Modelkind?

04-02-2020 10:27 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Benieuwd wat jullie hier van vinden:

Zoals jullie wel of niet weten heb ik een zoon van 2,5 (en die is natuurlijk heel zus en zo en dit en dat). En kennissen en vrienden en collega’s vragen natuurlijk hoe het met hem gaat. Wat ik dan heel opvallend vind is dat ik dan vaak te horen krijg: ja je hebt nu een modelkind wacht maar tot je een tweede krijgt want dat zal wel een irritant kind worden.

Waarom zeggen mensen dat?
Leasol88 schreef:
04-02-2020 11:02
Wij hebben een makkelijke baby. Ik hoor alleen maar: 'wacht maar tot hij ouder is'. Dit hoor ik al vanaf de eerste week. Hij is nu 4 maanden en nog steeds een heerlijke makkelijke lieve baby. Ik geloof het allemaal wel en trek me er niks van aan.
Mensen die dat zeggen zijn vaak mensen met een net wat ouder kind die graag willen laten zien dat ze dus ook net wat meer ervaren zijn dan jij en beter weten wat het allemaal inhoudt. Inderdaad niks van aantrekken. Het voegt zo weinig toe.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zeg het nooit, maar denk het weleens. Jaloezie, vrees ik. En soms ook frustratie, als mensen zichzelf op hun borst kloppen of kritiek hebben op iets wat ik in hun ogen verkeerd doe.
Ja bij ons werkte het wel zo. Oudste deed alles keurig volgens het boekje, kon zo hoofdstuk voor hoofdstuk afstrepen. Jongste was een afgrijselijke baby. Drama.

Inmiddels zijn het beide tieners en ik lees geen opgroeiboeken meer, dus geen idee of ze modeltieners zijn, maar ze zijn allebei heel leuk.
Had ik met m’n zoontje omdat hij nooit huilde bij prikjes als baby. ‘ nou dit word de perfecte baby’ - 2 dagen oud
Oakes schreef:
04-02-2020 11:08
Ik zou denken dat mensen uit beleefdheid vragen hoe het gaat en dat jij je kind helemaal de hemel inprijst. Daarop volgt de opmerking dat je een modelkind hebt. End of conversation. Prima toch.
Dit.
Irritant die mensen die hun kind alleen maar de hemel in prijzen. Geen enkel kind is perfect. Dan denk ik ook: kom je nog wel achter als het wat ouder is. En soms zeg ik dat ook.
Geen jaloezie want zelf wil ik helemaal geen kind.

Overigens was bij ons de oudste (ik) lastiger dan de jongste.
.
Bij ons was de eerste zo pittig dat ik vijf jaar moest bijkomen. Toen dacht ik, ik vind een tweede zo belangrijk, ik heb t er nog een keer voor over, zette me flink schrap voor een slapeloze eerste 4 jaar en toen....bleek het een makkie.
Ach ja. En verder, sommige mensen moeten gewoon iets zeggen, maakt niet uit of t ergens op slaat. Lekker laten lullen.
Mensen zeggen gewoon vaak domme dingen. Gewoon, omdat ze vinden dat ze iets moeten zeggen.
mindervanmij schreef:
04-02-2020 10:31
Er gaat een fabeltje dat je eerste kind een gemakkelijker kind is, zodat mensen denken dat het ouderschap makkelijk is, waardoor ze sneller voor een tweede gaan. De tweede is dan een terror-kind. Zou zogenaamd een evolutie-dingetje zijn zodat we niet uitsterven als mensheid.
Bij ons klopt dit precies! :mrgreen:
Misschien is het vooral als waarschuwing bedoelt. Hou rekening met het feit dat niet alle kinderen modelkinderen zijn, en dat het bij een tweede ontzettend anders kan zijn. Kan natuurlijk prima dat er mensen zijn met 3 model kinderen.

En wacht maar tot ze ouder zijn zou ik ook niet te serieus nemen. Maar het is natuurlijk wel zo dat dreumessen en peuters hele andere koek zijn dan een baby dat urenlang tevreden ligt te pruttelen. Dus dat je baby makkelijk is zegt niks over wat voor peuter het is. Al kan een makkelijke baby natuurlijk ook een makkelijk kind blijven tot zijn 18e. Maar dat weet je pas een aantal jaar later.

Ik denk dat het vooral luchtig bedoelde opmerkingen zijn.
Leasol88 schreef:
Wij hebben een makkelijke baby. Ik hoor alleen maar: 'wacht maar tot hij ouder is'. Dit hoor ik al vanaf de eerste week. Hij is nu 4 maanden en nog steeds een heerlijke makkelijke lieve baby. Ik geloof het allemaal wel en trek me er niks van aan.
Ik zeg het juist altijd omgekeerd; het wordt beter. Het wordt écht beter :P

Mijn modelpeuter was een terrorbaby. Dat kan ook nog.

Het zijn net mensen, die kiddo’s.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Zeggen mensen dat? Geen ervaring mee.
Ik heb 2 modelkinderen vind ik (tot nu). Een makkelijke kleuter die altijd gemakkelijk geweest is en nu een hele gemakkelijke baby. Beide gemakkelijke en goede (in)slapers, lief en ook nog dol op elkaar. Geluk is dat.
Wellicht is het volgend jaar anders...
.
lux- schreef:
04-02-2020 11:54
Ik zeg het juist altijd omgekeerd; het wordt beter. Het wordt écht beter :P

Mijn modelpeuter was een terrorbaby. Dat kan ook nog.

Het zijn net mensen, die kiddo’s.
Ik was als baby ook superlief en makkelijk, zegt mijn moeder. En mijn sib krijste veel en keihard. Maar sib was later heel makkelijk en meegaand, en ik heb mijn ouders heel wat slapeloze nachten bezorgd.
.
Leasol88 schreef:
Hier word ik ook zo moe van. Voordat ik beviel: wacht maar tot je kraamtijd, dan wordt het zwaar. Toen ik na een maand zei dat kind prima sliep: ja, dat doen ze allemaal de eerste maand (oh ja, ik dacht dat de kraamtijd zo zwaar was?), maar straks komt het drama. Na een half jaar sliep ze nog steeds goed, at alles, dus ‘wacht maar tot een jaar, dan praat je wel anders’. En zo gaat het maar door. Blijkbaar is de komende fase altijd de allerzwaarste moeilijkste. Ik laat het maar gaan. Natuurlijk kan het best dat kind een terror peuter wordt, of niet. Dat weet je niet. Voor nu is ze hele makkelijk, dus geniet ik daarvan, zonder me vast zorgen te gaan maken over dat het ‘straks vast anders wordt’.
Meestal hebben ze dan zelf een draak van een 2e, en hopen ze dat jij dat ook krijgt.
Bij mij was de eerste een terror baby en nr twee juist niet. Daar had ik me wel op ingesteld maar het kwam niet.
impala schreef:
04-02-2020 11:59
Ik was als baby ook superlief en makkelijk, zegt mijn moeder. En mijn sib krijste veel en keihard. Maar sib was later heel makkelijk en meegaand, en ik heb mijn ouders heel wat slapeloze nachten bezorgd.
Bij mijn kinderen hetzelfde. Lastige oudste als baby, ze wilde niks en kon zich niet vermaken. Driftbuien als peuter. En sinds de kleuterschool (ze is nu 16) het makkelijkste kind dat je je voor kunt stellen.
Jongste was supermakkelijk als baby en peuter en juist daarna eentje met een enorme gebruiksaanwijzing.

Maar goed, het kan ook andersom, er valt niets over te zeggen.
redbulletje schreef:
04-02-2020 10:39
Gewoon geen tweede nemen. Je hebt mazzel als je kind makkelijk is. Zelfs als je tweede geen terrorkind wordt jutten ze elkaar wel op en wordt de rust verbroken.
Echt hoe krijg je het weer verzonnen :rofl:
impala schreef:
04-02-2020 11:59
Dat zeg ik: het zijn net mensen. Die kinderen. Kan alle kanten op ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Hmm ik heb twee verborgen refluxers met KMA gehad en ben zeker in de eerste paar maanden wel eens jaloers geweest op de ouders van "model" babies. Maar ik zou nooit zulke opmerkingen maken. Overigens is mijn tweede qua karakter VEEL makkelijker dan de eerste (maar dat maakt hem niet liever of leuker dan mijn eigenwijze kleuter).

Na mijn eerste durfde we heel lang niet aan een tweede te beginnen, nu pas begrijp ik waarom sommige mensen al in het eerste jaar weer zwanger worden want nummer 2 is bijna altijd makkelijk en tevreden :) Super irritant wel van die mensen die denken dat hun baby/kind zo "makkelijk" is/goed slaapt/eet omdat zij zulke geweldige baby whisperende opvoeders zijn.
Yildizlar schreef:
04-02-2020 12:07
Echt hoe krijg je het weer verzonnen :rofl:
Echt hè :proud:
Zit je nou te humble braggen?

Maar waarom mensen dat zeggen: omdat er mensen met modelkinderen zijn die denken dat dat kind zo braaf is omdat zij briljante opvoeders zijn. De werkelijkheid is dat je maar bar weinig in te brengen hebt als ouder. Het karakter van het kind is veel bepalender.
Enfin, dus ze willen dat je vooral niet denkt dat het jouw verdienste is en dat een tweede kind dus heel anders uit kan pakken.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 04-02-2020 12:48
0.24% gewijzigd
nausicaa schreef:
04-02-2020 12:00
Hier word ik ook zo moe van. Voordat ik beviel: wacht maar tot je kraamtijd, dan wordt het zwaar. Toen ik na een maand zei dat kind prima sliep: ja, dat doen ze allemaal de eerste maand (oh ja, ik dacht dat de kraamtijd zo zwaar was?), maar straks komt het drama. Na een half jaar sliep ze nog steeds goed, at alles, dus ‘wacht maar tot een jaar, dan praat je wel anders’. En zo gaat het maar door. Blijkbaar is de komende fase altijd de allerzwaarste moeilijkste. Ik laat het maar gaan. Natuurlijk kan het best dat kind een terror peuter wordt, of niet. Dat weet je niet. Voor nu is ze hele makkelijk, dus geniet ik daarvan, zonder me vast zorgen te gaan maken over dat het ‘straks vast anders wordt’.
En het kan ook heel lang zo blijven. Mijn oudste is een heel makkelijk kind, nu nog steeds. Als puber was een ze een jaar wat minder makkelijk, maar dat duurde dus maar heel kort. Haar vriendinnen zijn ook allemaal hele makkelijke meiden: als er gelogeerd wordt blijven ze meestal een nacht op, maar daar hoor ik niets van. Mijn andere kinderen zijn net zo leuk, maar kosten mij als ouder een stuk meer energie, ze zijn ook ongelooflijk lief en leuk, maar net wat gecompliceerder.
Dat zijn gewoon praatjes om de praatjes. Je moet het toch ergens over hebben hè.
Overigens was bij mij nr. 2 veel makkelijker dan nr. 1
Of ik was zelf meer ervaren en relaxter, dat zou ook best kunnen.
chrys schreef:
04-02-2020 10:30
omdat het zo is :-D

de eerste is de beste

Flauwekul. Onze eerste was een huilbaby en terrorpeuter. Onze tweede een modelkind. We waren stomverbaasd dat het ook zó kon.
redbulletje schreef:
04-02-2020 10:49
Maar het is wel lekker als je thuis nog 'n rustpuntje hebt van de grote boze buitenwereld.

Hoeveel heeft je relatie onder dit kind geleden eigenlijk? Sinds je kind zit je volgens mij nonstop op het forum, of lijkt dat maar zo?
Ik denk dat je de verkeerde voor hebt. Mijn kinderen zijn volwassen en het huis uit :)
Madeliefjees schreef:
04-02-2020 10:49
Bij ons was het andersom. De eerste heel druk, dus ik dacht dat dat normaal was. De tweede was zo'n makkelijk en rustig kind.
Hier precies zo. Maar mensen zeggen nu ook bij de tweede: wacht maar af... maar het was een makkelijke baby en makkelijke peuter. Ik denk ook jaloezie. Mijn oudste is druk, ondeugend en vermoeiend. Maar het zit in het karakter van het kind voor het grootste deel en een stukje opvoeding denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven