Kind geslagen

04-10-2009 21:15 227 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat iedereen me hier straks een heks zal vinden, en dat is terecht want dat ben ik ook.

Het is net helemaal uit de hand gelopen. Mijn dochtertje van 3 was zo moe (denk ik nu) dat er helemaal niets meer mee te beginnen was. Ze wilde niets, zelfs niet staan, zitten, of liggen... Alleen maar huilen, gillen, schreeuwen, pertinent NIET naar bed, etc. Ik werd zo driftig dat ik haar in haar gezicht heb geslagen. En daarna nog een keer. Ze deinsde achteruit en kromp in elkaar toen ik naar haar toeliep. Ze schreeuwde nog meer en toen heb ik haar hardhandig in haar bed gelegd en nog een keer op haar billen geslagen.

Ik heb haar dus echt mishandeld en zit hier nu keihard te janken. Kan niet geloven dat dit is gebeurd, voel me zó schuldig!

Ik ben zo bang dat ik haar beschadigd heb.

Ik snap als jullie geen zin hebben om mij te antwoorden, maar weet alsjeblieft dat ik niet zo'n type ben (dacht ik). Ik ben een beetje overwerkt en sta er momenteel alleen voor met mijn 2 kindjes. Geen excuus, maar wel een aanleiding. Het is nooit eerder gebeurd, en gaat ook nooit meer gebeuren. Ik hou zielsveel van mijn meisje en wil het allerbeste voor haar. Ik weet niet precies wat er net met me gebeurde.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, om eventuele schade te beperken? Moet ik er nog met haar over praten?
quote:Liv schreef op 05 oktober 2009 @ 08:41:

Een heks? Nou nee, wel een onmachtig mens die een behoorlijke fout heeft gemaakt. Anders zat ze niet te huilen achter de pc. Ze voelt zich vreselijk en weet donders goed hoe fout het was, wat ze deed. Ze praat niks goed.

Ik wil dat geen heks noemen.

Nou, ik wel dus. Het kind is DRIE! Ik heb zelf ook een 3 jarige en die kan ook op zijn tijd driftbuien hebben waar ik me geen raad mee weet. De laatste keer heb ik hem gewoon laten uitbrullen terwijl ik in de keuken ging zitten, en toen hij moe was van zichzelf geknuffeld. En toen ik klein was had ik ook een fors temperament en ik weet dat mijn moeder wel eens een kopje water in mijn gezicht gooide voor de schrik en dat hielp dan ook wel. Er zijn zoveel andere manieren dan zelf te gaan slaan. En nogmaals, ik snap 1 tikje wel. Maar daarna moet je je wel beseffen dat je niet door moet gaan.

Ik denk dat TO er goed aan doet om aan zichzelf te werken, als ze overwerkt is. Zoek daar hulp voor, in wat voor vorm dan ook.
Stressed is just desserts spelled backwards
Mee eens dat het te ver gaat en dat ze nú hulp moet zoeken.
Heks betekent in mijn ogen: een slecht mens. Iemand die het niks kan schelen dat ze haar kinderen pijn doet. Of die haar eigen fouten niet wil inzien. Iemand die het goedpraat. Iemand die dit normaal gedrag vindt.

Maar goed, daarover verschillen we blijkbaar van mening.
Ja maar spijt achteraf daar koopt niemand wat voor uiteindelijk. Zij is de ouder en zo hoort ze zich ook te gedragen, OOK als een kind driftig wordt. Die driftbuien, hoe vervelend ook, horen bij de ontwikkeling van een 3-jarige.
Weet je, het was geen tikje.

Het was een klap in het gezicht en daarna gewoon nog een klap er boven op.

Dan heb je wat mij betreft heel wat ongecontroleerde woede of frustaties in je.

Ik snap al die milde reacties dus niet.
Eens met koko67. Het was niet zomaar even een tikje. Blijkbaar heb je het dus in je om op een punt te komen waar je niet meer weet wat je doet. Probeer dus jezelf te ontlasten, door hulp te vragen aan familie/vrienden en misschien gesprekken aan te gaan met maatschappelijk werk vanwege je overwerktheid. Want anders garandeer ik je op een briefje dat het niet bij 1 keer blijft.
Wat een overtrokken reacties. Mishandeling? Hulp zoeken? Vanwege 2 klappen? Kom op zeg, niet zo hysterisch doen meteen. Kind krijgt er niks van, het is niet zo dat de TO elke dag wild om zich heen loopt te meppen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Mijn vader heeft mij ook weleens heel erg geslagen, puur uit woede en frustratie omdat ik ff niet te handelen was. En ik ben ook niet beschadigd hoor.

Ik begrijp best dat het kan gebeuren dat het even teveel is. En dat je een ff onhandelbaar kind slaat. Alleen dat meerdere keren, dat begrijp ik dan weer niet. Je zou zeggen dat je van die ene keer zo enorm schrikt dat je het niet meer doet.

Ik wens je veel sterkte, en praat met haar. (Neem aan dat met Jip en Janneke taal een 3 jarige best wel begrijpt dat je je even liet gaan??)
Hysterisch? Dus jij vindt zulk gedrag dus helemaal oke?
O, en ik heb ook wel eens een tik gehad en niks aan over gehouden, dus ik kan me best vinden in de opvoedkundige tik op zijn tijd, maar dat is niet 2 keer in het gezicht slaan en daarna nog doorgaan.
Ik kreeg vroeger ook weleens een paar klappen. Weleens meer dan een paar. Nee, ik ben niet mishandeld, in 'mijn tijd' was het nog heel normaal, waren ze niet zo bezorgd om dat tere kinderzieltje.

Kreeg ook weleens een klap die harder uitviel dan de bedoeling was of die eigenlijk voor mijn zus was bedoeld, tja, shit happens.

Heb er niks aan overgehouden.
quote:Maleficent schreef op 05 oktober 2009 @ 09:07:

Hysterisch? Dus jij vindt zulk gedrag dus helemaal oke?Ik veroordeel de TO niet omdat ze haar kind heeft geslagen nee. Shit happens, hoort erbij hoor.
hmmmm.......als mijn dochter (2,5) driftig is, dan zet ik haar gewoon even apart om af te koelen. In haar eigen kamertje ofzo. Vaak ook maar een paar minuutjes. Als het echt de spuigaten uitloopt, wil ik haar nog wel eens bij de arm vastpakken, maar daar blijft het dan ook bij.
En het stomme is meestal: na een kwartiertje brullen komt ze weer heel vrolijk aangedribbeld alsof er nooit iets gebeurd is.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 05 oktober 2009 @ 09:08:

Ik kreeg vroeger ook weleens een paar klappen. Weleens meer dan een paar. Nee, ik ben niet mishandeld, in 'mijn tijd' was het nog heel normaal, waren ze niet zo bezorgd om dat tere kinderzieltje.

Kreeg ook weleens een klap die harder uitviel dan de bedoeling was of die eigenlijk voor mijn zus was bedoeld, tja, shit happens.

Hier ook! Ik kan me best voorstellen dat je heeeel af en toe je controle verliest. Het is makkelijk gezegt: ''je moet tot 10 tellen''. Maar als je dat al voor de 100.000e keer hebt gedaan, dan kun je soms je gedult verliezen.

Ik neem niet aan dat het stelselmatig gebeurd TO en je dochter zou er ECHT geen jeugdtrauma aan over houden!
Ik ben het niet met je eens. Als ouder moet je je eigen gedrag in de hand kunnen hebben. Ik zou niet willen dat mijn kind bepaalde dingen niet meer doet omdat hij bang is voor me, hij moet dat besef hebben vanuit zichzelf. Tot hij dat niet snapt is het MIJN probleem hoe ik om ga met een boos/driftig kind. En ik ben echt wel streng en consequent en de baas in huis.
Precies Traincha, het beste wat je kunt doen is de situatie wijzigen. Kom op mensen, het kind is DRIE! Weet jij nog dat je klappen kreeg toen je 3 was HPL? Dat zou ik wel knap vinden hoor, ik weet amper wat af van toen ik zo oud was.

Toen ik ouder was kreeg ik ook wel eens een knijp in de arm of een tik op de billen of een kopje water in mijn gezicht en idd daar heb ik niks aan over gehouden. Maar (meerdere keren) slaan het gezicht van een peuter vind ik echt onacceptabel.
We kunnen allemaal wel zeggen van ik zou dit of dat. Maar het is niet op ons van toepassing, want het is ons tot voor zo ver ( en ik hoop dat het mij NOOIT overkomt) nog nooit over komen.

Het is al heel wat TO er eelrijk over durft te zijn!
Ja, ik vind dat ook heel knap en dat geeft aan dat het water haar denk ik wel aan de lippen staat. Ze wil het zelf niet zo doen. Dus zou het verstandig zijn dat ze wat mogelijkheden zoekt om zichzelf te ontlasten.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 05 oktober 2009 @ 09:08:

Hier idem. Kreeg overigens wel altijd de keus doordat 'n klap vooraf ging aan 't ultimatum 'en NU hou je op anders krijg je 'n draai rond je oren'. Voor mij werkte dat overigens goed, 'n klap werkte als schrikeffect beter op hysterisch dreingedrag dan 'n rationeel praatje. Dat praatje werkt alleen als je zelf rustig bent en dan dus best in je op kan nemen dat met je schoenen op de bank springen niet goed is voor de bank.

Overigens is het niet meer mogen slaan anno nu volgens mij wel de hoofdreden dat mensen hun kinderen in 't openbaar niet meer in de hand hebben.
Ik heb nog wel wat herinneringen aan mijn eerste jaren Male, is dat zo raar?
Ik kan me weinig herinneren van voor ik 3 was. Wat is jouw eerste herinnering dan? (is geen kritiek, een oprechte vraag).
Dat zo wie zo malificent. Kijk een kind mag nooit de dupe worden van de stress van de ouder. Maar je zou maar zo'n ettertje hebben dat je iedere keer maar weer het bloed onder de nagels vandaan weet te halen. Dat hij/ zij precies weet hoe ie papa of mama op de kast moet krijgen....

Kijk ik kan wel eindeloos door blijven emmeren over die van mij, dat het zo'n engeltje is en zo onwijs lief, dat is ie gelukkig ook, maar het kind is pas 4,5 maand oud. Ik meot nog maar zien hoe die van mij wordt en hoe ik dan zou reageren!
quote:elninjoo schreef op 05 oktober 2009 @ 09:28:

Overigens is het niet meer mogen slaan anno nu volgens mij wel de hoofdreden dat mensen hun kinderen in 't openbaar niet meer in de hand hebben.Klinkklare onzin dit! Echt. Natuurlijk moet je niet te soft zijn, kinderen zijn niet de baas, dat zijn papa en mama. Maar dat je moet slaan om je kinderen in bedwang te houden, dat zou ik wel echt slap vinden.
quote:Maleficent schreef op 05 oktober 2009 @ 09:31:

[...]

Klinkklare onzin dit! Echt. Natuurlijk moet je niet te soft zijn, kinderen zijn niet de baas, dat zijn papa en mama. Maar dat je moet slaan om je kinderen in bedwang te houden, dat zou ik wel echt slap vinden.Maar het merendeel van de ouders hebben hun kinderen niet in de hand in 't openbaar, dus hun opvoedmethode werkt dus niet. Voor mij was het zinnetje 'en nu hou je op want anders...' voldoende om te beseffen dat ik niet midden in 'n winkel 'n tik wilde krijgen en dan bond ik zelf wel in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven