Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Ik snap dat jullie er tegenop zien om de speen weg te doen. Wij waren al maanden aan het uitstellen, ook omdat ik bang was dat we weer slechte nachten zouden krijgen. Maar het viel me zo mee.

Ik heb gewoon meerdere keren uitgelegd dat spenen voor baby's zijn en niet voor grote meiden. Toen heb ik laten zien dat er kleine gaatjes in zaten en als iets kapot is moet het weggegooid worden. Ze gooide het zo in de prullenbak, zonder tranen. Ze vraagt er af en toe nog wel naar, maar dan herhaalt ze trots dat ze een grote meid is en geen baby.

Het lijkt er echt op dat ik me voor niets zo'n zorgen heb gemaakt, hopelijk valt het bij jullie ook mee. Ze heeft de speen wel altijd alleen tijdens het slapen gehad. Ook dat heb ik twee jaar lang herhaald: "Speen is voor het slapen".

Envelop, veel beterschap! Kan het geen koortsstuip zijn geweest, als ze nu ook koorts heeft? Hopelijk blijft het bij die ene keer en knapt ze snel weer op.
Morgenstond_ schreef:
30-03-2019 21:37
Zijn jullie peuters (al) bezig met dat ze een jongen of meisje zijn en dat een lichaam van een jongen en meisje er dus anders uitzien? En hoe leggen jullie "dood" uit? Ik noemde dat vandaag, dat als je niet kan zwemmen en je in diep water komt je dan dood gaat. Peuter vertaalde dat later als "naar de doden gaan" ;-) Eerder hield ik het concept dood een beetje af, maar hij begrijpt natuurlijk steeds meer.
Ze weet wel het verschil tussen jongens en meisjes, maar snapt nog niet dat er ook lichamelijke verschillen zijn. Ik probeerde het laatst uit te leggen, maar dat kwam nog niet binnen. Ze weet wel dat haar opa dood is, maar ik denk niet dat ze snapt wat dat betekent. We hebben zijn foto in huis staan en ze wijst regelmatig "Opa (naam) dood!" Maar dochter is nog geen 2,5, dus een stukje jonger nog.
Ohja, mbt de speen hebben wij ook wel gefocust op dat peuter "een grote jongen" is. En dat wil hij graag zijn.

Hoe verwarrend dan ook dat ik bij andere dingen zeg dat hij er nog te klein voor is ;-D
Haha ja bij dat soort dingen zeg ik "dat is voor grote mensen" ;-D
Ik zei dat Sinterklaas haar speen nodig had voor baby Piet en of de Sint haar speen mee mocht nemen als hij weer terug ging naar Spanje. Nou dat was geen probleem, geen drama gehad niets. Ze was 3 jaar en een paar maanden.

Kind kijkt voornamelijk films op Netflix zonder reclame. Vanavond was Minions op de gewone tv, komt er een reclameblok zegt ze “waar is de film nou gebleven?” en bij een volgend reclame blok “mam de film is weer weg”.

Ja meid dat is het leed dat reclame heet.
Wij benoemen al vanaf het begin alles bij naam dus zoon weet al lang dat hij een piemel heeft en mama een vagina (of cavia zoals hij soms zegt). Zegt ook vaak Ik ben een jongen, papa ook een jongen, baby ook een jongen, mama meisje, zus ook meisje.

Laatst wilde hij een staartjr en zei ik meisje. Ik zo nee jongen met een staartje.

Dood is hier geen actueel onderwerp geweest, maar zodra het ter sprake komt leggen we het wel uit. Met een Overgrootvader van bijna 88 is de kans dat dit een actueel onderwerp wordt wel reëel.

Peuter heeft vandaag 2 keer op eigen verzoek op potje gepoept :yes:
Cavia :rofl:
Mijn peuter is volgende week een kleuter, dus hij is al wat verder rondom de begrippen leven/dood. Onze Jip en Janneke uitleg bestond uit iets als: iedereen gaat een keer dood: dat is als je hartje het niet meer doet. Als je hartje het niet meer doet, doet niks het meer in je lichaam. Dan ben je dus dood. En als je dood gaat, dan kun je dus ook niks meer. Je kan niet meer praten, niet meer denken, niet meer lopen, niet meer eten, niet meer slapen, niet meer spelen, etc. Je kan dan niks meer, maar dat weet je niet, want je bent dood. Dus je voelt dat niet.
Waar je dan bent? Nergens, want dan besta je niet meer.
Of je dat niet vervelend vindt? Nee hoor, want je bestaat niet meer.
Of dat pijn doet? Nee, want je bestaat niet meer. Dus dan heb je ook geen pijn.
Wanneer je dood gaat? De meeste mensen gaan dood als ze heel oud zijn. Maar we weten van te voren niet precies wanneer iemand dood gaat.
Zoiets. Dat is wel in etappes gegaan, vooral afgewacht met welke vragen hij kwam.
Af en toe vraagt hij ineens 'Wanneer gaat ouwe oma dood? Ouwe oma is al heel oud. En hele oude mensen gaan toch dood?' of '<naam hond oma> is nu dood he? Die bestaat niet meer, toch? Die gaan we nooit meer zien.'

Dus enigszins snappen doet hij het wel, al zal hij niet begrijpen welk gevoel er bij hoort als iemand dood gaat.

We vermijden dus wel heel bewust woorden als 'hemel', 'sterretje', 'lange slaap'. Wij geloven niet in een hiernamaals, een wedergeboorte of een sterretje worden. En we willen kind dus niet voorliegen met een verzinsel.

Twee jarige snapt van dit alles nog niks. Die weet volgens mij wel het verschil tussen een jongen en een meisje. We vertellen het hem in elk geval wel en hij benoemt wel eens de vagina van zijn zusje. Staat ook enorm trots te zwaaien met zijn piemel tijdens het wassen ;-D
Jongen/meisje: Onze peuter is bezig met dit onderwerp en weet van iedereen wat hij/zij is. Maar hij is er van overtuigd dat hij een meisje is. Hij weet dat hij hetzelfde is als papa en dat papa een jongen is. Hij weet ook dat ie een piemel heeft. Maar dat ik een vagina heb boeit hem geen fluit.

Dood: mijn vader is dood en peuter heeft hem niet gekend. Maar hij is wel aanwezig in ons dagelijks bestaan omdat ik hetzelfde beroep heb en peuter speelt met speelgoed dat mijn vader heeft gemaakt. Peuter begint nu in de war te raken want hij wil weten waar Opa X is. Levende Opa Z lijkt ook niet op X. Zijn overgrootoma is net overleden en peuter wil daar graag op bezoek ( = koekjes). Dus leggen we uit dat oma dood is en er niet meer is. We twijfelen of we ‘zij is een sterretje’ gaan invoeren maar dat vond ik vroeger zo suf.

Aapje: :cheer2: Poep!
Zoon weet heel goed meisjes/jongens en dat jongens een piemel hebben en meisjes een vagina.
Op straat weet hij ook altijd te vertellen over jongens/meisjes. En dat klopt eigenlijk ook altijd.

Dood: hebben we het nooit over gehad.

Speen: zoon slaapt alleen met speen en mijn eerdere pogingen om hem weg te doen, lukten niet.
Hij heeft hem zelf weggegooid, en spenen zijn voor babys, zoon is een grote jongen..maar nee hij wil hem nog te graag.
Ach, zoon is nog geen 2,5 dus komt nog wel een moment dat het wel makkelijk gaat denk ik.
Zoon weet prima het verschil tussen meisjes en jongens. Isse meisje mama. En bij het douchen vertelde hij dit is pieletje.

De dood, tja hij heeft natuurlijk wel iets meegekregen van de tweeling. Hij is e4 verder nog niet mee bezig
Dochter snapt wel dat ze een vagina heeft en benoemt die ook bij elke luierwissel. Maar als ik uitleg dat papa een piemel heeft zegt ze rustig "Mama ook een pino" :roll:

Glitter, is er geen graf wat je kunt bezoeken?

Aapje, wat knap! :cheer2:

Dochter ging de laatste maanden voor het slapen gaan op het potje. Ze plaste zelden, maar het zat wel in het systeem. Sinds ze een groot bed heeft wil ze niet meer en ik wil het ook niet forceren. Gister wilde ze geen luier aan, dus heb ik haar bloot laten rondlopen en duidelijk op het potje gewezen. Nog geen minuut later "Oh nee, knoeit!" Een huilende peuter omdat ze tegen haar keukentje had geplast.

Ik denk dat ze er dus nog niet helemaal aan toe is maar ik weet ook niet zo goed hoe ik ermee moet beginnen. Tips, iemand?
Verschil tussen jongen en meisje is dochter nog niet mee bezig, benoem wel gewoon dat ze een vagina heeft en ze weet dat broertje een piemel heeft maar heb haar er nooit over gehoord. Ze ziet ons verder gewoon naakt, we zijn geen preuts gezin waarbij we elkaar niet mogen zien ofzo.
De dood is nog geen thema geweest gelukkig en ik hoop dat er ook niemand in onze kring op kort termijn komt te overlijden. Wel heb ik verteld dat haar hamburger van varken gemaakt wordt en dat die daarvoor geslacht moet worden, bij kippenpootjes weet ze ook dat dat van een kip af komt. Vertellen jullie dat ook aan de peuters?

Wat betreft potje, dochter geeft het sporadisch aan dat ze er op wil en doet er dan een plasje op. Ze heeft 2x gevraagd of ze op de wc mocht poepen maar 1x kon het niet omdat ik toen baby aan het voeden was (en toen poepte ze dus idd 5min later in het potje) en de tweede keer vond ze het te spannend op de grote bril. We hebben inmiddels een wc verkleiner in huis dus die moeten we er maar even op zetten.

Ze is nog steeds een beetje ziekjes maar geen flauwval praktijken of dergelijke meer. Het kan vrijdag geen koortsstuip zijn geweest want ze leek toen helemaal niet ziek en had ook geen koorts.
Mede geïnspireerd door jullie en omdat het vanmorgen wel heel gezellig was in het Arnhemse openluchtmuseum zit ik er ook aan te denken een museumkaart te kopen voor een jaar. Op die manier kunnen we wat vaker verschillende musea gaan opzoeken.
Wij vertellen de kinderen inderdaad ook over de herkomst van vlees en vis.
Wij zijn naar het militair museum geweest vandaag :)

Onze peuter weet waar vlees vandaan komt. Ik ben vrij concreet aangelegd en zeg het als we eten of als we het dier zien. Maar we hebben dan ook veel vegetariërs in de familie. En we kopen een halve roodbrandrund eens per zoveel maanden. Zodat we weten wat we eten.

Wat eten jullie vanavond? Wij kippenpootjes, zoete aardappel friet en bloemkool/broccoli rosjes uit de oven.
Wat zijn jullie allemaal op tijd met de speen! Ik stel het hier hardnekkig uit... ben zo bang dat het slapen weer drama wordt. Na 2,5 jaar gaat dat eindelijk redelijk goed :zzz:
Als ik om me heen kijk zijn we gelukkig niet de enige... allerlei peuters krijgen hier na het kdv een speen in de mond bij het ophalen of als ze buiten spelen! Hier is het wel echt alleen voor het slapen.

Wij hadden vandaag een slome dag, peuter was zeer slecht gehumeurd. Uiteindelijk even naar de speeltuin, dat was wel gezellig. Daarna op tijd eten en naar bed. We aten spaghetti, dat eten we meestal als we willen dat er even flink wat naar binnen gaat.
Kanonnen, peuter zeilde altijd zonder problemen het voor, dan wel, achteruitzetten van de klok door. Tot vandaag >:-(
Ha zussel, wij aten ook spaghetti. Baby van 9 maanden at ook met onze pot mee. Dat deed peuter met die leeftijd écht niet, maar die eet nu wel vrijwel alles. Ik hoop niet dat baby het andersom gaat doen.

Leuk/goed om te lezen hoe jullie met dingen als dood omgaan. Voorheen zei ik altijd dat peuter niet zomaar de straat op mocht omdat een botsing met een auto héél veel pijn doet, want dood leek me toen nog te zwaar/moeilijk. Nu kwam het dus ter sprake ivm niet zonder bandjes het water in als je niet kan zwemmen.

Peuter weet trouwens ook goed het verschil tussen jongens en meisjes, maar wil wel graag een roze prinsessenjurk en later mama worden. Heerlijk, hoe ze nog zonder kaders denken wat dat betreft.
Mijn peuter wilde afgelopen carnaval het allerliefste een roze rok. Heeft ie ook gekregen en zo is hij naar het kdv gegaan. Vonden mijn vriendinnen vreemd, dat ik dat oke vond.
Voor volgend jaar als hij kleuter is, ben ik er wel terughoudender mee. Omdat ik niet zou willen dat zesjarige klasgenootjes die al wel geïndoctrineerd zijn door vooroordelen, hem er mee gaan pesten. Best zonde eigenlijk.

Wij aten (hele) kip met krieltjes en wortelmix. Zelfgemaakte worteltaart toe.
Wij hebben pizza en pasta besteld.

Als zoon prinsessenjurk aan wil mag dat van mij, Man is wat terughoudender. Maar bij kdv staat grote verkleedkist dus daar kan en mag hij zich uitleven.
Ik vind het ook zo lekker dat kinderen nu nog zonder kaders denken. Hopelijk blijft dat nog een hele tijd zo en gaan zoon en dochter zich later ook niet teveel aanpassen omdat dat hoort.
Thuis hebben we geen verkleedkleren maar op kdv kan iedereen gewoon kiezen ondanks geslacht.

Het was hier gisteravond ook drama met inslapen, ze viel in het openluchtmuseum al bijna in slaap dus hebben haar een te lang middagslaapje laten doen. Eens kijken hoe ik dat vandaag doe, hopelijk is ze weer beter en hoeft ze niet meer te slapen.

Wat klinkt jullie eten lekker Nijntje! Wij hadden aardappelkroketjes, zelfgemaakte flamkuchen en verschillende geroosterde groenten uit de oven.
Spaghetti: grappig dat jullie dat gewoon kunnen eten o_o Onze peuter snapt die slierten niet en gaat enorm zitten hannesen.

Wij hadden kippenpootjes en ik had het vlees al van de pootjes gehaald. Peuter vond het vlees vies. En dan niet gewoon vies maar kokhalzend vies. Dat was verrassend (tis vleesss) maar ook weer niet want hij gruwelt van glibberig eten. Ik ook :high5:

Jongen/meisje: ik vraag mij wel eens af of peuter denkt dat hij een meisje is omdat ik qua rolverdeling de ‘mannelijkste’ zaken in huis doe. Peuter klimt, bouwt en klust graag en dat doe ik in ons huis. Ook als er van een heuvel afgerold moet worden, rol ik mee. Maar waarschijnlijk denk ik te ver door. Hoe dan ook, het maakt ons geen fluit uit wat peuter aantrekt. We gaan binnenkort naar een carnavalswinkel die uitverkoop heeft van het afgelopen seizoen om een leuke verkleedkist samen te stellen voor thuis. Ik verwacht een hoop roze glitter spul met een brandweerhelm :heart:

En als peuter zich later afwijkend van de norm wil kleden buiten de deur, zorgen wij er iig voor dat hij thuis voelt dat hij geliefd is. De moeilijkste wegen en beslissingen kan hij kiezen met ons als sterke basis :)

Zomertijd: Nou das hier ook bal hoor Lola :-| Gister is peuter heel laat gaan slapen en was pas moe na een lang warm bad. Vanmorgen was hij ook een uur later wakker en ik er bij. Manlief stond fris en fruitig al grijnzend in de deuropening te kijken hoe wij groggy wakker werden :biggrin: Ik haat die tijdsomschakeling.
Ah ja spaghetti heet hier alles wat in de pasta categorie hoort. Dus soms echt spaghetti maar meestal penne of fusili (met rode saus). Die gaan met een vork, lepel of handen naar binnen.

Hier ook een slechte nacht, weet alleen niet of het door de klok komt. Gister oververmoeid in de ochtend dus ze heeft lang in haar bed liggen draaien, wilde er niet uit. Toen te wakker voor middagslaapje. Savonds dus weer mega moe en vroeg naar bed en midden in de nacht weer wakker :zzz: . Hopelijk snel weer even normaal ritme!

Ik moet vandaag weer na 6 maanden aan het werk, geloof dat ik mijn zin nog even moet zoeken :wtf:
Ooh zussel succes!! En veel plezier!

Peuter ging hier pas rond 20.30 slapen, heb hem vanochtend om 08.00 wakker gemaakt. Ergens hoop ik nu wel dat het gedaan is met de hele vroege ochtenden, dat zou lekker zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven