Koude douche als straf?
maandag 10 februari 2020 om 17:10
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.
dinsdag 11 februari 2020 om 14:32
Dat vind ik ook niet. Maar zelf de kraam maar naar koud draaien omdat je het beu bent dat hij aan de knop zit vind ik dan weer niet hetzelfde als proefondervindelijk iets leren.

dinsdag 11 februari 2020 om 14:50
Ik vind dat ook niet gek hoor. Even laten schrikken (op een veilige manier) om te laten zien wat er kan gebeuren. Dat is heel iets anders dan een kind voor straf onder de koude douche zetten voor een heel ander "vergrijp". En ook iets anders dan een kinderhandje tegen een hete kachel duwen. Al was dat volgens mij in de meeste normale gevallen: een handje zo dichtbij houden dat het kind kon voelen dat het heet was, zonder dat het zich echt pijn deed, of gewond raakte (ik ben zelf opgegroeid in een tijd dat er in oude huizen nog kolenhaarden stonden).Bolletje88 schreef: ↑11-02-2020 14:42Dus volgens jou had ik moeten wachten tot hij de knop indrukte en onder de hete straal stond? Aangezien hij ook al de cooker knop ingedrukt krijgt en gedraaid tegelijkLijkt mij fantastisch joh, een verbrand kind!

dinsdag 11 februari 2020 om 14:51

dinsdag 11 februari 2020 om 14:52
Dat doet me terugdenken aan mijn kleuterschool: groep 2. In Belgie waar ik woon was dat de 3de kleuterklas, 5-jarigen dus.Suzan_1991 schreef: ↑10-02-2020 21:51Mijn buurman vertelde ook eens zoiets. Zijn zoon had in z'n broek geplast terwijl hij al zindelijk was, dus moest hij voor straf onder de koude douche. Ik wist echt even niet wat ik moest zeggen. Kind was toen 3 of 4.
Er had een jongetje in zijn broek geplast en als straf moest hij de hele voormiddag in de hoek gaan staan met zijn
natte (!) onderbroek op zijn hoofd.
Ik ben intussen 56 maar ik zie dat jongetje daar nog staan..............hartbrekend!
Ook nog dit, even offtopic maar: in diezelfde klas kregen kinderen die teveel praatten een papieren (lange tong) opgeplakt
en die moesten ook in die hoek gaan staan. Ook zal ik nooit vergeten dat er kleuters met papieren "ezelsoren" op hun hoofdje gekleefd ook urenlang te kijk stonden . Hoe klein ik ook was: ik had oprecht medelijden met die kleutertjes.
Tot op de dag van vandaag heb ik dat beeld nog voor ogen.

Maar nu terug on-topic: mocht iemand het in zijn / haar hoofd halen MIJN kleinkinderen onder een koude douche te dwingen dan zou ik het er zeker niet bij laten. Anno 2020 zouden er echt geen lijfstraffen meer uitgedeeld mogen worden.
dinsdag 11 februari 2020 om 15:50
Wat verschrikkelijk.Moemoe64 schreef: ↑11-02-2020 14:52Dat doet me terugdenken aan mijn kleuterschool: groep 2. In Belgie waar ik woon was dat de 3de kleuterklas, 5-jarigen dus.
Er had een jongetje in zijn broek geplast en als straf moest hij de hele voormiddag in de hoek gaan staan met zijn
natte (!) onderbroek op zijn hoofd.
Ik ben intussen 56 maar ik zie dat jongetje daar nog staan..............hartbrekend!
Ook nog dit, even offtopic maar: in diezelfde klas kregen kinderen die teveel praatten een papieren (lange tong) opgeplakt
en die moesten ook in die hoek gaan staan. Ook zal ik nooit vergeten dat er kleuters met papieren "ezelsoren" op hun hoofdje gekleefd ook urenlang te kijk stonden . Hoe klein ik ook was: ik had oprecht medelijden met die kleutertjes.
Tot op de dag van vandaag heb ik dat beeld nog voor ogen.![]()
Maar nu terug on-topic: mocht iemand het in zijn / haar hoofd halen MIJN kleinkinderen onder een koude douche te dwingen dan zou ik het er zeker niet bij laten. Anno 2020 zouden er echt geen lijfstraffen meer uitgedeeld mogen worden.
dinsdag 11 februari 2020 om 16:04
Dat hard bestraffen van niet zindelijke kinderen heb ik helaas ook wel eens op vakantie gezien (toen was ik een jaar of 16) bij een naburig Frans zomerkamp. Kinderen die in bed geplast hadden werden naakt langs alle tenten gestuurd waar ze tegen alle leiders moesten zeggen dat ze in hun bed geplast hadden.
Mijn zoon van 8 plaste afgelopen zomer wel eens in bed (gek genoeg nooit in de winter). Ja, dat is dan vervelend, maar daar doet straf en vernedering ook weinig aan, want hij heeft geen idee waarom het mis gaat. Ondanks dat ie er zelf geen drama van maakt , vind ie het al vervelend zat. Hij vind het vernederend als je het benoemt en wil er ook niet echt over praten.
Zou mijn zoon op een dergelijke manier op een zomerkamp of logeerpartij op die manier aangepakt worden, dan zou ik een ongelooflijke hoeveelheid heibel gaan schoppen. En met ouders die dat bij hun kinderen doen zou ik ook snel klaar zijn.
Mijn zoon van 8 plaste afgelopen zomer wel eens in bed (gek genoeg nooit in de winter). Ja, dat is dan vervelend, maar daar doet straf en vernedering ook weinig aan, want hij heeft geen idee waarom het mis gaat. Ondanks dat ie er zelf geen drama van maakt , vind ie het al vervelend zat. Hij vind het vernederend als je het benoemt en wil er ook niet echt over praten.
Zou mijn zoon op een dergelijke manier op een zomerkamp of logeerpartij op die manier aangepakt worden, dan zou ik een ongelooflijke hoeveelheid heibel gaan schoppen. En met ouders die dat bij hun kinderen doen zou ik ook snel klaar zijn.

dinsdag 11 februari 2020 om 16:33
Wat ik ooit een keer heb gedaan en niet trots op ben, maar wel werkte is doorfietsen nadat ze voor de zoveelste keer haar handschoenen had uitgetrokken.
Gingen heen en weer naar het centrum. Ze zat voorop in het zitje en was 2 jaar. Op de heenweg echt 5 keer afgestapt en handschoentjes weer aan gedaan.
Toen op de terug weg tegen haar gezegd. Als je ze nu weer uit doen dan stop ik niet en rij ik gewoon door naar huis en krijg je koude handjes. Dus doe ze niet uit!
Halverwege trok ze alsnog haar handschoenen uit. Had al bijna een euforisch gevoel dat ze naar me ging luisteren, maar helaas dus niet. Toen ben ik inderdaad doorgefietst en kreeg zij koude handen en huilen natuurlijk. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan dus het heeft gewerkt, maar ik heb er echt wel spijt van.
Gingen heen en weer naar het centrum. Ze zat voorop in het zitje en was 2 jaar. Op de heenweg echt 5 keer afgestapt en handschoentjes weer aan gedaan.
Toen op de terug weg tegen haar gezegd. Als je ze nu weer uit doen dan stop ik niet en rij ik gewoon door naar huis en krijg je koude handjes. Dus doe ze niet uit!
Halverwege trok ze alsnog haar handschoenen uit. Had al bijna een euforisch gevoel dat ze naar me ging luisteren, maar helaas dus niet. Toen ben ik inderdaad doorgefietst en kreeg zij koude handen en huilen natuurlijk. Ze heeft het daarna nooit meer gedaan dus het heeft gewerkt, maar ik heb er echt wel spijt van.
dinsdag 11 februari 2020 om 17:31
Heb geen antwoorden gelezen dus misschien mosterd.
Als die neef dat zo openlijk vertelt is hij zich er blijkbaar niet van bewust dat hij verkeerd bezig is.
Ik dacht dat zo'n praktijken alleen nog werden toegepast in oorlogsgebied als men informatie los wil krijgen van de vijand die gevangen is. Vroeger deed men dit ook in psychiatrische instellingen. Is eigenlijk even erg als electrische schokken toe dienen. Zoiets is gewoon niet menswaardig!
Als die neef dat zo openlijk vertelt is hij zich er blijkbaar niet van bewust dat hij verkeerd bezig is.
Ik dacht dat zo'n praktijken alleen nog werden toegepast in oorlogsgebied als men informatie los wil krijgen van de vijand die gevangen is. Vroeger deed men dit ook in psychiatrische instellingen. Is eigenlijk even erg als electrische schokken toe dienen. Zoiets is gewoon niet menswaardig!

dinsdag 11 februari 2020 om 17:37
ja, echt! En dat ik nu lees dat er kleuters gestraft worden met een koude douche....
dat vind ik bijna even erg.
dinsdag 11 februari 2020 om 20:27
Dat doet hij meer voor zichzelf dan voor het kind.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

dinsdag 11 februari 2020 om 20:47
Ik vind die coockers maar enge dingenBolletje88 schreef: ↑11-02-2020 16:50Hij is nu 4 ruim. En ja de coocker kraan krijgt hij ingedrukt inmiddels. Ik laat m dus nooit alleen bij de keuken kraan. Met de douchekraan was hij stukken jonger.
dinsdag 11 februari 2020 om 22:12
Dit vind ik nu wel weer een voorbeeld van oorzaak en gevolg. Je hebt ervoor gezorgd dat jouw zoon in een keer en op de meest veilige wijze (koud water) de gevolgen van het draaien aan die knop ervoer. Je hebt het hem uitgelegd, je bent met hem in gesprek gegaan. Dit hielp niet. Zijn gedrag was gewoon gevaarlijk gedrag want te heet water zou nare gevolgen hebben gehad. Ik zie in jouw voorbeeld dus echt geen vergelijking met de situatie waarover het in dit topic gaat. Het was toch geen machtsstrijd? Het was geen straf want het ging jou om veiligheid.Bolletje88 schreef: ↑10-02-2020 22:06Ja. Ik heb dit weleens gedaan. Mijn zoon van nu 4 hij was toen 3, bleef maar aan de knop draaien. Gelukkig zat er een beveiliging op dat hij niet naar boven de 38 graden kon. Op een moment was ik er zo klaar mee dat ik m zelf naar boven heb gedraaid. Naar koud dus. Zoon heeft nooit meer aan de rechter knop gezeten.. Overigens mag hij, als we gaan douchen wel altijd de douche aanzetten, met de douche kop naar de muur uiteraard. Maar in dit geval wilde ik gewoon voorkomen dat hij wél een keer de knop wist in te drukken en draaien tegelijk.
Ik duik alvast onder voor de haatmails en veilig thuis meldingen..
enn wijzigde dit bericht op 11-02-2020 22:18
8.12% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 11 februari 2020 om 22:16
Zo lees ik het ook en gelijk heeft ze.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

woensdag 12 februari 2020 om 09:04
Dit.
Maar meerder mensen hebben dit eigenlijk gelijk al gezegd en ik vind dat ze nu wel eens mag ophouden met het topic kapen over een lichte bijzaak die toevallig ook over koud water gaat. Ze zoekt echt de posts er uit om zich lekker tegen te verdedigen en negeert de genuanceerde. En vraagt daarmee heel veel ruimte, terwijl het onderwerp van TO over echte mishandeling gaat, maar dat raakt nu ondergesneeuwd.

donderdag 13 februari 2020 om 12:25
Heel mooi verwoord en helemaal waar. Laatste 2 zinnen doel ik op.herfstappeltaart schreef: ↑10-02-2020 18:47Een kind onder de koude douche zetten is een lijfstraf, net als slaan.
Niet goed.
Ik denk wel dat veel ouders (inclusief ikzelf vroeger) meer hulp kunnen gebruiken bij het opvoeden. Dit soort dingen gebeuren meestal uit onmacht.
Sommige mensen weten echt niet beter of hebben zelf dergelijke opvoeding gekregen. Niet iedereen is capabel tot enige vorm van zelfreflectie. Dat praat het niet goed, echter kan wel meer inzicht geven in het waarom van handelen. Ondersteuning is vaak heel gewenst....opvoeden is geen makkie.

donderdag 13 februari 2020 om 12:31
Ik las daarnet toch echt dat jij zonder pardon de link legt tussen achterstandswijk en uitkeringstrekker.Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 21:23@Sjulia, nou op de universiteit heb je vast geleerd dat aannames doen uit den boze is. Dus dat.
Niet echt een grijs-denker. Zo zwart-wit als maar zijn kan. Tel daarbij op je taalgebruik....brrrrrrrrrrr.
zaterdag 15 februari 2020 om 16:37
Mijn neef ziet niet in dat het niet kan. Vindt dat kinderen tegenwoordig maar soft worden opgevoed. Het gebeurde nadat er een grote mond werd gegeven dus niet bij hysterie ofzo. Gaf aan dat er ook corrigerende tikken worden gegeven. Geen ruzie nu verder, hij weet wel dat ik er heel anders in sta. Ik heb wel een gewetensprobleem met mezelf nu over of ik nog iets moet doen nu. Daarom ook nog niets geplaatst.

zaterdag 15 februari 2020 om 16:48