Overlast van buurkinderen

03-03-2020 11:16 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik ben een student en moet daardoor veel leren. Helaas kan dit niet altijd omdat een paar buurkinderen van mij continu aan het schreeuwen zijn.

Voordat u uw oordeel maakt; ik vind het echt niet erg om kinderen te horen, ik ben ook klein geweest, ik heb ook gespeeld. Maar ik ben niet de enige persoon in de buurt die er enorm veel last van ervaart.

Het gebeurd in een speeltuintje achter ons appartement. We wonen in een oud pant dat in 6 appartementen is opgedeeld, met aan de andere kant van de speeltuin nog zo’n gebouw. Het was in eerste instantie niet de bedoeling dat hier een speeltuintje zou komen, dus het argument ‘dan moet je maar niet bij een speeltuintje gaan wonen’ ben ik zat om te horen.

Het zijn kinderen van 2 gezinnen in het gebouw achter ons. Er komen heel veel kinderen uit de buurt hier spelen en van geen een heb ik zoveel last als van deze kinderen. Er is al meerdere keren contact opgenomen met de ouders, zonder effect.

Zelf heb ik de kinderen ook aangesproken. Ze vinden het namelijk ook heel leuk om te voetballen tegen onze schuurtjes aan, want dat mag niet aan hun kant (goh, ik vraag me af waarom), maar van hun ouders mag het dan wel aan onze kant. Dit maakt een enorm hard geluid. Toen ik dit tegen hun zei werden ze enorm brutaal, tot aan schelden toe.

Ik heb samen met een buurvrouw een melding gemaakt bij de gemeente dat er veel geluidsoverlast is; maar de gemeente zegt dat ze daar niks aan kunnen doen omdat het een speeltuintje is.

Verhuizen is helaas geen optie i.v.m. het feit dat wij door mijn studeren nu 1 inkomen hebben. Weet iemand wat?

Zou de gemeente wat aan overlast door speeltuintjes moeten doen?

Totaal aantal stemmen: 123

Ja (27%)
Nee (38%)
Ligt eraan, bij veel overlast wel (35%)
helpmetocheven schreef:
03-03-2020 11:52
Dit is dus wat ik ook vind. Zoals ik zei vind ik het echt niet erg om kinderen te horen, onze directe buren hebben ze ook. Maar als je zelfs van andere ouders in het complex gaat horen dat ze er last van hebben gaat het wel boven een normaal geluidsniveau in mijn beleving.
....beleving......

Daar is alles mee gezegd.

Weet je wat leuk is van geluidsoverlast? Zodra je er over begint te praten, gaat het anderen ook opvallen. Geluiden die jij 3 jaar lang niet hoordeterwijl het er wel was, worden ineens storend omdat bijvoorbeeld de buren je verteld hebben dat het "best wel storend" is...

Jullie maken in zo'n complex elkaar gek door er over te praten. Praat met de overlastgevers en/of hun ouders/verzorgers, dat lost meer op dan hier klagen.....
jouw leven is een keuze
viva-amber schreef:
03-03-2020 11:48
De normen voor geluid overdag zijn heel vaag en dan nog mag de gemeente op bepaalde plaatsen een uitzondering maken en lawaai toestaan zoals in een uitgaanscentrum of bij een speeltuin. Soms kun je de oplossing beter in jezelf zoeken dan daar buiten. Er is namelijk maar 1 studerende jij en er zijn heel veel kinderen met ouders. Zij zijn met meer en dus gaat dat belang al snel voor. Daarbij kan jij je probleem ook op een andere manier oplossen. Terwijl de speelplaatsen voor kinderen toch al beperkt zijn. Dit ga niet winnen, echt niet.
Ik ben niet de enige die er last van heeft. Ik heb zowat al mijn buren er al over gehoord. En zoals ik zei; ik vind het echt niet erg om ze te horen, maar er is gewoon een limiet.
2east schreef:
03-03-2020 11:57
....beleving......

Weet je wat leuk is van geluidsoverlast? Zodra je er over begint te praten, gaat het anderen ook opvallen. Geluiden die jij 3 jaar lang niet hoordeterwijl het er wel was, worden ineens storend omdat bijvoorbeeld de buren je verteld hebben dat het "best wel storend" is...

Jullie maken in zo'n complex elkaar gek door er over te praten. Praat met de overlastgevers en/of hun ouders/verzorgers, dat lost meer op dan hier klagen.....
Het kwam naar boven tijdens een verjaardag van een van de buren. Zij begon hierover en ik kon al gelijk met haar instemmen, net als nog wat andere mensen. Dus het is niet opbouwend geweest.
Wat is het limiet dan volgens jou?
Waarom klagen er maar 2 mensen wanneer je al jou buren hier over hoort en wie zijn dan de ouders van die kinderen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
2east schreef:
03-03-2020 11:50
Voor zo'n speelktuintje is waarschijnlijk een omgevingsvergunning en misschien zelfs een wizjiging bestemmingsplan aangevraagd. Maar laat me raden, jij leest de wekelijkse huis-aan-huis-krant niet, en laat je ook nooit informeren via de gemeentelijke website of twitterfeed, of nieuwsbrief!

Nee, die speeltuin was er "ineens"

En achter of naast huizen.... tja daar wonen misschien wel kinderen, en dan is zo'n speeltuintje ineens niet zo gek......

Bushaltes bij een universiteitscampus. Invalideparkeerplaatsen bij een verpleeghuis, taxistandplaatsen bij een station, Prullebakken bij een cafetaria.

zo gek allemaal......
Er was eerst een parkje.. en ja, dit is zonder bespreken met de mensen die hier wonen door de gemeente heen gestampt.
viva-amber schreef:
03-03-2020 11:30
Sommige dingen zijn gewoon leefgeluiden zeker overdag, daarnaast bestaan er andere oplossingen dan klagen. Zij kan ook in een stille bied gaan zitten te studeren of iets op haar oren zetten. Waarom valt zij andere mensen lastig met haar problemen?
Lezen jullie wel wat er staat? Ze voetballen tegen andere schuurtjes. Niet tegen die van hen zelf!
viva-amber schreef:
03-03-2020 12:00
Wat is het limiet dan volgens jou?
Waarom klagen er maar 2 mensen wanneer je al jou buren hier over hoort en wie zijn dan de ouders van die kinderen?
Het limiet voor mij is tot 22:00 ‘s avonds op de derde verdieping hele gesprekken mee te krijgen😊.

Wij zijn namens meerdere buren naar de gemeente gestapt.
Ik begrijp je!!
Kinderen van nu leren vaak ook niet meer rustig te spelen.
Ouders corrigeren hun gegil en geschreeuw niet.
Maar ik denk dat er weinig anders opzit dan noisecancelling koptelefoon.
Wijkagent al gebeld?
Michella_1991 schreef:
03-03-2020 11:43
'' Het was in eerste instantie niet de bedoeling dat hier een speeltuintje zou komen, dus het argument ‘dan moet je maar niet bij een speeltuintje gaan wonen’ ben ik zat om te horen''

Sowieso, een speeltuintje achter/naast huizen snap ik al niet..
Waar moeten ze dan? Op de hei? In de Noordzee?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
03-03-2020 12:07
Overdekt speelparadijs.

Kinderen zijn een keuze.
Anderen hoeven geen last te hebben van kinderen.
kerst schreef:
Overdekt speelparadijs.

Kinderen zijn een keuze.
Ja hoor. :roll:
kerst schreef:
Overdekt speelparadijs.

Kinderen zijn een keuze.
Kunnen we weer zaniken dat de jeugd van tegenweurdig alleen nog maar binnen zit en niet meer buiten speelt :yes:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
AeonOfWinter schreef:
Nee opgevoed worden. Niet alle kinderen krijsen zo hard.
AeonOfWinter schreef:
03-03-2020 12:10
Kunnen we weer zaniken dat de jeugd van tegenweurdig alleen nog maar binnen zit en niet meer buiten speelt :yes:
Daar zanik ik nooit over.
AeonOfWinter schreef:
03-03-2020 12:10
Ik vind ook zeker niet dat ze niet mogen buitenspelen, er zijn hier genoeg kinderen die wel gewoon spelen. Tuurlijk hoor ik die ook, maar niet tot 22:00 met enorm veel geschreeuw.
Dus jullie zijn al in contact met de gemeente/handhaving? Wat wil je precies nog horen hier dan?
kerst schreef:
Overdekt speelparadijs.

Kinderen zijn een keuze.
:rofl:
jouw leven is een keuze
Maar wat wil je hier nu bereiken dan? Dat we samen met jou op de barricade springen? Gaat niet gebeuren.

Je hebt blijkbaar niet opgelet bij de verandering aangezien je zegt dat de gemeente niet met jullie overlegd heeft (newsflash: dat overleg vindt plaats in de vorm van openbaar kenbaar gemaakte procedures). Jammer maar helaas.

Kortste klap: die noise canceling koptelefoon. Verder kun je zoveel mogelijk buren mobiliseren (niet alleen in je eigen pant) en samen een klachtbrief naar de gemeente sturen. Veel meer opties zijn er niet.
En eerst was het studeren en nu rustig koffie drinken op het balkon.

Ik snap dat als het echt heel erg is je daarvan baalt. Maar je hebt al contact met buren en de gemeente, blijf melden als het echt erg is en koop die noise cancelling koptelefoon.

Meer is er toch niet te zeggen/tikken?
S-Groot schreef:
03-03-2020 12:14
Maar wat wil je hier nu bereiken dan? Dat we samen met jou op de barricade springen? Gaat niet gebeuren.

Je hebt blijkbaar niet opgelet bij de verandering aangezien je zegt dat de gemeente niet met jullie overlegd heeft (newsflash: dat overleg vindt plaats in de vorm van openbaar kenbaar gemaakte procedures). Jammer maar helaas.

Kortste klap: die noise canceling koptelefoon. Verder kun je zoveel mogelijk buren mobiliseren (niet alleen in je eigen pant) en samen een klachtbrief naar de gemeente sturen. Veel meer opties zijn er niet.
Nee dat verwacht ik niet.. dat zeg ik ook niet. Ik vroeg of mensen wat wisten om het op te lossen. En geen een van mijn buren wist dat dit ging gebeuren, ik ga namelijk altijd naar dit soort besprekingen.
wijkagent bellen op moment als die kinderen krijsen
2east schreef:
03-03-2020 11:57
....beleving......

Precies dit, laatst zei 1 van mijn buren dat ze zoveel lasten hadden als op donderdag oud papier wordt opgehaald en de vrachtwagen dan 5 minuten stationair draait in de straat wat een laag, monotoon, brommend geluid oplevert. Nog nooit eerder gehoord, nu hoor ik het elke keer.

Er zijn in de situatie van TO een aantal oplossingen:
- oordopjes
- verhuizen
- ergens anders studeren
- In de speeltuintje elke dag 2 flessen azijn leeg gooien, niemand gaat voor z'n plezier in de azijn lucht spelen.
helpmetocheven schreef:
03-03-2020 12:16
Nee dat verwacht ik niet.. dat zeg ik ook niet. Ik vroeg of mensen wat wisten om het op te lossen. En geen een van mijn buren wist dat dit ging gebeuren, ik ga namelijk altijd naar dit soort besprekingen.

Kennisgeving in weekblaadje/online.
Ho nou... al die mensen hier die zeggen dat je maar een koptelefoon op moet zetten of ergens anders gaan zitten. Dat werkt niet altijd hoor. Waar ik woon heb ik aan 1 kant 2 kinderen. Aan de andere kant 1 huis verderop ook 2. Eindje verderop nog 1. Sinds die buiten komen, nu zo'n 6-7 jaar, is het de héle dag een krijsen als een oordeel. In de zomer begint het al om 07.00 als ze óver de schuttingen heen naar elkaar krijsen of ze al wakker zijn. Dat gaat door tot 8.00 als ze naar school gaan. 's Middags zijn ze thuis, dan gaat het door tot 18.00 want dan eten ze, en om 18.30 begint het weer tot 21.00. In het weekend gaat het door, mooi of lelijk weer, zeker 6-8 uur per dag.
Als ze een voetbal hebben, ballen ze tegen onze schutting. Als ze stoepkrijt hebben, krijten ze er niet mee maar slaan ze het stuk met stenen. Het 'spelen' bestaat uit het zo hard mogelijk elkaar slaan, met allerlei voorwerpen. Onze voortuin moesten we verbouwen van een leuk geheel met plantjes tot een grote plek vol vuurdoorn, omdat dat de enige plant is die ze niet vernielen. Zo kunnen ze ook niet meer voor het voorraam gaan staan om er op te slaan. Dat doen ze nu bij andere buren. Ze hebben stepjes en karretjes met van die harde wieltjes en rijden soms uren voor het huis langs. Het speelveld aan de overkant van de straat bezoeken ze nooit, en ook niet het speeltuintje vlak om de hoek. Alles moet altijd bij ons voor de deur.
Als we de ouders er op aanspreken krijgen we doodsbedreigingen en de kinderen gillen alleen maar.

Ik laat het hierbij. Dus 'zet maar een telefoon op' is niet altijd een handige tip en 'ga maar verhuizen' ook niet want wat moet je als je daar geen geld voor hebt? Ik vind het vrij kortzichtig om te zeggen dat kinderen 'mogen spelen' als dat spelen tot een grote mate van overlast leidt. Het woord 'opvoeding' is er tegenwoordig vaak niet meer bij.

En o ja: wij hebben nog nooit iets tegen die kinderen zelf gezegd. Ze kunnen er niets aan doen dat ze niet opgevoed worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven