Kind geslagen

04-10-2009 21:15 227 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat iedereen me hier straks een heks zal vinden, en dat is terecht want dat ben ik ook.

Het is net helemaal uit de hand gelopen. Mijn dochtertje van 3 was zo moe (denk ik nu) dat er helemaal niets meer mee te beginnen was. Ze wilde niets, zelfs niet staan, zitten, of liggen... Alleen maar huilen, gillen, schreeuwen, pertinent NIET naar bed, etc. Ik werd zo driftig dat ik haar in haar gezicht heb geslagen. En daarna nog een keer. Ze deinsde achteruit en kromp in elkaar toen ik naar haar toeliep. Ze schreeuwde nog meer en toen heb ik haar hardhandig in haar bed gelegd en nog een keer op haar billen geslagen.

Ik heb haar dus echt mishandeld en zit hier nu keihard te janken. Kan niet geloven dat dit is gebeurd, voel me zó schuldig!

Ik ben zo bang dat ik haar beschadigd heb.

Ik snap als jullie geen zin hebben om mij te antwoorden, maar weet alsjeblieft dat ik niet zo'n type ben (dacht ik). Ik ben een beetje overwerkt en sta er momenteel alleen voor met mijn 2 kindjes. Geen excuus, maar wel een aanleiding. Het is nooit eerder gebeurd, en gaat ook nooit meer gebeuren. Ik hou zielsveel van mijn meisje en wil het allerbeste voor haar. Ik weet niet precies wat er net met me gebeurde.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, om eventuele schade te beperken? Moet ik er nog met haar over praten?
Elninjoo, dat kinderen zich niet weten te gedragen in het openbaar, dat is gewoon een te softe aanpak op de hele linie.
Stressed is just desserts spelled backwards
Nou ik weet bijvoorbeeld nog dat mijn vader met mijn broer op schoolkamp ging. Wij als de rest van de school gingen daar een dagje naar toe. Ow en wat HEB ik die dag afgejankt dat MIJN papa niet mee terug ging naar huis maar dat hij bij die o zo stomme broer van mij bleef.... en bovenal bij ZIJN klasgenootjes en niet terug ging met MIJ. Mijn moeder heeft die nacht wat uurtjes op gezeten met mij. Ik zat toen in groep 2 en mijn broer in groep 5 en wat vond ik mijn broer stom toen!
quote:Maleficent schreef op 05 oktober 2009 @ 09:33:

Elninjoo, dat kinderen zich niet weten te gedragen in het openbaar, dat is gewoon een te softe aanpak op de hele linie.Precies dat vind ik nou ook. Schreeuwende kidners in de supermarkt. Hoefde wij niet te proberen vroeger!
quote:HoiPippiLangkous schreef op 05 oktober 2009 @ 09:05:

Wat een overtrokken reacties. Mishandeling? Hulp zoeken? Vanwege 2 klappen? Kom op zeg, niet zo hysterisch doen meteen. Kind krijgt er niks van, het is niet zo dat de TO elke dag wild om zich heen loopt te meppen.

Helemaal mee eens!

Ik vind het zwaar overdreven reacties van mensen hier.

Wat zijn dit voor mensen? Zijn het ook moeders? Of zijn het tutjes die nog geen moeders zijn? Zijn het moeders van kinderen die geen mond hebben..die stil in een hoekje zitten de god ganze dag?

Soms wordt ik er zooo moe van dat vrouwen altijd doen...maar ik ik doe dat niet hoor..ik ben zo geweldig.

En ondertussen...kom op zeg.

Laten we met z'n allen deze vrouw een hart onder de riem steken dat ook onze handen weleens jeuken of een tik hebben uit gedeeld als het driftige peutertje maar door en door ging.

Ik zeg nu niet dat ik altijd mijn peuter tikken geef..nee het is 2 keer voor gekomen..en daar is mijn kind echt niet van beschadigd!!

Hulp zoeken heel overdreven! Kaart het aan bij het consultatieburo. Leg het voor bij je man.

Tip: tel de volgende keer tot 3, loop van het kind weg en laat het uitrazen soms is er gewoon eve geen land met ze te bezeilen gaat weer over.

Hele dikke knuffel...vind je zo dapper dat je dit toegeeft.

X Zennah
quote:Maleficent schreef op 05 oktober 2009 @ 09:29:

Ik kan me weinig herinneren van voor ik 3 was. Wat is jouw eerste herinnering dan? (is geen kritiek, een oprechte vraag).Mijn 1e herinnering is dat mijn opa dood in zijn kist lag en mijn zus me optilde om naar hem te kijken. Ik was toen nog geen 2.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
mijn moeder heeft er een hernia aan overgehouden...kreeg elke dag wel een klap als ik niet luisterde....trauma...welnee, was gewoon echt een onuitstaanbaar kind die veel loog.

Ik praat het niet goed ofzo en doe het mijn kind niet op die manier maar dat was mijn moeders manier van opvoeden.

Ouders zijn te lief tegenwoordig.
quote:djay schreef op 05 oktober 2009 @ 09:43:

mijn moeder heeft er een hernia aan overgehouden...kreeg elke dag wel een klap als ik niet luisterde....trauma...welnee, was gewoon echt een onuitstaanbaar kind die veel loog.

Ik praat het niet goed ofzo en doe het mijn kind niet op die manier maar dat was mijn moeders manier van opvoeden.

Ouders zijn te lief tegenwoordig.

Nee veel moeders liegen tegenwoordig dat is het verschil, echt!

Vroeger konden moeders bij een bakkie koffie gewoon vertellen dat je je kind een mep verkocht had.

Nu willen moeders doen alsof ze supermama's zijn Ze werken, ze sporten, ze willen er uit blijven zien als 18, ze zeggen dat ze minstens 4 keer per week seks hebben, ze zijn de liefste mama's en ondertussen...niks van waar!

Ik zou zeggen laten we allemaal net als mannen eerlijk zijn.

Gelukkig zijn mijn vriendinnen eerlijk zo heerlijk!
quote:Maleficent schreef op 05 oktober 2009 @ 09:16:

Precies Traincha, het beste wat je kunt doen is de situatie wijzigen. Kom op mensen, het kind is DRIE! Weet jij nog dat je klappen kreeg toen je 3 was HPL? Dat zou ik wel knap vinden hoor, ik weet amper wat af van toen ik zo oud was.

Ik wel hoor, en niet maar één keer.

Ik ben daar wel door 'beschadigd' merk ik, het heeft mij veranderd.
pluk de dag
Ik vind het écht niet kunnen, helemaal omdat het meisje gewoon sliep op de bank, en eerst ook al in de auto ook al had geslapen, en slapend naar haar bed gebracht werd, en toen werd het meisje boos (overstuur? ) in haar slaap (dus een soort dromen)

(dus niet eens bewust boos ... als een kind van 3 dat al kan beseffen)

En dan 2x in het gezicht, in bed mikken, en dan op de billen... dat is geen reflex meer.

Ik vind dat veel mensen hier soft reageren hoor, ik ben ook vaak alleen thuis met 3 kinderen, die ook niet hele dag in een hoekje een boekje zitten te lezen, maar ik heb ze nog nooit met 1 vinger aangeraakt. Echt belachelijk , en ook nog eens een slecht voorbeeld.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Ik heb het idee dat de ouder van ''tegenwoordig'' (waaronder ik ook val!) het TE veel volgens het boekje willen doen.

Wat de boeken zeggen dat zal wel waar zijn en wat ze op het zeur- en prikken bureau zeggen is al HELEMAAL waar!!!

Nu heeft mijn moeder mij heeeeeeeeeeeel netjes geleerd tijdens mijn zwangerschap vooral NIET te veel van de boeken aante trekken en al helemaal NIET van het zeur- en prikkenbureau!

Mijn mama zegt mij keer op keer op mijn eigen gevoel af te gaan met opvoeden. Dat het MIJN kindje is, en dat ik ZELF mijn kindje het beste aanvoel.

En ja ik heb ook zo vaak een tets over de billen gehad en ben daar echt niet slechter uit gekomen!!!
quote:Gsis schreef op 05 oktober 2009 @ 09:50:

Ik vind het écht niet kunnen, helemaal omdat het meisje gewoon sliep op de bank, en eerst ook al in de auto ook al had geslapen, en slapend naar haar bed gebracht werd, en toen werd het meisje boos (overstuur? ) in haar slaap (dus een soort dromen)

(dus niet eens bewust boos ... als een kind van 3 dat al kan beseffen)

.Ow, dat had ik niet mee gekregen en dat maakt het verhaal mijn inziens wel een beetje anders...
Nee Zennah, ik ben geen tutje en zeker niet geweldig.

Mijn kinderen zitten niet altijd in een hoekje en ze hebben gelukkig allebei een mond.

Regelmatig neem ik me voor om geduldiger en liever te zijn, maar voordat ze 's ochtends naar school zijn ben ik al weer 3 keer flink tegen ze tekeer gegaan.

Dus je ziet, ik ben verre van perfect.

Toch vond ik het verhaal van TO nogal schokkend.

Ik snap een tik op de vingers, ik snap een schop onder de kont.

Ik zie alleen in dit verhaal een klein meisje, die tot 2 keer toe een flinke klap in haar gezicht krijgt.

Dat is wat mij betreft een station te ver.
Lastige discussie dit, zeg. Ik vind het allereerst heel knap dat TO hierover durft te "praten" en al helemaal op het Viva-forum Ik vind dat niemand zijn kind mag slaan, maar begrijp wel dat het kan gebeuren, al heb ik er goddank geen ervaring mee. Zolang je weet dat het niet oke is en er iets mee doet, dan is het gewoon een menselijke reactie, die ons allemaal kan overkomen. Anders wordt het als je je kind stelselmatig mishandelt en er geen veilige thuissituatie is. Ik weet hoe dat voelt en ik weet ook dat je je kind daar wel degelijk mee kunt beschadigen.
Ik snap wel dat mensen het erg vinden en dat TO zich schuldig voelt.

Kind zal er niets aan overhouden maar je voelt je als ouder toch wel een loser als je een peuter gaat slaan. Als het goed is tenminste wel.

Heb een soortgelijke situatie met mijn zoontje gehad toen hij drie was (ik sloeg hem, getergd, echt héel hard tegen zijn hoofd) en dat heb ik heel erg gevonden. Ik krijg het nog warm van schaamte als ik er aan terug denk en hij is nu zeven.

Hij weet er natuurlijk niks meer van :-)

Dat ik dat zo erg vond/vind is niet omdat ik zo'n softe moeder ben. Ik ben een strenge moeder en ik heb, al zeg ik het zelf, keurig opgevoede kinderen.

Ik vind het dan ook onzin dat de discussie hier neerkomt op 'goed ouderwets opvoeden hoort een tik bij en softerds vinden dat erg, maar dat is gemiep'

Als volwassene kun je prima je kinderen in de hand houden zonder fysiek geweld. Als dat je niet lukt, en je onredelijk en hard een kind slaat, mag je je daar best voor schamen en het erg vinden.

TO, goed dat je het zelf erg vindt, ik vind het heel wat zorgelijker als mensen het normaal vinden. Vooral die met kinderen.

Je excuus aanbieden aan het kind, dikke zoen, en maar weer over tot de orde van de dag. Kind weet er straks echt niets meer van en gezien je reactie zal het je ook noooooit meer overkomen. Dat is mooi!
quote:Gsis schreef op 05 oktober 2009 @ 09:50:

.Oef, dat heb ik helemaal niet meegekregen ook, tja, dat maakt het verhaal wel weer anders ja. Wat treurig...
Volgens mij moet deze discussie niet gaan of het al dan niet traumatisch is om geslagen te worden.

TO geeft aan dat ze voor zichzelf over de scheef is gegaan en dat ze iets gedaan heeft waar ze zelf veel spijt van heeft.

Ik zou echt proberen hulp te zoeken.

Omdat je aangeeft dat je het eigenlijk niet aankan.

Misschien spelen er andere dingen en als je die zou kunnen oplossen kun je misschien ook beter omgaan met moeilijk gedrag van je dochter.

Ik wens je heel veel sterkte.
quote:ambrosia9 schreef op 04 oktober 2009 @ 22:13:

[...]

Dan doe je dat dus alleen zodat je zelf goed kan slapen, om je eigen geweten te sussen. Niet omdat het voor haar beter is. Want als ze slaapt is het niet beter om haar wakker te maken en er over te beginnen, die was in eerste instantie al hartstikke moe. Dan gun je haar die slaap en maak je haar in de ochtend op een fijne manier wakker om samen even een momentje hebben. Dat is trouwens mijn mening, zo zou ik het doen, misschien is het voor jouw kind wel heel anders.

Grappig dat jij dat weet waarom ik dat doe.

Ik maak haar wakker omdat ik weet dat als ze verdrietig gaat slapen, ze vaak over haar toeren wakker wordt midden in de nacht en niet meer te kalmeren is.
quote:dufty schreef op 05 oktober 2009 @ 10:05:

[...]

Oef, dat heb ik helemaal niet meegekregen ook, tja, dat maakt het verhaal wel weer anders ja. Wat treurig...

Hmm ook ik had het verhaal niet helemaal meegekregen.

Ok, in zo'n situatie zullen mijn handen jeuken maar niet slaan en zeker niet in het gezicht..gezicht nooit!

Alleen een tik, harde tik op de billen of net er onder..

Maar mijn punt is dat moeders best schijnheilig kunnen zijn, vuile was over kinderen niet buiten hangen, ik doe dat nooooit, mijn kind doet dat nooit etc

En alles volgens het boekje...Hell no ik geef het eerlijk toe moederschap ik ben er bar slecht ik maar ik hou zielsveel van mijn kind en heb een enig kind!

Geef mij maar de column van Heleen van Rooyen

http://www.telegraaf.nl/v ... 8106/__Moederschap__.html

Wat een eerlijkheid!

En alsnog vind ik niet dat de desbetreffende moeder een heks is. En ook hoeft haar kind hier nog niet van beschadigd te zijn. Praat met je kind zeg dat je iets deed wat je niet mocht doen en niet wilden doen. Wij zijn niet perfect!

Maar laat het niet nog een keer gebeuren, want in het gezicht slaan en op de manier waarop kan het als het kind er aanleg voor heeft wel schade aangedaan worden.

Sterkte en succes met je peuter.

Hoe is het nu met je?
Ook altijd zo jammer op het viva forum dat iedereen het hier op zichzelf betrekt en het TO niet meer aan bod komt!

Schaam me soms dat ik vrouw ben

Zo mijn klaagmodus gaat uit...heerlijk van mijn maandag genieten.
Ik ben zelf van een zeur-en-prikken-bureau (snif, snif, wat een benaming) en heb ook mijn driftige peuter wel eens een tik verkocht.

Ik sta daar niet achter; ik vind het een verkeerd signaal naar mijn kind, aan wie ik wil leren dat slaan niet mag. Bovendien komt het meestal voort uit frustratie/onmacht, en niet uit een pedagogisch doel.

Maar ik vind het ook geen drama.

Ik heb mijn kind excuus aangeboden (en hem ook zijn excuus laten aanbieden voor zijn rot-gedrag dat de aanleiding was) en dat was dat.

Als je het niet meer wil doen, dan is het goed na te gaan wat er bij jou voor zorgde dat je het deed. En hoe je dat volgende keer anders aan kan pakken.

Als ik nu bij mijzelf weer zo'n grote frustratie/boosheid op voel komen dat ik de neiging krijg tot een tik uitdelen, zet ik mijn kind zonder verdere tekst in zijn kamer (waar hij niet uit kan) en ga ik een glas water drinken in de tuin.

Daarna ben ik weer goed in staat mijn kind te kalmeren op de manier die ik wel graag wil.

Kortom, mijn visie: het is niet een afschuwelijk drama, maar probeer het wel te voorkomen in de toekomst. Als je daar hulp bij nodig hebt, kun je dat zoeken bij het zeur-en-prikken-bureau of eventueel zelfs je huisarts.

Edit, aanvulling na meer lezen: het klinkt inderdaad alsof je jezelf echt niet meer in de hand had, vooral omdat je het 2x deed en daarna nog eens op de billen in haar slaapkamer. Ik denk niet dat je kind 'beschadigd' is (wel geschrokken!), maar ik zou je wel sterk willen aanraden te bedenken hoe je het volgende keer in de hand weet te houden.

Sterkte!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Zennah schreef op 05 oktober 2009 @ 10:15:

[...]

Maar mijn punt is dat moeders best schijnheilig kunnen zijn, vuile was over kinderen niet buiten hangen, ik doe dat nooooit, mijn kind doet dat nooit etc

En alles volgens het boekje...Hell no ik geef het eerlijk toe moederschap ik ben er bar slecht ik maar ik hou zielsveel van mijn kind en heb een enig kind!Wat een gelul. Die van mij is ook niet altijd een engeltje en ik ben ook wel eens over de schreef gegaan (vond ik zelf). Misschien een goed idee om eens goed alles te lezen voor je andere moeders aanvalt op schijnheilig gedrag?
quote:Zennah schreef op 05 oktober 2009 @ 09:37:

[...]

Helemaal mee eens!

Ik vind het zwaar overdreven reacties van mensen hier.

Wat zijn dit voor mensen? Zijn het ook moeders? Of zijn het tutjes die nog geen moeders zijn? Zijn het moeders van kinderen die geen mond hebben..die stil in een hoekje zitten de god ganze dag?

Soms wordt ik er zooo moe van dat vrouwen altijd doen...maar ik ik doe dat niet hoor..ik ben zo geweldig.

En ondertussen...kom op zeg.

Laten we met z'n allen deze vrouw een hart onder de riem steken dat ook onze handen weleens jeuken of een tik hebben uit gedeeld als het driftige peutertje maar door en door ging.

Ik zeg nu niet dat ik altijd mijn peuter tikken geef..nee het is 2 keer voor gekomen..en daar is mijn kind echt niet van beschadigd!!

Hulp zoeken heel overdreven! Kaart het aan bij het consultatieburo. Leg het voor bij je man.

Tip: tel de volgende keer tot 3, loop van het kind weg en laat het uitrazen soms is er gewoon eve geen land met ze te bezeilen gaat weer over.

Hele dikke knuffel...vind je zo dapper dat je dit toegeeft.

X ZennahDus als je niet slaat ben je een tutje?
TO, heb je nog een beetje kunnen slapen? Heb je het er nog met je dochter over gehad?

Onder andere ik adviseerde je om hulp te zoeken, even voor de duidelijkheid: ik bedoelde niet opvoedkundige hulp, want op dit incident na denk ik dat je het waarschijnlijk best goed doet (aangezien je van deze uitbarsting zó geschrokken bent...), maar ik bedoelde hulp in verband met je gezinssituatie, het overwerkt zijn, op het moment er alleen voor staan en je vermoeidheid. Meld je een week ziek, ga hoe alles thuis loopt op een rij zetten, kijk wat je eventueel aan huishouden bijvoorbeeld zou kunnen uitbesteden (huishoudelijke hulp voor twee uurtjes per week kan je al zó veel energie opleveren!), peuterspeelzaal/kdv voor de oudste? Dat soort dingen, om jezelf wat meer lucht te geven en je dochter een 'eigen' leven te geven, en ook heel belangrijk, wat rustmomenten voor jezelf. Het klinkt ook een beetje alsof jullie te dicht op elkaars huid zitten, en voor mij en mijn dochter bijvoorbeeld is dat écht niet goed. We lijken ontzettend op elkaar, wat héél leuk is, maar wat dus als schaduwkant heeft dat we elkaar ook vreselijk dwars kunnen zitten. Als ik chagerijnig ben, doet zij er nog een schepje bovenop, en een chagerijnige Weatherwax en Miniwaxje is géén goede combi om het zacht uit te drukken . Bij ons heeft de twee dagen kdv wonderen gedaan. 't Moest toch al vanwege werk, maar voor haar was het werkelijk een wereld die openging voor haar. Ze was écht aan nieuwe contacten toe. Zou dat bij jouw dochter misschien ook wat kunnen helpen? En bij jou natuurlijk.

Kun je vanuit je omgeving regelen dat ze af en toe ergens anders zijn, opa en oma ofzo? Ikzelf leef helemaal op als ik een paar uurtjes voor mezelf heb gehad, al is het maar om in bad te liggen met een fijn boek.
Om een kort verhaal lang te maken...
quote:Zennah schreef op 05 oktober 2009 @ 09:49:

[...]

Nee veel moeders liegen tegenwoordig dat is het verschil, echt!

Vroeger konden moeders bij een bakkie koffie gewoon vertellen dat je je kind een mep verkocht had.

Nu willen moeders doen alsof ze supermama's zijn Ze werken, ze sporten, ze willen er uit blijven zien als 18, ze zeggen dat ze minstens 4 keer per week seks hebben, ze zijn de liefste mama's en ondertussen...niks van waar!

Ik zou zeggen laten we allemaal net als mannen eerlijk zijn.

Gelukkig zijn mijn vriendinnen eerlijk zo heerlijk!Everybody lies.
quote:Star schreef op 05 oktober 2009 @ 10:25:

[...]

Dus als je niet slaat ben je een tutje? Nou, dan ben ik er ook een! En trouwens Star, toen jullie bij ons waren met Ceetje vond ik jullie strafmethode heel erg goed. Op tijd signaleren, kort in de hoek zetten, sorry laten zeggen. Daar bereik je al heel veel mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven