Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
quote:fleurtje schreef op 23 juli 2008 @ 12:22:

[...]

ja, dus laten we alle mongolen, zwarten, dwergen en geesteszieken elimineren!!!

het beste uit je soort halen wil zeggen dat je ze tot zover het mogelijk is zo goed mogelijk opvoedt, dat dat bij geestelijk gehandicapten niet zo goed lukt als een gezond kind mag duidelijk zijn

wat dwergen en zwarten nu weer in jouw opsomming doen is me niet erg duidelijk, het uiterlijk heeft niets met hun geestelijke vermogens te maken tenslotte
Nichtje is koppig momenteel en soms wil ze niks van me weten. Dat laat ze duidelijk merken. Bozig doen, wegkijken. Ik los het op door tegen haar te zeggen: dan niet, schat, ik zie je zo wel. Meestal voel ik vijf minuten later zo'n klein handje op mijn knie.
Laat maar.
In het algemeen in dit topic kan ik me wel ergeren aan de onopgevoedheid van kinderen én volwassenen. Wat dat betreft vind ik een boel mensen ergerlijk, zowel de kinderen als de aso buren van mij aan de overkant. Of dat stomme wijf die in de rij voorkruipt of mijn vorige buren die nachtenlang feestjes hielden, beginnend bij dinsdag en eindigend op zondag, om de dinsdag erna weer fijn te beginnen. Of dat mokkel in de winkel die mij wel ziet staan, maar meer lol beleeft met de nieuwste roddels met haar collega vriendin uit te wisselen, of die maatschappijen die de administratie door de war gooien en waarna je zelf dagenalg mag bellen en alleen maar een stom muziekje aan de lijn krijgt, gevolgd door een robotstem dat de verbinding nú wordt verbroken piep piep piep.

Dus asl we het hebben over ergeren, dan erger ik me inderdaad een onopgevoede monstertjes en dito ouders. Maar dan kan ik ook nog wel even doorgaan. Dan erger ik me zelfs aan de zuurpruim die zich overal aan ergert
quote:mamzelle schreef op 23 juli 2008 @ 12:23:

Dus jij hebt respéct voor een mug? Hoe uit zich dat dan? Terwijl je een kind niet verdraagt.

ik heb zelfs respect voor insekten die niet voor overlast zorgen: een spin pak ik op en zet 'm buiten, een mug (jammer maar helaas voor 't beestje) sla ik dood omdat die nu eenmaal wel voor overlast zorgt met zoemen/steken en het overbrengen van ziektes

met dieren kan ik over 't algemeen wel meer geduld opbrengen dan met kinderen, van kinderen verwacht je gewoon meer omdat die tot onze eigen intellectuele (ahum) soort behoren
Elninjoo, jij bent alleen niet de maatstaf voor wat 'overlast' is. Want dáár gaat het nu om. Ik denk dat jij dingen al als overlast ziet die heel normaal zijn voor kinderen. Onopgevoed gedrag is niet normaal, maar kinderen zijn géén kleine volwassenen.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 12:25:

[...]

het beste uit je soort halen wil zeggen dat je ze tot zover het mogelijk is zo goed mogelijk opvoedt, dat dat bij geestelijk gehandicapten niet zo goed lukt als een gezond kind mag duidelijk zijn

Ahaa, zo zit het dus! Nou, dan kan ik je uit de droom helpen: zolang een kind een kind is, is het met de opvoeding meestal nog niet gedaan. Vandaar dus dat jij zo af en toe toch écht wel eens last zult blijven houden van geschreeuw of geren. Logisch toch?

Dat jij meent te kunnen weten dat betreffende ouders niets doen, is een vooringenomen mening die nergens op gebaseerd is: je weet namelijk totaal niks van die ouders en hun kroost. (behalve die paar minuutjes of langer dat je ze ziet in de supermarkt...)
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 12:28:

met dieren kan ik over 't algemeen wel meer geduld opbrengen dan met kinderen, van kinderen verwacht je gewoon meer omdat die tot onze eigen intellectuele (ahum) soort behorenEn daar maak je dus een denkfout. Het is hier al eerder gepost, maar kinderen weten niet automatisch hoe "het hoort". Netjes blijven zitten tijdens het eten, niet rennen door de supermarkt, het zijn allemaal dingen die aangeleerd moeten worden.
quote:Liv schreef op 23 juli 2008 @ 12:30:

[...]

Ahaa, zo zit het dus! Nou, dan kan ik je uit de droom helpen: zolang een kind een kind is, is het met de opvoeding meestal nog niet gedaan. Vandaar dus dat jij zo af en toe toch écht wel eens last zult blijven houden van geschreeuw of geren. Logisch toch?

Dat jij meent te kunnen weten dat betreffende ouders niets doen, is een vooringenomen mening die nergens op gebaseerd is: je weet namelijk totaal niks van die ouders en hun kroost. (behalve die paar minuutjes of langer dat je ze ziet in de supermarkt...)Ik zie het ook in eigen vriendenkring: ouders die niet of nauwelijks ingrijpen bij hun ontsporende koter, dus mijn beeld is echt wel ruimer dan een momentopname in bijv. de supermarkt.
quote:Eowynn_ schreef op 23 juli 2008 @ 12:30:

Elninjoo, jij bent alleen niet de maatstaf voor wat 'overlast' is. Want dáár gaat het nu om. Ik denk dat jij dingen al als overlast ziet die heel normaal zijn voor kinderen. Onopgevoed gedrag is niet normaal, maar kinderen zijn géén kleine volwassenen.Zelfs mensen die zelf kinderen hebben, ergeren zich met grote regelmaat aan 't gedrag van andermans kinderen, dus de maatstaf zal toch wel enigszins op één lijn liggen. Voor het gedrag van de eigen kinderen is men soms blind. Dat kinderen zich onopgevoed willen gedragen kun je hen niet kwalijk nemen, maar de ouders die er niets aan doen wél.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 12:32:

[...]

Ik zie het ook in eigen vriendenkring: ouders die niet of nauwelijks ingrijpen bij hun ontsporende koter, dus mijn beeld is echt wel ruimer dan een momentopname in bijv. de supermarkt.Tja, dat kan natuurlijk. Raar toch dat ik (en vele hier met mij, denk ik) totaal andere ervaringen hebben. Misschien zijn jouw verwachtingen wat te hoog? Of vind je bijv. hard praten van een kind al overlast? Ik weet het niet hoor, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand zo ontzettend veel negatiefs meemaakt wb kinderen............
Elninjoo, rare vrienden heb jij dan??
Geef eens voorbeelden dan van die kinderen van vrienden? Springen ze op je banken, smijten ze bananen door de lucht, slaan ze je?
Misschien is jouw beeld van 'ontspoord' wat verkeerd? Misschien letten die ouders weer op andere dingen waar ze op dat moment even heel streng op zijn? Misschien grijpen ze anders wel in maar zijn er nu redenen om dat even niet te doen? Misschien kennen ze hun kind beter dan dat jij het kent en hebben ze redenen om te handelen zoals ze doen?

Ik kan me níet voorstellen dat je alleen maar ontspoorde kinderen die alles mogen met ouders die nooit iets doen in je omgeving hebt. Uit de toon van je berichten klinkt door dat je gewoon niet zo'n realistisch beeld hebt van hoe een kind zich 'hoort' te gedragen en van wat ouders 'horen' te doen in bepaalde situaties.
quote:Liv schreef op 23 juli 2008 @ 12:35:

[...]

Tja, dat kan natuurlijk. Raar toch dat ik (en vele hier met mij, denk ik) totaal andere ervaringen hebben. Misschien zijn jouw verwachtingen wat te hoog? Of vind je bijv. hard praten van een kind al overlast? Ik weet het niet hoor, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat iemand zo ontzettend veel negatiefs meemaakt wb kinderen............Ik las laatst een onderzoek waarin mensen met kinderen gevraagd werd naar ergernissen omtrent kinderen. Het merendeel beschouwde z'n eigen kids als goed opgevoed, maar ook ergert het merendeel zich aan het gedrag van andermans kinderen. Dat geeft dus aan dat er blijkbaar veel mensen die zelf kinderen hebben zich ergeren aan de zogezegd goed opgevoede kinderen van een ander, dus is er een blinde vlek wat betreft het gedrag van 't eigen kind.
Onderzoekje zus, onderzoekje zo... Er wordt naar jouw eigen ervaringen gevraagd, Elninjoo.
Volgens mij is die kindvrijtrend typisch een uitwas van de welvaart. En van het individualisme. Ik vind een kinderen stom, ik heb niet gekozen voor de etters van een ander, dus dienen ze uit mijn blikveld te blijven. Dat is mijn recht.

Daarmee ontken je dus een deel van de mensheid. Ze zijn pas welkom als ze kind-af zijn.

Er is een verschil tussen deze denkvorm en voor de grap een beetje op kinderen afgeven. Dus je lekker te buiten gaan aan alle kinderergernissen en het verder voor geen meter serieus nemen. Daar zie ik geen kwaad in.
quote:intiem schreef op 23 juli 2008 @ 12:36:

Geef eens voorbeelden dan van die kinderen van vrienden? Springen ze op je banken, smijten ze bananen door de lucht, slaan ze je?

Om aandacht gillen/dreinen, met speelgoed gooien als ze hun zin niet krijgen. En dan gewoon 'n 'doe 'ns niet' van de ouders ipv dat ze het kind even goed terecht wijzen. Met zulk gedrag kwam ik vroeger echt niet weg (zeker niet in gezelschap van andere mensen) dan moest ik in de hoek gaan staan en kreeg al op zeker geen koekje.

quote:Eowynn_ schreef op 23 juli 2008 @ 12:37:

Misschien is jouw beeld van 'ontspoord' wat verkeerd? Misschien letten die ouders weer op andere dingen waar ze op dat moment even heel streng op zijn? Misschien grijpen ze anders wel in maar zijn er nu redenen om dat even niet te doen? Misschien kennen ze hun kind beter dan dat jij het kent en hebben ze redenen om te handelen zoals ze doen?

Ik kan me níet voorstellen dat je alleen maar ontspoorde kinderen die alles mogen met ouders die nooit iets doen in je omgeving hebt. Uit de toon van je berichten klinkt door dat je gewoon niet zo'n realistisch beeld hebt van hoe een kind zich 'hoort' te gedragen en van wat ouders 'horen' te doen in bepaalde situaties.Ik ken ook mensen die hun kind veel beter onder controle hebben en die 't ook gewoon 'n draai rond de oren geven en zeker geen koekje of tekenfilm om er maar vanaf te komen. Dat zijn dan ook niet de kinderen die voor overlast zorgen, want als ze het te gek maken of gewoon dreinen dan worden ze terug gefloten.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 12:39:

[...]

Ik las laatst een onderzoek waarin mensen met kinderen gevraagd werd naar ergernissen omtrent kinderen. Het merendeel beschouwde z'n eigen kids als goed opgevoed, maar ook ergert het merendeel zich aan het gedrag van andermans kinderen. Dat geeft dus aan dat er blijkbaar veel mensen die zelf kinderen hebben zich ergeren aan de zogezegd goed opgevoede kinderen van een ander, dus is er een blinde vlek wat betreft het gedrag van 't eigen kind.

Nogmaals: ik heb die ervaring niet. Ik zie in mijn omgeving juist goed opgevoede kinderen. Die heus wel vervelend kunnen zijn, maar waar de ouders gewoon ingrijpen/iets zeggen etc.

Totaal onopgevoede kinderen die enorme overlast veroorzaken kom ik zelden tegen, echt waar!

En over mijn eigen kinderen: die kunnen best wel vervelend zijn ja. Maar ik voed ze op, zo goed mogelijk en hoop dat ze later verantwoordelijke, respectvolle volwassenen zullen worden. Hier geen blinde vlek hoor.
Ik vind dat je opvallend vaak roept dat 'opgevoede kinderen tenminste een draai om hun oren krijgen'. Dat geeft wel weer wat voor een bizar beeld je van opvoeden hebt.
Oh, wacht even: "een draai rond de oren" ?

Helaas, maar dat ga ik toch echt niet doen. Denk inderdaad dat je verwachtingen wb de ouders wat te hoog liggen (jezus, een draai om de oren, hoe kom je derop?? doe je dat ook bij een vervelende volwassene soms?)
Ik als kindvrije en grote egoïst ontken zeker niet dat kinderen bij de maatschappij horen. Ik vind dan ook niet alle kinderen altijd vervelend.

Ik vind het wel prettig dat er plekken (bijvoorbeeld restaurants) zijn waar ze niet zijn. En niet omdat ze verboden voor kinderen zijn, maar omdat de ouders over het algemeen zelf goed kunnen inschatten waar kindlief mee naar toe kan, een verbod gaat veel te ver.
Ik ga mijn kind echt geen draai om de oren geven omdat de Elninjoos van deze wereld zich weleens kunnen ergeren.
MM, ik denk dat het grootste deel van de ouders dat gewoon met je eens is. Ik wil in het weekend als ik uit ben ook geen last hebben van kinderen die niet in het restaurant horen waar ik ben, of in het cafe waar ik ben. Lijkt me heel logisch.
draai rond de oren, in de arm knijpen (wat ik hier in deze topic ook al regelmatig heb zien gebruiken), what's the difference? het is het terechtwijzen van 'n kind wat niet naar normale uitleg wil luisteren en 't is zeer zeker niet te verwarren met iemand molesteren/mishandelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven