Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
Wanneer wij uit eten gaan doen we alleen een hoofdgerecht en toetje en zijn we er al een uur of zes.
Onder de tien om 8 uur op bed ? Ja, open gerust een topic. ( spuugt vast in handen en doet vingeroefeningen )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Eowynn_ schreef op 09 september 2007 @ 20:01:

Bertje, maar is het dan niet de taak van de ouders om te bepalen wat wél een geschikte omgeving is om je kinderen mee naartoe te nemen en wat misschien iets te volwassen voor ze is?

Natuurlijk is dat de taak van de ouders. Ik vind dat de ouders moeten bepalen welk restaurant geschikt is voor hun kinderen. Sommige kinderen kunnen ook heel goed blijven zitten in een restaurant en zich verder ook prima gedragen. Maar ik kan me het vooral voorstellen van de echt duurdere restaurants dat die niet geschikt zijn voor (vooral kleine) kinderen. En hopelijk zijn de meeste ouders zo verstandig om dat in te zien.

Ik zou het zelf niet in mijn hoofd halen om mijn kinderen (1,5 en 3,5) mee te nemen naar een duur restaurant. Ze kunnen wel prima mee naar het eetcafe, pannenkoekenhuis, oid. Voor hen moet het vooral niet te lang duren en verder hanteer ik ook de regel dat ze moeten blijven zitten en zich netjes gedragen. Alleen bij het pannenkoekenhuis mogen ze gaan kijken hoe de pannenkoeken gebakken worden, daar is een speciaal raam voor.
en consequent zijn lijkt me. Heel duidelijk "nee is nee". Niet iets verbieden om het vervolgens drie kwartier later toch toe te laten.
Ik heb zelf geen kinderen, wel een kinderwens sommige kinderen vind ik leuk sommige niet. Waar ik wel eerlijk over ben is dat ik best wel aardig wat kinderen tegenwoordig nogal onopgevoed en soms ronduit onbeschoft vind. Voorbeeld ik was vorige week met mijn hond aan het wandelen een jongetje van zo jr of 6 vroeg of hij mijn hond mocht aaien, nu is me hond niet zo erg gek op jonge kinderen die hij niet kent dus ik zei ook nee tegen dat jongetje met als reden dat mijn hond zich niet zo lekker voelt op het moment dat ik wat verder ben wordt ik dus uitgescholden voor vuil kutwijf misschien wel raar van mij maar ik vind dat dus echt niet normaal. En het is echt niet alleen dit jongetje dit soort dingen zie ik dus wel regelmatig en niet alleen op mij gericht hoor ook tegen andere. Maar wat me dan ook opvalt wanneer je zo kind wil terecht wijzen je gelijk een woedende ouder tegen je over hebt want hoe durf je hun kind terecht te wijzen, En ik vind absoluut dat kinderen gewoon overal moeten kunnen komen, maar ik vind ook dat er wat van gezegt moet kunnen worden als kinderen zich dus misdragen.
Nou vind ik welllllll .............. dat kinderen ( maar ook ouders ! ) veel minder fantasie hebben dan vroeger en dus ook veel minder lang stil kunnen zitten.......
Intiem,

Ik vind je geen zuurpruim hoor. Ik herken wat je zegt wel, als ik zo'n bui heb kan ik mijn eigen kind nauwelijks verdragen, laat staan die van de buren, haha.

Maar echt, ik kan me zo ergeren aan hoe mensen op kinderen reageren. Zit je in de trein, kind zit keurig stil, maar wijst alleen maar dolenthousiast "Kijk! mamma! Ik zie koeien!", twee seconden later: "Mamma! Paarden!" etcetera. En ja hoor, na 3 keer zo'n kinderkreetje in een kinderpiepstemmetje heb je er alweer 1. Een zuurpruim die jou en je kind een dodelijke blik toewerpt, met veel gezucht en bombarie opstaat, stampvoetend langs komt stieren en nog een keer vuil omkijkt als hij of zij demonstratief in de volgende coupé gaat zitten.

Dat je echt denkt: "Pardon? Mag een kind nu ook al niet meer hoorbaar praten ofzo?"

Van die mensen word ik dan weer chagrijnig.
Am Yisrael Chai!
In de trein of op andere openbare plaatsen erger ik me meestal niet aan kinderen.

Ik vind echetr wel dat een sjiek restaurant geen plek is voor kinderen die niet stil aan tafel kunnen blijven zitten. Als ik in een duur restaurant uit eten ga, ja dan erger ik me aan andermans kind dat aan mijn tafel naar mijn toetje komt staren, rondrent, schreewt of begint te jengelen. Als jij met je hand op je hart kunt zeggen dat jouw kin dat niet doet, dan heb ik geen enkel bezwaar tegen zijn/haar anwezigheid. helaas zijn er best een hoop ouders die wel roepen "Dat doiet mijn kind nooit" maar laat ie nu net een rotbui hebben, het eten nietb lekker vinden of toch dat half uur wachten tussen de gangen niet volhouden enn een keel opzetten.

En iomdat sommige ouders kennelijk niet n staat zijn om in te schtaane of hun kind het aankan vind ik het helemaal niet raar als sommige restautrants zouden zeggen dat kinderen onder de 12 na 19.30 of 20 uur niet meer welokom zijn. Dan kunnen de "kindvrijen" veilig uit eten gaan en heben de ouders ook geen last van zuurpruimende gezichten.
Zullen we ook de mongolen uit pannekoekenrestaurants en Centerparks weren ; want die kwijlen zo vies ....en dan kinderen welkom tot half 8 ( is al matje , hoor..... ) héél verliefde stelletjes mogen alleen over straat als ze de neiging tot tongen kunnen onderdrukken en in de winkelspits geen ouderen met van die scootmobiels . Dan wil ik ook nog een verbod op kinderwagens op de markt en er was laatst nog een topic waar de meerderheid tegen strings was, zeker in combinatie met overgewicht. Zijn we er zo een beetje ?

*grijns*
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2007 @ 19:51:

Saillant detail is wel dat een paar van de fanatieke deelneemsters van dat topic inmiddels of zwanger zijn of al kinderen hebben.

Hahahhaahha, ik was degene die krijzende kinderen nogal irritant vond in restaurants en kroegen en me oprecht afvroeg waarom die mensen niet lekker thuis bleven.

FAST FORWARD. Twee jaar later.

Ik zit met dochter in kroeg, trein, restaurant, museum, winkel.... Nou ja, (bijna) overal waar ik ben, is dochter ook. En werkelijk waar, ik heb schijt aan al die zure mensen met hun zure blikken. Schijt aan mensen die zijn zo als ik 'vroeger' was, net zoals zij toen schijt aan mij hadden, en terécht

Ik bedacht me van de week wel het volgende:

Als een baby/peuter je met zo'n stralende lach aankijkt, en je glímlacht nieteens, dan is er echt iets mis met je. Hoef je nieteens van kinderen te houden.
Eens met FV en Fleurtje wat betreft de nonreactie op lachende, hallo zeggende kindjes.

BGB, er was laatst een topic (nouja, laatst, tijd terug al weer) over restaurant dat inderdaad gehandicapten weerde.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Weet ik , Inad..........en ik vind het een beetje dubbel..........ik vind dat je niemand mag weren....maar ik weet ook hoe sommigen eten , herrie maken en in hun luier sch**ten ... als ik heeeeeeeeel eerlijk ben word ik ook niet vrolijk van mensen met rare plekken in een zwembad, maar ook die mag je niet weren, zou wat moois zijn , zeg. En eerlijk gezegd zouden van mij best ongestelde vrouwen van het naaktstrand geweerd mogen worden , maar ja ..... Nee, als we de grenzen opengooien dan zéker de deuren van alle vreetschuren ; die mét en die zonder zakkies mayo ....
Fleur, gingen je eierstokken ineens tegen je praten ? Kwam je een leuke vent tegen ? Kreeg je een klap van een molen ? Wat ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 september 2007 @ 23:59:

Fleur, gingen je eierstokken ineens tegen je praten ? Kwam je een leuke vent tegen ? Kreeg je een klap van een molen ? Wat ?Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Ik zat destijds ook op "het beruchte topic". En ben, samen met Miezman, kindervrij. Wil niet zeggen dat ik kinderen irritant vind ofzo. Of dat ze niet welkom zouden moeten zijn in bepaalde gelegenheden. Als ze zich gewoon gedragen, is er toch nix aan de hand?
Ik heb niets tegen kinderen, maar er zijn gewoon gelegenheden waar je niet met kinderen moet komen. Zo zat ik pas in de schouwburg en daar waren ('s avonds laat) ook een baby en een peuter mee (had pa en ma geen oppas kunnen vinden?). Hoop je eindelijk te genieten van een avond zonder kindergehuil en gemekker.....nou lekker dan....

Overigens vind ik rondrennende en -lopende kinderen in een duur restaurant ook niet kunnen, in ieder geval niet na 20 uur 's avonds. In een eetcafé, geen enkel probleem, maar die ene keer dat ik een oppas regel en duur uiteten ga, wil ik gewoon lekker eten zonder dat er een dreumes/peuter/kleuter (al dan niet van mezelf) aan mijn broekspijp staat te trekken.

Overigens kom ik in dure restaurants ook zelden kinderen tegen dus ik denk dat het probleem wel meevalt.

Fleurtje, over jouw reactie kan ik me echt verbazen. Wat is er dan gebeurd dat je zo veranderd bent in je houding? Vind je sinds je een kind hebt andere kinderen ook minder irritant of kun je het alleen van je eigen kind hebben?
Nee, ik wist altijd dat wel dat ik kinderen wilde, dus dat was het niet. Ik denk dat ik, met de komst van mijn eigen kind, een stuk verdraagzamer ben geworden. Meer leven en laten leven.

Aan de andere kant: nu erger ik me bv weer kapot aan mensen die vinden dat je maar geen borstvoeding in een restaurant moet geven.

Ach, ik moet gewoon altijd wat te zeiken hebben, dan functioneer ik het beste.

Ik vond kinderen trouwens niet per definitie irritant, het was meer dat ik er geen last van wilde hebben (als een kind naar me lachte, lachte ik trouwens wél altijd terug hoor . Nog steeds vind ik krijzende kinderen in cafe's etc vervelend, maar ik besef me nu steeds meer dat het aan de ouders ligt en niet aan het kind. Ik bedoel, ik wíst dat wel, maar nu weet ik dat helemaal zeker. Moeilijk uit te leggen...

FV schreef het ergens: als kind het niet trekt, wegwezen. Zo denk ik er ook over. Niet alle ouders denken zo, blijkbaar.

Dus misschien ben ik juist wel de ouders irritant gaan vinden, hahha.
Kinderen zijn onderdeel van het leven, onze maatschappij en dus zal iedereen moeten accepteren dat de aanwezigheid van kinderen weleens wat rumoer of drukte oplevert. Toch vind ik dat bepaalde gelegenheden kinderen 'geweerd' moeten kunnen worden. De betere clubs zijn vaak ook vanaf de leeftijd 25 jaar, dus een sterren restaurant zou wat mij betreft ook mogen stellen dat kinderen van 12 jaar en jonger niet gewenst zijn.Dat is om het overige publiek wat daar komt een leuke avond te kunnen garanderen. Genoeg ouders zeggen dat hun peuter écht niet gaat zitten jengelen in een duur restaurant, maar áls ie het wel doet (rotbui, ziek, moe) dan moet je ook niet zo gepikeerd zijn over zure blikken. Een schouwburg vind ik, op kindermatinee na, ook geen plek voor kinderen jonger dan 5. Er zijn echt meer dan genoeg gelegenheden waar kinderen gewoon mee naar toe kunnen, maar ik vind niet dat alles ook maar het domein van kinderen moet zijn.
Oh. Dus als ik mijn peuter meeneem naar een lunch in een sterrenrestaurant, mag ik geweigerd worden?

Wat een bullshit.

Ik erger me meer aan luidruchtige dronken danwel teute zakenmannen die bij het krijgen van de rekening roepen "Wat is dit nou? Ik wou alleen eten hoor, ik wou de tent niet kopen, HAAHAAHAA!" dan aan een kinderstemmetje dat vraagt wat dat nou is, op z'n bord.

Gewone restaurant neem ik mijn kinders wel s avonds mee naar toe, maar als ik ergens naar toe ga waarvan ik weet dat het een lange zit wordt, dan is het tijdens lunchtijd. Is iedereen blij.

Maar ja, waarschijnlijk niet in Nederland, waar een goed restaurant niet eens een kinderstoel heeft. Moet je in het buitenland om komen. Daar zijn kinderen wel welkom.

(en het stomme is, daar kunnen ze zich prima gedragen in een restaurant. Hoe zou dàt nou komen!)
Nou tila,

Daar zeg je me wat. Ik was in een van de restaurants van Marco Pierre White, en daar stonden dus inderdaad gewoon een stuk of 10 kinderstoelen in de hoek. Speciale kinderkaart, de hele mikmak. Kom daar maar eens om in een eetgelegenheid in Nederland dat geen pannenkoekenhut is. Alleen in dat Chinese restaurant hadden ze geen kinderkaart en kinderstoelen, maar daar ging de chef dus gewoon een speciaal kindergerecht bedenken en kwamen de obers om de haverklap vragen of ze het kindje even mee mochten nemen om de vissen/de keuken/ de tuin te laten zien.

Echt geweldig kindvriendelijk allemaal en dan te bedenken dat we elke avond pas na achten met een peuter binnen kwamen kakken, wat over het algemeen niet echt een tijdstip is dat peuters op hun best zijn.
Am Yisrael Chai!
Mooi recent voorbeeld: gisteravond.

Man en ik hebben voor het eerst oppas geregeld en zijn met z'n tweetjes naar een duur restaurant geweest. Echt samen genoten. Maar... er zat vlak naast ons een groep stoer uitziende binken en dames die nogal lawaaiig waren. De ober waarschuwde ons al. Naarmate de avond vorderde werden hun gespreksonderwerpen niet interessanter, om het zo maar te zeggen. Ik heb geprobeerd me niet te ergeren, sterker nog, ik moest soms best gniffelen om hun slappe geouwehoer.

Maar goed, wat schetst mijn verbazing toen ze het restaurant verlieten: er werd een kinderwagen uit de hoek gereden. Ik heb die baby dus helemaal niet gehoord en gezien. Hahaha.
What matters most is how you see yourself
Hahaha, nou precies, de ouders zijn vaak irritanter.

Net als dus borstvoeding geven in restaurants... De manier waarop sommige mensen eten, ziet er een stuk onfrisser uit dan wanneer ik mijn kind aan het voeden ben. Ik vraag toch ook niet aan die goor-etende-vent of ie dat misschien op de wc kan doen???
Wat ik storend vind , is dat volwassenen overal vooraan gaan staan , ook als ze geen kinderen hebben. Wat zeg ik ; vooral als ze géén kinderen hebben . En dat jouw puk dan tegen benen aan staat te kijken en dat , ook al vragen ze netjes of ze erbij mogen , ze net doen of ze doof, blind en achterlijk zijn .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2007 @ 08:42:

Wat ik storend vind , is dat volwassenen overal vooraan gaan staan , ook als ze geen kinderen hebben. Wat zeg ik ; vooral als ze géén kinderen hebben . En dat jouw puk dan tegen benen aan staat te kijken en dat , ook al vragen ze netjes of ze erbij mogen , ze net doen of ze doof, blind en achterlijk zijn .

Haha, dat vind ik altijd van lange mensen;) Ben zelf niet zo lang, en om de 1 of andere rede staan er altijd mensen van 2 meter lang vooraan, zodat ik niks meer zie. En als kind kon je dan nog tussendoor kruipen, maar als volwassene gaat dat toch ietsje lastiger;)

Ik ben momenteel zwanger van onze eerste, en ook zeker niet van plan om kindlief straks maar nergens mee naar toe te nemen: idd, hoe moet hij/zij leren hoe het moet, als hij/zij nooit mee mag? En ik heb liever dat ze lekker eten leren waarderen, dan dat er steeds om de mac gezeurd wordt... (en dat kan echt! manlief en broer wilden als 6-jarige toch liever naar de japanner;)

En nu heb ik natuurlijk nog makkelijk praten maar ik denk dat het echt aan de ouders ligt hoe een kind zich geraagt in het openbaar. Zo'n opmerking als "kutwijf" moet ik van die van ons straks toch echt niet horen! Dan gaat 'ie toch echt zijn excuses aanbieden!

En rondrennen in een restaurant mag gewoon niet, klaar. En hysterisch gillen ook niet (kan ik zelf ook erg slecht tegen). Kijk, dat een peutertje niet 3 uur stil aan tafel kan zitten is logisch. Maar dat moet je dan ook niet willen. Dan dus ergens anders heen gaan, waar je korter aan tafel zit, of aan tafel afleiding geven. Een kleurplaat is toch ook leuk? Zeker als je 'm samen met mamma en pappa in mag kleuren?

Ik erger me op straat/waar-dan-ook eigenlijk alleen aan mensen die onbeleefd zijn en/of zomaar dingen weggooien. Of chagrijnig zijn. En raar genoeg zijn dat toch meestal geen kleine kinderen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven