School en beleid gezonde/ongezonde voeding

01-09-2017 13:16 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/tilburg/school-verpli ... ~a72da0eb/

Toen ik van dit krantenbericht de kop las dacht ik, waar bemoeit zo'n school zich mee. Maar aan de andere kant...waarom eigenlijk niet? Promoten van gezonder voedingspatroon. Dan prop je na schooltijd maar yogidrink en boterkoek in je kind.
Tuurlijk is suiker en vet vaak lekkerder, maar het is inmiddels toch wel bewezen dat het slecht voor je is? Waarom zou je je kind opzadelen met overgewicht? (Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten).
Ozo.
Yggdrasil- schreef:
01-09-2017 18:34
Ik ga gerust de discussie aan met de school als mijn kind wel prefab boterhamworst op zijn brood mag maar geen biologische appelstroop
Die mensen snappen niet dat je daarmee overeten stimuleert, van ongezond, lees zoet een verboden vrucht maakt, waarmee je eigenlijk impliceerd dat zoet dús lekkerder is, en bovendien is salami of boterham worst 6 miljoen x slechter dan halve jam of pindakaas. En dan de margarine weglaten want dat is te vet!

Waarom is dat miljoen keer slechter?
Ik denk namelijk dat het niet heel veel uitmaakt.

Zowel salami als boterhamworst is vet, maar daarom niet perse ongezond. Ik denk ook niet dat het gezond is. Maar miljoenen keren slechter dan lightjam en pindakaas? Nee.
Alleen maar goed.
Op de bso ook hier, alleen maar water. Ik snap de ophef niet zo.
gedanst schreef:
01-09-2017 15:07
Ik vind het raar. Zeker in de winter is water toch niet lekker?

Er bestaat ook zoiets als suikervrije limonadesiroop.
Onzin. In het land waar mijn familie woont (zuid- Europa) drinkt iedereen water. Als je ergens op bezoek gaat dan wordt er koffie of water aangeboden, dat is daar heel normaal, is hier even een kwestie van wennen denk ik. Beter dan cola of suikervrije siroop met aspartaam.
Ik snap werkelijk waar niet waarom iemand die het goed voor heeft met deze kinderen, en blijkbaar zich inzet om een gezonde en veilige school neer te zetten voor de kinderen, zo'n naar stuk over zichzelf zou verdienen.
Ik zou die schrijver eens willen vragen hoelang hij die baan denkt vol te houden om dan als beloning zo voor lul te worden gezet, bah.
Oeps wat een eikel van een schrijver ja.
Nu nog een schooluniform en niemand hoeft meer gepest te worden vanwege kleding.
Gisselle schreef:
01-09-2017 20:02
Nu nog een schooluniform en niemand hoeft meer gepest te worden vanwege kleding.
Dan worden ze nog steeds gepest om kleding of om een andere reden.
Het-groepje schreef:
01-09-2017 20:02
Ik snap werkelijk waar niet waarom iemand die het goed voor heeft met deze kinderen, en blijkbaar zich inzet om een gezonde en veilige school neer te zetten voor de kinderen, zo'n naar stuk over zichzelf zou verdienen.
Ik zou die schrijver eens willen vragen hoelang hij die baan denkt vol te houden om dan als beloning zo voor lul te worden gezet, bah.
Oeps wat een eikel van een schrijver ja.
Ik denk niet dat ze jou dan voor zijn baan gaan inhuren.
Water is trouwens ook voor planten! :lol:
Hetvrijewoord schreef:
01-09-2017 17:03
De school slaat lekker door. Kennelijk begrijpen ze niet dat al dat verbieden en spastisch doen over eten pas echt ongezond is voor een zich ontwikkelend kinderbrein.
Dit. Het aantal jonge kinderen (onder de 10) met een eetstoornis neemt gestaag toe.
Het-groepje schreef:
01-09-2017 19:57
Alleen maar goed.
Op de bso ook hier, alleen maar water. Ik snap de ophef niet zo.
Ik wel, een kind voor een groot deel van de dag op school. Ik wil dat mijn kind als het op school ook drinken mag krijgen in het gezonde beleid waar voedingsstoffen uit komt. Er zit nog heel veel stappen tussen water en cola of energie drank.
pipootje schreef:
01-09-2017 14:46
Meen je nou dat je je gaat bemoeien met wat een juf drinkt? O_o
ja dat meen ik. Chocomel valt bij mij in de categorie snoep. Zeker als ze dit voor de neus van de kinderen leegdrinkt. ik vind dat een verkeerd voorbeeld. Als ze een mars zou gaan zitten eten zou je dat ook normaal vinden?
Don't cry, buy a bag and move on.
Sophiever schreef:
01-09-2017 20:09
Ik wel, een kind voor een groot deel van de dag op school. Ik wil dat mijn kind als het op school ook drinken mag krijgen in het gezonde beleid waar voedingsstoffen uit komt. Er zit nog heel veel stappen tussen water en cola of energie drank.
Precies, ik begrijp dan ook niet wat het bezwaar tegen melk is.
Wat onder een gezonde maaltijd moet worden verstaan interpreteert iedereen weer anders. Maar de directeur wil iedereen zijn subjectieve mening opleggen als zijnde de enige juiste.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
MwTheelepel schreef:
01-09-2017 18:32
Ik wil niet in de schoenen staan van de persoon die de "water is voor honden" vader moet aanspreken op de boterkoek van zijn zoon. Dit soort excessen zie je vaker bij kinderen uit de onderkant van de samenleving, dat is een groep die niet bekent staat omdat ze zo goed zijn in het ontvangen van feedback.. Zeker als je kijkt naar in wat voor wijk deze school staat dan snap ik wel dat men voor een beleid voor iedereen kiest en niet individueel met ouders in discussie gaat. Als je hier al ziet wat deze discussie keer op keer losmaakt dan snap ik wel dat de schoolleiding daar geen zin in heeft.
Ik heb eens gekeken en inderdaad dat wijk waar Roy Donders vandaan komt. Ik dacht eigenlijk dat de school misschien een vrije school was met een aparte kijk op de wereld maar dit verklaart ook wel het een en ander.
retrostar schreef:
01-09-2017 20:23
Wat onder een gezonde maaltijd moet worden verstaan interpreteert iedereen weer anders. Maar de directeur wil iedereen zijn subjectieve mening opleggen als zijnde de enige juiste.
Volgens het Voedingscentrum heeft een kind iedere dag melk (of yoghurt i.d.) nodig. Lijkt mij dan logisch om dit bij je brood te drinken.
retrostar schreef:
01-09-2017 20:23
Dit.

En aangezien een school niet bepaalt wat mijn kind eet, maar ik, omdat ik zijn broodtrommel klaar maak, heeft de directeur pech.
Sophiever schreef:
01-09-2017 20:09
Klopt ook. Maar al die andere drankjes kunnen ze ook buiten school drinken.
Mijn zoontje drinkt thuis ook lekker chocomel en optimel en om 15 uur krijgen ze siroop (bel het amk maar).
Ik MOEST vroeger melk drinken omdat dat toen in was.
Water is altijd goed.
MoirenPhae schreef:
01-09-2017 20:26
Dit.

En aangezien een school niet bepaalt wat mijn kind eet, maar ik, omdat ik zijn broodtrommel klaar maak, heeft de directeur pech.
Aan de andere kant wordt er van scholen verwacht dat ze zich met van alles en nog wat bemoeien. Ik vind dat als jij zijn broodtrommel iedere dag met chips of roze koeken vult daar best iets van gezegd mag worden. Blijkbaar zijn er teveel ouders grote moeite hebben met het opvoeden van hun kroost.
Ik zie er geen probleem in.

In Duitsland rotten kleutergebitjes weg door gezond met water verdund appelsap, de zogenaamde Apfelschorle.

http://www.rp-online.de/leben/gesundhei ... -1.1356413
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Pientjexxxx schreef:
01-09-2017 20:29
Aan de andere kant wordt er van scholen verwacht dat ze zich met van alles en nog wat bemoeien. Ik vind dat als jij zijn broodtrommel iedere dag met chips of roze koeken vult daar best iets van gezegd mag worden. Blijkbaar zijn er teveel ouders grote moeite hebben met het opvoeden van hun kroost.
Dan kan school met mij in gesprek en kan ik beslissen of ik het relevante argumenten vind.

Ik heb trouwens nog nooit een klas vol met dikke kindjes gezien. Meestal maar 1 te zwaar kind.
Bovendien vind ik het niet de taak van school.
Het-groepje schreef:
01-09-2017 20:28
Mijn zoontje drinkt thuis ook lekker chocomel en optimel en om 15 uur krijgen ze siroop (bel het amk maar).
Water is altijd goed.
Het gaat er niet om wat gezond is en niet. Het gaat er om dat een school gaat bepalen hoe ik mijn kind eten geef. Het zou voor mij echt een reden zijn om die school niet te kiezen.
Het-groepje schreef:
Water is altijd goed.
Dat is maar de vraag of een kind buiten school genoeg ervan binnen kan krijgen. Sommige ouders zijn afhankelijk van een voedselbank om maar een externe voorbeeld te noemen. Of een kind is erg moe van alle prikkels en gaat vroeger slapen waardoor er maar weinig tijd buiten school is om alle voedingsstoffen binnen te krijgen, zo kan ik er nog wel meer voorbeelden verzinnen. Ik vind dat een school er goed aan doet om een bijdrage te leveren met gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen en dat doe je niet door alleen water voor te schotelen maar qua drinken meer gezonde opties aan te bieden.
Het-groepje schreef:
Water is altijd goed.
Oh ja, melk heb ik ooit nooit gelust (zolang ik me kan herinneren).
Maar je kunt kinderen ook de keuze geven tussen water, melk, karnemelk, thee ofzo.
Hier krijgt oudste 's middags ook een beker siroop of sap, met een koekje erbij.
Het-groepje schreef:
Water is altijd goed.
.
.
Dan heeft het dus ook nog maar heel beperkt effect en is het meer beleid voor de bühne?

Verder is water niet altijd goed, namelijk als het niet gedronken wordt. Ik ken kinderen die pas water gaan drinken als ze bijna zijn uitgedroogd. Dan maar liever wel voldoende vocht binnenkrijgen met een ander drankje, in ons geval water aangelengd met een heel klein beetje aanmaak. En reken maar dat ik dat bepaal als moeder. Als het niet binnen hun beleid past mogen ze klagen bij de kinderarts.

Ben zo blij met de rotten in het vak die bij ons lesgeven, die gebruiken hun eigen gezonde verstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven