volgens mij moet er veel meer naar het gehele onderwijssysteem gekeken worden en gaat meer salaris niet de oplossing leveren die we zoeken.
Zwetser

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven