Koude douche als straf?
maandag 10 februari 2020 om 17:10
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.
maandag 10 februari 2020 om 21:40
Ik vind het heel raar, en heel slecht ook.
Tot aan dit topic had ik er zelfs nooit over gehoord en zou het ook zeker niet toepassen als straf voor mijn kind.
Een kind moet zich kunnen uiten, of het nu jankt en schreeuwt of volop lacht.
Lachen is ook een emotie, niet hetzelfde als janken en boos zijn, maar lachen word toch ook niet bestraft?
Nee ik vind dit heel raar, op het moment dat je dat bij een kind doet vind ik je echt een slechte ouder, het betekent gewoon dat je geen vat hebt op de situatie en het op die manier weer terug probeert te krijgen.
Tot aan dit topic had ik er zelfs nooit over gehoord en zou het ook zeker niet toepassen als straf voor mijn kind.
Een kind moet zich kunnen uiten, of het nu jankt en schreeuwt of volop lacht.
Lachen is ook een emotie, niet hetzelfde als janken en boos zijn, maar lachen word toch ook niet bestraft?
Nee ik vind dit heel raar, op het moment dat je dat bij een kind doet vind ik je echt een slechte ouder, het betekent gewoon dat je geen vat hebt op de situatie en het op die manier weer terug probeert te krijgen.
maandag 10 februari 2020 om 21:40
Yellow002 schreef: ↑10-02-2020 21:34Ik herinner mij dat ik als kind een soort driftbui had terwijl we aan tafel zaten. Mijn moeder pakte het fototoestel en ging fotos maken. Het stopte de driftbui maar hielp me niet in mijn emoties. Ik voelde me nog meer onbegrepen en ook niet serieus genomen.
Gelukkig deed mijn moeder zoiets niet vaak. Echter, in het algemeen zei of deed ze wel dingen waaruit bleek dat emoties er niet zonder meer mochten zijn. Als er een logische uitleg was voor een emotie mocht het wel. Maar boosheid of verdriet zonder reden werd de kop ingedrukt.
In mijn geval zorgde dit later, in de puberteit vooral, voor problemen. Ik was vrij gevoelig en ben in een depressie terecht gekomen maar omdat ik mijn depressieve gevoel niet kon verklaren had ik het gevoel dat het er niet mocht zijn. Ik praatte er daarom niet over en heb dit dus jarenlang "alleen" gedaan. Toen zou ik het niet anders willen maar nu had ik mijn 15-jarige ik wel wat meer steun gegund.
Ik denk dat je kind onder de koude douche zetten net zo kan werken als het maken van de fotos....
Lang verhaal kort, ik vind het ook een heftige straf.
Er is altijd een reden als je boos of verdrietig bent, anders zou je dat zo niet voelen toch?
(Of anderen zich ook kunnen vinden de reden is een tweede)
maandag 10 februari 2020 om 21:44
Zeker. Maar een "geldige" reden zeg maar. Dus verdriet om een overlijden was logisch en werd goed mee omgegaan. Verdriet wat ik zelf niet helemaal begreep of wat voor mn ouders geen reden was om verdrietig te zijn werd aan de kant geschoven.
Niet bewust overigens.
maandag 10 februari 2020 om 21:50
Hebben jij en je man door hoe seksistisch een dergelijke grap is? Want het is helemaal ok als je zoon met een meisje thuis komt, maar andersom absoluut niet want dan staat pa met de knuppel/hockeystick/shotgun klaar. Ik vind dit altijd zulke rare grapjes en zo seksistisch. Welke gedachte zit er achter dat 'kom niet aan mijn dochter maar prima als je aan mijn zoon zit'?TijdvoorTaart schreef: ↑10-02-2020 17:32. Hun vader wel misschien: Als hij ze over 12 jaar betrapt met hun eerste vriendje zal hij denk ik de aandrang om er de tuinslang op te zetten flink moeten onderdrukken![]()
Heel erg off topic. Maar echt, why?

maandag 10 februari 2020 om 21:52
Och arme.Suzan_1991 schreef: ↑10-02-2020 21:51Mijn buurman vertelde ook eens zoiets. Zijn zoon had in z'n broek geplast terwijl hij al zindelijk was, dus moest hij voor straf onder de koude douche. Ik wist echt even niet wat ik moest zeggen. Kind was toen 3 of 4.
Ik vind het ook onder mishandeling vallen. Je lost er ook niets mee op, behalve dat je een kind (nog) meer vernedert.
maandag 10 februari 2020 om 21:55
Mijn moeder heeft mijn zusje een keer onder de douche gezet, met kleding aan. Of het koud water was, weet ik niet meer. Wel dat mijn moeder vreselijk heeft gehuild daarna, omdat ze het vreselijk vond wat ze had gedaan. En het hielp echt niets.
Dat maakte meer indruk bij zusje en mij, dan de douche van zusje zelf.
Het was onmacht, niet weten hoe zusje uit de driftbui ( die geregeld voorkwam) te halen, ze gooide met dingen, bezeerde zich, kon echt helemaal uit haar plaat gaan.
We hebben mijn moeder moeten beloven zelf nooit zoiets te doen en nu, 20 jaar later, is het nog een onderwerp wat wel eens naar voren komt, nu ik zelf een driftige peuter heb. Zusje geeft ook aan er niets aan over te hebben gehouden, maar het zal vast ook niet voor verbetering hebben gezorgd..
Mijn peuterdochter kan ook behoorlijk tekeer gaan, volledig hysterisch, niet meer aanspreekbaar, zichzelf echt pijn doen. Vaak kan ik het voor zijn, soms ook niet. Ik laat haar dan, zorg dat ze in een veilige omgeving kan uitrazen en lukt dat niet, dan pak ik haar vast en ga met haar op een rustige plek zitten. Dat kan zo een half uur duren.
Ze is nog klein, snapt haar emoties niet, weet niet meer waarom ze zo boos is. Een koude douche lijkt me dan niet te helpen om die emoties wel te snappen..
Dat maakte meer indruk bij zusje en mij, dan de douche van zusje zelf.
Het was onmacht, niet weten hoe zusje uit de driftbui ( die geregeld voorkwam) te halen, ze gooide met dingen, bezeerde zich, kon echt helemaal uit haar plaat gaan.
We hebben mijn moeder moeten beloven zelf nooit zoiets te doen en nu, 20 jaar later, is het nog een onderwerp wat wel eens naar voren komt, nu ik zelf een driftige peuter heb. Zusje geeft ook aan er niets aan over te hebben gehouden, maar het zal vast ook niet voor verbetering hebben gezorgd..
Mijn peuterdochter kan ook behoorlijk tekeer gaan, volledig hysterisch, niet meer aanspreekbaar, zichzelf echt pijn doen. Vaak kan ik het voor zijn, soms ook niet. Ik laat haar dan, zorg dat ze in een veilige omgeving kan uitrazen en lukt dat niet, dan pak ik haar vast en ga met haar op een rustige plek zitten. Dat kan zo een half uur duren.
Ze is nog klein, snapt haar emoties niet, weet niet meer waarom ze zo boos is. Een koude douche lijkt me dan niet te helpen om die emoties wel te snappen..
maandag 10 februari 2020 om 21:58
Sneu. Verdriet en pijn is voor een kind ook heel anders. Een totaal verschillend referentiekader. Voor een peuter kan een wegvliegende ballon daadwerkelijk het ergste zijn wat hij ooit heeft meegemaakt. Troosten en weer door. Gehoor geven aan de emoties van je kinderen zorgt voor een positieve hechting. Al die kleine pijntjes en verdrietjes zijn zo gezond en goed voor ze. Oefenen voor het echte werk. Hoe om te gaan met teleurstelling, afscheid, verdriet etc. Consequenties laten zien, de gevolgen van niet luisteren. En die gevolgen mogen nooit agressie/kleineren/vernederen zijn.Yellow002 schreef: ↑10-02-2020 21:44Zeker. Maar een "geldige" reden zeg maar. Dus verdriet om een overlijden was logisch en werd goed mee omgegaan. Verdriet wat ik zelf niet helemaal begreep of wat voor mn ouders geen reden was om verdrietig te zijn werd aan de kant geschoven.
Niet bewust overigens.

maandag 10 februari 2020 om 22:03
Ik vind het echt niet kunnen. Als iemand mij dit zou vertellen zou een ‘Waarom?!’ al uit mijn mond rollen voordat de bovenkamer aan het werk gaat.
Alle begrip voor wanhoop en eventuele wanhoopsdaden (daarmee keur ik het niet goed) maar als je nog bij zinnen bent om een kind de badkamer in te sleuren, onder een douche te worstelen, de thermostaat op standje ‘koud’ kunt draaien... dan ben je ook nog voldoende helder om een geschikter alternatief te bedenken.
En echt, ik heb ook momenten meegemaakt dat ik dacht ‘Het liefste ging ik er zelf huilend in foetushouding naast liggen’ dus ik zal de laatste zijn die schrijft dat een positieve benadering en kalm blijven bij ieder kind helpt.
Alle begrip voor wanhoop en eventuele wanhoopsdaden (daarmee keur ik het niet goed) maar als je nog bij zinnen bent om een kind de badkamer in te sleuren, onder een douche te worstelen, de thermostaat op standje ‘koud’ kunt draaien... dan ben je ook nog voldoende helder om een geschikter alternatief te bedenken.
En echt, ik heb ook momenten meegemaakt dat ik dacht ‘Het liefste ging ik er zelf huilend in foetushouding naast liggen’ dus ik zal de laatste zijn die schrijft dat een positieve benadering en kalm blijven bij ieder kind helpt.
maandag 10 februari 2020 om 22:06
Ja. Ik heb dit weleens gedaan. Mijn zoon van nu 4 hij was toen 3, bleef maar aan de knop draaien. Gelukkig zat er een beveiliging op dat hij niet naar boven de 38 graden kon. Op een moment was ik er zo klaar mee dat ik m zelf naar boven heb gedraaid. Naar koud dus. Zoon heeft nooit meer aan de rechter knop gezeten.. Overigens mag hij, als we gaan douchen wel altijd de douche aanzetten, met de douche kop naar de muur uiteraard. Maar in dit geval wilde ik gewoon voorkomen dat hij wél een keer de knop wist in te drukken en draaien tegelijk.
Ik duik alvast onder voor de haatmails en veilig thuis meldingen..

maandag 10 februari 2020 om 22:07
In een narcistische ouder-kind relatie gebruikt de ouder het kind om om te gaan met emoties die de ouder als kind zelf ook niet heeft leren verwerken. Dan zijn nare gevoelens bij de ouder altijd “de schuld van het kind”, en dat moet het dan weer goed maken, of het incasseert de frustratie om de nare emoties.
Zo heeft de ouder het zelf in zijn/haar jeugd zelf ook geleerd. Iemand met macht over jou die boos is, is jouw schuld, en daar ben je heel erg op getraind (antenne voor emoties bij degene die de baas is).
Het is met die gevoelige antenne heel naar om iemands boosheid te signaleren; je schuldgevoel gaat aan voordat je wat dan ook rationeel kan beredeneren.
Kan je nagaan als je eigen kind je die prikkels geeft; akelig, maar daarbij ben je ook zo geprogrammeerd dat je er kwaad om wordt. Hoe durft dat kind jou schuldgevoel te prikkelen, terwijl het kind juist op JOU moet letten! Respectloos! Dat kind moet een lesje leren!
Het kind moet kost wat kost ophouden om de ouder dat vervelende gevoel te geven, en in plaats daarvan juist het opgeroepen schuldgevoel overnemen en het weer moeten “goedmaken”.
Dan wordt er gemept of een kind onder de koude douche gezet om de akelige ervaring voor de ouder te stoppen. Waarbij het natuurlijk de schuld van het kind zelf is (daar is altijd een reden voor te vinden).

maandag 10 februari 2020 om 22:10
Sorry maar los van de eventuele ‘ervaringsgericht leren’ insteek, vind ik dit iets heel anders dan een kind met een driftbui naar de badkamer slepen en dan onder de douche zetten.Bolletje88 schreef: ↑10-02-2020 22:06Ja. Ik heb dit weleens gedaan. Mijn zoon van nu 4 hij was toen 3, bleef maar aan de knop draaien. Gelukkig zat er een beveiliging op dat hij niet naar boven de 38 graden kon. Op een moment was ik er zo klaar mee dat ik m zelf naar boven heb gedraaid. Naar koud dus. Zoon heeft nooit meer aan de rechter knop gezeten.. Overigens mag hij, als we gaan douchen wel altijd de douche aanzetten, met de douche kop naar de muur uiteraard. Maar in dit geval wilde ik gewoon voorkomen dat hij wél een keer de knop wist in te drukken en draaien tegelijk.

maandag 10 februari 2020 om 22:11
Dit vind ik toch iets anders, zeker als het bij een kort moment koud water bleef. Je deed het niet als bestraffing om een lastige emotie of driftbui op te lossen, maar zoals ik het lees meer als proefondervindelijke ervaring. Ik neem aan dat hij daarna gewoon weer even lekker mocht opwarmen?Bolletje88 schreef: ↑10-02-2020 22:06Ja. Ik heb dit weleens gedaan. Mijn zoon van nu 4 hij was toen 3, bleef maar aan de knop draaien. Gelukkig zat er een beveiliging op dat hij niet naar boven de 38 graden kon. Op een moment was ik er zo klaar mee dat ik m zelf naar boven heb gedraaid. Naar koud dus. Zoon heeft nooit meer aan de rechter knop gezeten.. Overigens mag hij, als we gaan douchen wel altijd de douche aanzetten, met de douche kop naar de muur uiteraard. Maar in dit geval wilde ik gewoon voorkomen dat hij wél een keer de knop wist in te drukken en draaien tegelijk.
maandag 10 februari 2020 om 22:19
dinsdag 11 februari 2020 om 00:40
Bolletje88 schreef: ↑10-02-2020 22:06Ja. Ik heb dit weleens gedaan. Mijn zoon van nu 4 hij was toen 3, bleef maar aan de knop draaien. Gelukkig zat er een beveiliging op dat hij niet naar boven de 38 graden kon. Op een moment was ik er zo klaar mee dat ik m zelf naar boven heb gedraaid. Naar koud dus. Zoon heeft nooit meer aan de rechter knop gezeten.. Overigens mag hij, als we gaan douchen wel altijd de douche aanzetten, met de douche kop naar de muur uiteraard. Maar in dit geval wilde ik gewoon voorkomen dat hij wél een keer de knop wist in te drukken en draaien tegelijk.
Dit klinkt als dezelfde logica als ouders die het handje van hun kind vroeger op de hete kachel drukte zodat hij/zij wist dat deze heet was. Je kind merkt het toch vanzelf dat als hij de doucheknop omhoog draait dat het water koud wordt? Of zie ik dat nou verkeerd? (Want je zegt dat er hittebeveiliging op zit.)

dinsdag 11 februari 2020 om 02:55
Ze wilde denk ik voorkomen dat hij zou ontdekken dat hij met het indrukken van dat geinige extra knopje wel gewoon kon draaien voorbij de 38 graden Celsius. Daarom veiliger om te leren ‘afblijven’.chocolol schreef: ↑11-02-2020 00:40Dit klinkt als dezelfde logica als ouders die het handje van hun kind vroeger op de hete kachel drukte zodat hij/zij wist dat deze heet was. Je kind merkt het toch vanzelf dat als hij de doucheknop omhoog draait dat het water koud wordt? Of zie ik dat nou verkeerd? (Want je zegt dat er hittebeveiliging op zit.)

dinsdag 11 februari 2020 om 06:21
Echt megazielig. Wat een bokkelul die vent.Suzan_1991 schreef: ↑10-02-2020 21:51Mijn buurman vertelde ook eens zoiets. Zijn zoon had in z'n broek geplast terwijl hij al zindelijk was, dus moest hij voor straf onder de koude douche. Ik wist echt even niet wat ik moest zeggen. Kind was toen 3 of 4.
dinsdag 11 februari 2020 om 06:32
dinsdag 11 februari 2020 om 06:35
Ditchocolol schreef: ↑11-02-2020 00:40Dit klinkt als dezelfde logica als ouders die het handje van hun kind vroeger op de hete kachel drukte zodat hij/zij wist dat deze heet was. Je kind merkt het toch vanzelf dat als hij de doucheknop omhoog draait dat het water koud wordt? Of zie ik dat nou verkeerd? (Want je zegt dat er hittebeveiliging op zit.)

dinsdag 11 februari 2020 om 07:20
Weet ik veel. Misschien omdat het een oerinstinct is voor vaders? Misschien omdat het ze doet realiseren wat een schoften ze zelf vroeger waren? Misschien omdat 73% van de vrouwen in hun leven seksuele intimidatie ervaart?dannas schreef: ↑10-02-2020 21:50Hebben jij en je man door hoe seksistisch een dergelijke grap is? Want het is helemaal ok als je zoon met een meisje thuis komt, maar andersom absoluut niet want dan staat pa met de knuppel/hockeystick/shotgun klaar. Ik vind dit altijd zulke rare grapjes en zo seksistisch. Welke gedachte zit er achter dat 'kom niet aan mijn dochter maar prima als je aan mijn zoon zit'?
Heel erg off topic. Maar echt, why?
Misschien moet je het ook gewoon zien voor wat het is; een grapje...!!!!!
dinsdag 11 februari 2020 om 10:55
Mijn dochter was als peuter enorm driftig, hield dan haar adem in van gif tot ze letterlijk paars aanliep om vervolgens te gaan hyperventileren. Ik heb toen wel natte washandjes gebruikt om door de schrik haar ademhaling te resetten. Verder was dat niet als straf bedoeld, was ik ook niet boos en schreeuwde niet. Ik vond het gewoon eng en vanuit dat en onmacht doe je iets.
Je moet wat en haar dan een time-out geven en buiten mijn zicht op de gang zetten, wilde ik ook niet. Schijnt ook verkeerd te zijn om ze dan buiten de groep te plaatsen en dan excuus te eisen. Hoe leerzaam is dat als het een trucje wordt. Supernanny is niet altijd super als je met voortschrijdend inzicht er op terug kijkt.
Vraag eens aan je neef naar de situatie en aanleiding van de koude douche. Vertel eens over hoe jullie dat doen etc.
Je moet wat en haar dan een time-out geven en buiten mijn zicht op de gang zetten, wilde ik ook niet. Schijnt ook verkeerd te zijn om ze dan buiten de groep te plaatsen en dan excuus te eisen. Hoe leerzaam is dat als het een trucje wordt. Supernanny is niet altijd super als je met voortschrijdend inzicht er op terug kijkt.
Vraag eens aan je neef naar de situatie en aanleiding van de koude douche. Vertel eens over hoe jullie dat doen etc.
dinsdag 11 februari 2020 om 11:31
Hij had totaal geen interesse om de knop naar boven te draaien. Zat bewust te zoeken naar manieren om de knop in te drukken en te draaien tegelijk. Liever 1x de koude straal dan 1x brandwonden oplopen van een hete douche en levenslange littekens. Ik zal nooit zijn handjes op een kachel duwen. En ja. Ook heb ik weleens met sambal iets gehad. Elke keer moest en zal hij een hap nemen ervan als we bijvoorbeeld kapsalon bestelden. Elke keer legden we weer uit wat het was en wat het deed en dat het niet gelijk is aan curry of ketchup. 1x dacht ik ok. Ik heb een glas met melk gepakt uit de koelkast, en hem verteld wederom wat het was en of hij het echt echt wilde proberen. Het antwoord was ja. Klein beetje op een vingertop en hij likte het af. Werkelijk het duurde even maar toen begon hij te springen en heb hem direct de melk gegeven. Daarna was het klaar. Hij heeft nooit meer getaald naar de sambal. Iets proefondervindelijk leren vind ik geen mishandeling. Mishandeling vind ik ook zeggen dat iets niet mag maar niet laten ontdekken.
En dan bedoel ik niet laat maar een keer verzuipen, of zijn handen branden aan een kaars. Maar tot zekere hoogte, en bij veilige zaken vind ik het heel ok. Ik schrok ervan dat ik als ik mijn zoon iets laat ontdekken dat het gezien wordt als mishandeling. Denk dat dit ontdekken ook alleen maar goed is. Wat niet mag wordt leuk. Wat als hij het bakje of zakje sambal van de Chinees open trekt en over zijn patat doet en vervolgens begint te krijsen? Dan heb ik niet de melk direct binnen bereik op tafel staan. Dat noem ik persoonlijk veel zieliger, en niet proefondervindelijk ontdekken. Nu kan ik hem op deze manier veilig de wereld leren ontdekken.
Hij heeft ook weleens een hap van een ui genomen omdat hij dat absoluut wilde toen ik ui aan het snijden was, is dat mishandeling? Ik vind van niet.
En dan bedoel ik niet laat maar een keer verzuipen, of zijn handen branden aan een kaars. Maar tot zekere hoogte, en bij veilige zaken vind ik het heel ok. Ik schrok ervan dat ik als ik mijn zoon iets laat ontdekken dat het gezien wordt als mishandeling. Denk dat dit ontdekken ook alleen maar goed is. Wat niet mag wordt leuk. Wat als hij het bakje of zakje sambal van de Chinees open trekt en over zijn patat doet en vervolgens begint te krijsen? Dan heb ik niet de melk direct binnen bereik op tafel staan. Dat noem ik persoonlijk veel zieliger, en niet proefondervindelijk ontdekken. Nu kan ik hem op deze manier veilig de wereld leren ontdekken.
Hij heeft ook weleens een hap van een ui genomen omdat hij dat absoluut wilde toen ik ui aan het snijden was, is dat mishandeling? Ik vind van niet.

dinsdag 11 februari 2020 om 12:28
Ik kan mij voorstellen dat je uit wanhoop en een berg onmacht misschien je kind eenmalig onder de koude douche zet. Maar daarna schaam je je ogen uit je kop dat het het hebt gedaan.
Dus de situatie bij Chantilly21_2 bijvoorbeeld. Ik snap dat het je een keer kan overkomen. Ik veroordeel je daar dan verder niet over.
Als iemand hier op terug kijkt zo van nou dat was een goed idee van mij. Goede straf bedacht of het bijvoorbeeld ook vaker doet dan zeg ik tegen degene echt wel dat ik dit kindermishandeling vind.
Dus de situatie bij Chantilly21_2 bijvoorbeeld. Ik snap dat het je een keer kan overkomen. Ik veroordeel je daar dan verder niet over.
Als iemand hier op terug kijkt zo van nou dat was een goed idee van mij. Goede straf bedacht of het bijvoorbeeld ook vaker doet dan zeg ik tegen degene echt wel dat ik dit kindermishandeling vind.