Meedenkerij puberzoon

14-08-2026 10:41 101 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha, graag zou ik wat invalshoeken of meedenkerij willen, voor we komend schooljaar instarten. Het gaat over mijn puberzoon. Korte schets:

- heeft met hakken over de sloot havo 1 en 2 gedaan. Steeds op het randje.

- gestrand nu in havo 3. Halverwege het jaar had hij zoveel tekortpunten dat we huiswerkbegeleiding hebben ingeschakeld. Niet perse om hoger te scoren, maar om beter te leren leren. Dat lukt nu wel, maar enkel onder toeziend oog (en zeker niet de mijne, want we clashen daarin)

- motivatie voor school ontzettend laag. Vindt geen enkel vak interessant.

- thuis bezig met oneindig scrollen, lethargisch bijna, maar daarnaast ook technisch bezig: sleutelt en zet zelfstandig voertuigen in elkaar. Sport niet, heeft wel wat vrienden, (wil) geen baantje.

- bij leren van toetsen heeft hij de stof niet /soms net onder de knie, maar reproduceren op een toets lukt niet voldoende.

- citoscores afgelopen halfjaar kwamen veelal op VWO niveau, behalve wiskunde.

- komend schooljaar wordt mavo 4. Dat vindt hij vreselijk, hij wilde blijven zitten op de havo maar dat mocht niet van school: teveel tekortpunten.

- hij is zeer ongemotiveerd in de les, maar zeker geen wangedrag. Gewoon afgehaakt en niet 'aanwezig '. Daarnaast zeer eigenwijs: neemt niet echt wat van leraren aan.

Komend jaar gaat hij dus mavo 4 in. Ik maak me best veel zorgen: hoe kan hij nu wél toetsen voldoende maken? Hoe maken we een goede vervolgstudie keuze? (Ben trouwens zeer blij met de Mavo -uitstroom nu, want een stip op de horizon veel dichterbij, maar vraag me af hoe hij dit wel gaat halen, aangezien zijn motivatie zeer laag is)

Hij wil niks, en zeker niet 'opnieuw' Havo doen. MBO Techniek? (Mijn favoriet voor hem), tssss, hij wil gewoon digitaal werken en geld verdienen zonder effort.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Wel meteen/ niet huiswerkbegeleiding inschakelen? Hoe dit samen met school goed oppakken? Aan welke knop draaien voor zijn interne motivatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Weggehaald, nvt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven