Moederschap moeilijk?
donderdag 25 augustus 2011 om 14:01
Toen ik net bevallen was van mijn dochtertje bleek de roze wolk een hele grote grijze wolk door allerlei factoren. (zwangerschapsvergiftiging, keizersnede etc.) Maar ook de tijd erna vond ik pittig, ik had niet verwacht dat het moederschap soms zo'n tweestrijd met jezelf is. Er lijkt een taboe te zijn op uitspreken dat het soms zwaar en moeilijk is. Ik sprak zelfs iemand die zei dat ze het moederschap vond tegenvallen en zij schaamde zich voor die uitspraak.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-08-2011 15:06
Reden: Oproep
Reden: Oproep
% gewijzigd
donderdag 25 augustus 2011 om 14:05
Onder welke steen heb jij gezeten? Je kan geen damesblaadje openslaan of er staat weer eens een artikel in over "de grijze wolk" en dat het allemaal zo tegenvalt. En dat is echt al jaren zo, al sinds ik een kind heb (en dat is ruim 7 jaar) valt me op dat elk artikel in elk magazine over "het taboe" gaat.
Pffff. Doe eens origineel en schrijf een artikel over het taboe dat je kinderen hebben en moeder zijn leuk vindt. Als je de bladen moet geloven vindt namelijk niemand dat en zijn we allemaal zuchtend en steunend aan het ploeteren onder het juk dat moederschap heet.
Pffff. Doe eens origineel en schrijf een artikel over het taboe dat je kinderen hebben en moeder zijn leuk vindt. Als je de bladen moet geloven vindt namelijk niemand dat en zijn we allemaal zuchtend en steunend aan het ploeteren onder het juk dat moederschap heet.
Am Yisrael Chai!
donderdag 25 augustus 2011 om 14:10
Inderdaad. Ik heb twee kinderen, zwanger van de derde, werk niet en vind mijn leven héérlijk, zo! Maar dat vinden vinden veel mensen dan weer raar. Of niet bevredigend. Of zonde want ze heeft toch gestudeerd enzo. Ofzo. Dat is een groter taboe dan de donderwolk die iedereen wel een bepaalde mate heeft ervaren.
donderdag 25 augustus 2011 om 14:10
Inderdaad. Ik vind het leuk om te moederen, ik vind het leuk om kinderen te hebben, wij hebben er dan ook 4. Ik heb het, op uitzonderingen na, nooit zwaar gevonden.
Maar ja, ik werk dan ook niet(meer), nog zoiets wat eigenlijk not done is in het kader van zelfontplooiing en financiele onafhankelijkheid.
Maar ja, ik werk dan ook niet(meer), nog zoiets wat eigenlijk not done is in het kader van zelfontplooiing en financiele onafhankelijkheid.
donderdag 25 augustus 2011 om 14:14
Wat versta je precies onder 'moederschap'? Ik worstel daar zelf nogal mee; ik vind mezelf geen moeder. Dat is gewoon geen onderdeel van mijn identiteit. Maar ik heb wel een dochter, van wie ik intens veel houd en met wie ik allerlei dingen doe die moeders ook doen. Ik vond het eerste jaar met mijn dochter zwaar, maar vooral door slaapgebrek. Inmiddels is ze bijna twee en vind ik mijn dochter geweldig en onze dagen samen een feestje. Maar toch ben ik geen moeder. Ik heb ook nog steeds niet het idee dat ik haar opvoed. Maar goed, misschien zijn het definitie-kwesties.
donderdag 25 augustus 2011 om 14:17
En je moet als ouders ook vooral niet allebei een fulltime baan hebben ..... Want dat is net zo'n grote schande als helemaal niet meer werken en je hand ophouden bij je man die de kost en het pensioen verdient.
Je doet het so wie so dus nóóit goed
De grijze donderwolk is geen taboe meer Zelfs het spijt hebben van het krijgen van je kind is denk ik wel bekend
Je doet het so wie so dus nóóit goed
De grijze donderwolk is geen taboe meer Zelfs het spijt hebben van het krijgen van je kind is denk ik wel bekend
donderdag 25 augustus 2011 om 14:17
Toen ik 33 jaar geleden voor het eerst zwanger was werd ik door allerlei boekjes gewaarschuwd voor postpartum depressie, een uitgezakt lichaam, en veel ander mogelijk onheil.
Na de geboorte van mijn kind wachtte ik dus in spanning af... En wat bleek? Geen spoor van depressie, ik leek zelfs wel aan postpartum "euforie" te lijden en vond de hele baby-tijd van mijn kinderen heerlijk. Ook lichamelijk voelde ik me top.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet anders kan; sommige vrouwen hebben inderdaad een postpartum depressie, lichamelijke ongemakken, een huilbaby enz., maar daar bestaat m.i. al genoeg informatie over.
Na de geboorte van mijn kind wachtte ik dus in spanning af... En wat bleek? Geen spoor van depressie, ik leek zelfs wel aan postpartum "euforie" te lijden en vond de hele baby-tijd van mijn kinderen heerlijk. Ook lichamelijk voelde ik me top.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het niet anders kan; sommige vrouwen hebben inderdaad een postpartum depressie, lichamelijke ongemakken, een huilbaby enz., maar daar bestaat m.i. al genoeg informatie over.
donderdag 25 augustus 2011 om 14:18
op sommige dagen vind ik het de hel andere dagen weer niet. Ik denk dat iedere moeder (en vader!!) dat wel herkent.
Moeders die echt dikke spijt hebben,er echt echt echt niks aan vinden en hun kinderen liever kwijt dan rijk zijn, zul je met een lantaarntje moeten zoeken en ik geloof wel dat dàt een echt taboe is.
Moeders die echt dikke spijt hebben,er echt echt echt niks aan vinden en hun kinderen liever kwijt dan rijk zijn, zul je met een lantaarntje moeten zoeken en ik geloof wel dat dàt een echt taboe is.
donderdag 25 augustus 2011 om 14:20
donderdag 25 augustus 2011 om 14:23
quote:fashionvictim schreef op 25 augustus 2011 @ 14:20:
Nou, Starshine, ook die heb ik de afgelopen jaren al meermaals in de Linda, Red, Jan, Marie Claire, Esta en zelfs Viva voorbij zien komen.
Ik word zo moe van al die mekker-artikelen. Pfff, zeikwijven, had dan geen kinderen gekregen.
oh die lees ik ook allemaal niet.
Maar goed, geen enkele invalshoek is totaal nieuw te noemen denk ik dan maar.
En tijdens de eerste jaren vond ik het razend interessant om in ouders van nu te lezen over de effecten van kinderopvang op je kind (bijvoorbeeld). Ondertussen heb ik dat onderwerp ook vaak genoeg langs zien komen, maar voor een verse moeder is het weer nieuw.
Nou, Starshine, ook die heb ik de afgelopen jaren al meermaals in de Linda, Red, Jan, Marie Claire, Esta en zelfs Viva voorbij zien komen.
Ik word zo moe van al die mekker-artikelen. Pfff, zeikwijven, had dan geen kinderen gekregen.
oh die lees ik ook allemaal niet.
Maar goed, geen enkele invalshoek is totaal nieuw te noemen denk ik dan maar.
En tijdens de eerste jaren vond ik het razend interessant om in ouders van nu te lezen over de effecten van kinderopvang op je kind (bijvoorbeeld). Ondertussen heb ik dat onderwerp ook vaak genoeg langs zien komen, maar voor een verse moeder is het weer nieuw.
donderdag 25 augustus 2011 om 14:26
donderdag 25 augustus 2011 om 14:29
Ik zit te wachten op de bevalling en lees daarom heel veel ervaringsverhalen van moeders, omdat ik de tijd heb en omdat ik dat nu natuurlijk allemaal rete-interessant vind en er zijn maar heel weinig verhalen van vrouwen die het moederschap gewoon leuk vinden en genieten van hun baby. Ik vind dat de meeste verhalen een negatieve ondertoon hebben eigenlijk. Slaapgebrek, zorgen, huilen, lichamelijke ongemakken zijn meestal de subthema's, nooit de roze wolkerige dingen.
Waarom lees ik die dingen eigenlijk? Blijf toch denken "aaaaach bij mij zal het toch wel meevallen zeg".
Waarom lees ik die dingen eigenlijk? Blijf toch denken "aaaaach bij mij zal het toch wel meevallen zeg".
donderdag 25 augustus 2011 om 14:32
donderdag 25 augustus 2011 om 14:36
Haha, ik zeg de laatste tijd vaak: volgens mij heb ik het laatste taboe ontdekt: enorm kunnen genieten van je kleintje!
Inderdaad, in ieder blad, boek of programma wordt je gewaarschuwd voor al het vreselijks dat je kan voelen of vinden als je net moeder bent geworden. Ik wachtte dus in spanning af, en werd overdonderd door.. het enorme geluksgevoel en de enorme liefde die vrij kwam!
Hee, dáár mogen ze je wel eens op voorbereiden zeg!
Wil trouwens niet zeggen dat alles simpel en gemakkelijk en alleen maar prachtig is hoor... Moeder worden/ zijn is het pittigste wat ik ooit heb meegemaakt...
Maar ook het mooiste!
Inderdaad, in ieder blad, boek of programma wordt je gewaarschuwd voor al het vreselijks dat je kan voelen of vinden als je net moeder bent geworden. Ik wachtte dus in spanning af, en werd overdonderd door.. het enorme geluksgevoel en de enorme liefde die vrij kwam!
Hee, dáár mogen ze je wel eens op voorbereiden zeg!
Wil trouwens niet zeggen dat alles simpel en gemakkelijk en alleen maar prachtig is hoor... Moeder worden/ zijn is het pittigste wat ik ooit heb meegemaakt...
Maar ook het mooiste!
donderdag 25 augustus 2011 om 14:36
quote:Vl43inder schreef op 25 augustus 2011 @ 14:29:
Ik zit te wachten op de bevalling en lees daarom heel veel ervaringsverhalen van moeders, omdat ik de tijd heb en omdat ik dat nu natuurlijk allemaal rete-interessant vind en er zijn maar heel weinig verhalen van vrouwen die het moederschap gewoon leuk vinden en genieten van hun baby. Ik vind dat de meeste verhalen een negatieve ondertoon hebben eigenlijk. Slaapgebrek, zorgen, huilen, lichamelijke ongemakken zijn meestal de subthema's, nooit de roze wolkerige dingen.
Tja, als alles goed gaat heb je niet de behoefte om erover te schrijven.
En uiteraard heb je, ook als het goed gaat, wel eens een slapeloze nacht en allerlei zorgjes over je baby, en dan schrijf je daarover op een forum maar vergeet erbij te vermelden dat er ook zo veel leuke dingen zijn en dat het meestal goed gaat.
Tja, als alles goed gaat heb je niet de behoefte om erover te schrijven.
En uiteraard heb je, ook als het goed gaat, wel eens een slapeloze nacht en allerlei zorgjes over je baby, en dan schrijf je daarover op een forum maar vergeet erbij te vermelden dat er ook zo veel leuke dingen zijn en dat het meestal goed gaat.
donderdag 25 augustus 2011 om 14:37
Ik denk dat TO zo een leuke reportage kan maken over of er nog wel taboes ontstaan ofzo
Vlinder er zijn een heleboel moeders die niets te klagen hebben maar die zetten dat niet op een forum neer. Ik vond het bijvoorbeeld echt allemaal heel leuk Klagen heeft ook wat met je inslag te maken Als ik zeg dat ik alles leuk vind krijg je al snel als reactie "nou jij hebt toch ook wel eens......" Ja tuurlijk heb ik ook gebroken nachten gehad maar ik heb daar gewoon niet zo onder geleden Ook toen ik op m'n werk bijna niet meer functioneerde wist ik dat dat tijdelijk was en daardoor heb ik dat anders ervaren misschien dan een ander Iedereen is anders en iedereen "klaagt" om andere redenen
Vlinder er zijn een heleboel moeders die niets te klagen hebben maar die zetten dat niet op een forum neer. Ik vond het bijvoorbeeld echt allemaal heel leuk Klagen heeft ook wat met je inslag te maken Als ik zeg dat ik alles leuk vind krijg je al snel als reactie "nou jij hebt toch ook wel eens......" Ja tuurlijk heb ik ook gebroken nachten gehad maar ik heb daar gewoon niet zo onder geleden Ook toen ik op m'n werk bijna niet meer functioneerde wist ik dat dat tijdelijk was en daardoor heb ik dat anders ervaren misschien dan een ander Iedereen is anders en iedereen "klaagt" om andere redenen
donderdag 25 augustus 2011 om 14:39
quote:fashionvictim schreef op 25 augustus 2011 @ 14:20:
Ik word zo moe van al die mekker-artikelen. Pfff, zeikwijven, had dan geen kinderen gekregen.Als ik van te voren had geweten wat het moederschap in zou houden, had ik ze inderdaad niet gekregen! Maar ja, ze hebben geen aan-uit knopje he?
Ik word zo moe van al die mekker-artikelen. Pfff, zeikwijven, had dan geen kinderen gekregen.Als ik van te voren had geweten wat het moederschap in zou houden, had ik ze inderdaad niet gekregen! Maar ja, ze hebben geen aan-uit knopje he?