Inleiden hoe werkt dat? bevalling

03-04-2011 09:28 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben al 4 dagen overtijd en heb met de vk besloten om met 41 weken ingeleid te worden. Woensdag dus. Ik ben erg bang en hoop dat het nog zelf op gang komt.

Maar goed, hoe gaat dit in zijn werkt, direct aan een infuus of eerst gel?

Hoe gaat dat met een ruggenprik(die ik graag wil) kan je die direct krijgen of pas later?Hoorde nl dat deze weleens kan stoppen met werken als de bevalling lang duurt.

Tot slot, wanneer had je je kleintje in je armen?

Groetjes
Pop9000, nee geen enkel voorteken dat ik al ontsluiting zou hebben. Geen harde buiken oid.

In het ziekenhuis krijg je een andere verloskundige. Alleen als je thuis begint met bevallen en je moet dan alsnog naar het ziekenhuis, dan gaat je eigen vlk mee. Mijn eigen vlk had beloofd om even te komen kijken in het ziekenhuis tijdens de bevaling. Ze kwam 5 minuten na de geboorte binnen. Haha! Zo snel is het gegaan.
Ik was 38 weken zwanger. Op maandagochtend 9.00 begonnen met de inleiding en woensdagochtend is mijn zoontje geboren...

Dat wachten duurde vooral lang. De ontsluiting kwam heel langzaam opgang..

Ik kreeg overigens tabletjes ingebracht. Ik kon ook kiezen voor een soort ballonnetje wat ze inbrengen.
Ik ben ook ingeleid met 38 weken, vanwege pre-eclampsie. Eerst een dag gel, om de baarmoedermond te laten verweken. Dit was niet echt prettig, ik heb de hele dag kramp gehad en kon weinig doen omdat ik regelmatig een uur aan de ctg moest. Maar het had goed resultaat: na een nachtje slapen (met slaappil) had ik twee centimeter ontsluiting dus ik mocht aan het infuus. Dat was heftig, de weeën waren gelijk erg flink. De gynaecoloog kwam na een poosje voorstellen een ruggeprik te geven als het niet meer ging. Dat aanbod heb ik later aangenomen, en ruim een uur later zat hij erin en kon ik terug naar de verloskamers. (Dat uur is zeker nodig vanwege alle voorbereiding, het zetten zelf en de nacontrole.) Na een uurtje voelde ik druk van onderen. Toen bleek ik al volledige ontsluiting te hebben. Na twee keer persen was dochter er. De ruggenprik is gewoon aangebleven tot het eind toe. Ik vond het ideaal. Het deed wel pijn, maar hanteerbaar.

Ze is binnen vijf uur geboren, vlot voor een eerste kindje.

Mijn tip: laat het gewoon over je heen komen. Je kan er niks aan doen, het moet nou eenmaal. En een voordeel van inleiden is dat je snel een ruggenprik kan krijgen als het niet meer gaat. Je bent vanaf het begin in het ziekenhuis, onder begeleiding van de klinisch verloskundige (die weer werkt onder supervisie van de gynaecoloog). Maar wie weet valt het jou juist wel mee, ook al ben he nu nog zo bang.

Zet 'm op, en ik hoor graag hoe het uiteindelijk is gegaan.
Pop, nog even antwoord op je vraag: voor inleiden met een infuus is het essentieel dat je baarmoedermond geheel verweekt is. Is dat niet het geval, moet dat eerst gebeuren met gel, een veter of tabletten. Of dat zo is, bepalen ze in het ziekenhuis.

Hou er rekening mee dat je in het ergste geval wel een paar dagen in het ziekenhuis zal liggen. En de dag dat je wordt opgenomen is waarschijnlijk niet de dag dat je zal bevallen. Zorg dus voor wat afleiding! (Leesvoer, een laptop, enzovoorts!)
Ook ik ben 2 keer ingeleid; De eerste keer omdat ik 14 dagen over tijd was.

Mij hebben ze ingeleid dmv gel; ze begonnen vrijdagoverdag en dat hielp niet. S avonds werd ik opgenomen op de kraamafdeling. Om 21.30 uur begonnen de weeen langszaam te komen en mijn zoontje werd om 2.13 uur snachts geboren. Het ging heel snel opeens en de verloskundige had expres gewacht tot mijn man er was voor ze de vliezen doorprikte. Hij is uiteindelijk met de helm op geboren. Ik vond het geen pijnlijke ervaring. Ik heb ook geen ruggenprik of iets dergelijks gehad en ondanks dat ik op de hoogtepunten van de weeen aan de papegaai van het bed heb lopen trekken/hangen vond ik het goed te doen.

Mijn 2e bevalling is ook ingeleid omdat ik de eerste keer een snelle bevalling had en dit keer ivm mogelijke complicaties in een universiteitsziekenhuis moest bevallen omdat die niet kortbij huis was.

Ik werd opgenomen op maandag 12 maart en kreeg 2 keer per dag gel/tabletten in gebracht. Dat hielp niet. Toen de volgende dag ook weer 2 keer hetzelfde verhaal. Woensdag besloten ze om een rustdag in te lassen om te kijken of ik zelf wat zou doen en toen dat niet hielp gingen ze donderdags weer verder met de gel. uiteindelijk is mijn zoontje smiddags 17.38 uur geboren, 3 dagen na de start van het inleiden. Ik was toen 38wkn+6dgn. Blijkbaar was hij nog niet klaar omgeboren te worden.Vanaf het begin tot het eind van de weeen was het 2,5 uur. Nog sneller dan de eerste keer maar ik vond het wederom goed te doen. Ik zou het zo weer doen. Ook zonder pijnstilling,.

Mijn zoontje werd wel gelijk opgenomen op de IC omdat hij ernstige ademhalingsproblemen had. Het had overigens niets te maken met de snelle geboorte. Ik liep daar al onder controle ivm schildklierproblemen van mij en mijn zoontje.

groetjes...
@georgette: dat is een goed advies idd! Zei mijn vlk ook, alleen hebben we onze boeken, tijdschriften, laptop, etc niet uit de tas gehad omdat het meteen losbarste.

Weet je Pop, mijn yogajuf zei: van alle bevallingsverhalen die je hoort weet je 1 ding zeker -> zo gaat jouw bevalling niet zijn.

Jouw bevalling wordt uniek en helemaal de jouwe.

Komt goed, laat het gebeuren.
Heb jij even mazzel gehad! Ik werd plotseling opgenomen en had niks bij me. Alleen m'n iPhone. Daar heb ik me uiteindelijk aardig mee vermaakt die twee dagen voor de bevalling. (Dag 1 ben ik opgenomen maar gebeurde er verder niks bijzonders, dag 2 deden ze pas voor het eerst de gel.)
Begin echt erg te twijfelen of ik wel zolang in het ziekenhuis wil zijn, miss dat het in die dagen spontaan zou komen..

maar je hebt ook meer risico voor je kind door lang te wachten.

Wat deed jullie man/vriend die dagen was hij er bij ook in de nacht?
Nee, dat is alleen als je in kraamsuite logeert. Hij ging 's nachts naar huis want ik lag op de afdeling, maar was er verder de hele dag bij.

Hoe ga jij het doen dan? Jullie zijn toch min of meer uit elkaar? Is er nu iemand anders bij je?
Ik zag ook heel erg op tegen de tijd in het ziekenhuis. Moest na de bevalling een nacht blijven en mn vriend moest naar huis. Leek me verschrikkelijk. Maar ik ben er zo goed verzorgd! Voelde me heel veilig en werd lief behandeld door de verpleegkundigen.

Is natuurlijk heel anders om voor de bevalling lang in het ziekenhuis te zijn, maar ja, als dat zo is dan is dat zo. Maak het jezelf makkelijk en doe alsof je thuis bent. Is niks aan te doen en wie weet bevalt het je prima. (haha, heel flauwe woordspeling kwam daar opeens voorbij... )

Hebben ze internet in het ziekenhuis? Dan kan je ons op de hoogte houden en heb je meteen wat te doen!
Pop, neem een MP3 speler mee !!! Bij mij duurde het heel erg lang voordat alles op gang kwam, ook al was ik overtijd, mijn dochter was er duidelijk ook nog niet klaar voor om geboren te worden.

Ik heb vanaf het moment dat ik erge ontsluitingsweeen kreeg mijn MP3 speler opgezet tot aan het moment dat ik mocht gaan persen. Die muziek hielp me enorm !!! Dat gaf een stukje ontspanning.

Ik stond er trouwens op met 41 weken dat ik naar het zh gestuurd werd om een echo te laten maken... als die goed was geweest had ik minder snel de keus gemaakt om in te laten leiden. Maar het vruchtwater was al sterk verminderd en de placenta was ook al enorm aan het verouderen... toen hoefde ik geen moment meer na te denken.
ik ben ingeleid met tabletten die vaginaal werden ingebracht.. die werkten bij mij niet en later heb ik een infuus gekregen.. die per zoveel minuten met 3 druppels werd opgehoogd.. Ik vond het reuze meevallen.. de weeen waren goed te doen.. na het breken van vliezen ging het allemaal snel genoeg en is het infuus stopgezet. Ruggenprik tijdens de bevalling heb ik geen ervaring mee, alleen maar in combi met keizersnede.. en dat ging van te voren natuurlijk.. Maar goed.. die prik ansich vond ik niet vervelend. Vervelender was de verdoving voor de huid.. De ruggenprik zelf voel je een soort van druk opbouwen en daarna kan je bloeddruk snel dalen (vandaar dat vochtinfuus) en dat vond ik erg vervelend.. Maar verder had ik geen last van de ruggenprik
ik werd woensdag ingeleid, dat werkte niet, naar huis, donderdag terug.. weer tabletten.. lukte weer niet, niet weer naar huis... zou de volgende dag KS krijgen.. maar in die laatste nacht opeens een kleine ontsluiting dus infuus.. gewacht.. weeen goed op gang, infuus uit en natuurlijk bevallen..
Als je nog geen ontsluiting hebt en je baarmoedermond nog niet verweekt is dan moet je er echt rekening mee houden dat het nog wel eens dagen kan duren. Stop dus een paar boeken/tijdschriften in je tas, ook voor je partner!

Ik zat nog letterlijk potdicht toen ze begonnen met pillen, bij 41+6. De arts assistent zei dat in 95% van de gevallen de kindjes dan binnen 48 uur geboren wordt, of dat de bevalling dan in ieder geval goed op gang is.

Helaas was dat bij mij niet zo. Op vrijdagochtend zijn we naar het ziekenhuis gegaan, mijn dochter is op dinsdagavond met een spoedkeizersnede geboren. Maar dat is dus echt uitzonderlijk! Heel veel succes!
Mijn vriend was er 's nachts niet bij, ik lag dan ook op de zwangeren afdeling met 6 dames op zaal. Maar zoals ik al zei, neem iets mee ter ontspanning voor jullie allebei! Wij hadden van tevoren besloten dat we het alleen wilden gaan doen. Uteindelijk zijn maandagmiddag mijn schoonouders even langs geweest en maandagavond mijn ouders. Die afleiding was erg fijn! Bij mij was het zo dat ik voorafgaand aan het inbrengen van de pillen en daarna een uur aan de CTG moest, verder mocht ik vrij rondlopen.
Nee ik ben idd niet echt meer met hem, allemaal moeilijk maar goed hij is bij de bevalling dus ik denk dan in de nacht naar huis toe.

Pff had echt niet verwacht dat het zolang kon duren, denken jullie dat het een optie is om de vk te vragen nog een afspraak in te plannen en te vragen of ik ontsluiting heb, indat geval kan ik makkelijker een beslissing maken.
Ik had bedrust, maar dat was vanwege de pre-eclampsie. Vrij rondlopen was er helaas niet bij.
Omdat mijn vruchtwater aan het afnemen was, mocht ik met 40 weken en 3 dagen na de controle blijven om ingeleid te worden als ik dat wilde.

Ik had al wat ontsluiting (was 3 dagen eerder al gestript) dus het begon met het breken van de vliezen.

Na een half uurtje gebeurde er nog niet veel, dus toen infuus weeenopwekker. Daar reageerde ik heel sterk op, en gedurende een uur ongeveer wist ik niet meer wat ik moest doen: weeenstorm. Aargh.

Na ruim een uur was de ruggenprik gezet en kon ik een aantal uur uitrusten (volgens mij heb ik nog wel liggen slapen) terwijl de ontsluiting snel en geruisloos verliep. Tot mijn verbazing en vreugde hoefde de ruggenprik niet uit bij het persen. Ik mocht proberen of ik kon persen zonder de persdrang te voelen: lang niet alle vrouwen zonder ruggenprik voelen de persdrang, en die moeten het kind er ook op eigen kracht uit persen.

Ik voelde me sterk, het persen ging prima en mijn man mocht ons zoontje aanpakken. Fantastische ervaring, dus laat je niet gek maken door vrees voor weeenstorm ofzo.

In een goed ziekenhuis kunnen ze je prima begeleiden. Ik lag in het WKZ in Utrecht: bevalling gebeurde op de gynacologische afdeling ivm de ruggenprik en weeenopwekkers (dan lig je aan verschillende monitors en je kind ook via een electrode op zijn hoofd). Maar de gynacoloog heb ik amper gezien (was ook niet nodig): twee ploegen van een verloskundige + verpleegkundige hebben ons begeleid. Ik zat bij de verloskundigenpraktijk van het WKZ. Zij begeleiden bevallingen op de verloskundigenvleugel, maar blijkbaar ook gewoon bij goedlopende bevallingen bij de gynacologen (1 verdieping hoger). Ik vond er niets kils of medisch aan: snap niet dat mensen per se thuis willen bevallen.

Qua tijdsduur: ik denk dat het vliezen breken begon om 12.30 ofzo (kan ook wat later). Om 20.20 was zoon geboren. Persen duurde c.a. 40 minuten (met dweilpauze tussendoor omdat ik op het laatst flink moest overgeven omdat ik zo hard aan het persen was; hallo lunch!).
Pop, het is soms niet anders. Als je overtijd loopt is inleiden soms de enige optie. Er zijn geen wondermiddelen je sneller te laten bevallen. (Strippen werkt soms maar dan moet je al wel wat verstreken zijn.) Buiten dat wil je sowieso naar het ZH. Daarom kun je je maar het beste eraan over geven, toch?

Succes met alles!
quote:pop9000 schreef op 03 april 2011 @ 11:02:

Voor de dames die al wat ontsluiting hadden, hebben jullie veel harde buiken gehad of andere symptonen?

Ben erg benieuwdBij mijn vorige bevalling had ik zonder dat ik wat had gemerkt, 2 cm de dag voor ik ging bevallen. Dat zei de VK.
Stressed is just desserts spelled backwards
Een mp3 speler in je ziekenhuistas is idd een hele goede tip.

Ik ben ingeleid met 38+6 vanwege een hoge bloeddruk, en bleek al 3 cm cadeau gekregen te hebben (zonder één voorwee, dus dat kan prima) toen ze de viezen braken. Hoewel het bij mij erg snel ging (10.00 vliezen breken, geen effect. 12.00 infuus er in, 13.30 persen, 14.40 baby) en ik dus geen tijd meer had om lekker een boekje te lezen, bleek dat in het ziekehuis waar ik beviel de wandjes van de verloskamers van bordkarton waren. Er was geen tv of radio, dus ik heb vanaf het begin af aan mee mogen genieten met de bevallingen van mijn buurvrouwen. Niet erg fijn om het 'gegil' aan te moeten horen van iemand die naast je ligt te persen als jij nog moet. Ik had zoooooo graag een muziekje gewild.

Maar Pop, probeer je zorgen een beetje van je af te schudden. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het allemaal spannend vind. Je weet niet wat je te wachten staat en dat is natuurlijk eng. Alleen mijn lichaam is niet dat van jou, dus zal mijn bevalling ook niet zo zijn als die van jou. Spreek je angsten duidelijk uit als je zo bang blijft, dan kan er rekening mee gehouden worden en bieden ze misschien eerder pijnstilling aan of kunnen ze je gerust stellen. Heel veel succes en ik hoop voor je op een fijne bevalling!
Pop, ontsluiting of niet, ze gaan tegenwoordig liever niet meer (ver) over de 41 weken heen en dat is niet zonder reden. De kwaliteit van de placenta kan afnemen en dan is het gewoon beter als je kindje komt.

Laat het op je af komen. In principe ga je naar het ziekenhuis en kom je er pas weer uit samen met je kleine. Houd je daar aan vast. Je kindje komt er aan!!

Ik had een flinke tas bij me met leesvoer, lekkere joggingbroeken, hemdjes, shirtjes, vestjes, schone onderbroeken, liga's, flesjes en pakjes drinken. En wat douchegel, shampoo en dat soort rommel. Je weet maar nooit hoe lang je moet blijven. En na de bevalling mag je ook douchen en dan is het wel makkelijk om bij je te hebben.
Ik had totaal geen harde buiken of weeënactiviteit, voordat ik aan het infuus ging. 4 uur later was zoon (kind nr 2) er.
Ik ben ingeleid met 41 weken en drie dagen van mijn tweede. Op dat moment nog totaal geen weeënactiviteit of zo, wel bleek ik al drie centimeter ontsluiting te hebben (had ik niets van gemerkt). Vliezen werden gebroken en ik ging gelijk aan het infuus, daarna hebben ze er niet meer aan hoeven komen. Weeën barsten na een half uur los en drie uur later was zoon er. En als het niet zo koud was geweest in de verloskamer, had ik een paar uur later al naar huis gekund, nu had zoon wat moeite om op temperatuur te blijven en mochten we 's avonds pas naar huis.

Het enige vervelende was eigenlijk wat Tmaar ook al zegt, de muren in het ziekenhuis zijn erg dun en de buurvrouw ging bij mij ook heel erg te keer.

Pop, heel veel succes en sterkte met je bevalling (en er kan nog een hoop gebeuren voor woensdag hoor, wie weet ben je dan al lang mama).
Ik zou ingeleid worden, maar had genoeg aan de gel die de baarmoedermond doet verweken. In totaal ben ik zo'n 10 uur bezig geweest. Uiteraard doet het pijn, maar laat het over je heen komen en besef dat met iedere wee de geboorte van je kindje weer iets dichterbij komt. Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven